Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Medemblik

Tegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMedemblik
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingTegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen 2024
CiteertitelBeleidsregel tegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregels chronisch zieken, gehandicapten en ouderen Medemblik 2017.

Deze regeling vervangt de Beleidsregels chronisch zieken, gehandicapten en ouderen Medemblik 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 2.1.7 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015
  2. artikel 35, eerste lid, van de Participatiewet
  3. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. Verordening Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Medemblik 2022
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-02-2024nieuwe regeling

16-01-2024

gmb-2024-50788

Z-23-483280

Tekst van de regeling

Intitulé

Tegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen 2024

Het college van burgemeester en wethouders van Medemblik gelet op:

 

  • -

    artikel 2.1.7 van de Wet maatschappelijke ondersteuning, de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Medemblik

  • -

    artikel 35, lid 1 van de Participatiewet

  • -

    artikel 4:81 e.v. van de Algemene wet bestuursrecht;

Overwegende dat:

  • -

    het college het wenselijk vindt om aan te geven in welke situaties en onder welke voorwaarden huishoudens in aanmerking kunnen komen voor de tegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen;

  • -

    het daarom wenselijk is voor dit doel beleidsregels vast te stellen.

B E S L U I T:

Vast te stellen de navolgende beleidsregels:

 

Tegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen 2024

Artikel 1. Begripsbepaling

  • a.

    Belanghebbende: de belanghebbende, als bedoeld in artikel 1:2, eerste lid van de Algemene wet bestuursrecht, met een chronische ziekte of handicap die in verband daarmee aannemelijke meerkosten heeft en die woonplaats heeft in de gemeente Medemblik.

  • b.

    College: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik;

  • c.

    Chronische ziekte of handicap: irreversibele (onomkeerbare) aandoening zonder uitzicht op volledig herstel en met een relatief lange ziekteduur. Een chronische ziekte onderscheidt zich verder door een langdurig beroep op zorg.

  • d.

    Algemene tegemoetkoming: de algemene tegemoetkoming is ter compensatie van de vervallen Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) en Compensatie eigen risico (Cer)

  • e.

    Maatwerkvoorziening: de maatwerkvoorziening wordt verstrekt voor aantoonbare meerkosten. De maatwerkvoorziening is geen forfaitaire vergoeding.

  • f.

    Meerkosten: zijn extra kosten die het leven met een chronische ziekte of beperking met zich mee brengen.

  • g.

    Gehuwden en of samenwonenden: de omschrijving is gelijk aan de begrippen zoals in de Participatiewet genoemd.

  • h.

    Sociaal minimum: de bijstandsnorm

  • i.

    Voorliggende voorziening: elke financiële tegemoetkoming op grond van een andere wettelijke bepaling waarop de belanghebbende aanspraak kan maken voor het geheel of gedeeltelijk voldoen van zijn meerkosten.

Artikel 2. Algemene tegemoetkoming

  • 1.

    De tegemoetkoming wordt in de vorm van een forfaitaire vergoeding verstrekt.

  • 2.

    De tegemoetkoming wordt verstrekt aan personen van 18 jaar en ouder en woonachtig in de gemeente Medemblik.

  • 3.

    Gehuwden of samenwonenden kunnen beiden in aanmerking komen voor deze tegemoetkoming.

  • 4.

    Het inkomen mag niet hoger zijn dan ten hoogste 120% van het sociaal minimum.

  • 5.

    De aanvrager moet aantonen dat in het kalenderjaar van de aanvraag aan één van de volgende voorwaarden wordt voldaan:

    • a)

      Aanvrager behoorde tot de doelgroep van de Wtcg;

    • b)

      aanvrager ontving voorheen van het CAK een Compensatie voor eigen risico (Cer);

    • c)

      een bijdrage betalen voor een maatwerkvoorziening of persoonsgebonden budget in het kader van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo);

    • d)

      een bijdrage betalen in het kader van de Wet langdurige zorg (Wlz).

  • 6.

    Het vermogen mag niet hoger zijn de vermogensgrens volgens artikel 34, lid 3 van de Participatiewet.

