Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Groningen

Ondermandaatbesluit Directie iederz 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGroningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingOndermandaatbesluit Directie iederz 2024
CiteertitelOndermandaatbesluit Directie iederz 2024
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) iederz gemeente Groningen 2023
  4. Algemeen mandaatbesluit 2023
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-01-2024nieuwe regeling

23-01-2024

gmb-2024-46551

Tekst van de regeling

Intitulé

Ondermandaatbesluit Directie iederz 2024

Gelet op de bepalingen van de Gemeentewet, op hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht, het Algemeen mandaatbesluit gemeente Groningen 2023 en het Directiemandaat en aanwijzingsbesluit(en) iederz gemeente Groningen 2023, draagt de directeur van iederz, de uitvoering van onderstaande voorschriften en taken op aan de functionarissen zoals genoemd in de derde kolom. Daar waar landelijke voorschriften worden genoemd, moeten daar ook onder worden verstaan de daarop gebaseerde gemeentelijke voorschriften.

 

1. Algemeen deel

1.1 Fingerspitzengefühl voor gevoelige besluiten

Bij gevoelige zaken (politiek, bestuurlijk, publicitair etc.) dient er alvorens te besluiten overleg met de directeur plaats te vinden. Deze kan dan besluiten of er in mandaat besloten kan worden, dat het voorgenomen besluit aan de burgemeester of het college voorgelegd moet worden, dan wel dat het een burgemeesters of collegebesluit dient te worden. Het kan dan gaan om de volgende situaties:

  • indien het besluit leidt tot afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid;

  • indien te verwachten valt dat de burgemeester of het college of een portefeuillehouder op zijn verantwoordelijkheid voor het te nemen besluit zal worden aangesproken;

  • indien uit het besluit financieel, juridisch, organisatorisch, politiek/bestuurlijk en/of publicitair belangrijke consequenties kunnen voortvloeien;

  • indien het college, de burgemeester, een verantwoordelijke portefeuillehouder of de gemeentesecretaris dit kenbaar heeft gemaakt;

  • indien het onderwerp een brief, mail of andere schriftelijke boodschap met een persoonlijk karakter betreft jegens een bestuurder.

1.2 Besluiten die andere organisatieonderdelen raken

Besluiten die ook een ander organisatieonderdeel raken, worden aan dat organisatieonderdeel voorgelegd en voor de besluitvorming wordt afgestemd. Mocht over het te nemen besluit geen overeenstemming worden bereikt, dan wordt het besluit aan de Concerndirectie en/of betreffende concerndirecteur(en) voorgelegd.

 

1.3 Privaatrecht

Het gaat hier om handelingen zoals o.a. koop/verkoop, huur/verhuur, inhuur/uitlening/detachering, aanbesteding, opdrachtverlening/wijziging en meerwerk etc. (leasebesluiten zijn uitgezonderd van het mandaat en mogen dus alleen door het college zelf worden genomen).

1.3.1 (Publiekrechtelijke) besluiten tot het aangaan van privaatrechtelijke overeenkomsten:

Het gaat om publiekrechtelijke besluiten waarbij de ondergemandateerde besluit met een private partij een overeenkomst te willen sluiten. Deze publiekrechtelijke besluiten worden genomen door (of namens) het college van B&W. Het kan bijvoorbeeld gaan over het aangaan van een convenant. De ondertekening van een brief waarin dat wordt medegedeeld luidt dan:

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester en wethouders van Groningen,

namens hen,

directeur iederz,

namens deze,

[NAAM ondergemandateerde],

[FUNCTIE EN AFDELING]

1.3.2 Ondertekening van de overeenkomst

De ondertekening van de overeenkomst zelf en ook de ondertekening van andere privaatrechtelijke stukken dient als volgt te geschieden:

 

Met vriendelijke groet,

burgemeester van Groningen,

namens hem,

directeur iederz,

namens deze,

[NAAM ondergemandateerde],

[FUNCTIE EN AFDELING]

2. Ondergemandateerde bevoegdheden en taken

Bevoegdheid directeur (oorspronkelijk):

Vindplaats bevoegdheid:

Ondermandaat aan functionaris:

Bijzonderheden/Beperkingen/Voorwaarden:

1. Privaatrechtelijke rechtshandelingen

Artikel 11 Algemeen Mandaatbesluit

1.1 Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover hierbij geen gemeentelijke middelen worden aangewend.

Budgethouders

De artikelen 2 en 3 van het AMB zijn van kracht. De directeur heeft de opschalingsplicht richting portefeuillehouder en/of college als het politiek gevoelige besluiten betreft.

1.2 Verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover daarbij wel gemeentelijke middelen worden aangewend tot een maximum van € 100.000.

Budgethouders

In artikel 11, lid 5 van het AMB zijn de maximumbedragen genoemd.

  • Medewerker tot € 2.500,- volgens het 4-ogen principe.

  • Teamleider/Projectleider tot € 25.000,-.

  • Afdelingshoofd/Programmamanager tot € 50.000,-.

