Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpen aan den IJssel

Subsidieregeling Maatschappelijke participatie - preventie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpen aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Maatschappelijke participatie - preventie
CiteertitelSubsidieregeling Maatschappelijke participatie - preventie
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Krimpen aan den IJssel 2018

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2024-42871

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Maatschappelijke participatie - preventie

4.1 – Maatschappelijke Participatie - Preventie

 

Burgemeester en Wethouders van Krimpen aan den IJssel

 

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die maatschappelijke participatie bevorderen gelet op artikel 2, 4 en 6 van de Algemene Subsidieverordening Krimpen aan den IJssel 2018 besluiten vast te stellen de volgende regeling:

 

Subsidieregeling Maatschappelijke participatie - preventie

 

Doel

Deze beleidsregel heeft tot doel maatschappelijke participatie van specifieke doelgroepen te stimuleren. Het betreft initiatieven met een preventief karakter.

Enerzijds willen we de participatie van kinderen en jongeren in Krimpen aan den IJssel nu en in de toekomst vergroten door hen in aanraking te laten komen met diverse activiteiten, met name op het gebied van sport en cultuur. Anderzijds beoogt deze beleidsregel de integratie van kwetsbare doelgroepen en inburgeringsplichtigen in de Krimpense samenleving te bevorderen en te begeleiden. Het bevorderen van de integratie van kwetsbare doelgroepen gebeurt door het verzorgen van taalcoaching voor zowel allochtone als autochtone inwoners en door ruimte te bieden voor activiteiten die minderheden de kans geven aansluiting te vinden bij elkaar en de samenleving. Het begeleiden en stimuleren van inburgeringsplichtigen is een regierol binnen het inburgeringsproces wat als wettelijke taak bij de gemeente is belegd.

 

Doelgroep

  • A.

    Scholen, culturele instellingen en sportverenigingen. Schoolgaande kinderen in Krimpen aan den IJssel, zowel basisonderwijs als voortgezet onderwijs.

  • B.

    Inwoners uit Krimpen aan den IJssel van Afghaanse afkomst

  • C.

    Inwoners uit Krimpen aan den IJssel van Somalische afkomst

  • D.

    Inwoners uit Krimpen aan den IJssel met een taalachterstand

  • E.

    Inwoners uit Krimpen aan den IJssel van Molukse afkomst

  • F.

    Inwoners uit Krimpen aan den IJssel die inburgeringsplichtig zijn volgens de Wet inburgering

  • G.

    Alle inwoners uit Krimpen aan den IJssel die binnen dit beleidsterrein een project willen uitvoeren

Subsidieaanvrager

  • A.

    Stichting Synerkri

  • B.

    Stichting WIJ

  • C.

    Stichting Kulan

  • D.

    ContourdeTwern

  • E.

    Werkgroep Molukse Ouderen

  • F.

    Instellingen die binnen dit beleidsterrein een project uit willen voeren

Subsidiesoort

  • A.

    Budgetsubsidie

  • B.

    Erkenningsubsidie

  • C.

    Erkenningsubsidie

  • D.

    Projectsubsidie

  • E.

    Erkenningsubsidie

  • F.

    Projectsubsidie

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel geldt voor aanvragen vanaf het subsidiejaar 2024.

 

Basisvoorwaarden

A. Synerkri

a. Brede School

De Brede School in Krimpen aan den IJssel is een samenwerkingsverband tussen onderwijs, sportverenigingen en culturele instellingen. Met inzet van combinatiefunctionarissen wordt een op de lokale vraag afgestemd activiteitenprogramma samengesteld en aangeboden.

De Brede School heeft als doel:

  • 1.

    Het realiseren van een optimaal en samenhangend en doorlopend sport- en cultuuraanbod;

  • 2.

    Kinderen optimale ontwikkelingskansen bieden;

  • 3.

    Versterken sociale samenhang tussen school, ouders/gezin en buurt;

  • 4.

    Bevorderen van de kennismaking met sport en cultuur;

  • 5.

    Bevorderen van de deelname van de jeugd aan lokale sportverenigingen en culturele verenigingen/instellingen.

