Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Molenlanden

Verordening op de rekenkamer gemeente Molenlanden 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMolenlanden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de rekenkamer gemeente Molenlanden 2024
CiteertitelVerordening op de Rekenkamer gemeente Molenlanden 2024
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpfinanciën

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 81a van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-02-202401-01-2024vervangt regeling 2022

23-01-2024

gmb-2024-45567

1123804

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de rekenkamer gemeente Molenlanden 2024 

 

De raad van de gemeente Molenlanden, 

 

Gelezen het raadsvoorstel over bovenstaand onderwerp; 

 

gelet op artikel 81a van de gemeentewet; 

 

besluit vast te stellen  

 

de Verordening op de rekenkamer Molenlanden 2024 

 

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

In deze verordening en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder: 

  • a.

    Wet: Gemeentewet; 

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer; 

  • c.

    lid: lid van de rekenkamer; 

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders van de gemeente Molenlanden; 

  • e.

    rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Molenlanden als bedoeld in artikel 81a van de Gemeentewet; 

  • f.

    raad: gemeenteraad van de gemeente Molenlanden; 

  • g.

    griffier: griffier van de gemeente Molenlanden; 

  • h.

    onderzoeksprogramma: overzicht van (voorgenomen) onderzoeken die de rekenkamer in de komende periode wil uitvoeren; 

  • i.

    onderzoeksopzet: onderzoeksvraag en plan van aanpak die de rekenkamer opstelt ten behoeve van een specifiek onderzoek. 

 

Artikel 2. Rekenkamer

Er is een rekenkamer die bestaat uit de voorzitter en twee leden. 

 

Artikel 3. Contactcommissie

  • 1.

    Er is een contactcommissie vanuit de raad voor de rekenkamer. 

  • 2.

    De contactcommissie is een commissie zoals bedoeld in artikel 84 van de gemeentewet. 

  • 3.

    De contactcommissie bestaat uit raads- of burgerleden. 

  • 4.

    De (plaatsvervangend) leden van de contactcommissie worden door de raad benoemd. 

  • 5.

    De contactcommissie fungeert als contactorgaan van de gemeenteraad voor de rekenkamer om te polsen of er (al dan niet) behoefte is aan een bepaald onderzoek. In zo’n geval worden alle fracties in de gelegenheid gesteld om aanwezig te zijn. 

  • 6.

    De contactcommissie heeft de volgende taken: 

    • a.

      Het aanbevelen van de kandidaten voor het voorzitterschap en het lidmaatschap van de rekenkamer aan de raad zoals beschreven in artikel 4. 

    • b.

      Het onderhouden van de contacten van de raad met de rekenkamer over het onderzoeksprogramma, het jaarverslag, het budget en andere zaken waarover behoefte tot contact bestaat. 

    • c.

      Het evalueren van de verordening en het functioneren van de rekenkamer. 

    • d.

      Het doen van voorstellen aan de gemeenteraad betreffende de rekenkamer, wanneer dit voortvloeit uit een van haar taken zoals opgenomen in artikel 3 lid 5. Bijvoorbeeld aangaande de benoeming van nieuwe rekenkamerleden, het actualiseren van de verordening en het (al dan niet) toekennen van extra budget aan de rekenkamer. 

 

Artikel 4. Benoeming en herbenoeming

  • 1.

    De raad benoemt de leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, op aanbeveling van de contactcommissie voor een periode van zes jaar. 

  • 2.

    De leden van de rekenkamer, waaronder de voorzitter, kunnen maximaal 1 keer voor een periode van zes jaar worden herbenoemd. Dit gebeurt op aanbeveling van de contactcommissie, nadat de contactcommissie gesprekken in het kader van de herbenoemingsprocedure gevoerd heeft. De gesprekken vinden zes maanden voor het einde van de benoemingsperiode plaats.  

  • 3.

    Voorafgaand aan de (her)benoeming van de voorzitter en de overige leden pleegt de contactcommissie overleg met de rekenkamer. 

  • 4.

    De contactcommissie is verantwoordelijk voor de werving- en selectieprocedure van nieuwe rekenkamerleden. Naast leden van de contactcommissie nemen ook leden van de rekenkamer adviserend deel aan de selectiegesprekken. De selectieprocedure leidt tot een aanbeveling van de contactcommissie aan de raad. 

