Organisatie | Medemblik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Medemblik 2024 |
Citeertitel | Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Medemblik 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Beleidsregels bijzondere bijstand gemeente Medemblik 2019.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-02-2024 | nieuwe regeling | 16-01-2024 | Z-23-483280 |
Hoofdstuk 4 - Kosten duurzame gebruiksgoederen, woninginrichting en verhuizing
Hoofdstuk 5 – Kosten van medische en maatschappelijke aard
Artikel 22. Bewindvoering, curatele of mentorschap
Bij beschermingsbewind, curatele of mentorschap wordt bijzondere bijstand worden verstrekt wanneer de bewindvoerder, curator of mentor door rechter is benoemd en de rechter in de uitspraak een vergoeding heeft toegekend.
Artikel 24. Voor- en vroegschoolse educatie of kinderopvang
Bijzondere bijstand kan worden verstrekt voor de eigen bijdrage voor deelname aan Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) of kinderopvang als kinderen van 2 tot 4 jaar oud een achterstand dreigen op te lopen ten opzichte van leeftijdsgenoten op het gebied van taal- en sociaal-emotionele ontwikkeling.
Bijzondere bijstand kan worden verstrekt voor de vergoeding van uitvaartkosten bij noodzaak en bijzondere omstandigheden:
Schoolgaanden van 18 tot 21 jaar die niet hebben kunnen sparen komen in aanmerking voor vergoeding van een computer/laptop inclusief printer. De hoogte van de vergoeding bedraagt maximaal het bedrag zoals genoemd in de NIBUD prijzengids en er wordt maximaal 1 computer/laptop inclusief printer per gezin verstrekt, onverminderd artikel 30 lid 4 van de beleidsregels.
Voor de vergoeding van reiskosten wordt uitgegaan van de goedkoopst mogelijke manier van reizen met het openbaar vervoer of een bedrag per kilometer indien aanvrager per auto reist waarbij wordt uitgegaan van het bedrag dat in het jaar van aanvraag aftrekbaar is volgens de belastingdienst.
Reiskosten zijn opgenomen in de algemene bijstandsnorm. Reiskosten in verband met ziekenhuisbezoek valt onder de tegemoetkoming Chronisch zieken, gehandicapten en ouderen 2024 als voorliggende voorziening. Alleen bij bijzondere omstandigheden in het individuele geval worden reiskosten woon- werkverkeer vergoed volgens de kilometervergoeding die door de Belastingdienst kan worden afgetrokken.
Voor kinderen van inburgeraars die de leeftijd van 18 jaar nog niet hebben bereikt en voorafgaand aan de inburgering een taalcursus volgen, kan bijzondere bijstand worden verleend voor de aanschaf van een fiets en daarnaast reiskosten worden vergoed gedurende maximaal 3 maanden. De hoogte van de vergoeding van de fiets bedraagt maximaal € 300,-. Hierbij geldt geen afstandscriterium.
De kosten worden vergoed op basis van de daadwerkelijke kosten. De aanvrager bewaart de aankoopbonnen of afschriften. De aanvrager moet de daadwerkelijke kosten (achteraf) kunnen aantonen. Let op: Wilt u een bijdrage aanvragen voor een computer/laptop? Doe dan eerst de aanvraag vóórdat u de computer koopt.
Belanghebbende kan bijzondere bijstand aanvragen voor:
In het overgangsjaar van het basis- naar het voortgezet onderwijs wordt eenmalig € 425,- toegekend. De vergoeding geldt ook voor schoolgaande personen die uit het buitenland komen en geen basisonderwijs in Nederland hebben gevolgd en rechtstreeks het voortgezet onderwijs volgen. Deze uitzondering geldt tot en met het tweede jaar van het voortgezet onderwijs.
Reiskosten. Als onderwijs voor leerlingen tot 18 jaar niet binnen een redelijke afstand van het woonadres kan worden gevolgd, niet in Hoorn of Medemblik wordt aangeboden én het voortgezet (beroeps) onderwijs betreft, kan belanghebbende aanspraak maken op bijzondere bijstand. Hierbij wordt uitgegaan van de goedkoopst mogelijke manier van reizen met het openbaar vervoer.
