Organisatie | Brunssum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor de vergaderingen van raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2023 |
Citeertitel | Reglement van Orde raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2023 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt het Reglement van Orde voor de vergaderingen van raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2017.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2024 | nieuwe regeling | 26-09-2023 | 202344392 |
De raad van de gemeente Brunssum;
gelet op het bepaalde in de Gemeentewet;
Het reglement voor de vergaderingen van raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2023 vast te stellen onder gelijktijdige intrekking van het reglement voor de vergaderingen van raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2017; Gemeenteblad 2018/57 vastgesteld op 3 juli 2018;
Gemeenteblad 2023/44 (versie 3, geamendeerd)
Datum raadsbesluit 26 september 2023, voortgezet op 3 oktober 2023
Reglement van Orde voor de vergaderingen van raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2023
Zo spoedig mogelijk na aanvang van zijn zittingsperiode stelt de raad de raadscommissies in. Op gelijke wijze kan dit instellingsbesluit in de loop van de zittingsperiode worden herzien.
De raadscommissies waarop dit reglement van toepassing is, zijn thans:
De aanwijzing van de technisch voorzitters van de commissies geschiedt bij de aanvang van elke nieuwe zittingsperiode van de raad door de raad of bij instelling van de raadscommissies uit het midden van de raad en voorts tussentijds ter aanvulling van een vacature door het Presidium. De raad wijst maximaal vier voorzitters aan, die onderling afstemmen wie welke commissie voorzit;
Aanwezige burgercommissieleden die het woord bij agendapunten voeren ondertekenen de presentielijst en komen in aanmerking voor een vergoeding als bedoeld in artikel 8 Verordening rechtspositie raads- en commissieleden gemeente Brunssum 2019. Voorafgaand aan de vergadering wordt bij de voorzitter kenbaar gemaakt wie namens de partij/groepering als woordvoerder optreedt;
Indien een fractie daaraan behoefte heeft kan zij naast het raadslid of het burgercommissielid een plaatsvervangend burgercommissielid de vergadering laten bijwonen en laten deelnemen aan de commissie. Een plaatsvervangend burgercommissielid dient te voldoen aan de in lid 5 en 6 van dit artikel genoemde voorwaarden.
Artikel 6 Bijeenroepen vergadering
De voorzitter van de commissie kan, na het verzenden van de oproeping als bedoeld in lid 2, in spoedeisende gevallen tot uiterlijk 48 uur voor aanvang van de vergadering een aanvullende agenda doen uitgaan. De daarop betrekking hebbende stukken worden tegelijkertijd nagezonden dan wel ter inzage gelegd overeenkomstig het bepaalde in lid 4;
De commissieleden kunnen schriftelijk met opgave van redenen het Presidium verzoeken onderwerpen aan de agenda toe te voegen. Een dergelijk verzoek bevat een korte uiteenzetting van het te behandelen onderwerp en dient uiterlijk 30 uur vóór de vergadering van het Presidium bij de griffier te worden ingediend.
Indien omtrent stukken op grond van artikel 87 van de Gemeentewet een verplichting tot geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier de leden van de raad en commissie inzage. De inzage wordt schriftelijk bevestigd.
Artikel 8 Openbaarheid van vergaderingen
Op grond van een belang, genoemd in artikel 5.1 van de Wet open overheid, kan de geheimhouding eveneens worden opgelegd door het college en de burgemeester, ieder ten aanzien van stukken die zij aan de commissie overleggen. Hiervan wordt op de stukken melding gemaakt. De geheimhouding wordt in acht genomen totdat het orgaan, dat de verplichting heeft opgelegd, dan wel de raad haar opheft.
Artikel 9 Openbare bekendmaking van agenda en bijlagen en orde vergaderingen
Van de openbare vergadering worden dag, plaats en aanvangstijd, alsmede de daarin te behandelen onderwerpen, spoedeisende gevallen uitgezonderd, uiterlijk tegelijk met de oproeping der leden ter openbare kennis gebracht door middel van aankondiging in een huis-aan-huisblad dat algemeen in de gemeente verspreid wordt, alsmede door plaatsing op de website van de gemeente en via social media. Daarbij wordt gewezen op de mogelijkheid voor elke belanghebbende c.q. belangstellende om in die vergadering het woord te voeren over de te behandelen agendapunten.
Vergaderingen van de commissie worden in principe op dinsdagavond gehouden;
De agenda van de onderwerpen die in de openbare vergadering zullen worden behandeld alsmede de stukken bij de betreffende onderwerpen zijn uiterlijk vijf werkdagen voorafgaande aan de vergadering via het internet voor eenieder te raadplegen. Stukken die vijf dagen voor behandeling in de commissie niet zijn gepubliceerd, worden niet in behandeling genomen;
De leden onthouden zich van de beoordeling van zaken, die hen rechtstreeks of middellijk aangaan of als vertegenwoordiger betrokken zijn.
Artikel 12 Toelating niet-leden
Leden van het college zijn bevoegd zich terzijde te laten staan door gemeenteambtenaren en deskundigen van buiten het gemeentelijk apparaat. De aldus voor het opstellen van een aan een commissie voorgelegd advies verantwoordelijke beleidsambtenaar c.q. deskundige wordt, indien de voorzitter en/of een of meerdere leden dat wensen, de gelegenheid geboden zijn advies ten overstaan van de commissie toe te lichten.