  • 5.

    De contactcommissie doet de aanbeveling vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende: 

    • a.

      de mededeling dat hij/zij de benoeming aanvaardt, en 

    • b.

      een overzicht van de openbare betrekkingen die hij/zij bekleedt. 

  • 6.

    Door de te benoemen persoon wordt een verklaring omtrent gedrag (VOG) overlegd. 

  • 7.

    Indien de voorzitter of een lid tussentijds diens functie neerlegt, neemt de contactcommissie binnen een redelijke termijn het initiatief om in goed overleg met de rekenkamer te komen tot een aanbeveling conform het eerste lid van dit artikel. 

    • a.

      Indien een zittend lid van de rekenkamer gedurende diens termijn benoemd wordt tot voorzitter, maakt de betreffende persoon diens lopende termijn van zes jaar af als voorzitter. 

    • b.

      Indien een nieuw persoon benoemd wordt in de ontstane vacature na terugtreden, wordt deze persoon conform artikel 4 lid 1 benoemd voor een nieuwe periode van zes jaar. 

  • 8.

    Indien de benoemingstermijn van meerdere leden tegelijkertijd afloopt, kan de raad besluiten de benoemingstermijn van één van de leden met maximaal een jaar te verlengen. Dit gebeurt op aanbeveling van de contactcommissie. De benoemingstermijn van één persoon kan maximaal eenmaal verlengd worden. 

 

Artikel 5. Ontslag en non-activiteit

  • 1.

    De contactcommissie bericht de raad als: 

    • a.

      een van de ontslaggronden zich voordoet, bedoeld in artikel 81c, zesde of zevende lid, van de wet; 

    • b.

      een van de gronden voor non-activiteit zich voordoet, bedoeld in artikel 81d, eerste of tweede lid, van de wet. 

  • 2.

    In de gevallen, bedoeld in artikel 81c, zevende lid, en in artikel 81d, tweede lid van de wet, adviseert de contactcommissie de raad over de vraag of al dan niet moet worden overgegaan tot ontslag, respectievelijk het op non-activiteit stellen van het desbetreffende lid. 

  • 3.

    De contactcommissie adviseert de raad tevens met betrekking tot een beslissing tot verlenging of beëindiging van een maatregel als bedoeld in artikel 81d, derde lid van de wet. 

 

Artikel 6. Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken. 

  • 2.

    De rekenkamer verantwoordt uitgaven ten laste van het budget van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de raad, als bedoelde in artikel 185 van de wet. 

  • 3.

    De rekenkamer kan tot maximaal 20% van haar budget meenemen naar het volgende jaar, indien aangetoond kan worden dat dit budget nodig is voor een onderzoek. 

 

Artikel 7. Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer

  • 1.

    De voorzitter ontvangt een vergoeding van €240,- voor het bijwonen van een vergadering van de rekenkamer. De andere leden ontvangen een vergoeding van €200,- per vergadering. 

    • a.

      De in lid 1 genoemde bedragen worden jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden. 

    • b.

      Voor de berekening van de indexatie gelden de bedragen uit artikel 7 lid 1 als startbedragen per 01-01-2024. 

    • c.

      De presentievergoeding geldt als vergoeding voor de reguliere werkzaamheden van de rekenkamer zoals opgenomen in de gemeentewet en in deze verordening. Hieronder vallen onder andere het contact met de contactcommissie (artikel 3), het contact met de ambtelijk secretaris (artikel 8), de voorzitterstaken (artikel 9), de onderwerpselectie (artikel 11), het begeleiden van onderzoekswerkzaamheden door externen (artikel 12), de hoor- en wederhoorprocedure en het opstellen van de aanbevelingen (artikel 13), de raadsbehandeling (artikel 14) en het voorbereiden van het onderzoeksprogramma en jaarverslag. 

    • d.

      De presentievergoedingen worden uitbetaald op basis van door de voorzitter uitgeschreven vergaderingen.  

  • 2.

    Wanneer de rekenkamer zelfstandig onderzoek verricht worden deze werkzaamheden vergoed tegen een uurtarief van €45,-. 