Computer/laptop/tablet. De vergoeding voor een computer, laptop of tablet kan per 2 kinderen worden verstrekt nadat het eerste, derde, vijfde kind etc. uit het huishouden in groep 6 van de basisschool zit. Per gezin wordt maximaal 1 printer vergoed. De hoogte van de vergoeding bedraagt maximaal het bedrag zoals genoemd in de NIBUD prijzengids.
Artikel 32. Beleidsregel tegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen.
Er is een aparte beleidsregel opgesteld, de beleidsregel chronisch zieken, gehandicapten en ouderen.
Burgemeester en wethouders kunnen in bijzondere gevallen ten gunste van de aanvrager afwijken van deze beleidsregels als de toepassing hiervan leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Artikel 34. Zeer dringende redenen
Als zeer dringende redenen aanwezig zijn kunnen er kosten worden vergoed buiten het toetsingskader van de Participatiewet om. In artikel 16 van de wet staan zeer dringende reden beschreven. In de jurisprudentie worden zeer dringende redenen slechts aanwezig geacht in het geval van een acute noodsituatie. Dat wil zeggen een situatie die van levensbedreigende aard is of ernstig letsel of invaliditeit tot gevolg kan hebben.
Aldus vastgesteld d.d. 16 januari 2024.
Het college van burgemeester en wethouders van Medemblik,
De waarnemend gemeentesecretaris,
Louis Hosman
de burgemeester,
Michiel Pijl
Toelichting per artikel – beleidsregels Bijzondere Bijstand Medemblik 2024
De bijzondere bijstand is geregeld in artikel 35, eerste lid, van de wet. Altijd dienen hierbij de volgende stappen worden doorlopen.
Het verstrekken van bijzondere bijstand is per definitie maatwerk. Het college houdt rekening met de individuele omstandigheden van de aanvrager bij het bepalen van het recht op en de hoogte van bijzondere bijstand. Voor het verlenen hiervan zijn beleidsregels opgesteld.
Bijzondere bijstand wordt verstrekt wanneer op grond van individuele bijzondere omstandigheden iemand noodzakelijke kosten moet maken die niet uit de algemene bijstand (of ander inkomen) kunnen worden voldaan (individualiseringsbeginsel, artikel 18, lid 1 van de wet).
In zowel de beleidsregels als de toelichting maken we gebruik van het woord hij. Met hij bedoelen we; elke inwoner.
Een voorliggende voorziening betekent dat de kosten op een andere manier vergoed gekregen kunnen worden, bijvoorbeeld bij de zorgverzekering, studiefinanciering of Wmo.
De identiteit kan worden vastgesteld op basis van een geldig identiteitsbewijs. Deze kan worden getoond of er kan een kopie worden aangeleverd. De inwoner dient altijd zelf de aanvraag in te dienen tenzij hij de ander schriftelijk machtigt.
Alleen de stukken die noodzakelijk zijn voor de beoordeling hoeven te worden ingeleverd.
Conform artikel 4:4 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) wordt gebruik gemaakt van een vooraf vastgesteld aanvraagformulier. Alleen met het formulier is het mogelijk een aanvraag in te dienen.
Artikel 4. Beoordelen vermogen
Hier wordt aangegeven dat bij de vaststelling van de draagkracht aanvullend het beleid van WerkSaam van toepassing is zoals bijvoorbeeld de beleidsregels giften, ontvangstenen schadevergoedingen of de beleidsregels Vermogen.
Artikel 5. Beoordelen draagkracht
De twaalf maanden geldt als het draagkrachtjaar. Dit loopt vanaf het moment dat de kosten zijn gemaakt. De draagkracht wordt op de vergoeding van de incidentele kosten in mindering gebracht. Als er sprake is van periodieke bijzondere bijstand wordt maandelijks de draagkracht periodiek in minder gebracht op de vergoeding van de bijzondere bijstand.
Bij de beoordeling van de draagkracht wordt rekening gehouden met een aangepaste norm of aanvulling op de norm bijvoorbeeld de aanvullende bijzondere bijstand voor levensonderhoud omdat de minderjarige zijn onderhoudsplicht jegens de ouders niet ten gelde kan maken of een lagere norm vanwege het ontbreken van woonlasten. Hierbij geldt ook het beleid van Werksaam zoals de Beleidsregel verlagen uitkering WerkSaam Westfriesland.
