Organisatie | Overijssel |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Verordening accountantscontrole provincie Overijssel 2024 |
Citeertitel | Verordening accountantscontrole provincie Overijssel 2024 |
Vastgesteld door | provinciale staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Verordening accountantscontrole provincie Overijssel 2003.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-02-2024 | 01-01-2024 | nieuwe regeling | 31-01-2024 | 2023-062416 - PS23-001281 |
Getrouwheid: een oordeel van de accountant over of de informatie juist en volledig is. Voorts geschikt is voor het doel waarvoor deze wordt verstrek. En ten slotte of het bij de volksvertegenwoordigers en de burger (gebruikers van de verantwoording) geen ander beeld oproept, dan overeenkomt met de feiten.
Artikel 4. Informatieverstrekking door Gedeputeerde Staten
De accountant maakt in de accountantscontrole zo veel mogelijk gebruik van de aanwezige interne beheersing van de werkzaamheden van de interne auditfunctie van de provincie en stimuleert door een zo veel mogelijke organisatiegerichte accountantscontrole de verdere kwaliteitsverbetering en professionalisering.
Artikel 5. Toegang tot informatie door accountant
De accountant is bevoegd om van alle in de provinciale organisatie werkende personen mondelinge en schriftelijke inlichtingen en verklaringen te verlangen voor de uitvoering van de opdracht. Gedeputeerde Staten dragen er zorg voor, dat de in de provinciale organisatie werkende personen hieraan hun medewerking verlenen.
Gedeputeerde Staten dragen er zorg voor, dat alle in de provinciale organisatie werkende personen zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over het gevoerde financiële beheer, de getrouwheid van zowel het financiële beeld als de verklaring omtrent de rechtmatige totstandkoming van de baten, lasten en balansmutaties.
Artikel 6. Rapportering door accountant
Indien de accountant bij een accountantscontrole tot het oordeel komt dat de rechtmatigheidsverantwoording door Gedeputeerde Staten niet getrouw is, dan wel afwijkingen constateert die op zichzelf leiden tot het niet afgeven van een goedkeurende controleverklaring, meldt de accountant de afwijkingen schriftelijk terstond aan Provinciale Staten en zendt een afschrift hiervan aan Gedeputeerde Staten.
Artikel 7. Overige controles en opdracht
Gedeputeerde Staten kunnen de accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden met betrekking tot de doelmatigheid en doeltreffendheid als bedoeld in Verordening 217a onderzoek provincie Overijssel 2024 voor zover de onafhankelijkheid van de accountant daarmee niet in het geding komt. Gedeputeerde Staten informeren Provinciale Staten vooraf over deze aan de accountant te verstrekken opdrachten.
Gedeputeerde Staten dragen de zorg voor de verantwoording aan derden en nemen hierbij de gestelde controle eisen in acht. Als een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, zijn Gedeputeerde Staten bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door Provinciale Staten aangewezen accountant, indien dit in het belang van de provincie is.
Artikel 8. Intrekking oude regeling
De oude verordening, Verordening accountantscontrole provincie Overijssel 2003, wordt ingetrokken.
Aldus vastgesteld in de vergadering van Provinciale Staten van 31-01-2024.
voorzitter,
ir. A.P. Heidema
griffier,
drs. R. Wiggers MMC
Vanaf boekjaar 2023 nemen Gedeputeerde Staten een rechtmatigheidsverantwoording op in de jaarrekening. De rechtmatigheidsverantwoording geeft inzicht in hoeverre Provincie Overijssel rechtmatig heeft gehandeld. Waar de accountant voorheen een oordeel vormde over de getrouwheid én rechtmatigheid van de jaarverslaggeving, beperkt de accountant zich nu tot een oordeel over het getrouwe beeld van de jaarrekening (inclusief de rechtmatigheidsverantwoording). De accountant geeft vanaf dit moment dus geen afzonderlijk oordeel meer over de rechtmatigheid.
