Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Heerlen

Gemeente Heerlen - Richtlijnen sanctiebeleid in het kader van de Marktverordening en het Reglement warenmarkten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHeerlen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGemeente Heerlen - Richtlijnen sanctiebeleid in het kader van de Marktverordening en het Reglement warenmarkten
Citeertitel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpRICHTLIJNEN SANCTIEBELEID IN HET KADER VAN DE MARKTVERORDENING EN HET REGLEMENT WARENMARKTEN

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

09-02-2010nieuwe beleidsregel

09-02-2010

gmb-2024-48138

Tekst van de regeling

Intitulé

Gemeente Heerlen - Richtlijnen sanctiebeleid in het kader van de Marktverordening en het Reglement warenmarkten

 

 

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS DER GEMEENTE HEERLEN

gelet op het bepaalde in de Marktverordening gemeente Heerlen 2009

 

Besluiten vast te stellen:

 

Richtlijnen sanctiebeleid in het kader van de Marktverordening en het reglement warenmarkten.

 

Inleiding

De Marktverordening (hoofdstuk 4) biedt twee mogelijkheden om overtredingen aan te pakken, de administratiefrechtelijke weg (artikel 9, 10 en 11) en de strafrechtelijke weg (artikel 12)

Deze twee mogelijkheden kunnen in aanvulling op elkaar worden gebruikt.

In principe wordt door de gemeente Heerlen gekozen voor de administratiefrechtelijke aanpak.

De redenen hiervoor zijn:

1. er is geen algemene of bijzondere opsporingsbevoegdheid nodig voor de opsporing/constatering van de overtreding

2. de administratiefrechtelijke aanpak sluit meer aan bij het gemeentelijk handhavingssysteem en

3. de administratiefrechtelijke aanpak maakt een beter “lik –op-stuk”- beleid mogelijk.

 

Ad .1

De marktbeheerders beschikken in het algemeen niet over een algemene of bijzondere opsporingsbevoegdheid.

Zij constateren en rapporteren aan burgemeester en wethouders die bevoegd zijn om een sanctie uit te vaardigen.

In het kader van de gedachte van integrale handhaving zullen in de toekomst wellicht ook andere toezichthouders (mogelijk ook opsporingsambtenaren) op de markt in te zetten c.q. zal worden bezien of het zinvol is om aan de marktbeheerders opsporingsbevoegdheid te verlenen.

In voorkomende gevallen blijft strafrechtelijke aangifte natuurlijk altijd mogelijk.

Ad.2

De gemeente is vrij om te kiezen tussen de strafrechtelijke of administratiefrechtelijke weg.

Gelet op de rechtsbeschermingsregels van de Algemene wet bestuursrecht biedt de administratiefrechtelijke aanpak een met voldoende waarborgen omklede rechtsgang.

Ad. 3

Het administratiefrechtelijk systeem van de Marktverordening maakt het mogelijk om een overtreder (al dan niet voorwaardelijk/tijdelijk) van de standplaats te verwijderen of de vergunning in te trekken.

Deze onmiddellijke straf (die ook grote financiële gevolgen zal hebben) wordt in de regel meer gevoeld dan een strafrechtelijke boete

 

Categorisatie (zwaar of licht) van overtredingen ?

De overtredingen van de Marktverordening en het Reglement Warenmarkten kunnen worden onderscheiden in lichte en zware overtredingen.

Lichte overtredingen hebben in de regel betrekking op de overtreding van collectieve afspraken op het gebied van het beheer van de markt waardoor de aanpak van deze overtredingen in eerste

instantie niet noodzakelijk is middels een bestuursdwangprocedure.

Dit geldt in het bijzonder indien een dergelijke overtreding eenmalig is.

Het permanent en bewust plegen van een lichte overtreding kan natuurlijk uitmonden in een zware overtreding waarbij dan ook andere sancties passen.

Zware overtredingen hebben meestal betrekking op de verdeling van standplaatsen, aanhouden van de volgorde op de wachtlijsten, (openbare) orde op het marktterrein en niet opvolgen van aanwijzingen van de marktbeheerders c.q. provocatie/agressie in de richting van marktbeheerders en collega-standplaatshouders

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Onderstaand overzicht is geen uitputtend overzicht van alle mogelijke overtredingen, maar is enkel bedoeld als indicatie.

