Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Dantumadiel

Piketdienstregeling Officier van Dienst Bevolkingszorg Gemeente Dantumadiel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDantumadiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingPiketdienstregeling Officier van Dienst Bevolkingszorg Gemeente Dantumadiel
CiteertitelPiketdienstregeling Officier van Dienst Bevolkingszorg Dantumadiel 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-02-202401-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2024-51468

Tekst van de regeling

Intitulé

Piketdienstregeling Officier van Dienst Bevolkingszorg Gemeente Dantumadiel

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Dantumadiel heeft besloten tot het inrichten van een gemeentelijk piket voor de Officier van Dienst Bevolkingszorg (OvDbz).

Basisvoorwaarden piketmedewerkers

  • 1.

    De piketmedewerker draait eens per 6 weken hard piket en dient daarom beschikbaar te zijn voor de inzet bij incidenten en/ of crises van de gemeente Dantumadiel;

  • 2.

    Tijdens de piketweek dient de medewerker 24 uur per dag, 7 dagen per week beschikbaar te zijn om als OvDbz binnen de streeftijd van 30 minuten melding van het incident werkzaamheden te verrichten welke voor de piketfunctie noodzakelijk zijn;

  • 3.

    De medewerker wordt maximaal 6 werkdagen per jaar binnen zijn of haar huidige bezettingsomvang vrijgemaakt ten behoeve van taken die aan zijn of haar piketrol verwant zijn, zoals training, oefening en bijscholing;

  • 4.

    Bij afloop van een GRIP incident draagt de piketmedewerker het dossier over aan de gemeentesecretaris.

  • 5.

    Een piketmedewerker is minimaal voorzien van een informatiedrager (tablet of mini laptop), mobiele telefoon, een paars OvD-hesje en een pager.

  • 6.

    De OvDbz heeft de beschikking over een piketauto die voorzien is van de benodigde materialen.

Bereikbaarheid

De dienstdoende piketambtenaar is te bereiken via het telefoonnummer 0511728999. Aan het begin van zijn of haar piketweek haalt de piketambtenaar dit nummer naar zich toe. Dit nummer is intern en extern bekendgemaakt en wordt onder meer gebruikt voor de telefonische alarmering van de OvDbz.

 

Rooster, verlof en ziekte

Door de medewerkers binnen de piketpoule wordt zelf een jaarlijks rooster opgesteld. Wanneer de medewerker verlof opneemt dat conflicteert met de afspraken die in het kader van het piket zijn gemaakt, of kortdurend (korter dan 3 maanden) ziek is, overlegt hij binnen de piketpoule om vervanging te regelen. In geval van langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid volgt er overleg over het wel of niet (tijdelijk) beëindigen van de overeenkomst. Ziek- en herstelmeldingen geeft de piketmedewerker door aan de piketpoule. Bij langdurige uitval, langer dan 3 maanden, wordt het piket, indien mogelijk, opgevangen door de huidige piketpoule. Indien dit niet mogelijk is, volgt een voorstel richting het college.

 

Vergoedingen

De medewerker ontvangt ten behoeve van het 6-wekelijkse piket van de werkgever een maandelijkse vergoeding van bruto € 625,00. Deze vergoeding is gebaseerd op artikel 3:13 (beschikbaarheidsdienst) van de Cao gemeenten. In artikel 3:13 lid 4 wordt een uitzondering gemaakt voor het crisispiket “De werkgever kan ten gunste van de werknemer van dit artikel afwijken als de werknemer als arts in dienst is van de GGD of GHOR of als de werknemer werkzaam is in het crisispiket”.

 

Daarom wordt in dit geval aansluiting gezocht bij de piketregeling expertfuncties Veiligheidsregio Fryslân (VRF). De vergoeding voor deze piketfunctionarissen bedraagt op 1 januari 2024 bruto € 625,-.

 

Opleidingen en oefeningen

  • 1.

    De Officier van Dienst verricht de werkzaamheden conform het kwalificatieprofiel en opleidingsprofiel ‘Gemeentelijke Rampenbestrijding Opleiden, Trainen en Oefenen’ zoals dat is opgesteld door het Veiligheidsberaad. Om voor Officier van Dienst Bevolkingszorg in aanmerking te kunnen komen, moet de opleiding en het examen ‘Officier van Dienst Bevolkingszorg’ van het Instituut voor Fysieke Veiligheid of van V-R.nl met goed gevolg zijn afgelegd.

  • 2.

    Voor het trainen en oefenen wordt aangesloten bij de mono- en multidisciplinaire oefeningen die georganiseerd worden door de Veiligheidsregio Fryslân. Daarnaast wordt, indien mogelijk, op jaarbasis een of meerdere vakdagen bezocht ten behoeve van bijscholing.

Dubbele pikketten

Voor wat betreft dubbele pikketten (bijvoorbeeld binnen de eigen ‘moederorganisatie’ of de expertteams bij Veiligheidsregio Fryslân) worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:

  • hard piket voor een expertfunctie gaat vóór alle andere functies;

  • dubbel hard piket kan, mits roostertechnisch mogelijk en conform Arbeidstijdenwet;

  • naast een dubbel hard piket mag de piketmedewerker niet nog een functie op vrije instroom hebben.

Evaluaties

Na ieder incident dient er lokaal monodisciplinair geëvalueerd te worden. Bevindingen worden gedeeld met de burgemeester, gemeentesecretaris en adviseur crisisbeheersing van de gemeente. Multidisciplinair volgt er een evaluatie bij GRIP1 vanuit de Operationeel Leider en bij GRIP 2 door de Leider Team Bevolkingszorg.

 

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Piketdienstregeling Officier van Dienst Bevolkingszorg Dantumadiel 2024.

 

Inwerkingtreding

De regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2024.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Dantumadiel op 19 december 2023

De secretaris,

R. Dijksterhuis

burgemeester

N.L. Agricola