  • 7.

    De tegemoetkoming bedraagt €250 per kalenderjaar.

Artikel 3. Maatwerkvoorziening

  • 1.

    Men komt in aanmerking voor de maatwerkvoorziening indien aangetoond wordt dat de meerkosten die daadwerkelijk zijn gemaakt hoger zijn dan de vergoeding van de algemene tegemoetkoming.

  • 2.

    De tegemoetkoming wordt op declaratiebasis verstrekt aan personen van 18 jaar en ouder en woonachtig in de gemeente Medemblik.

  • 3.

    Gehuwden of samenwonenden kunnen beiden in aanmerking komen voor de maatwerkvoorziening

  • 4.

    Het inkomen mag niet hoger zijn dan ten hoogste 120% van het sociaal minimum.

  • 5.

    De aanvrager moet in het kalenderjaar van de aanvraag aan één van de volgende voorwaarden voldoen:

    • a)

      de pensioengerechtigde leeftijd heeft bereikt;

    • b)

      gebruik maakt van een Wmo-voorziening (bijvoorbeeld rolstoel of hulpmiddelen in de woning);

    • c)

      volledig arbeidsongeschikt maar geen (volledige) arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt;

    • d)

      aan kan tonen dat men chronisch ziek is, een handicap heeft.

  • 6.

    Het vermogen mag niet hoger zijn de vermogensgrens volgens artikel 34, lid 3 van de Participatiewet.

  • 7.

    De tegemoetkoming bedraagt maximaal € 250 per kalenderjaar.

Artikel 4. Indienen aanvraag

  • 1.

    Een aanvraag wordt met het daarvoor bestemde aanvraagformulier schriftelijk ingediend. Bij de aanvraag dient naast de standaard bewijsstukken voor aanvragen bijzondere bijstand, specifieke documenten te worden meegestuurd die verband houden met de chronische ziekte of handicap.

  • 2.

    De aanvraag dient uiterlijk binnen drie maanden volgend op het kalenderjaar waar de aanvraag betrekking op heeft, te zijn ingediend.

Artikel 5. Afwijzingsgronden

  • 1.

    Een tegemoetkoming wordt afgewezen indien en voor zover de belanghebbende aanspraak kan maken op een voorliggende voorziening.

  • 2.

    Een tegemoetkoming wordt in ieder geval afgewezen indien en voor zover de belanghebbende aanspraak kan maken op gehele of gedeeltelijke fiscale aftrek van uitgaven voor specifieke zorgkosten.

Artikel 6. Hardheidsclausule

Het college handelt overeenkomstig met de beleidsregel, tenzij dat voor één of meer belanghebbenden gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de beleidsregel te dienen doelen.

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeerartikel

  • 1.

    De beleidsregels treden in werking de dag na bekendmaking.

  • 2.

    De beleidsregels chronisch zieken, gehandicapten en ouderen Medemblik 2017 en 2022 worden met ingang van inwerkingtreding van deze beleidsregels ingetrokken.

  • 3.

    De beleidsregels kunnen worden aangehaald als: beleidsregel tegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen 2024.

Aldus vastgesteld d.d. 16 januari 2024.

Het college van burgemeester en wethouders van Medemblik,

De waarnemend gemeentesecretaris,

Louis Hosman

de burgemeester,

Michiel Pijl

Toelichting per artikel – beleidsregels chronisch zieken, gehandicapten en ouderen Medemblik 2024

Algemeen

Per 1 januari 2014 is de Wet tegemoetkoming chronisch zieken en gehandicapten (Wtcg) en de Compensatie eigen risico (Cer) afgeschaft. Het belangrijkste argument was dat de vergoedingen te ongericht waren. Gemeenten ontvangen een beperkt budget om het wegvallen van deze wet op een meer gerichte manier meerkosten te compenseren.

Naast de Algemene tegemoetkoming vanuit de Wtcg en Cer bestond er tot 1 januari 2015 de mogelijkheid om via de bijzondere bijstand gebruik te maken van de categoriale bijzondere bijstand voor chronisch zieken. Deze categoriale regeling mag niet meer op grond van de Participatiewet.