    • a.

      Het in lid 2 genoemde bedrag wordt jaarlijks geïndexeerd met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding voor raadsleden. 

    • b.

      Voor de berekening van de indexatie gelden de bedragen uit artikel 7 lid 1 als startbedragen per 01-01-2024. 

    • c.

      De vergoeding voor zelfstandig onderzoek geldt als vergoeding voor onderzoekswerkzaamheden die niet belegd zijn bij externe onderzoekers. Dit betreft werkzaamheden die plaatsvinden tussen de vaststelling van de onderzoeksonderwerp en het einde van de hoor- en wederhoorprocedure (zoals beschreven in artikelen 12 en 13). Deze vergoeding kan ook worden gebruikt voor het vergoeden van bijzondere werkzaamheden zoals het voeren van selectiegesprekken voor nieuwe rekenkamerleden (artikel 4) of het op verzoek (van de raad of de contactcommissie) bijwonen van raadsbijeenkomsten niet zijnde ten behoeve van de raadsbehandeling zoals beschreven in artikel 14. 

    • d.

      Een dergelijke onkostenvergoeding kan niet uitbetaald worden voor de reguliere werkzaamheden van de rekenkamer zoals beschreven in artikel 7 lid 1c. 

  • 3.

    Aan de leden van de rekenkamer worden de in verband met de werkzaamheden voor de rekenkamer gemaakte reiskosten vergoed. Bij gebruik van een eigen auto wordt het maximumbedrag dat door een werkgever aan een werknemer per afgelegde kilometer onbelast kan worden verstrekt vergoed. De kosten van openbaar vervoer worden vergoed op basis van reizen in de 2e klasse. 

  • 4.

    De vergoedingen genoemd in artikel 7 komen ten laste van het budget van de rekenkamer als beschreven in artikel 6. 

 

Artikel 8. Ambtelijk secretaris

  • 1.

    De griffier stelt een ambtelijk secretaris voor gemiddeld 4 uur per week ter beschikking aan de rekenkamer. 

  • 2.

    De secretaris staat de rekenkamer bij de uitvoering van haar taken terzijde. 

  • 3.

    De secretaris legt rechtstreeks verantwoording af aan de rekenkamer over de wijze waarop de ondersteunende taken worden verricht. 

  • 4.

    De secretaris draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging en de vorming van dossiers. 

 

Artikel 9. Voorzitter

  • 1.

    De voorzitter draagt zorg voor: 

    • a.

      het tijdig en periodiek bijeenroepen van de rekenkamer; 

    • b.

      het leiden van de vergaderingen; 

    • c.

      het bewaken van de uitgangspunten en de werkwijze; 

    • d.

      het efficiënt en resultaatgericht uitvoeren van de taak van de rekenkamer; 

    • e.

      het bevorderen van zorgvuldige besluitvorming; 

    • f.

      de bewaking van budget, en 

    • g.

      het contact met de contactcommissie en de raad. 

  • 2.

    De voorzitter voert hiertoe regelmatig overleg met de onderzoekers en met het secretariaat. 

  • 3.

    De rekenkamer kiest uit haar midden een plaatsvervangend voorzitter. Hij/zij treedt bij ontstentenis van de voorzitter op als voorzitter. 

 

Artikel 10. Reglement van orde

De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na vaststelling onverwijld ter kennisneming naar de raad. 

 

Artikel 11. Onderwerpselectie

  • 1.

    De rekenkamer inventariseert jaarlijks aan wat voor onderzoek de raad behoefte heeft. De wijze waarop dit gebeurt wordt in overleg met de contactcommissie bepaald. 

  • 2.

    Het staat elk individueel raadslid vrij om op elk moment een onderzoeksonderwerp ter suggestie aan te bieden aan de rekenkamer. Het raadslid informeert de contactcommissie hierover. Het is aan de rekenkamer hoe zij hiermee om wil gaan. 

  • 3.

    De rekenkamer bepaalt de onderwerpen die zij onderzoekt, formuleert de vraagstelling en stelt de onderzoeksopzet vast. 

  • 4.

