Organisatie | Nijmegen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Cultuur Nijmegen 2025 |
Citeertitel | Subsidieregeling Cultuur Nijmegen 2025 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Subsidieregeling Cultuur Nijmegen 2023.
Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2024 | nieuwe regeling | 23-01-2024 |
Op 25 september 2019 heeft de gemeenteraad de cultuurvisie Groei. vastgesteld. In deze cultuurvisie zijn de uitgangspunten voor de Nijmeegse culturele sector in de aankomende jaren benoemd. Centraal in het beleid staat de betekenis van cultuur voor de ontwikkeling van Nijmegen: cultuur is van belang voor de vitaliteit van de leefgemeenschap in onze stad en regio. We plaatsen cultuur in het perspectief van deze betekenis, waarbij cultuurbeleid wordt gelinkt aan het ruimtelijke, economische en sociale domein en de opgaven die de stad daarin heeft. Door een subsidiehuis wordt uitvoering gegeven aan de cultuurvisie. Dit subsidiehuis kent zes categorieën. In deze Subsidieregeling Cultuur Nijmegen 2025 worden vier van deze categorieën omgezet in onderstaande vier deelregelingen:
De overige twee categorieën worden door andere regelingen ingevuld namelijk via de Subsidieregeling Amateurkunst Nijmegen en de Groeispurt.
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nijmegen,
Gelet op artikel 3 lid 5 Nijmeegse Kaderverordening Subsidies 2019
Vast te stellen de volgende beleidsregels: de Subsidieregeling Cultuur Nijmegen 2025
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen voor verstrekking van subsidies Cultuur
De gemeente stelt verschillende subsidies beschikbaar die bijdragen aan onderstaande programmalijnen uit de cultuurvisie Groei.:
Onder voorbehoud van vaststelling van de begroting door de gemeenteraad is jaarlijks €24 miljoen (prijsniveau 2025) beschikbaar voor de uitvoering van de Cultuurvisie Groei.
Hoofdstuk 2 Eenjarige Culturele Subsidies
De deelregeling Eenjarige Culturele Subsidies is bedoeld om de cultuur in Nijmegen te versterken door spannende en veelzijdige projecten en eenjarige programma’s te stimuleren. De subsidie is zowel gericht op participatieve- als artistieke kunstactiviteiten.
Het College verstrekt jaarlijks op basis van het advies van de subcommissie Groei. subsidie aan een organisatie voor eenjarige culturele activiteiten, indien de activiteit uitvoering geeft aan onderstaande criteria (zie toelichting):
Subsidie wordt geweigerd voor culturele activiteiten, die door een organisatie worden georganiseerd die reeds subsidie ontvangt vanuit de deelregelingen Meerjarige Culturele Programma’s of De Basis.
Hoofdstuk 3 Meerjarige Culturele Programma’s
De deelregeling Meerjarige Culturele Programma’s is bedoeld om de cultuur in Nijmegen te versterken door de artistieke kwaliteit te verhogen en een divers publiek te bereiken. Deze programma’s zijn mede bepalend voor de identiteit van de stad. Deze regeling stimuleert het experiment met andere domeinen waarbij de artistieke kwaliteit het uitgangspunt blijft. De subsidie is gericht op zowel productie, presentatie, talentontwikkeling, cultuureducatie als cultuurparticipatie. Ook is de subsidie gericht op internationale activiteiten die samenhangen met de reguliere activiteiten van een organisatie en die een verbinding hebben met de stad Nijmegen.
Het College verstrekt op basis van het advies van de adviescommissie Groei. subsidie aan een organisatie voor meerjarige culturele activiteiten indien deze uitvoering geeft aan onderstaande criteria (zie toelichting):
Artikel 17 Aanvullende voorwaarden voor subsidieverstrekking
Vanwege de overlappende periode voor een aanvraag bij de BIS (Basis InfraStructuur van het Rijk) en/of landelijke fondsen kunnen de organisaties die bij deze landelijke regelingen een aanvraag hebben ingediend, een kopie van deze aanvraag overleggen in plaats van het meerjarenbeleidsplan. Aanvullend geven de organisaties aan op welke manier invulling wordt gegeven aan het gemeentelijke criterium:
De deelregeling voor De Basis is bedoeld om het culturele ecosysteem in Nijmegen, waarvan de zes grote culturele instellingen de basis vormen, te behouden en te versterken.
Het College verstrekt op basis van het advies van de adviescommissie Groei. subsidie aan een organisatie voor de jaarlijkse programmering indien deze uitvoering geeft aan onderstaande criteria (zie toelichting):
Hoofdstuk 5 Infrastructuur & Overige
De deelregeling Infrastructuur & Overige is bedoeld ter ondersteuning, facilitering en ontwikkeling van de gehele culturele sector. Deze regeling biedt de gemeente de kans om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en actualiteiten.
