Organisatie | Peelgemeenten |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Controleverordening Peelgemeenten 2023 |
Citeertitel | Controleverordening Peelgemeenten 2023 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 213 van de Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-01-2024 | 01-01-2023 | Controleverordening Peelgemeenten 2023 | 14-12-2023 |
Artikel 2. Opdrachtverlening accountantscontrole
In afwijking van het gestelde in lid 3, letters d en e kan het Algemeen bestuur in het programma van eisen opnemen, dat het Algemeen bestuur jaarlijks voorafgaand aan de accountantscontrole in overleg met de accountant vaststelt welke posten van de jaarrekening, gemeentelijke producten en de gemeentelijke organisatieonderdelen, waaraan de accountant bij zijn controle specifiek aandacht dient te besteden en welke rapporteringstoleranties hij daarbij dient te hanteren.
Artikel 5. Toegang tot informatie
De accountant is bevoegd tot het opnemen van alle kassen, waardepapieren en voorraden en het inzien van alle boeken, notulen, brieven, computerbestanden en overige bescheiden, waarvan hij inzage voor de accountantscontrole nodig oordeelt. Het Dagelijks bestuur draagt er zorg voor dat de accountant voor de uitvoering van zijn controlewerkzaamheden een onbelemmerde toegang heeft tot alle kantoren, magazijnen, werkplaatsen, terreinen en informatiedragers van de gemeenschappelijke regeling.
Het Dagelijks bestuur draagt er zorg voor, dat alle organisatie-eenheden van de gemeenschappelijke regeling zijn gehouden de accountant alle informatie te verstrekken, opdat de accountant zich een juist en volledig oordeel kan vormen over de getrouwheid van baten, lasten, balansmutaties en het gevoerde beheer en over de getrouwheid van de daarover verstrekte informatie, waaronder de rechtmatigheidsverantwoording.
Artikel 6. Overige controles en opdrachten
Het Dagelijks bestuur draagt de zorg voor de uitvoering van het beleid betreffende de specifieke uitkeringen volgens de eisen van rechtmatigheid van de ministeries. Het Dagelijks bestuur is voor de controle van de rechtmatige besteding van specifieke uitkeringen bevoegd de opdracht te verlenen aan een andere dan de door het Algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeenschappelijke regeling is.
Het Dagelijks bestuur draagt de zorg voor de verantwoording aan derden (Belastingdienst, ABP, Sociale verzekeringsbank, CBS, e.d.) en neemt hierbij de gestelde controle-eisen in acht. Indien een deel van deze vereisten moet worden uitgevoerd door een accountant, is het Dagelijks bestuur bevoegd hiervoor de opdracht te verlenen aan een andere dan de door het Algemeen bestuur benoemde accountant, indien dit in het belang van de gemeenschappelijke regeling is.
In aanvulling op het in de wet voorgeschreven verslag van bevindingen brengt de accountant over de door hem uitgevoerde (deel)controles verslag uit over zijn bevindingen die niet van bestuurlijk belang zijn uit aan de algemeen directeur en aan de adviseur control dan wel andere daarvoor in aanmerking komende ambtenaren.
De accountant bespreekt, voorafgaand aan de behandeling van de jaarstukken in het Algemeen bestuur, het verslag van bevindingen met een voor dit doel door het Algemeen bestuur ingestelde vertegenwoordiging van het Algemeen bestuur, in aanwezigheid van de portefeuillehouder Financiën van het Dagelijks bestuur en ambtelijke ondersteuning.