Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Krimpen aan den IJssel

Subsidieregeling Fonds Bewonersinitiatieven

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKrimpen aan den IJssel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingSubsidieregeling Fonds Bewonersinitiatieven
CiteertitelSubsidieregeling Fonds Bewonersinitiatieven
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene Subsidieverordening Krimpen aan den IJssel 2018

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

27-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2024-42840

Tekst van de regeling

Intitulé

Subsidieregeling Fonds Bewonersinitiatieven

3.12 – Fonds Bewonersinitiatieven

 

Burgemeester en Wethouders van Krimpen aan den IJssel

 

overwegende dat het gewenst is activiteiten te stimuleren die bijdragen aan de leefbaarheid en sociale samenhang.

 

gelet op artikel 2, 4 en 6 van de Algemene Subsidieverordening Krimpen aan den IJssel 2018

 

besluiten

vast te stellen de volgende regeling:

Subsidieregeling Fonds Bewonersinitiatieven

 

Doel

Het Fonds Bewonersinitiatieven biedt een financiële bijdrage voor activiteiten die bewoners zelf in hun straat of buurt organiseren. De gemeente wil daarmee het eigen initiatief van bewoners stimuleren. Vaak zijn er ideeën genoeg in de straten, buurten en wijken van Krimpen aan den IJssel waarmee de sociale samenhang en leefbaarheid wordt verbeterd.

Doelgroep

Inwoners van Krimpen aan den IJssel

Aanvrager

Bewoners, groepen, verenigingen en instellingen van bewoners uit Krimpen aan den IJssel.

Subsidiesoort

Projectsubsidie

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel geldt voor aanvragen vanaf het subsidiejaar 2024.

Basisvoorwaarden

  • 1.

    De activiteit moet gericht zijn op de verbetering van de sociale samenhang (samenwerking en het contact tussen de bewoners) en/of de verbetering van de leefbaarheid (schoon, heel, veilig, gezellig) in de wijk, buurt of straat.

  • 2.

    De bijdrage wordt verstrekt aan bewoners en groepen van bewoners enerzijds en verenigingen en instellingen anderzijds, die zelf zorgen voor de voorbereiding en uitvoering van de activiteit.

  • 3.

    De activiteit mag niet in strijd zijn met het gemeentelijke beleid.

  • 4.

    Voor een activiteit wordt slechts eenmaal per jaar een bijdrage verstrekt.

  • 5.

    De bijdrage bedraagt maximaal 75% van de totale kosten, tot een maximum van € 250,- per activiteit. Er is een eigen bijdrage van minimaal 25%.

  • 6.

    Voor het opknappen en/of onderhouden van een groenvoorziening dient u voorafgaand aan de activiteit de uitvoering af te stemmen met de gemeente. Ook wijzen wij u op de mogelijkheid om met een groep bewoners een groenvoorziening voor een langere termijn te onderhouden. Uiteraard dient u hierover duidelijke afspraken te maken met de gemeente.

  • 7.

    Voor bepaalde activiteiten dient u een vergunning te hebben. U bent zelf verantwoordelijk voor het verkrijgen van de vereiste vergunningen voor de activiteit. Het aanvraagformulier voor het organiseren van een evenement vindt u op www.krimpenaandenijssel.nl (E-loket). Een buurtbarbecue dient u te melden bij de gemeente via het daarvoor bestemde formulier. Ook dit formulier vindt u op de website (E-loket) van de gemeente. U vindt op genoemd formulier ook de voorschriften die bij een barbecue in acht moeten worden genomen.

Specifieke criteria

  • De aanvraag moet in ieder geval bevatten (zie aanvraagformulier):

    • a.

      Uw naam en adresgegevens;

    • b.

      Omschrijving en doel activiteit;

    • c.

      Plaats en datum activiteit;

    • d.

      Het verwachte aantal deelnemers;

    • e.

      Een overzicht van de te verwachten uitgaven en inkomsten.

  • Na afloop van de activiteit stuurt u een foto van de activiteit (mag digitaal naar: gemeente@krimpenaandenijssel.nl) en maakt u melding van het aantal bewoners/adressen dat heeft deelgenomen. Uw foto kan geplaatst worden op de website van de gemeente Krimpen aan den IJssel.

Verdeelsleutel

  • 1.

    De gemeenteraad stelt met de vaststelling van de programmabegroting het subsidieplafond vast. Voor initiatieven is jaarlijks het volgende bedrag beschikbaar: € 12.500,-

  • 2.

    Aanvragen worden in volgorde van binnenkomst afgehandeld tot dat het subsidieplafond is bereikt.

  • 3.

    Per aanvraag wordt maximaal € 250,- verleend

  • 4.

    Gedurende de looptijd van deze beleidsregel wordt het subsidiebedrag niet geïndexeerd.