Aldus vastgesteld in de collegevergadering van: 23 januari 2024.
de gemeentesecretaris
A.P.W. van de Klift
de burgemeester
H.M.F. Bruls
In onderstaand overzicht is weergegeven welke soorten subsidie op basis van deze regeling aangevraagd kunnen worden en hun aanvraagtermijn.
Toelichting bij artikel 3 Algemene bepalingen
De Governance Code Cultuur, de Code Diversiteit & Inclusie en de Fair Practice Code zijn gedragscodes voor en door de culturele sector. Om in aanmerking te komen voor subsidie moet uw organisatie aangeven dat ze de culturele codes toepast volgens het principe van ‘pas toe én leg uit’. Dat wil zeggen dat we organisaties niet alleen vragen om de codes toe te passen, maar dat we ook vragen om in het meerjarenbeleidsplan of projectplan te laten zien hoe uitvoering wordt gegeven aan de codes. We snappen dat niet alles in één keer goed lukt. Belangrijker vinden we het dat organisaties bewust zijn van de codes, dat organisaties grip krijgen op waar zij staan en dat er stappen worden gezet.
Toelichting bij artikel 11, 16, 19 en 21 Subsidiecriteria
De commissies beoordelen aan de hand van de volgende criteria:
Kernbegrippen voor de beoordeling van kwaliteit zijn vakmanschap, zeggingskracht en oorspronkelijkheid. Het gaat niet uitsluitend om bewezen kwaliteit, voortkomend uit eerder opgedane ervaring, maar ook om potentiële kwaliteit.
Vakmanschap heeft betrekking op de vaardigheden van de makers die bij de organisatie van het programma betrokken zijn. Zeggingskracht gaat over de impact van de activiteiten op het publiek of de beoogde deelnemers. Dat wil zeggen dat de activiteiten aansprekend zijn voor de publieksgroepen of deelnemers die de organisatie wil bereiken. De oorspronkelijkheid van de activiteiten heeft betrekking op de herkenbare (artistieke) signatuur die onlosmakelijk is verbonden met de betreffende organisatie waardoor een bijzondere of zelfs unieke bijdrage aan de sector wordt geleverd. Er wordt ook gekeken of de artistieke signatuur wordt vertaald naar artistieke activiteiten.
Bij dit criterium beoordelen we in hoeverre de aanvrager een realistisch en uitvoerbaar plan presenteert. Heeft het plan een heldere aanpak, inclusief een duidelijke doelstelling met daarbij passende activiteiten, een realistische planning en een passend marketing- en communicatieplan? Ook beoordelen we of de betrokken uitvoerders voldoende beschikken over de benodigde kennis en ervaring om het projectplan te verwezenlijken. We toetsen of de begroting voldoende inzichtelijk, redelijk en realistisch is. Hierbij kijken we onder meer naar de aansluiting van de begroting op de voorgenomen activiteiten zoals beschreven in het projectplan, de vergoeding van betrokkenen die het project mogelijk maken en een gezonde financieringsmix met bijdragen van verschillende financiers. In dit criterium worden ook de principes uit de Governance Code Cultuur en de Fair Practice Code betrokken.
Hier wordt getoetst of de activiteiten van toegevoegde waarde zijn op het bestaande aanbod in de stad. Er wordt gekeken of ze bijdragen aan de diversiteit van het totale aanbod in de stad. Ook wordt bekeken in hoeverre de organisatie een nieuw en/of meer divers publiek bereikt en in hoeverre een aanvrager zich bewust is van de doelgroep die hij bereikt. Hier komen ook de principes uit de Code Diversiteit & Inclusie aan de orde. Niet al het aanbod hoeft voor iedereen te zijn, maar wel hechten we belang aan bewustzijn en aan de stappen die gemaakt worden ten aanzien van een divers programma en publiek. Ook wordt gekeken naar de maatschappelijke betekenis. Dit kan gaan over de bijdrage van cultuur aan andere domeinen, zoals zorg, welzijn, duurzaamheid of economie, en welke rol de aanvrager daarin neemt. Het kan ook de betekenis zijn van de organisatie voor zijn directe omgeving. Gekeken wordt naar de samenwerking die gezocht wordt binnen het eigen werkveld maar ook daarbuiten. In dit criterium wordt ook bekeken in hoeverre de organisatie een bovenregionale en/of (inter)nationale ambitie en uitstraling nastreeft. Dit blijkt onder andere uit financiering vanuit de BIS, landelijke fondsen en/of provincie.
Ondersteuning cultureel netwerk
Relevant bij dit criterium is de wijze waarop de activiteiten van de organisatie bijdragen aan het realiseren, faciliteren en professionaliseren van het culturele netwerk in Nijmegen.