2. Financiën (voor zover betreft toegekende budgetten)

Artikel 14 Algemeen Mandaatbesluit

2.1 Het uitvoeren van de gemeentebegroting, voor wat betreft het financiële beleid en beheer zoals die nader zijn omschreven in concern-richtlijnen. Daaronder is te verstaan het aangaan van de verplichtingen ten laste van de posten van de gemeentebegroting.

Budgethouders

Budgethouders zijn verantwoordelijk voor het beheer van hun budget en moeten formeel de betreffende facturen paraferen. Hoewel het aanwijzen van budgethouders geen enkele formele relatie heeft met het verlenen van mandaten zijn aan de budgethouders wel de ondermandaten verleend voor het aangaan van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover deze betrekking hebben op het hen in beheer gegeven budget.

2.2 Flankerend beleid en individuele scholing.

Budgethouders

Hier wordt de systematiek van de budgethouders gevolgd.

  • Medewerker tot € 2.500,- volgens het 4-ogen principe.

  • Projectleider tot € 25.000,-.

  • Afdelingshoofd/Programmamanager tot € 50.000,-.

3. Personeelsmanagement CAO Gemeente

Artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit

3.1 Werving en selectie

3.1.1 Uitnodigen kandidaten.

Afdelingshoofd

3.1.2 Samenstelling sollicitatiecommissie.

Afdelingshoofd

3.1.3 Selectie en voordracht.

Afdelingshoofd

3.1.4 Werving en aanstelling stagiaires en vrijwilligers.

Afdelingshoofd

3.1.5 Verbinden van nadere voorwaarden aan verrichten van nevenwerkzaamheden.

Afdelingshoofd

3.2 Vergoedingen

3.2.1 Toekennen van een overwerkvergoeding.

Afdelingshoofd

3.2.2 Toekennen van een vergoeding voor wacht- en storingsdiensten (semafoondiensten).

Afdelingshoofd

3.2.3 Toekennen van een vergoeding voor dienstreizen.

Afdelingshoofd

3.2.4 Toekennen toelage onregelmatige dienst.

Afdelingshoofd

3.2.5 Toekennen vergoeding voor dienstkleding.

Afdelingshoofd

3.2.6 Toekennen EHBO-/BHV-toelage.

Hoofd BHV

3.3 Opleiding en studiefaciliteiten

3.3.1 Toekenning.

Afdelingshoofd

Op basis van vastgesteld opleidingsplan

3.4 Uitzendkrachten

3.4.1Ondertekenen urenbrieven tijdelijk personeel.

Afdelingshoofd

3.5 Verlof

3.5.1 Verlenen van calamiteitenverlof, kraamverlof, verlof bij huwelijk etc.

Afdelingshoofd

3.5.2 Verlenen van onbetaald verlof.

Afdelingshoofd

3.5.3 Verlenen van ouderschapsverlof.

Afdelingshoofd

3.5.4 Verlenen van zwangerschaps- en bevallingsverlof.

Afdelingshoofd

3.5.5 Verlenen van zorgverlof, adoptie- en pleegzorgverlof.

Afdelingshoofd

3.5.6 Vervallen verklaren ADV wegens arbeidsongeschiktheid.

Afdelingshoofd

3.5.7 Het verkopen van verlof.

Afdelingshoofd

3.5.8 Uitvoering lopende afspraken spaarovereenkomst.

Afdelingshoofd

3.5.9 Het goedkeuren van verlofaanvragen.

Afdelingshoofd

3.6 Overig

3.6.1 Opdracht tot inhouding voor:

  • Derdenbeslag;

  • Loonvordering;

  • Sociaalvoorzieningsfonds.

Afdelingshoofd

4. Personeelsmanagement Cao voor de Sociale werkvoorziening 2021 – 2025

Artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit

4.1 Artikel 6.5 CAO

Besluit omtrent buitengewoon verlof bij bijzondere omstandigheden.

Afdelingshoofd

Budgethouder

Goedkeuringsparaaf van leidinggevende PZ vereist.

4.2 Artikel 6.7 CAO

Besluit omtrent adoptie- en pleegzorgverlof.

Afdelingshoofd

Budgethouder

Goedkeuringsparaaf van leidinggevende PZ vereist.

4.3 Artikel 6.9 CAO en art. 6:1 e.v. Waz

Besluit omtrent (betaald) ouderschapsverlof en overig verlof o.g.v. Wet arbeid en zorg:

  • toewijzing;

  • afwijzing.

Afdelingshoofd

Bij toewijzing goedkeuringsparaaf van Directeur/ leidinggevende PZ

4.4 Artikel 6.11 en 6.13 CAO

Besluit tot verkorting van de werktijd o.g.v. seniorenregeling: toewijzing.

Afdelingshoofd

Budgethouder

Goedkeuringsparaaf van leidinggevende PZ vereist.

4.5 Artikel 9.1 lid 1 CAO

Het opstellen van een individueel ontwikkelingsplan.