Op grond van Artikel 35 lid 2 van de wet kan de gemeente een drempelbedrag hanteren. Dit betekent dat de eerste kosten in een kalenderjaar voor eigen rekening komen van de aanvrager. Bij de verlening van bijzondere bijstand wordt in de gemeente Medemblik geen drempelbedrag toegepast.
Artikel 8. Bijstand om niet, geldlening en borgstelling
Het aflossingsbedrag en de duur van de aflossing wordt conform artikel 51, lid 2 van de wet afgestemd op de omstandigheden, mogelijkheden en middelen van de belanghebbende.
Het percentage van 5% wordt gehanteerd door de NVVK, WerkSaam en Westfriese gemeenten.
Artikel 9. Overbrugging levensonderhoud
Bij een lopende uitkering kan geen overbruggingsuitkering worden toegekend. Als de klant tot de ingangsdatum van het recht op een bijstandsuitkering een andere uitkering of inkomsten ontving, bestaat er geen recht op een overbruggingsuitkering. Denk hierbij aan de beëindiging van een werkloosheidsuitkering.
Van de overbruggingsuitkering moeten alle algemene noodzakelijke kosten voldaan worden, zoals de eerste maand huur.
Artikel 12. Woonkostentoeslag bij eigen woning
De (hypotheek)rente is aftrekbaar voor de inkomstenbelasting en wordt hierom voor 70% meegenomen. Dit is omdat deze rente aftrekbaar is voor de inkomstenbelasting.
Voor woningeigenaren blijft de toepassing van de woonkostentoeslag onverkort noodzakelijk.
Het percentage teruggaaf ligt op iets meer dan 30%. Door slechts 70% in de berekening op te nemen hoeft de belastingteruggaaf niet te worden teruggevorderd voor dat gedeelte dat betrekking heeft op de hypotheekrente.
De kosten van onderdeel b worden, met uitzondering van de heffing eigenaarsdeel waterschapslasten, vastgesteld in de Nibud prijzengids. Deze kosten worden omgerekend naar een bedrag per maand. Eventuele bijdrage bijzondere woonlasten wordt op de woonkostentoeslag in mindering gebracht.
De kostendelersnorm zoals omschreven in artikel 22a van de PW is van toepassing.
Voor de woonkostentoeslag eigen woning geldt dat er sprake is van 100% draagkracht boven de van toepasselijke bijstandsnorm inclusief vakantietoeslag en eventuele alleenstaande ouderkop.
Artikel 13. Woonkostentoeslag boven de huurtoeslaggrens
Het bedrag boven de normhuur bestaat uit de niet ontvangen huurtoeslag en het bedrag boven de huurtoeslaggrens.
Artikel 14. Kosten duurzame gebruiksgoederen, woninginrichting en verhuizing
Bij inrichtingskosten moet onderscheid gemaakt worden tussen de kosten voor duurzame gebruiksgoederen en de overige inrichtingskosten. Met overige inrichtingskosten worden kosten bedoeld zoals verf en behang. Dit onderscheid is van belang voor de vorm waarin bijzondere bijstand kan worden verstrekt. Volgens de jurisprudentie stelt de CRvB dat kosten zoals verf en behang naar hun aard niet als duurzame gebruiksgoederen kunnen worden aangemerkt.
Als uitgangspunt geldt dat men zelf zorg dient te dragen voor de aanschaf en/of vervanging van duurzame gebruiksgoederen of verhuis- en inrichtingskosten. De kosten hiervan wordt in beginsel beschouwd tot de algemeen noodzakelijke kosten van het bestaan en dienen daarom uit het inkomen te worden voldaan. Dit kan door middel van reservering vooraf of gespreide betaling achteraf. Volgens jurisprudentie kan er van worden uitgegaan dat 10 procent van de norm is bedoeld om te reserveren voor vervanging van duurzame gebruiksgoederen (zie bijvoorbeeld ECLI:NL:CRVB:2017:251). Ook dienen de individuele inkomenstoeslag en de studietoeslag hiervoor te worden aangewend.
In een enkel geval kan toch sprake zijn van omstandigheden die bijzonder zijn dat deze kosten niet uit de norm gedragen kunnen worden. Bij inrichtingskosten moet een onderscheid worden gemaakt tussen de kosten voor duurzame gebruiksgoederen en de overige inrichtingskosten.