 

De twee bovengenoemde vergoedingen worden samengevoegd tot één beleidsregel, “tegemoetkoming chronisch zieken, gehandicapten en ouderen”. De beleidsregel tegemoetkoming meerkosten is gebaseerd op artikel 10 van de verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Medemblik 2022. Het doel is tweeledig. Aan de ene kant wordt er door de gemeente een compensatie geboden voor de vervallen landelijke algemene regelingen, de Wtcg en de CER en aan de andere kant wordt er door middel van maatwerk voorzien in een (extra) tegemoetkomingen voor aantoonbare meerkosten bovenop de vervallen landelijke regelingen.

Deze regeling bestaat uit een algemene tegemoetkoming en een maatwerkvoorziening.

De maximale tegemoetkoming bedraagt niet meer dan tweemaal € 250,- per kalenderjaar en wordt op aanvraag toegekend. Men kan zowel voor de algemene tegemoetkoming als voor de maatwerkvoorziening in aanmerking komen.

 

Het budget voor de algemene tegemoetkoming (artikel 1) wordt vanuit het Wmo budget bekostigd. Artikel 2.1.7 in de Wmo maakt het voor gemeenten mogelijk om specifiek voor personen met een chronische ziekte en-/of beperking een categoriale regeling te treffen. Daarmee kan een tegemoetkoming in de vorm van een forfaitaire vergoeding worden verstrekt. Dit in tegenstelling tot de maatwerkvoorziening genoemd in artikel 2. Hiervoor kan alleen nog bijzondere bijstand worden verstrekt voor kosten die ook daadwerkelijk zijn gemaakt.

 

De omschrijving chronisch is gebaseerd op de beschrijving in het Nationaal Kompas Volksgezondheid van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid. “irreversibele (onomkeerbare) aandoeningen zonder uitzicht op volledig herstel en met een relatief lange ziekteduur. Een chronische ziekte onderscheidt zich verder door een langdurig beroep op zorg”.

 

Om te bepalen of iemand onder de definitie van chronisch ziek of gehandicapt valt, wordt gekeken naar bestaande regelingen waarbij al vastgesteld is dat iemand chronisch ziek of gehandicapt is.

Door het nationaal Kompas Volksgezondheid zijn een aantal chronisch ziekten beschreven. Zie voor de meest recente versie hiervan onder www.nationaalkompas.nl

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

Hoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 2.Algemene tegemoetkoming

In de Wet maatschappelijke ondersteuning is opgenomen dat het college aan personen met een beperking of chronische psychische of psychosociale problemen een tegemoetkoming kan worden verstrekt voor de kosten die zij in verband hiermee hebben.

 

Deze financiële tegemoetkoming compenseert het wegvallen van een aantal regelingen (Wtcg en Cer). Uitgangspunt daarbij is dat mensen met een laag inkomen, waarvan verwacht mag worden dat zij meerkosten hebben in verband met hun (chronische) ziekte of handicap, een tegemoetkoming ontvangen. De inkomensgrens is tot ten hoogste 120% van de voor belanghebbende toepasselijke bijstandsnorm. De kostendelersnorm is niet van toepassing.

 

Artikel 3. Maatwerkvoorziening

Een persoon die 18 jaar of ouder is en ingeschreven staat in de gemeente Medemblik, kan de maatwerkvoorziening aanvragen. De inkomensgrens is tot ten hoogste 120% van de voor belanghebbende toepasselijke bijstandsnorm. De vergoeding bedraagt ten hoogste € 250,00 per kalenderjaar. De kostendelersnorm is niet van toepassing.

 

Bij de algemene toelichting is al opgemerkt dat wanneer er sprake is van een chronische ziekte of chronische beperking het aannemelijk is dat er sprake is van meerkosten. De hoogte van deze meerkosten hoeft de aanvrager dan niet meer specifiek aan te tonen. Van de andere kant zijn niet alle denkbare extra kosten voor personen met chronische ziekten of chronische beperkingen daarmee in verband te brengen.