Leidinggevende

4.6 Artikel 9.3 lid 3 CAO

Besluit omtrent scholings- en vormingsactiviteiten.

Leidinggevende

4.7 Artikel 10.1, lid 2 CAO

Horen disciplinaire maatregelen; voor zover het gaat om artikel 10.1, lid 1, sub a tot en met sub g.

Afdelingshoofd

Budgethouder

4.8 Besluit omtrent het verstrekken van hulpmiddelen/aanpassingen in kader van arbeidsgeschiktheid.

Afdelingshoofd

Budgethouder

Na medisch advies en passend binnen financiële bevoegdheden

4.9 Getuigschrift.

Afdelingshoofd

Budgethouder

5. Personeelsmanagement CAO Aan de slag 2021-2023

Artikel 15 Algemeen Mandaatbesluit

5.1 Artikel 4.6 CAO

Vaststellen en afwijken werkrooster.

Afdelingshoofd

5.2 Artikel 6.1 CAO

Verlenen verlof.

Afdelingshoofd

5.3 Artikel 6.4, 6.5 en 6.6 CAO

Verlenen bijzonder verlof en verlof bij bijzondere omstandigheden.

Afdelingshoofd

5.4 Artikel 7.3 CAO

Tegemoetkoming reiskosten in bijzondere omstandigheden.

Afdelingshoofd

5.5 Artikel 7.5 CAO

Bijdrage vakbondscontributie.

Budgethouder

5.6 Artikel 9.2, lid 3 CAO

Besluit deelname training of opleiding.

Leidinggevende

5.7 Artikel 10.1, lid 2 CAO

Horen disciplinaire maatregelen; voor zover het gaat om artikel 10.1, lid 1, sub a tot en met sub f.

Afdelingshoofd

Budgethouder

6. Procesvertegenwoordiging

Artikel 12 Algemeen Mandaatbesluit

6.1 Voeren van verweer in bestuursrechtelijke, strafrechtelijke en civielrechtelijke procedures, inclusief de bevoegdheid tot het verrichten van alle, het belang van de gemeente dienende proceshandelingen, inclusief de eis in reconventie bij een kort geding.

Afdelingshoofd

6.2 Procesvertegenwoordiging.

Afdelingshoofd

6.3 Het (besluiten tot het) overgaan tot mediation.

Afdelingshoofd

7. Huisvredebreuk

7.1 Het doen van aangifte van huisvredebreuk.

Afdelingshoofd

8. Strafbare feiten

8.1 Het doen van aangifte van strafbare feiten.

Afdelingshoofd

In het agressiebeleid is bepaald dat bij ernstige bedreigingen of geweldplegingen tegenover medewerkers van de gemeente de afdelingshoofden aangifte doen van een strafbaar feit (werkgeversaangifte).

9. Dwangsom

9.1 Het nemen van besluiten op grond van paragraaf 4.1.3.2 van de Algemene wet bestuursrecht.

Afdelingshoofd

10. Privacy

Artikel 13 AMB

10.1 (privacy) het bij of krachtens de Algemene verordening gegevensbescherming bepaalde met betrekking tot de uitvoering van taken en bevoegdheden ten aanzien van de verwerking van persoonsgegevens.

Afdelingshoofd

Teamleider

Het ondermandaat betreft het besluiten op AVG-verzoeken. De voorschriften van de AVG moeten door alle medewerkers worden nageleefd.

11. Aanvragen van subsidies

Artikel 16 Algemeen Mandaatbesluit

11.1 Aanvragen van subsidies gerelateerd aan loonkosten.

Afdelingshoofd PZ

11.2 Aanvragen van subsidies die individueel en op re-integratie gericht zijn.

Afdelingshoofd IP

12. Algemene Inspraakverordening 2005

Artikel 18 Algemeen Mandaatbesluit

Afdelingshoofd

13. Participatiewet

Directiemandaat iederz

13.1 Alle reguliere handelingen ter uitvoering van de Participatiewet inclusief de bijbehorende uitvoeringsbesluiten en regelingen.

Afdelingshoofd

Klantmanager

Klantmanager Multi-probleemklanten,

Medewerker Dienstverlening Frontoffice Inkomen

Uitvoering van een regeling is in ruime zin als bedoeld in artikel 4 AMB.

Voor het afdelingshoofd houdt dit ondermandaat ook in het nemen van financiële besluiten ten laste van geoormerkte budgetten in het kader Buig en voor de WSW.

Onder de uitvoering van een wet of regeling worden in het kader van dit ondermandaatbesluit tevens begrepen de op grond hiervan geldende verordeningen, uitvoeringsbesluiten of beleidsregels.

Directeur iederz

G. Olthoff

Datum: 23 januari 2024

Bekendgemaakt via lokaleregelgeving.overheid.nl

Deze regeling treedt in werking 1 dag na publicatie en is met terugwerkende kracht geldend vanaf 1 februari 2023, onder gelijktijdige intrekking van het Ondermandaatbesluit onderdeel Maatschappelijke Participatie 2018.