    De in het vorige lid bedoelde onderzoeksopzet wordt door de rekenkamer ter kennisneming aan de raad, het college en de gemeentesecretaris verstuurd. 

 

Artikel 12. Werkwijze

  • 1.

    De rekenkamer is verantwoordelijk voor de uitvoering, begeleiding en sturing van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet. 

  • 2.

    De uitvoering van het onderzoek onderneemt de rekenkamer zelfstandig of door externe personen of bureaus in te schakelen. Dit gebeurt in inachtneming van het beschikbare budget. 

  • 3.

    De rekenkamer beoordeelt in overleg met de contactcommissie of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren. 

  • 4.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van de onderzoeken. De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen twee weken te verstrekken. In bijzonder gevallen kan van deze termijn afgeweken worden, mits dit gemotiveerd aan de rekenkamer voorgelegd wordt. 

  • 5.

    Op grond van de belangen genoemd in artikel 5 van de Wet Open Overheid kan de rekenkamer rapporten die aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. 

  • 6.

    De rekenkamer kan openbare informatieve bijeenkomsten beleggen. 

 

Artikel 13. Rapportage en terugkoppeling

  • 1.

    De rekenkamer stelt betrokkenen in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste twee weken bedraagt, hun reactie aan de rekenkamer te geven op de juistheid en volledigheid van het conceptonderzoeksrapport. Hieronder worden in elk geval diegenen beschouwd wiens taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamer bepaalt wie als betrokkenen worden aangemerkt. 

  • 2.

    De rekenkamer stelt vervolgens het college in de gelegenheid binnen een door haar te stellen termijn, die ten minste vier weken bedraagt, zijn reactie aan de rekenkamer te geven op de conclusies en aanbevelingen van het conceptonderzoeksrapport. Na ontvangst van de reactie(s) sluit de rekenkamer haar onderzoek af en stelt een definitief rapport op waarin de bevindingen, conclusie en, indien van toepassing, aanbevelingen, alsmede (een samenvatting van) de reacties hierop zijn opgenomen. 

  • 3.

    Na vaststelling door de rekenkamer wordt het in het lid hierboven genoemde rapport zo spoedig mogelijk, onder toezending van een afschrift aan het college en betrokkenen, aan de raad aangeboden. 

 

Artikel 14. Raadsbehandeling

  • 1.

    De rekenkamer stelt een raadsvoorstel op aan de hand waarvan het rekenkamerrapport besproken wordt in de gemeenteraad. 

  • 2.

    Na verzending van een rapport wordt de rekenkamer zo spoedig mogelijk in de gelegenheid gesteld om het rapport aan de raad toe te lichten. 

  • 3.

    De griffier is verantwoordelijk voor het laten agenderen van de rapporten voor de raad. 

 

Artikel 15. Monitoring aanbevelingen

  • 1.

    Het college verstrekt de raad jaarlijks voor 15 juli een schriftelijke terugkoppeling van de wijze waarop vervolg is gegeven aan aanbevelingen van de rekenkamer die in de afgelopen 2 jaar door de raad zijn overgenomen en door het college moeten worden uitgevoerd. 

  • 2.

    Het presidium verstrekt de raad jaarlijks voor 15 juli een schriftelijke terugkoppeling van de wijze waarop vervolg is gegeven aan aanbevelingen van de rekenkamer die in de afgelopen 2 jaar door de raad zijn overgenomen en door de raad zelf moeten worden uitgevoerd. 

 

Artikel 16. Inwerkingtreding, intrekking en citeertitel

  • 1.

    Besluiten, genomen krachtens de Verordening op de Rekenkamer gemeente Molenlanden 2019 of de Verordening op de Rekenkamer gemeente Molenlanden 2022, die golden op het moment van de inwerkingtreding van deze verordening en waarvoor deze verordening overeenkomstige besluiten kent, gelden als besluiten genomen krachtens deze verordening. 

  • 2.

    Deze verordening treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2024. 

  • 3.

    Tegelijkertijd met de inwerkingtreding van deze verordening vervalt de Verordening op de Rekenkamer gemeente Molenlanden 2022. 

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als ‘Verordening op de Rekenkamer gemeente Molenlanden 2024’. 

