Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Noordenveld

Verordening op de Rekenkamer gemeente Noordenveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNoordenveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de Rekenkamer gemeente Noordenveld
CiteertitelVerordening Rekenkamer gemeente Noordenveld
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

12-07-2023

gmb-2024-43268

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de Rekenkamer gemeente Noordenveld

De Raad van de gemeente Noordenveld,

gelezen het voorstel van het Presidium, d.d. 21 juni 2023,

gelet op de bepalingen van de Gemeentewet,

BESLUIT

  • De Verordening gemeentelijke Rekenkamercommissie Noordenveld versie 2011 per 31 december 2023 in te trekken;

  • De verordening op de Rekenkamer gemeente Noordenveld vast te stellen;

Artikel 1 Begripsbepaling

In deze verordening wordt verstaan onder:

a. wet: Gemeentewet;

b. rekenkamer: gemeentelijke rekenkamer als bedoeld in art. 81a van de Gemeentewet;

c. voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

d. college: college van burgemeester en wethouders;

e. raad: raad van de gemeente Noordenveld;

f. leden: lid van de rekenkamer;

g. werkgroep: werkgroep rekenkamer.

 

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    De raad stelt als bedoeld in artikel 81a, eerste lid van de Gemeentewet, een gemeentelijke rekenkamer in.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit drie (externe) leden waaronder een voorzitter.

  • 3.

    De leden van de rekenkamer zijn niet ondergeschikt aan enig bestuursorgaan.

  • 4.

    De leden van de rekenkamer kunnen in maximaal drie rekenkamers zitting hebben.

 

Artikel 3 Taak van de Rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamer onderzoekt de doelmatigheid, de doeltreffendheid en de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde beleid alsmede van instellingen waarvan de activiteiten in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

  • 2.

    Een door de rekenkamer ingesteld onderzoek naar de rechtmatigheid van het door het gemeentebestuur gevoerde bestuur bevat geen controle van de jaarrekening als bedoeld in artikel 213, tweede lid van de Gemeentewet.

 

Artikel 4 Benoeming leden

  • 1.

    De werkgroep rekenkamer vanuit de raad doet een voordracht voor de benoeming.

  • 2.

    Voorafgaande aan de benoeming dienen de kandidaat leden een actuele verklaring omtrent gedrag te overleggen.

  • 3.

    De leden geven een overzicht van de openbare betrekkingen en nevenactiviteiten welke zij bekleden.

  • 4.

    De raad benoemt de drie leden waaronder de voorzitter.

  • 5.

    De leden worden voor zes jaar benoemd (artikel 81c, eerste lid van de Gemeentewet).

  • 6.

    De leden leggen de eed of de verklaring van gelofte af ingevolge artikel 81g van de Gemeentewet.

 

Artikel 5 Herbenoeming leden

1. Op voordracht van de werkgroep rekenkamer kan de raad een lid herbenoemen.

2. De herbenoeming is voor drie jaren.

3. Een herbenoeming kan maximaal twee keer plaatsvinden.

4. Een lid kan maximaal twaalf jaar lid zijn van de rekenkamer.

 

Artikel 6 Ontslag

  • 1.

    Een lid van de rekenkamer wordt door de raad ontslagen:

    • a.

      Op eigen verzoek;

    • b.

      Bij de aanvaarding van een functie of activiteit die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer;

    • c.

      Indien het lid bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegen misdrijf is veroordeeld, dan wel bij het lid zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      Indien het lid bij onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surséance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • e.

      Indien het lid naar oordeel van de raad ernstig nadeel toebrengt aan het in het lid gesteld vertrouwen.

  • 2.

    Een lid van de rekenkamer kan door de raad worden ontslagen:

    • a.

      Indien het lid door ziekte of gebreken blijvend ongeschikt is de functie te vervullen;

    • b.

      Indien het lid handelt in strijd met artikel 81h van de Gemeentewet.

 

Artikel 7 Non-activiteit:

  • 1.

    De raad stelt een lid van de rekenkamer op non-activiteit indien:

    • a.