De invoering van de rechtmatigheidsverantwoording is mede bedoeld om het gesprek te ondersteunen tussen Gedeputeerde Staten, over de (financiële) rechtmatigheid. Met als doel om de kaderstellende en controlerende rol van Provinciale Staten op dit vlak te versterken.
Met de invoering van de rechtmatigheidsverantwoording toetst de accountant uitsluitend of de jaarrekening getrouw is, maar toetst daarbij ook of de rechtmatigheidsverantwoording dat is. Dit betekent onder meer dat afwijkingen van rechtmatigheid (voor zover deze niet tevens van invloed zijn op het getrouwe beeld), geen invloed hebben op de strekking van de controleverklaring. Hierdoor kan het bijvoorbeeld voorkomen dat er omvangrijke afwijkingen van rechtmatigheid opgenomen zijn in de rechtmatigheidsverantwoording van Gedeputeerde Staten, terwijl de strekking van de controleverklaring toch goedkeurend is, omdat de omvangrijke rechtmatigheidsfouten getrouw opgenomen zijn in de rechtmatigheidsverantwoording.
De goedkeuringstoleranties zijn kwantitatieve criteria. Het geeft de grens weer van fouten of onzekerheden in de controle, die maximaal mogen voorkomen in een jaarrekening om een goedkeurende controleverklaring te ontvangen. Komen de fouten of onzekerheden boven deze grens uit, dan acht de accountant dat de jaarrekening geen getrouw beeld geeft. De bovengrenzen van de goedkeuringstoleranties zijn 1% van de omvang basis voor de fouten in de jaarrekening en 3% van de omvang basis voor de onzekerheden in de controle. De omvang basis is gelijk aan de totale lasten van provincie Overijssel. Provinciale Staten kunnen deze percentages aanscherpen, dat wil zeggen op een lager percentage dan 1% of 3% zetten. De accountant brengt hierover verslag uit in het verslag van bevindingen.
De toleranties moeten al bij de aanbesteding van de accountantscontrole worden bepaald en zodoende worden opgenomen in het programma van eisen. Een aanscherping van de eisen door Provinciale Staten zal in veel gevallen leiden tot een hogere prijsstelling door de accountant(s), vanwege de daarmee gepaard gaande werkzaamheden.
De verantwoordingsgrens moet tussen de 0 – 3 % liggen van de totale lasten van de provincie, inclusief de dotaties aan de reserves. Het geeft aan boven welke grens Gedeputeerde Staten een fout of onduidelijkheid moeten rapporteren aan Provinciale Staten via de rechtmatigheidsverantwoording. Daarnaast kunnen Provinciale Staten een rapportagegrens vaststellen, waarboven Gedeputeerde Staten afwijkingen die in de rechtmatigheidsverantwoording zijn opgenomen moeten toelichten in de paragraaf bedrijfsvoering van de jaarrekening.
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
Na afloop van ieder begrotingsjaar moeten Gedeputeerde Staten verantwoording aan Provinciale Staten afleggen over het gevoerde bestuur door overlegging van de jaarrekening en het jaarverslag (artikel 201, eerste lid, van de Provinciewet). Voor het overleggen van deze stukken aan Provinciale Staten moet de jaarrekening door een bevoegd accountant zijn gecontroleerd (artikel 201, tweede lid, van de Provinciewet). De accountant controleert de jaarrekening in opdracht van Provinciale Staten. Het zijn dan ook Provinciale Staten die de accountant aanwijzen (artikel 217, tweede lid, van de Provinciewet). Provinciale Staten leggen hun eisen ten aanzien van de accountantscontrole vast in een programma van eisen. In een dergelijk programma van eisen kan worden opgenomen de toe te passen goedkeuringstoleranties en afwijkende rapporteringstoleranties bij de controle van de jaarrekening, de eventueel aanvullende uit te voeren tussentijdse controles en de posten van de jaarrekening met bijbehorende afwijkende rapporteringstoleranties waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden. Afhankelijk van de geldende Europese aanbestedingsregels en het bedrag dat is gemoeid met de accountantscontrole kan het zijn dat de accountantscontrole Europees moet worden aanbesteed. Bij Europese aanbesteding zijn het de selectiecriteria en de bijbehorende wegingsfactoren die uiteindelijk de selectie van de accountant voor de controle van de jaarrekening bepalen. Provinciale Staten zijn het bestuursorgaan dat de accountant aanwijst en dat dus de selectiecriteria en de bijbehorende wegingsfactoren moeten vaststellen. Dit wordt geregeld in het derde lid van artikel 2.
