Organisatie | Rhenen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeente Rhenen - Instelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Rhenen 2024 |
Citeertitel | Instelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Rhenen 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Instelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Rhenen 2019 wordt ingetrokken
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-12-2023 | nieuwe regeling | 16-01-2024 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Rhenen;
gelezen het voorstel van 2 januari 2024 zaaknummer 1153778
gelet op hoofdstuk 2 van de Huisvestingsverordening Rhenen 2024, en artikel 84 van de Gemeentewet;
besluit vast te stellen het Instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Rhenen 2024;
Artikel 2 Instelling Urgentiecommissie
Er is een Urgentiecommissie, hierna te noemen de commissie, die als taak heeft, namens burgemeester en wethouders van Ede, Rhenen en Veenendaal, besluiten te nemen op grond van paragraaf 2.4 en 2.5 van de Huisvestingsverordening Rhenen 2024.
Artikel 3 Samenstelling Urgentiecommissie
De (plaatsvervangend) voorzitter en de leden mogen geen deel uitmaken van en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van bestuursorganen van de gemeenten Ede, Rhenen en Veenendaal of van instellingen die zich bezighouden met woonruimteverdeling binnen de gemeenten. Evenmin mogen zij zich als zelfstandige bezighouden met woonruimteverdeling.
Vastgesteld op 16 januari 2024
College van burgemeester en wethouders gemeente Rhenen
Gemeentesecretaris Burgemeester
P. Bonthuis drs. J.A. van der Pas
Gelijk met het inwerkingtreding van de nieuwe Huisvestingsverordening wordt het instellings- en mandaatbesluit van de urgentiecommissie aangepast. De inhoud blijft grotendeels ongewijzigd. De benoemingstermijn voor de voorzitter en de leden wordt gewijzigd in twee keer vier jaar.
Artikel 2 Instelling Urgentiecommissie
In dit artikel wordt de Urgentiecommissie ingesteld. De taak van de commissie is het, namens het college nemen van besluiten op grond van de Huisvestingsverordening. In dit artikel wordt tevens aan de Urgentiecommissie mandaat verleend om deze taak te vervullen. De Urgentiecommissie is bij de uitoefening van zijn taak gebonden aan de regels die vastgelegd zijn in de Huisvestingsverordening.
Artikel 3 Samenstelling Urgentiecommissie
In dit artikel wordt de samenstelling van de Urgentiecommissie geregeld. Het college acht het wenselijk dat de samenstelling van de Urgentiecommissie periodiek wordt gewijzigd. Daarom wordt nu opgenomen - net als bij vergelijkbare commissies - dat sprake is van een benoeming voor de duur van vier jaar en dat herbenoeming éénmaal mogelijk is.
De ambtelijke ondersteuning van de Urgentiecommissie wordt verzorgd door een door burgemeester en wethouders aan te wijzen secretaris en een of meer plaatsvervangers van de secretaris.
In dit artikel worden enkele vergadervoorschriften vastgesteld. De Urgentiecommissie kan over de uitwerking van deze voorschriften nadere werkafspraken maken. In lid 4 is vastgelegd dat de vergaderingen van de commissie besloten zijn. De Urgentiecommissie kan voor de beoordeling van een aanvraag besluiten aan een extern deskundige advies in te winnen. Hierbij kan in eerste instantie gedacht worden aan medische adviezen, maar ook aan adviezen over sociale en/of psychische omstandigheden.
Dit artikel bevat enkele bepalingen over de wijze waarop de besluitvorming van de Urgentiecommissie plaats vindt. In het besluit van de Urgentiecommissie wordt, voor zover het een toekenning betreft, een zoekprofiel opgenomen.
Gezien de gevoeligheid van de aan de Urgentiecommissie overgelegde stukken, zijn in dit artikel bepalingen opgenomen over het waarborgen van de privacy.
Personen die voorzitter of lid zijn van de Urgentiecommissie behouden deze benoeming op basis van het overgangsrecht. Overigens geldt voor hen het bepaalde in artikel 3, tweede lid. Dat wil zeggen dat als zij al eens zijn herbenoemd een nieuwe herbenoeming niet meer mogelijk is. Herbenoeming is namelijk op basis van deze verordening slechts éénmaal mogelijk.
Ook de benoemingsbesluiten van de secretarissen van de commissie behouden hun geldigheid. Deze benoeming zijn - anders dan die van de voorzitter en commissieleden