Organisatie | Werkorganisatie HLT Samen |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Financiële verordening gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen 2023 |
Citeertitel | Financiële verordening gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLT samen 2023 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Financiële verordening gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen 2017.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-02-2024 | 01-01-2024 | nieuwe regeling | 04-12-2023 |
In deze verordening wordt verstaan onder:
Bestuur: Het bestuur als bedoelt in art 1 van de gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen.
Directieteam: Het directieteam als bedoeld in artikel 1 en 11 van de gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen.
Regeling: De gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen (28-1-2020).
Werkorganisatie: De bedrijfsvoeringsorganisatie HLTsamen als bedoeld in artikel 1 van de gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen.
Administratie: Het systematisch verzamelen, vastleggen, verwerken en verstrekken van informatie ten behoeve van het besturen, het functioneren en het beheersen van (onderdelen van) de werkorganisatie HLT samen en verantwoording die daarover moet worden afgelegd.
Rechtmatigheidsverantwoording: een schriftelijke verklaring van het directieteam als onderdeel van de jaarrekening waarbij aangegeven wordt in welke mate de totstandkoming van de financiële beheershandelingen en de vastlegging daarvan overeenstemmen met de relevante wet- en regelgeving.
Artikel 3. Inrichting begroting en jaarstukken
Bij de uiteenzetting van de financiële positie in de begroting wordt in aanvulling op het bepaalde in artikel 20 en artikel 21 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten inzicht gegeven in de ontwikkeling van de schuldpositie als gevolg van de begroting, de meerjarenraming en de investeringen.
Artikel 7. Autorisatie begroting
Het directieteam informeert vanuit artikel 9, lid 1, het bestuur minimaal bij de tussenrapportage als ze verwacht dat een geautoriseerd budget dreigt te worden over of -onderschreden met minimaal € 25.000. Het directieteam voegt hierbij een voorstel voor wijziging van het budget of een voorstel voor bijstelling van het beleid.
Artikel 8. Autorisatie investeringskredieten
Bij de begrotingsbehandeling geeft het bestuur aan van welke nieuwe investeringen hij op een later tijdstip een apart voorstel voor autorisatie van het investeringskrediet wil ontvangen. De overige nieuwe investeringskredieten worden bij de begrotingsbehandeling met het vaststellen van de financiële positie geautoriseerd.
Verwachte kredietoverschrijdingen met meer dan € 50.000 (of minimaal met 25% - met een ondergrens van € 10.000 -) en niet geraamde investeringen worden vooraf door het bestuur geautoriseerd via een afzonderlijk voorstel (met begrotingswijziging) terwijl de overige overschrijdingen in de eerstvolgende tussenrapportage van het begrotingsjaar door het bestuur worden geautoriseerd.
Het directieteam informeert het bestuur over de eerste zes maanden van het lopende begrotingsjaar door middel van een tussenrapportage over de realisatie van de begroting. De rapportage is bedoeld voor het melden van afwijkingen, zowel ten aanzien van het voorgenomen activiteiten als de inzet van middelen.
Het directieteam besluit niet over:
dan nadat het bestuur is geïnformeerd over het voornemen en hiertoe in de gelegenheid is gesteld zijn wensen en bedenkingen ter kennis van het directieteam te brengen.
Artikel 11. Vaststellen jaarstukken
Het bestuur stelt de jaarstukken vast in het jaar volgende op het jaar waarop deze betrekking heeft, uiterlijk op 14 juli. Het bestuur zendt de jaarstukken binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 15 juli van het jaar volgende op het jaar waarop de jaarstukken betrekking heeft, aan gedeputeerde staten.
3. Rechtmatigheidsverantwoording
Artikel 13. Voorwaardencriterium
Het voorwaardencriterium is het criterium van rechtmatigheid, dat betrekking heeft op de eisen die worden gesteld bij de uitvoering van de financiële beheershandelingen. De eisen/voorwaarden zijn afkomstig uit diverse wet- en regelgeving en hebben betrekking op aspecten als doelgroep, termijn, grondslag, administratieve bepalingen, normbedragen, bevoegdheden, bewijsstukken, recht, hoogte en duur.