 

 

Vastgesteld tijdens de openbare raadsvergadering gemeente Molenlanden, gehouden op 23 januari 2024. 

de griffier, 

 

 

Marjolein Teunissen 

 

 

de voorzitter, 

 

 

Theo Segers 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsbepalingen 

Geen toelichting. 

 

Artikel 2 Rekenkamer 

De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur. Een door de rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de wet. De rekenkamer kan onderzoeken instellen naar alle instellingen die genoemd worden in artikel 184, eerste lid van de wet. De rekenkamer is tevens belast met het toezicht op de naleving van artikel 213, achtste lid van de wet. 

 

Artikel 3 Contactcommissie 

Geen toelichting. 

 

Artikel 4 Benoeming en herbenoeming 

Geen toelichting. 

 

Artikel 5 Ontslag en non-activiteit 

Hieromtrent wordt aangesloten bij artikel 81 van de gemeentewet. Het initiatief hiertoe ligt bij de contactcommissie, in verband met hun betrokkenheid bij de benoeming en het functioneren van de leden van de rekenkamer. 

 

Artikel 6 Budget 

De raad kent bij de jaarlijkse begrotingsbehandeling een budget toe aan de rekenkamer. In het jaarverslag gaat de rekenkamer in op de besteding van dit bedrag, en kan de rekenkamer ook een signaal afgeven richting de raad hieromtrent. 

 

Artikel 7 Vergoeding voor de werkzaamheden van de leden van de rekenkamer 

Geen toelichting. 

 

Artikel 8 Ambtelijke ondersteuning 

Geen toelichting. 

 

Artikel 8 Voorzitter 

De voorzitter draagt de verantwoordelijkheid voor het goed functioneren van de rekenkamer, wat opgenomen is in dit artikel in de vorm van een aantal kerntaken. Dit laat onverlet dat bepaalde taken – zoals het overleg met de contactcommissie of de bewaking van het budget – ingevuld kunnen worden door andere leden van de rekenkamer. 

 

Artikel 10 Reglement van orde 

In dit reglement kan onder andere ingegaan worden op de vergaderfrequentie, de wijze waarop de raad bij onderzoek betrokken wordt en de wijze waarop extern onderzoek aan- of uitbesteed wordt. Voor de totstandkoming hiervan wordt overleg gepleegd met betrokken ambtenaren. 

 

Artikel 11 Onderwerpselectie 

Geen toelichting. 

 

Artikel 12 Werkwijze 

Voor de uitvoering van onderzoek is het uitgangspunt dat er een constructieve samenwerking plaatsvindt tussen de rekenkamer enerzijds en het gemeentebestuur en de gemeentelijke organisatie anderzijds. In het vierde lid staat een termijn van twee weken genoemd, waarbinnen inlichtingen aan de rekenkamer verstrekt dienen te worden. Dit is om te borgen dat de rekenkamer in staat is binnen afzienbare tijd een onderzoek uit te voeren. 

In bijzonder gevallen, bijvoorbeeld wanneer het gemeentebestuur of de ambtelijke organisatie tijdelijk onder ernstige druk staat of als de informatiebehoefte dusdanig groot is dat hieraan niet binnen de gestelde termijn voldaan kan worden, kan van de termijn afgeweken worden. Een verzoek om uitstel wordt altijd gemotiveerd aan de rekenkamer voorgelegd. 

 

Artikel 13 Rapportage en terugkoppeling 

Geen toelichting. 

 

Artikel 14 Raadsbehandeling 

In het reglement van orde is nader invulling gegeven aan de behandeling van rekenkamerrapporten in de gemeenteraad. 

 

Artikel 15 Monitoring aanbeveling 

In dit artikel wordt een nadere uitwerking gegeven van de wettelijke verplichting op terugkoppeling van aanbevelingen die de rekenkamer gedaan heeft. Deze verplichting staat opgenomen in artikel 185a van de gemeentewet. De vorm van de terugkoppeling (raadsinformatiebrief, raadsvoorstel of opgenomen in de jaarstukken) is aan het college. 

 

Artikel 16 Inwerkingtreding, intrekking oude regeling en citeertitel 

Geen toelichting.