Achteraf is het over het algemeen niet mogelijk de noodzaak van de kosten vast te stellen.
Artikel 15. Duurzame gebruiksgoederen
Voor belanghebbenden die langdurig moet rondkomen van een laag inkomen is het noodzakelijk vervangen van duurzame gebruiksgoederen een financiële tegenvaller. Er wordt vanuit gegaan dat men hiervoor spaart of lening afsluit voor deze kosten. Een lening bij de (krediet) bank wordt als voorliggende voorziening aangemerkt. Dit betekent dat alleen in zeer uitzonderlijke individuele gevallen men recht heeft op bijzondere bijstand en daarbij is het van belang dat de kosten door een bijzondere situatie zijn ontstaan en niet voorkomen konden worden.
Is de gevraagde voorziening uitstelbaar? Is reparatie mogelijk?
Voor het vaststellen van de noodzaak van vervanging van een duurzaam gebruiksgoed kan een huisbezoek worden afgelegd.
In beginsel zijn de kosten voor de inrichting voor degene die voor het eerst zelfstandig gaat wonen algemene kosten van het bestaan en dient hiervoor te worden gereserveerd of te worden geleend.
Bijzondere bijstand voor woninginrichting wordt alleen verstrekt bij bijzondere omstandigheden en als geen reservering voor deze kosten mogelijk is geweest. Dit geldt onder andere bij de huisvesting in het kader van de taakstelling van de gemeente (vergunninghouders), vestiging na intensieve jeugdhulp of huisvesting in het kader van de nazorg ex-gedetineerden.
Ook in andere situaties kan er sprake zijn van inrichtingskosten zoals bij een echtscheiding of beëindiging van samenwoning. In deze situaties zal het in principe niet om een volledige woninginrichting gaan.
Er wordt verwacht dat aanvrager zelf verhuist. Zelf verhuizen betekent het huren van een auto of een busje voor ongeveer € 60, - tot € 135, - per dag. De brandstofkosten komen daar meestal nog bij. Verder kan men allerlei materiaal huren om de verhuizing soepel te laten verlopen, zoals een steekwagentje of verhuisdozen.
Als de aanvrager aantoonbaar maakt dat zelf verhuizen niet mogelijk is, kan bijzondere bijstand worden verstrekt voor het laten verhuizen.
De kosten worden toegekend op basis van declaratie tot het maximale bedrag is bereikt.
Artikel 19. Kosten van medische aard
De Zorgverzekeringswet (Zvw) is met de Wet langdurige zorg (Wlz) voor de wet in principe een passende en toereikende voorziening. Dit betekent dat kosten die niet vergoed worden in het basispakket worden gezien als niet noodzakelijk en dat vergoeding vanuit de bijzondere bijstand niet mogelijk is (artikel 15 lid 1 van de wet).
Deze verzekering bestaat naast het basispakket (Zorg Geregeld Polis) uit een aanvullende verzekering (AV Compleet of AV Compleet + eigen risico). In Medemblik is deze collectieve verzekering afgesloten met zorgverzekeraar Univé.
Aanmelden kan online via www.gezondverzekerd.nl.
De basisverzekering Zvw en de Wlz gelden samen als een aan de PW voorliggende voorziening welke passend en toereikend wordt geacht.
Wordt er bijzondere bijstand aangevraagd voor kosten die tevens onder de collectieve aanvullende zorgverzekering (AV Compleet) vallen dan zijn er twee mogelijkheden:
Indien belanghebbende niet collectief verzekerd is, maar wel voldoende aanvullend verzekerd is (gelijkwaardig aan AV Compleet van Univé) wordt bijzondere bijstand verstrekt tot een zelfde bedrag als de collectieve verzekering. Voor het vaststellen van de noodzaak is in dit geval geen medisch advies nodig. De reden van het niet collectief verzekerd zijn is niet van belang.
Wanner geen toevoeging wordt verstrekt wil dat niet altijd zeggen dat er geen noodzaak is. Volgens vaste jurisprudentie dient dan een onderzoek te worden uitgevoerd naar de noodzaak van de gerechtelijke procedure.
Om het procederen laagdrempelig te maken kan voor kosten als griffierecht bijzondere bijstand worden verstrekt.