      Het lid zich in voorlopige hechtenis bevindt;

    • b.

      Het lid bij een nog niet onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak wegen misdrijf is veroordeeld dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • c.

      Het lid onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld ingevolge een nog net onherroepelijk geworden rechtelijke uitspraak.

  • 2.

    De raad kan een lid van de rekenkamer op non-activiteit stellen, indien tegen het lid een gerechtelijk onderzoek ter zake van een misdrijf wordt ingesteld of indien er een ander ernstig vermoeden is van het bestaan van feiten en omstandigheden die tot ontslag, anders dan op gronden vermeld in artikel 5 eerste lid, onder a en tweede lid, zouden kunnen leiden.

  • 3.

    De raad beëindigt de non-activiteit zodra de grond voor de maatregel is vervallen, met dien verstande dat in een geval als bedoeld in het tweede lid de non-activiteit in ieder geval eindigt na zes maanden. In dat geval kan de raad de maatregel telkens voor ten hoogste drie maanden verlengen.

 

Artikel 8 Ambtelijke ondersteuning

  • 1.

    De rekenkamer heeft een ambtelijke secretaris.

  • 2.

    Op voordracht van de werkgroep benoemt de raad deze secretaris vanuit de griffie.

 

Artikel 9 Aantal leden

  • 1.

    De rekenkamer bestaat uit maximaal 3 leden waaronder de voorzitter, secretaris niet meegerekend.

 

Artikel 10 Besluitvorming in de rekenkamer

  • 1.

    Besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen, waarbij ieder lid één stem heeft.

  • 2.

    Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

 

Artikel 11 Onderzoeksprotocol

  • 1.

    De rekenkamer stelt een onderzoeksprotocol vast. In dit protocol beschrijft de rekenkamer in ieder geval hoe zij de kwaliteit en onafhankelijkheid van de begeleiding en uitvoering van extern onderzoek borgt.

  • 2.

    De rekenkamer is verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de vastgestelde onderzoeksopzet met inachtneming van het onderzoeksprotocol.

 

Artikel 12 Budget

  • 1.

    Jaarlijks ontvangt de rekenkamer een ‘lumpsum’ budget voor onderzoek en overige kosten van € 35.000,- exclusief kosten secretaris.

  • 2.

    Jaarlijks per 1 januari wordt het budget geïndexeerd in lijn met de Rijksoverheidsnormen.

  • 3.

    Uit dit budget vergoedt de rekenkamer tevens de uren van begeleiding van onderzoeken door de leden (ex artikel 13, vijfde lid).

 

Artikel 13 Vergoeding

  • 1.

    De leden ontvangen een vaste vergoeding van € 250,- per maand.

  • 2.

    De voorzitter ontvangt een vergoeding van € 275,- per maand.

  • 3.

    De vergoeding wordt jaarlijks geïndexeerd per 1 januari met dezelfde indexering die geldt voor de vergoeding van raadsleden.

  • 4.

    De leden ontvangen een reis- en verblijfskostenvergoeding conform de regeling die geldt voor de ambtelijke organisatie.

  • 5.

    Voor begeleiding van een onderzoek wordt maximaal € 600,- vergoed.

 

Artikel 14 Onderzoek

  • 1.

    Een voorgenomen onderzoek wordt aan de begeleidende werkgroep vanuit de gemeenteraad ter kennisgeving voorgelegd.

 

Artikel 15 Reglement van orde

  • 1.

    De rekenkamer stelt een reglement van orde voor haar werkzaamheden vast.

  • 2.

    De rekenkamer zendt het reglement ter kennisneming aan de werkgroep.

  • 3.

    De werkgroep informeert de raad.

 

Artikel 16 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2024. Op die datum verliest de Verordening gemeentelijke Rekenkamercommissie Noordenveld versie 2011 zijn werking.

 

Artikel 17 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als “Verordening Rekenkamer gemeente Noordenveld”.

 

 

 

Roden, 12 juli 2023

De Raad van de gemeente Noordenveld,

H. Huttinga, griffier K. Smid, voorzitter