Om voor subsidie in aanmerking te komen, dient het jaarprogramma / de brede schoolactiviteit:

  • 1.

    een bijdrage te leveren aan één of meerdere doelstellingen van de brede school;

  • 2.

    een aanvulling op het regulier onderwijs te zijn, maar hier geen deel van uit te maken;

  • 3.

    uitgevoerd te worden onder toezicht en begeleiding van een deskundige en de uitvoerder van een activiteit dient een ‘verklaring omtrent het gedrag’ te kunnen overleggen;

  • 4.

    toegankelijk te zijn voor alle kinderen in de wijk en zo veel mogelijk aan te sluiten bij de vraag c.q. behoeften;

  • 5.

    Activiteiten worden in principe buiten de reguliere schooltijden georganiseerd.

b. Combinatiefuncties

  • 1.

    Op basis van het normbedrag (€ 50.000 per Fte per jaar) kan subsidie aangevraagd worden.

  • 2.

    De gemeente subsidieert niet meer dan 4,4 Fte (conform Rijksregeling) aan combinatiefuncties.

  • 3.

    De aanvrager kan zelfstandig cofinanciering bij de gebruikers (o.a. schoolbesturen) bewerkstelligen.

De wettelijke grondslag om landelijke impulsregeling ‘Brede school, sport en cultuur’ via subsidie lokaal vorm te geven. Met de Impuls wordt beoogd meer doelen tegelijkertijd te bereiken (de outcome):

  • de uitbreiding van het aantal brede scholen met sport- en cultuuraanbod in zowel het primair als het voortgezet onderwijs;

  • de versterking van sportverenigingen met oog op hun maatschappelijke functie en de inzet van sportverenigingen voor het onderwijs, de naschoolse opvang en de wijk;

  • het stimuleren van een dagelijks sport- en beweegaanbod op en rond scholen voor alle leerlingen;

  • het bevorderen dat de jeugd tot 18 jaar vertrouwd raakt met één of meer kunst- en cultuurvormen en onder jongeren actieve kunstbeoefening stimuleren.

B.C.E Stichting WIJ, Stichting Kulan, Werkgroep Molukse Ouderen

  • 1.

    De groep werkt voor o.a. de Somalische of Afghaanse gemeenschap

  • 2.

    Activiteiten zijn toegankelijk voor iedereen

  • 3.

    Er wordt een redelijke eigen bijdrage gevraagd voor deelname aan de activiteit

  • 4.

    De deelnemers zijn voor het merendeel afkomstig uit Krimpen aan den IJssel

D. ContourdeTwern

A. Taalcoaching (ContourdeTwern)

Taalcoaching is een vorm van non-formele educatie waarbij vrijwilligers ingezet worden om andere inwoners te ondersteunen bij het verwerven van een betere beheersing van de Nederlandse taal. Het gaat om Nederlands als moedertaal en Nederlands als tweede taal.

  • 1.

    Taalcoaching is toegankelijk voor alle inwoners van Krimpen aan den IJssel

  • 2.

    Trajecten taalcoaching zijn geen vervanging van formele educatietrajecten maar een aanvulling daarop. Zij kunnen dus ook geen inburgeringstraject vervangen, maar wel ondersteunend zijn aan een inburgeringstraject.

  • 3.

    Taalcoachingstrajecten kunnen zowel aan individuen als aan groepen aangeboden worden.

B. Casusregie Inburgering

Inburgeringsplichtigen volgens de wet Inburgering begeleiden en stimuleren bij hun inburgeringsproces, zodat zij tijdig aan de inburgeringsvereisten voldoen en zoveel mogelijk (in taalrijke omgevingen) participeren.

  • 1.

    Inburgeraars worden begeleid gedurende hun inburgeringsproces.

  • 2.

    Inburgeraars volgen een passende en kwalitatief goede inburgeringscursus.

  • 3.

    Inburgeraars participeren in de lokale samenleving (bijv. vrijwilligerswerk, sport en cultuur)

  • 4.

    Inburgeraars voldoen tijdig aan de inburgeringsvereisten. Inburgeraars weten hoe zij na het afronden van de inburgering verder kunnen leren en participeren.

  • 5.