Artikel 3. Inrichting accountantscontrole
In dit artikel is de bevoegdheidsverdeling tussen de accountant en Gedeputeerde Staten ten aanzien van de inrichting van de accountantscontrole geregeld. De accountant is leidend ten aanzien van de inrichting van de accountantscontrole. Hij mag zelfs onaangekondigd controles uitvoeren. Gedeputeerde Staten zijn hierin volgend. Wel moet er ter bevordering van een soepele accountantscontrole periodiek overleg worden gevoerd tussen de accountant en de verschillende vertegenwoordigers van de provincie. Ook kan uitwisseling van informatie over specifieke aandachtsgebieden bij de accountantscontrole gewenst zijn. Daarnaast moet men bewust zijn van het feit dat er vanuit verschillende invalshoeken controlerende werkzaamheden plaatsvinden: werkzaamheden vanuit de verbijzonderde interne controle, de onderzoeken die worden uitgevoerd door de lokale rekenkamer en de doelmatigheids- en doeltreffendheidsonderzoeken die door de Gedeputeerde Staten worden uitgevoerd. Om te voorkomen dat er dubbel werk wordt verricht is het raadzaam dat er periodiek afstemming plaats vindt over de uit te voeren onderzoeken.
Artikel 4. Informatieverstrekking door Gedeputeerde Staten
Gedeputeerde Staten zijn verantwoordelijk voor de samenstelling van de jaarrekening en het jaarverslag. In artikel 4 is de verplichting van Gedeputeerde Staten voor de verstrekking van de achterliggende informatie aan de accountant geregeld. Voor de controle van de jaarrekening doet de accountant onderzoek naar de achterliggende bescheiden. In het vierde lid wordt de uiterste datum aan Gedeputeerde Staten gesteld voor de overlegging van de gecontroleerde jaarrekening aan Provinciale Staten. De jaarrekening moet namelijk binnen twee weken na vaststelling, maar in elk geval voor 15 juli van het jaar volgend op het begrotingsjaar, worden toegezonden aan de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (artikel 204 van de Provinciewet). Voor deze datum moet de jaarrekening door Provinciale Staten zijn behandeld en wel of niet zijn vastgesteld.
Artikel 5. Toegang tot informatie
Om een goede controle te kunnen uitvoeren moet de accountant onbelemmerd onderzoek kunnen doen. Artikel 5 kent de bevoegdheid om onbelemmerd onderzoek te doen toe aan de accountant. Dit natuurlijk met het in acht nemen van de afspraken met Provinciale Staten zoals deze zijn neergelegd in het programma van eisen. Het artikel legt aan Gedeputeerde Staten de plicht op om er voor te zorgen dat de accountant een onbelemmerde toegang heeft tot alle burelen van de provincie en dat ambtenaren volledig meewerken aan de accountantscontrole. Dit laat onverlet dat de accountant bij het inwinnen van mondelinge en schriftelijke inlichtingen bij ambtenaren doorgaans de hiërarchische weg via de dienstdirecteur of de dienstcontroller zal volgen.
Artikel 6. Rapportage door accountant
In aanvulling op het derde en vierde lid van artikel 217 van de Provinciewet - welke leden betrekking hebben op de inhoud van de controleverklaring en het verslag van bevindingen - regelt artikel 6 procedurele zaken aangaande de rapportering op grond van de door de accountant uitgevoerde accountantscontrole.