Organisatie | Zaanstad |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanwijsbesluit Dienst van algemeen economisch belang (DAEB) fysiek energieloket voor inwoners |
Citeertitel | Aanwijsbesluit Dienst van algemeen economisch belang (DAEB) fysiek energieloket voor inwoners |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2024 | Nieuwe regeling | 23-01-2024 | z8114816 / d531 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad, gelet op het bepaalde in:
Het naar mening van burgemeester en wethouders van de gemeente Zaanstad noodzakelijk is om deze diensten aan een fysiek energieloket toe te vertrouwen, omdat daarmee in hoge mate wordt voldaan aan de doelstelling van het Parijs- en Nationale Klimaatakkoord, de Transitievisie Warmte en de algemene ambitie van de gemeente Zaanstad om in 2030-2040 klimaatneutraal te zijn;
De gemeente Zaanstad constateert dat inwoners momenteel al op digitale wijze met het energiezuiniger maken van hun woning worden ondersteund maar dat de digitale route voor sommige inwoners onvoldoende houvast biedt. Sommige inwoners hebben behoefte aan onafhankelijk, deskundig advies (in de vorm van een live-gesprek) over hoe zij het energiezuiniger maken van hun woning het beste kunnen aanpakken; waar ze op moeten letten, bij welke aanbieders zij terecht kunnen en hoe ze subsidie kunnen aanvragen. Dat is de reden dat gemeente Zaanstad en Wormerland een fysieke locatie willen inrichten waar inwoners terecht kunnen met hun vragen over het energiezuiniger maken van hun woning.
Het fysieke energieloket voor inwoners diensten verricht die zonder overheidsbijdrage onvoldoende door marktpartijen wordt ingevuld, omdat het loket inwoners adviseert en begeleidt zonder hiervoor een vergoeding te vragen met het doel particulieren concrete maatregelen te laten treffen voor verduurzaming van hun woning.
Dit DAEB-besluit wordt vastgesteld onder de voorwaarde van geen of enkel instemmende inspraakreacties. Indien in de ter inzage periode van zes weken conform afdeling 3.4 Algemene wet bestuursrecht wel ontvankelijke zienswijzen worden ingediend, zal opnieuw besluitvorming door het college van B&W plaatsvinden waarbij de zienswijzen worden overwogen.
1. Aangewezen als Dienst van Algemeen Economisch Belang conform artikel 4 van het DAEB Vrijstellingsbesluit, zijn de volgende diensten:
Opzetten, beheren en exploiteren van een fysiek energieloket voor inwoners, alsmede de activiteiten en voorwaarden op basis van de door de gemeente op te stellen Programma van Eisen, uit te voeren door de geselecteerde partij, zijnde:
II. De aard en duur van de openbare dienstverplichtingen:
De opdracht tot exploitatie van het fysieke energieloket conform de activiteitenomschrijving onder I en de opdrachtverstrekking op basis van het programma van eisen, waarvan dit aanwijzingsbesluit deel zal gaan uitmaken, wordt verleend aan de geselecteerde partij, voor een periode van 5 jaren ingaande op 1 april 2024. Deze aanwijzing eindigt op 31 maart 2029.
III. Naam en het betrokken grondgebied:
De geselecteerde partij zal haar diensten aanbieden en uitvoeren ten aanzien van inwoners van de gemeenten Zaanstad.
IV. De parameters voor de berekening, de controle en de herziening van de compensatie:
De wijze van berekening, de controle op de DAEB-werkzaamheden en de mogelijkheid tot herziening van het subsidiebedrag van maximaal € 365.377,- (over de gehele DAEB periode in Zaanstad) van (dreigende) overcompensatie worden, conform artikel 5 van het DAEB Vrijstellingsbesluit, vastgesteld in de subsidiebeschikking waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel zal uitmaken.
V. De regelingen om overcompensatie te vermijden en terug te betalen:
Deze worden door middel van een terugbetalingsregeling bij overcompensatie conform artikel 6 van het DAEB Vrijstellingsbesluit vastgelegd in de subsidieverleningsbeschikking waarvan dit aanwijzingsbesluit onderdeel uitmaakt, waarin in ieder geval het volgende is opgenomen:
Wanneer over het gemiddeld jaarcompensatiebedrag het bedrag aan overcompensatie niet meer dan 5% bedraagt, dan zal dit bedrag niet direct teruggevorderd worden, maar moet dit overschot verrekend worden over de aansluitende periode waarin de DAEB verricht wordt zien wij dit niet direct als overcompensatie en kan het besteed worden in de volgende periode van het bedrag van de gemiddelde jaarcompensatie bedraagt, mag deze overcompensatie naar de volgende jaarlijks periode worden overgedragen en wordt deze op het compensatiebedrag dat voor die periode zou worden betaald, in mindering gebracht.
Bij vaststelling van de subsidie worden eventuele winsten uit niet gesubsidieerde activiteiten van de geselecteerde partij gerapporteerd én aangewend voor de doelstelling van de geselecteerde partij. Het subsidiebedrag kan bij vaststelling van de subsidie voor die activiteiten navenant worden verlaagd, behoudens redelijke winst.
Dit ontwerpbesluit en de bijbehorende stukken liggen zes weken ter inzage van 31-01-2024 tot 13-03-2024. We wijzen u daar op in het “Zaans Stadsblad” en op de website van de gemeente: www.zaanstad.nl.
Als u belanghebbende bent, kunt u uw reactie geven op dit besluit. Dat heet een zienswijze. Schriftelijke zienswijzen kunnen worden ingediend bij Gemeente Zaanstad, afdeling Netwerken & Markten, Postbus 2000, 1500 GA Zaandam t.a.v. E. Evers. Vermeld daarbij het referentie/zaaknummer van deze brief, de locatie en uw contactgegevens. Voor mondelinge zienswijzen kunt u contact opnemen met mevrouw E. Evers via telefoonnummer 14 (075)