    Inburgeringsplichtigen die door tijdnood of tekort aan middelen risico lopen om niet tijdig aan de inburgeringsplicht te voldoen (de zogenoemde ELIPS-groep), met aanvullend advies en begeleiding te helpen om alsnog binnen de gestelde termijn het inburgeringstraject af te ronden.

Specifieke criteria

A. Synerkri

a. Brede School

  • 1.

    In de Brede School werken zoveel mogelijk organisaties uit Krimpen aan den IJssel samen. Indien het gewenste aanbod in Krimpen aan den IJssel niet beschikbaar is, kan met organisaties buiten Krimpen aan den IJssel worden samengewerkt.

  • 2.

    Het aanbod van activiteiten wordt evenwichtig over de gemeente verdeeld, bij voorkeur in de wijk: op scholen, gymzalen etc.

Erkenningsubsidie

Bij de aanvraag voor een erkenningsubsidie dienen alle in de ‘Algemene subsidieverordening 2018’ genoemde bescheiden aangeleverd te worden.

 

Projectsubsidies

Het is mogelijk om binnen dit beleidsterrein voor de uitvoering van projecten een projectsubsidie te ontvangen. De projecten moeten voldoen aan de volgende criteria:

  • 1.

    De activiteit sluit aan bij gemeentelijk beleid en mag hier niet mee in strijd zijn.

  • 2.

    Er is sprake van een activiteit:

    • a.

      met een eenmalig karakter;

    • b.

      die binnen een beperkt tijdvak wordt uitgevoerd;

    • c.

      die gericht is op het stimuleren van maatschappelijke, educatieve, sportieve of culturele activiteiten;

    • d.

      die bestemd is voor de doelgroep jongeren, senioren, minderheden of mensen met een beperking.

  • 3.

    Het project moet een bijdrage leveren aan minimaal één van de volgende doelstellingen:

    • a.

      achterstanden terugbrengen;

    • b.

      meer samenwerking en samenhang tussen welzijns-, sport- en maatschappelijke instellingen;

    • c.

      toename van de zelfredzaamheid van de doelgroep jongeren, senioren, minderheden of mensen met een beperking;

    • d.

      bevordering van integratie en participatie van de doelgroepen in de Krimpense samenleving;

    • e.

      meer sociale samenhang en gemeenschapszin op wijk- en buurtniveau;

    • f.

      verbetering van de laagdrempeligheid van voorzieningen en veiligheid op buurt- en wijkniveau;

    • g.

      meer leden die zich aansluiten bij organisaties en verenigingen;

    • h.

      vernieuwend;

    • i.

      stimulerend voor een grote groep mensen (minimaal 30);

    • j.

      promotie van de gemeente Krimpen aan den IJssel op regionaal of landelijk niveau;

    • k.

      het starten van een nieuwe organisatie, waarvoor draagvlak is binnen de Krimpense gemeenschap, met als doelstelling om één van de beleidsprioriteiten van de gemeenteraad uit te voeren.

Verdeelsleutel

  • 1.

    De gemeenteraad stelt met de vaststelling van de programmabegroting het subsidieplafond vast.

  • 2.

    De jaarlijkse budget (a)- en erkenningsubsidie (b-d) bestaat uit:

    • a.

      Stichting Synerkri Vast subsidiebedrag

    • b.

      Stichting WIJ Vast subsidiebedrag

    • c.

      Stichting Kulan Vast subsidiebedrag

    • d.

      Molukse Ouderen Vast subsidiebedrag

    • e.

      ContourdeTwern Vast subsidiebedrag

  • 3.

    In Krimpen aan den IJssel is er plaats voor 1 aanbieder voor Brede School en Combinatiefuncties.

  • 4.

    Het college bepaalt elk jaar of de subsidie in aanmerking komt voor indexering.

  • 5.

    De aanvraag voor projectsubsidie voor taalcoaching van ContourdeTwern krijgt voorrang op andere aanvragen. Hierna worden de aanvragen voor projectsubsidie in volgorde van binnenkomst afgehandeld tot dat het subsidieplafond is bereikt. Per aanvraag wordt de te verlenen maximale subsidie vastgesteld.Het aantal te honoreren projecten wordt per aanvraag en/of per organisatie vastgesteld op grond van de subsidiecriteria.