Organisatie | Dantumadiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Piketdienstregeling Officier van Dienst Bevolkingszorg Gemeente Dantumadiel |
Citeertitel | Piketdienstregeling Officier van Dienst Bevolkingszorg Dantumadiel 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | algemeen |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-02-2024 | 01-01-2024 | nieuwe regeling | 19-12-2023 |
Basisvoorwaarden piketmedewerkers
De dienstdoende piketambtenaar is te bereiken via het telefoonnummer 0511728999. Aan het begin van zijn of haar piketweek haalt de piketambtenaar dit nummer naar zich toe. Dit nummer is intern en extern bekendgemaakt en wordt onder meer gebruikt voor de telefonische alarmering van de OvDbz.
Door de medewerkers binnen de piketpoule wordt zelf een jaarlijks rooster opgesteld. Wanneer de medewerker verlof opneemt dat conflicteert met de afspraken die in het kader van het piket zijn gemaakt, of kortdurend (korter dan 3 maanden) ziek is, overlegt hij binnen de piketpoule om vervanging te regelen. In geval van langdurige ziekte of arbeidsongeschiktheid volgt er overleg over het wel of niet (tijdelijk) beëindigen van de overeenkomst. Ziek- en herstelmeldingen geeft de piketmedewerker door aan de piketpoule. Bij langdurige uitval, langer dan 3 maanden, wordt het piket, indien mogelijk, opgevangen door de huidige piketpoule. Indien dit niet mogelijk is, volgt een voorstel richting het college.
De medewerker ontvangt ten behoeve van het 6-wekelijkse piket van de werkgever een maandelijkse vergoeding van bruto € 625,00. Deze vergoeding is gebaseerd op artikel 3:13 (beschikbaarheidsdienst) van de Cao gemeenten. In artikel 3:13 lid 4 wordt een uitzondering gemaakt voor het crisispiket “De werkgever kan ten gunste van de werknemer van dit artikel afwijken als de werknemer als arts in dienst is van de GGD of GHOR of als de werknemer werkzaam is in het crisispiket”.
Daarom wordt in dit geval aansluiting gezocht bij de piketregeling expertfuncties Veiligheidsregio Fryslân (VRF). De vergoeding voor deze piketfunctionarissen bedraagt op 1 januari 2024 bruto € 625,-.
De Officier van Dienst verricht de werkzaamheden conform het kwalificatieprofiel en opleidingsprofiel ‘Gemeentelijke Rampenbestrijding Opleiden, Trainen en Oefenen’ zoals dat is opgesteld door het Veiligheidsberaad. Om voor Officier van Dienst Bevolkingszorg in aanmerking te kunnen komen, moet de opleiding en het examen ‘Officier van Dienst Bevolkingszorg’ van het Instituut voor Fysieke Veiligheid of van V-R.nl met goed gevolg zijn afgelegd.
Voor wat betreft dubbele pikketten (bijvoorbeeld binnen de eigen ‘moederorganisatie’ of de expertteams bij Veiligheidsregio Fryslân) worden de volgende uitgangspunten gehanteerd:
Na ieder incident dient er lokaal monodisciplinair geëvalueerd te worden. Bevindingen worden gedeeld met de burgemeester, gemeentesecretaris en adviseur crisisbeheersing van de gemeente. Multidisciplinair volgt er een evaluatie bij GRIP1 vanuit de Operationeel Leider en bij GRIP 2 door de Leider Team Bevolkingszorg.
Deze regeling wordt aangehaald als: Piketdienstregeling Officier van Dienst Bevolkingszorg Dantumadiel 2024.
De regeling treedt in werking op de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2024.