Indien bepaalde overtredingen niet opgenomen zijn in dit overzicht kan toch worden opgetreden. Bij elke individuele overtreding zal rekening moeten worden gehouden met alle beschikbare feiten en af te wegen belangen/achtergronden.

 

Overtreding Zwaar/ Licht -Marktverordening (V)

------------------------------------------------------------------------------------------

1. Ten gehore brengen X Artikel 23 en 26 R

van muziek, tijdens de markt

 

2. Aanwezigheid zwerfvuil op X Artikel 25 R

standplaats/afwezigheid afvalbakken

 

3. Niet persoonlijk aanwezig zijn op X Artikel 17 R

de standplaats

 

4. Volledige afwezigheid op de X Artikel 18 R

standplaats zonder afmelding

 

5. Te vroeg/te laat bezetten van de X Artikel 20 R

de standplaats

 

6. Verlaten van de markt voor X Artikel 20 R

sluitingstijd

 

7. Uitstallen van waren buiten de X Artikel 20 R

standplaats c.q. verkoop van niet

vergunde artikelen

 

8. Na inloting van een standwerker X Artikel 14 R

weigeren om plaats in te nemen.

 

9. Niet correct uitvoeren standwerkerstaak X Artikel 14 R

 

10. Aanwezigheid voertuig bij de kraam/ X Artikel 28 R

op marktterrein

 

11. Zonder vergunning (andere) stand- X Artikel 6 V

plaats (laten) innemen

 

12. Niet opvolgen aanwijzingen X Artikel 30 R

marktbeheerders (en eventueel hiermee

samenhangende provocatie, belediging,

bedreiging en uiting van agressie tegen

marktbeheerders)

 

 

 

 

Welke sancties kunnen worden toegepast ?

De Marktverordening/het Reglement maken de volgende (opeenvolgende) sancties mogelijk :

- mondelinge waarschuwing

- schriftelijke waarschuwing

- onmiddellijk doen verlaten van de standplaats (eventueel voorwaardelijk)

- gebruik van de standplaats voor bepaalde of onbepaalde tijd (al dan niet voorwaardelijk) ontzeggen

- intrekken van de vergunning (al dan niet voorwaardelijk)

 

Zoals reeds aangegeven dient er een verschil te bestaan in sancties bij lichte of zware overtredingen.

Het regelmatig begaan van lichte overtredingen kan leiden tot het opleggen van een sanctie

die bij een zware overtreding past.

 

Sanctie-systeem bij lichte overtredingen :

Stap 1 :

- constateren overtreding

- mondelinge aanwijzing geven aan overtreder

- melding in marktlogboek

- constateringsbrief

 

Stap 2 :

- hercontrole tijdens volgende marktdag

- indien weer overtreding : waarschuwingsbrief, waarin melding wordt gemaakt van voornemen

tot opleggen sanctie;

- mogelijkheid tot geven zienswijze

 

Stap 3 :

- hercontrole tijdens volgende marktdag

- indien weer overtreding (tenzij de ingediende zienswijze reden geeft tot ander besluit) : sanctie-besluit

 

Sanctie-systeem bij zware overtredingen :

Stap 1 :

- constateren overtreding

- mondelinge aanwijzing geven aan overtreder

- melding in marktlogboek

- mededeling van voornemen tot verwijdering van marktterrein/schorsing

- mogelijk van overtreder tot indienen zienswijze

- sanctiebesluit bestuursdwang : verwijdering van marktterrein met vermelding zienswijze

overtreder en eventueel waarschuwing dat bij verdere overtreding vergunning kan worden

ingetrokken (tijdelijk of voor onbepaalde tijd)

Stap 2 :

- hercontrole tijdens volgende marktdag

- aanwijzing geven

- indien geen gevolg aan aanwijzing : mededeling van voornemen tot intrekken vergunning

- mogelijkheid van overtreder tot indienen zienswijze

- sanctiebesluit : intrekken vergunning (tijdelijk/onbepaalde tijd) met vermelding van zienswijze.

 

Aldus vastgesteld door Burgemeester en wethouders van Heerlen d.d. 09.02.2010.

de secretaris, de burgemeester,