Hieronder een opgave van de meest voorkomende specifieke extra kosten met betrekking tot een bepaalde chronische ziekte of chronische beperking. Met andere woorden, in dit artikel is opgenomen van welke kostensoorten wordt aangenomen dat deze in ieder geval direct of indirect extra kosten opleveren voor personen met een chronische ziekte of met een chronische beperking en waarvoor de tegemoetkoming is open gesteld. Het overzicht is niet limitatief.

 

  • a.

    verplicht eigen risico;

  • b.

    eigen bijdragen voor medicijnen of zelfzorg medicijnen;

  • c.

    alarmeringssystemen;

  • d.

    hogere telefoonkosten;

  • e.

    bezorgkosten van boodschappen;

  • f.

    hogere kosten voor aangepaste voeding/dieet op medisch advies;

  • g.

    hogere verwarmingskosten;

  • h.

    hulpmiddelen in het dagelijks huishouden;

  • i.

    kant en klaar maaltijden;

  • j.

    hogere kosten voor kleding door slijtage en bewassing;

  • k.

    pedicure of manicure op medisch advies;

  • l.

    reiskosten.

Artikel 4.Indienen aanvraag

Naast de standaard bewijsstukken die bij de bijzondere bijstand worden gevraagd kunnen de volgende documenten worden gevraagd (niet limitatief):

  • a.

    aantonen dat men chronisch ziek is of een handicap heeft;

  • b.

    een bewijs van de gemaakte (meer) kosten in verband met de chronische ziekte;

  • c.

    het toekenningsbesluit compensatie eigen risico van het CAK of

  • d.

    een beschikking van het CAK voor wat betreft de vaststelling van de eigen bijdrage of

  • e.

    toekenningsbeschikking van UWV m.b.t. uw arbeidsongeschiktheidsuitkering bijv. WAO, WAZ of Wajong.

Artikel 5.Afwijzingsgronden

Als een gehele of gedeeltelijke tegemoetkoming in de financiële meerkosten op basis van een andere voorziening is ontvangen of aanspraak daarop bestaat, dan is het begrijpelijk dat voor diezelfde kosten niet nog een keer een (volledige) tegemoetkoming wordt verstrekt. Dit geldt zowel de algemene tegemoetkoming als de maatwerkvoorziening.

 

Bijvoorbeeld. Als men ten minste 35% arbeidsongeschikt is, een arbeidsongeschiktheidsuitkering van het UWV ontvangt, ontvangt men de extra vergoeding van het UWV (WAO, WIA, Wajong of Waz).

Men komt dus niet in aanmerking voor de in artikel 3 van deze beleidsregel genoemde vergoeding.

Voor alle duidelijkheid. Deze personen kunnen dus wel gebruik maken van de algemene tegemoetkoming, zoals genoemd in artikel 2 van de beleidsregel.

 

Ouders met kinderen (3 tot 18 jaar) die een ziekte of handicap hebben en thuiswonend zijn kunnen een beroep doen op tweemaal kinderbijslag en komen dus niet in aanmerking voor een vergoeding.

 

Aangezien de fiscale regeling voor aftrek van uitgaven voor specifieke zorgkosten bij de belastingdienst niet is afgeschaft, kan ook hier sprake zijn van een voorliggende voorziening.

Als slechts voor een gedeelte van de meerkosten een financiële tegemoetkoming of vergoeding aanspraak bestaat dan staat deze financiële tegemoetkoming wel open voor de belanghebbende, maximaal voor zover nog meerkosten resteren. De 'Aftrek specifieke zorgkosten' is het totaal aan specifieke zorgkosten min de drempel.

 

Artikel 6.Hardheidsclausule

Indien strikte toepassing van deze beleidsregel leidt tot onbillijkheid van overwegende aard, kan in individuele gevallen worden besloten de algemene tegemoetkoming en/of maatwerkvoorziening toe te kennen. Zie ook de inherente afwijkingsbevoegdheid van artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht.

 

Artikel 7.Intrekken oude regeling

Hoeft geen nadere toelichting.

 

Artikel 8.Inwerkingtreding en citeertitel

Hoeft geen nadere toelichting.