Artikel 22. Bewindvoering, curatele of mentorschap
Voor de kosten van bewindvoering in het kader WSNP bestaat geen recht op bijzondere bijstand. Het Besluit subsidie bewindvoerder schuldsanering en het Besluit salaris bewindvoerder schuldsanering gelden dan als voorliggende voorzieningen.
Kosten van budgetbeheer komen voor vergoeding in aanmerking als de noodzaak kan worden vastgesteld. Bijvoorbeeld met een advies van de consulent schuldhulpverlening.
Voor wat betreft de ouders als bedoeld in artikel 1.6 lid 1 sub c Wko, is een tegemoetkoming via WerkSaam Westfriesland voorliggend. Het recht op een bijdrage voor ouders als bedoeld in artikel 1.6 lid 1 sub e en j wordt beperkt tot de maanden waarin de ouder daadwerkelijk ingeschreven staat bij een (gecertificeerde) school of instelling.
Om de juiste bijdrage vast te stellen zal de doelgroep ouder(s) de nota van het kindercentrum moeten overleggen waaruit blijkt wat de eigen bijdrage is (kosten kinderopvang -/- kinderopvangtoeslag).
Voor een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie (SMI) is de beleidsregel tegemoetkoming kosten kinderopvang sociaal medische indicatie gemeente Medemblik vastgesteld.
Noodzakelijke kosten van lijkbezorging:
Tot de noodzakelijke kosten van lijkbezorging worden gerekend:
vervoer overledene naar rouwcentrum;
gebruik rouwcentrum en/of aula;
rouwdrukwerk (incl. portokosten) volgens standaardtarief;
werkzaamheden uitvaartverzorger;
legeskosten en eventuele schouw- en verzegelingskosten.
Onder e. Wanneer de belanghebbende in de gelegenheid is geweest om zich voor uitvaartkosten te verzekeren maar dat heeft nagelaten, wordt de bijstand als geldlening verstrekt.
Er is geen bijzondere bijstand mogelijk voor reiskosten woon werk verkeer als het participatie-budget kan worden ingezet voor deze kosten.
Het bedrag aan vergoeding voor vervoer per auto is volgens de belastingdienst voor 2024 € 0,23 per kilometer maar verandert regelmatig. Het actuele bedrag dat de belastingdienst hanteert ten tijde van de aanvraag geldt.
Er wordt verwacht dat de kosten van vervoer per fiets als regel uit een inkomen op het niveau van een bijstandsuitkering kan worden betaald. Trajecten tot 10 kilometer (van huis naar bestemming) kunnen met de fiets worden afgelegd. Daarom worden de vervoerskosten voor trajecten tot 10 kilometer niet vergoed, tenzij er sprake is van bijzondere individuele omstandigheden.
De bijstand wordt maximaal voor één jaar vergoed.
Er dient een schriftelijke verklaring van de werkgever te worden ingeleverd, waarin staat dat geen reiskostenvergoeding wordt verstrekt.
Om inburgeraars te laten wennen aan Nederland kan in het eerste jaar van de inburgering ook voor inburgeraars die binnen een straal van 10 kilometer wonen bijzondere bijstand worden toegekend voor reiskosten. In het tweede jaar mag worden verwacht dat men al redelijk is ingeburgerd en hiervoor een vervoersmiddel heeft aangeschaft.
De reiskosten van de woonplaats naar de leslocatie heen en terug worden achteraf per maand vergoed op basis van de overgelegde bewijsstukken.
Als het gaat om reiskosten in verband me teen medische behandeling dan is daarvoor ook de regeling Chronisch zieken bedoeld.
Artikel 28. Participatieregeling 18+
Per persoon kan hiervoor op aanvraag een bedrag worden verstrekt. Hierdoor heeft iedereen met een laag inkomen evenveel profijt van de tegemoetkoming.
Artikel 29. Kindregelingen algemeen
Alle kinderen in Nederland moeten mee kunnen doen. Deze regelingen bieden kinderen de mogelijkheid deel te nemen aan binnen- en buitenschoolse activiteiten.
