Organisatie | Roermond |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit aanwijzing toezichthouders Omgevingswet RUD Limburg-Noord |
Citeertitel | Besluit aanwijzing toezichthouders Omgevingswet RUD Limburg- Noord |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Eerdere besluiten van het college tot aanwijzing van toezichthouders onder welke benaming dan ook voor het houden van toezicht worden ingetrokken.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
07-02-2024 | nieuwe regeling | 16-01-2024 |
Het college van burgemeester en wethouders van Roermond besluit,
gelet op artikel 18.6 en 18.7 van de Omgevingswet, artikel 18.4 Wet milieubeheer en artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht,
omdat het wenselijk is te voorzien in de aanwijzing van toezichthouders voor het houden van toezicht op het bepaalde bij of krachtens de Omgevingswet:
Eerdere besluiten van het college tot aanwijzing van toezichthouders onder welke benaming dan ook voor het houden van toezicht op het bepaalde bij of krachtens de wetten zoals bedoeld in artikel 5.1 van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, zoals dat artikel luidde direct voor inwerkingtreding van de Omgevingswet, worden per dag dat de Omgevingswet in werking treedt ingetrokken.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Roermond in de vergadering van 16 januari 2024.
Het college van burgemeester en wethouders,
De secretaris, J. van Putten
De burgemeester, Y.F.W. Hoogtanders
Functiebenamingen aanwijzingsbesluit 2024
Van de gemeente Venlo zijn als toezichthouders aangewezen medewerkers in het team Toezicht en Handhaving met de volgende functies:
Van de gemeente Weert zijn als toezichthouders aangewezen medewerkers met de volgende functies:
Van de gemeente Nederweert zijn als toezichthouders aangewezen medewerkers met de volgende functies:
Van de gemeente Beesel zijn als toezichthouders aangewezen medewerkers met de volgende functies:
Van de gemeente Peel en Maas zijn als toezichthouders aangewezen, medewerkers met de volgende functies:
Van de gemeente Mook en Middelaar zijn als toezichthouders aangewezen, medewerkers met de volgende functies:
Van de gemeente Venray zijn als toezichthouders aangewezen, medewerkers met de volgende functies:
Van de gemeente Bergen zijn als toezichthouders aangewezen, medewerkers met de volgende functie:
Van de gemeente Leudal zijn als toezichthouders aangewezen, medewerkers met de volgende functie:
Van de gemeente Roermond zijn als toezichthouders aangewezen, medewerkers van het cluster VTH met de volgende functie:
Van de MER gemeenten zijn als toezichthouders aangewezen, medewerkers met de volgende functie:
Van de gemeente Horst aan de Maas zijn als toezichthouders aangewezen medewerkers met de volgende functies:
Toelichting op categorale aanwijzing
Toezicht- en handhavingstaken worden aangewezen met een zogenaamd aanwijzingsbesluit. Het aanwijzen van toezichthouders kan individueel of categoraal. Dit laatste betekent dat de aanwijzing is verbonden aan een dienst of afdeling. Het voordeel daarvan is dat bij personele wijzigingen niet opnieuw aanwijzingsbesluiten genomen hoeven te worden of ingetrokken moeten worden. Om de bevoegdheden van de toezichthouder, als bedoeld in afdeling 5:2 van de Algemene wet bestuursrecht, van toepassing te doen zijn is een uitdrukkelijke aanwijzing door het college van de toezichthouder vereist. Personen belast met het uitvoeren van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift, dienen, voor een rechtmatige taakuitoefening en om te kunnen beschikken over de wettelijke bevoegdheden van toezichthouders, op grond van artikel 5:11 van de Algemene wet bestuursrecht in samenhang met artikel 18.6 van de Omgevingswet, te worden aangewezen als toezichthouder.
Onder toezichthouder wordt verstaan: een persoon die, bij of krachtens wettelijk voorschrift, is belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens enig wettelijk voorschrift.
Een ieder is verplicht aan een toezichthouder binnen de door hem gestelde termijn alle medewerking te verlenen.
Verder geldt voor elke toezichthouder de verplichting dat hij slechts van zijn bevoegdheden gebruik kan maken voor zover dat redelijkerwijs voor de vervulling van zijn taak nodig is.
De Awb regelt het specifiek toekennen van bevoegdheden aan toezichthouders. Het betreft de in de artikelen 5:15 tot en met 5:19 Awb opgenomen bevoegdheden. Een toezichthouder, als bedoeld in afdeling 5:2 van de Awb, mag op grond van zijn aanstelling plaatsen betreden, inlichtingen vorderen, personen vorderen inzage te geven in hun identiteitsbewijs en heeft recht op inzage in zakelijke gegevens en bescheiden en het nemen van afschriften daarvan. Bovendien kan een toezichthouder op basis van artikel 5:20 van de Awb een ieder verplichten medewerking te verlenen bij de uitoefening van zijn bevoegdheden als die medewerking redelijkerwijs gevorderd kan worden. Het opzettelijk niet voldoen aan deze vordering is strafbaar gesteld in artikel 184 van het Wetboek van Strafrecht.
De aanwijzing tot toezichthouder geschiedt tot wederopzegging dan wel tot beëindiging van het dienstverband, dan wel tot benoeming in een functie die niet valt binnen de functie van toezichthouder.
De toezichthouders zijn belast met het houden van toezicht op de naleving van het bepaalde bij of krachtens wettelijke voorschriften.
Op grond van artikel 5:12 lid 3 Awb heeft de Minister van Justitie de ‘Regeling model legitimatiebewijs toezichthouders Awb’ vastgesteld met een uniform model voor het legitimatiebewijs van toezichthouders. Op basis daarvan dient het legitimatiebewijs van een toezichthouder te bevatten:
De BOA-legitimatie is in principe geen geldig legitimatiebewijs in het kader van toezicht.