Artikel 13 Het schriftelijk vragen stellen
Raadsleden en commissieleden kunnen voorafgaand aan een vergadering van de commissie, met betrekking tot onderwerpen welke op de agenda van de vergadering van de commissie staan, schriftelijk vragen stellen. Deze vragen worden via de griffie ingediend en op het internet bij het betreffende agendapunt gepubliceerd. Deze vragen worden zo spoedig mogelijk schriftelijk beantwoord en ook op het internet gepubliceerd bij het betreffende agendapunt.
Artikel 13a Lidmaatschap van andere organisaties Verslag; verantwoording
Een wethouder of burgemeester die door het college van B&W is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of lid van het bestuur van een bedrijfsvoering organisatie ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht om verslag te doen in een raadscommissie over zaken die in het algemeen bestuur aan de orde zijn.
Hoofdstuk 1 De Commissie Ruimte en Techniek, Burgerzaken, Middelen en Algemeen Bestuurlijke Aangelegenheden
Artikel 15 Doel, bevoegdheden en werkwijze van de raadscommissie Ruimte & Techniek, Burgerzaken, Middelen en Algemeen Bestuurlijke Aangelegenheden.
Of het voorstel als akkoord stuk (A-agenda) dan wel als bespreekstuk (B-agenda) op de agenda van de gemeenteraad geplaatst zal worden, waarbij er van uitgegaan wordt dat in principe ieder voorstel als een akkoordstuk wordt geagendeerd tenzij 3 of meer fracties voorstellen om het voorstel als een bespreekstuk te agenderen;
Hoofdstuk 2 De Rekeningcommissie
De commissie wijst uit haar midden een technisch voorzitter en plaatsvervangend voorzitter aan. De fractie waaruit de technisch voorzitter van een commissie afkomstig is heeft desgewenst de bevoegdheid een tweede lid voor die commissie voor te dragen. Het stemrecht gaat alsdan op dit toegevoegde lid over.
De commissie wijst uit haar midden een technisch voorzitter aan. De fractie waaruit de technisch voorzitter van een commissie afkomstig is heeft desgewenst de bevoegdheid een tweede lid voor die commissie voor te dragen. Het stemrecht gaat alsdan op dit toegevoegde lid over.
Toelichting op de wijzigingen in het Reglement van Orde voor de vergaderingen van raadscommissies van de gemeenteraad van Brunssum 2023
Lid 1. Aan dit lid is voor de duidelijkheid van de bepaling expliciet toegevoegd dat de aanwijzing van de voorzitters van de commissies door de raad gebeurd.
Lid 2. De rol van de voorzitter is cruciaal voor een goed verloop van vergaderingen. Daarom is het belangrijk om een voorzitter te benoemen die de benodigde vaardigheden heeft. Deze vaardigheden zijn verder uitgewerkt in een separate notitie.
Lid 1. Aan dit lid is voor de duidelijkheid van de bepaling expliciet toegevoegd dat het de raad is die de commissieleden benoemt.
Lid 4. Als aanvulling op de vertegenwoordiging van fracties door een raadslid en een burgercommissielid is toegevoegd dat maximaal 2 leden van een fractie de fractie vertegenwoordigen
Artikel 9 Openbare bekendmaking van agenda en bijlagen en orde vergaderingen
Lid 2. In dit artikel was bepaald dat de agenda van de onderwerpen en bijbehorende, voor zover deze aan de commissie zijn toegezonden, voor eenieder ter inzage worden gelegd. Als gevolg van het papierloos vergaderen zijn deze stukken voor eenieder op het internet te raadplegen. Daarom is in dit lid bepaald wanneer de stukken op het internet te raadplegen zijn.
Lid 3. en 4. De rol van de voorzitter is cruciaal voor een goed verloop van vergaderingen. Daarom wordt in dit lid expliciet vermeld op welke manier de voorzitter de orde van de vergaderingen handhaaft.
Lid 5. Dit lid is volledigheidshalve toegevoegd en is een bepaling uit de Gemeentewet.
Lid 1-2. Hierin werd gesproken over leden. Maar omdat elke fractie vertegenwoordigd is door een raadslid en een burgercommissielid kan dit verwarring opleveren voor de berekening van het quorum. Om deze verwarring te voorkomen is de term “leden” vervangen door “fracties”.
Dit artikel behoeft geen toelichting
Artikel 15 Doel, bevoegdheden en werkwijze van de raadscommissie Ruimte & Techniek, Burgerzaken, Middelen en Algemeen Bestuurlijke Zaken
Lid 1. Vanwege de technische behandeling van onderwerpen in de commissie is het woordje “technische” aan dit lid toegevoegd.
Lid 2. In dit lid is de omschrijving “meningen en ideeën” vervangen door visie.
Lid 3. In aansluiting op het advies van de werkgroep evaluatie vergaderstelsel is hier de aanbeveling van de werkgroep uitgewerkt dat het uitgangspunt voor de indeling van de raadsagenda in Akkoord en Bespreekstukken is dat in principe alle raadsvoorstellen waarvan het advies van de commissie luidt dat ze rijp zijn voor behandeling in de raad als Akkoordstuk worden geagendeerd op de raadsagenda. In het geval minimaal 3 fracties bij de stemming in de commissie aangeven dat zij een raadsvoorstel als Bespreekstuk willen agenderen voor de raadsagenda, wordt een stuk als zodanig geagendeerd.
Artikel 24 Benaming en inwerkingtreding
Dit artikel behoeft geen toelichting.