Er is gekozen voor een termijn van 6 maanden, omdat bij aanvang van een inkomen op minimumniveau daarvoor wellicht de kosten wel hadden kunnen worden betaald. Daarnaast is het zo dat als iemand een hoger inkomen heeft en terugvalt op een minimuminkomen, de reserves ontstaan uit dat eerdere inkomen, na een periode van 6 maanden op zullen zijn.
Voorkomen wordt hiermee dat iemand direct een beroep kan doen op onderstaande kosten.
Ouders van schoolgaande kinderen worden geconfronteerd met een aantal indirecte kosten, zoals de ouderbijdrage voor school, een extra jas, verjaardagspartijtjes van klasgenoten. Deze indirecte kosten moeten uit het reguliere inkomen worden voldaan. Ouders met een minimuminkomen kunnen deze kosten vaak niet betalen.
In het voortgezet onderwijs zijn de indirecte schoolkosten hoger dan op de basisschool, daarom is de tegemoetkoming voor schoolgaande kinderen in het voortgezet onderwijs vastgesteld op een hoger bedrag.
Bij een overgang naar het voortgezet onderwijs komen er extra kosten: de aanschaf van een fiets, tas, regenkleding e.d. Daarom is er voor gekozen om bij de overgang naar het voortgezet onderwijs eenmalig een extra bedrag toe te kennen, boven op de reguliere tegemoetkoming.
Omdat het kindgebondenbudget, geen toereikende en passende voorziening is kan het college in aanvulling hierop bijzondere bijstand verstrekken voor reiskosten indien sprake is van bijzondere omstandigheden. Dat het onderwijs niet beschikbaar is binnen een redelijke afstand van het woonadres kan worden aangemerkt als bijzondere individuele omstandigheden.
De hoogte van de bijzondere bijstand voor reiskosten wordt gebaseerd op de kosten van de
goedkoopst mogelijke wijze van reizen per openbaar vervoer naar het dichtstbijzijnde opleidingsinstituut. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat per fiets naar het NS station Hoorn wordt gereisd. De reiskosten worden verstrekt op basis van 10x de kosten van een maandabonnement (periode september t/m juni) of de kosten van een jaarabonnement voor zover de kosten lager zijn dan de kosten van 10 keer het maandabonnement.
Op het moment dat het kind de leeftijd van 18 jaar bereikt, stopt de bijzondere bijstand voor de reiskosten met ingang van de eerste dag van de maand dat men recht kan doen gelden op studiefinanciering of een andere reiskostenvergoeding. Dit geldt ook voor het kind dat nog niet de leeftijd van 18 jaar bereikt, maar wel een mbo opleiding doet en daarmee recht heeft op een studenten-ov.
Kinderen die moeite hebben met het schoolwerk kunnen (bij een specialistische partij) huiswerkbegeleiding of bijles aanvragen.
Nederland is een waterrijk land. Iedereen ziet de noodzaak voor kinderen om te kunnen zwemmen, zowel op het gebied van veiligheid als op het gebied van participatie. De kosten voor het behalen van een zwemdiploma kunnen echter een belemmering zijn voor ouders met een minimuminkomen. Voor het behalen van een zwemdiploma A en B kan bijzondere bijstand worden verstrekt. De kosten worden toegekend op basis van declaratie tot het maximale bedrag is bereikt. Als de inwoner het maximale bedrag in een bepaald jaar ontvangt, dan kan het bedrag in het opvolgende jaar niet verder verhoogd worden.
Artikel 31. Participatieregeling 18-
Activiteiten voor de persoonlijke ontwikkeling van uw kind. Denk aan babyzwemmen en peutergym, lidmaatschap speel-o-theek, peuterspeelzaal, kosten verjaardag, abonnement kindertijdschrift.
Zie ook de inherente afwijzingsbevoegdheid van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht;
Het bestuursorgaan handelt overeenkomstig de beleidsregel, tenzij dat voor een of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.
Daar komt bij dat volgens vaste jurisprudentie dient te worden getoetst aan de evenredigheid van artikel 3:4 Awb;
Staat ook in artikel 16 PW. Deze bepaling is alleen van toepassing op de uitsluitingsgronden van paragraaf 2.2 PW. Noodzaak dient altijd al te worden beoordeeld volgens artikel 35 PW en ook voor kosten die niet in de beleidsregels staan, kan bijzondere bijstand worden verstrekt als aan artikel 35 kan worden voldaan.