Artikel 14. Begrotingscriterium
Het begrotingscriterium is een criterium van rechtmatigheid dat betrekking heeft op de grenzen van de baten en lasten in de door het bestuur geautoriseerde begroting van exploitatie en investeringskredieten en de hiermee samenhangende programma’s, waarbinnen de financiële beheershandelingen tot stand moeten zijn gekomen;
De overschrijdingen die als rechtmatig zijn aangemerkt, zoals vermeld in lid 4, worden opgenomen in de rechtmatigheidsverantwoording onder de categorie ‘formele onrechtmatigheden’ (voor zover de verantwoordingsgrens voor afzonderlijk fouten of onduidelijkheden is overschreden). Deze overschrijdingen worden niet nader toegelicht in de rechtmatigheidsverantwoording en in de paragraaf bedrijfsvoering omdat deze al elders in de jaarrekening zijn toegelicht.
Artikel 18. Kostprijsberekening
Voor het bepalen van de geraamde kostprijs van de taken en diensten conform artikel 4 lid 1 van de regeling wordt een extracomptabel systeem van integrale kostentoerekening gehanteerd. Bij de kostentoerekening worden naast de directe kosten, de overheadkosten en de rente van de inzet van vreemd vermogen, reserves en voorzieningen voor de financiering van de in gebruik zijnde activa betrokken.
Het renteomslagpercentage voor de toerekening van de rente voor de financiering van de in gebruik zijnde activa bedoeld in het eerste lid wordt jaarlijks met de begroting vastgesteld. Het percentage van deze omslagrente wordt bepaald uit het gewogen gemiddelde van het bij de begroting geraamde rentepercentage van de rentekosten op de opgenomen langlopende leningen, kortlopende leningen en kredieten en het rentepercentage van de rentevergoeding over de reserves en de voorzieningen. De uitkomst van dit percentage van de omslagrente wordt op een half procent afgerond.
Artikel 19. Prijzen economische activiteiten
Voor de levering van goederen, diensten of werken (economische activiteiten) aan andere organisaties conform artikel 4 lid 2 van de regeling waarbij de werkorganisatie in concurrentie met marktpartijen treedt, wordt ten minste een geraamde integrale kostprijs in rekening gebracht, tenzij het activiteiten betreft die zijn aangewezen als activiteiten die plaatsvinden in het algemeen belang.
Artikel 22. Verplichte paragrafen
Onderstaande verplichte paragrafen zijn niet van toepassing op de HLTsamen-organisatie.
In de paragraaf financiering bij de begroting en de jaarstukken neemt het directieteam de verplichte onderdelen op grond van artikel 13 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
Artikel 24. Weerstandsvermogen & risicobeheersing
In de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing bij de begroting en de jaarstukken neemt het directieteam de verplichte onderdelen op grond van artikel 11 van het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten op.
6. Financiële organisatie en financieel beheer
Het directieteam draagt zorg voor de jaarlijkse interne toetsing van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij afwijkingen rapporteert het directieteam daarover in de rechtmatigheidsverantwoording, zoals beschreven in artikel 12. Daarnaast informeert het directieteam het bestuur over genomen maatregelen tot herstel van de tekortkomingen volgens artikel 25.
Het directieteam zorgt voor de systematische controle van de registratie en de ontwikkeling van de bezittingen en het financieel vermogen van de gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen met dien verstande dat de waardepapieren, de voorraden, de uitstaande leningen, de debiteurenvorderingen, de liquiditeiten, de opgenomen leningen, de kortlopende schulden en de vorderingen van crediteuren jaarlijks worden gecontroleerd en registergoederen en bedrijfsmiddelen ten minste eenmaal in de 4 jaar. Bij afwijkingen in de registratie neemt het directieteam maatregelen voor herstel van de tekortkomingen.
Artikel 30. Intrekken oude verordening en overgangsrecht
De Financiële verordening gemeenschappelijke regeling werkorganisatie HLTsamen 2017, wordt ingetrokken, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de jaarstukken van het begrotingsjaar voorafgaand aan het jaar waarin deze verordening in werking treedt.