Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Velsen

Activiteitenlijstlijst adviesrecht Velsen 2022

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVelsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingActiviteitenlijstlijst adviesrecht Velsen 2022
CiteertitelActiviteitenlijstlijst adviesrecht Velsen
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Nieuwe regeling

21-12-2023

gmb-2024-38246

21437

Tekst van de regeling

Intitulé

Activiteitenlijstlijst adviesrecht Velsen 2022

 

Conform artikel 16.15a lid b onder 1 Omgevingswet zijn onderstaande activiteiten aangewezen, waarvoor advies van de gemeenteraad nodig is voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit.

Onder bestaand stedelijk gebied wordt in deze regeling verstaan, het gebied zoals gedefinieerd in artikel 1.1.1. lid h van het Besluit ruimtelijke ordening.

Artikel 1. Wonen

Projecten ten behoeve van het realiseren, vergroten, wijzigen van (bedrijfs)woningen en/of bijbehorende bebouwing en andere voorzieningen, indien:

- het te realiseren aantal woningen meer dan 10 bedraagt binnen bestaand stedelijk gebied;

- of meer dan 1 buiten bestaand stedelijk. Onder realisering van woningbouw wordt in deze categorie mede begrepen het wijzigen van het gebruik van een gebouw naar woning(en).

Artikel 2. Commerciële/maatschappelijke voorzieningen

Projecten ten behoeve van het realiseren, vergroten of wijzigen van kantoorruimte, dienstverlening, bedrijfsruimte, winkels, horeca, commerciële ruimte, maatschappelijke, culturele, medische, sport- en recreatieve voorzieningen of een combinatie daarvan indien:

- Gelegen binnen bestaand stedelijk gebied en een bruto vloeroppervlakte groter dan 500 m2 of;

- Gelegen buiten bestaand stedelijk gebied en een bruto vloeroppervlakte groter dan 200 m2.

Artikel 3. Uitgezonderde gevallen

Er is in alle gevallen een advies van de gemeenteraad vereist als het gaat om de volgende gevallen:

- het project gelegen is binnen een beschermd dorpsgezicht en/of;

- de aanvraag betrekking heeft op een gemeentelijk, provinciaal of rijksmonument

Artikel 4. Eerdere besluitvorming

Indien sprake is van (één van de) gevallen van de bovenstaande lijst is een advies van de gemeenteraad niet vereist als het gaat om gevallen:

- waarvoor in het tijdelijk deel van het omgevingsplan, een wijzigingsbevoegdheid of een uitwerkingsplicht (als bedoeld in artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening) is opgenomen;

- waarvoor door de raad reeds eerder een startdocument is vastgesteld

- waarvoor in het nieuwe deel van het omgevingsplan, een delegatiebevoegdheid (als bedoeld in artikel 2.8 van de Omgevingswet ) is opgenomen;

- of waarbij sprake is van het tijdelijk gebruiken van gronden of (bouw)werken voor een termijn van ten hoogste tien jaar .

 

Artikel 5. Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op de datum van inwerkingtreding van de Omgevingswet .

Artikel 6. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Activiteitenlijstlijst adviesrecht Velsen

Aldus besloten door de gemeenteraad in zijn openbare vergadering van XXXX 2022,

Toelichting

Adviesrecht van de gemeenteraad van de gemeente Velsen is vereist in de volgende gevallen:

Artikel 1 Wonen

Een realisatie tot 10 woningen in kernen of tot 1 woning in het buitengebied is over het algemeen planologisch gezien van beperkte impact en hoeft in veel gevallen niet regionaal afgestemd te worden. Grootschalige(re) bouwprojecten kunnen hier gelet op het maximum niet onder geschaard worden en blijven dus middels een verklaring van geen bedenkingen voorbehouden aan de raad.

 

Artikel 2. Commerciële/maatschappelijke voorzieningen

Een doelstelling is het niveau van maatschappelijke en recreatieve voorzieningen en sportvoorzieningen op peil te houden en nieuwe ontwikkelingen op dat gebied te stimuleren. Zowel deze als de commerciële activiteiten vinden plaats in het kader van het algemeen belang en komen veelal voort uit sectoraal raadsbeleid. Deze ontwikkelingen hebben over het algemeen planologisch gezien weinig impact en kunnen meestal, zonder nadere heroverweging door de raad worden gerealiseerd. Bij grotere projecten vanaf 500 m2 in het stedelijk gebied ka het wel wenselijk zijn de raad te betrekken middels adviesrecht.

 

Artikel 3. Uitgezonderde gevallen

Er is in alle gevallen een advies van de gemeenteraad vereist als het gaat om de volgende gevallen:

- het project gelegen is binnen een beschermd dorpsgezicht en/of;

- de aanvraag betrekking heeft op een gemeentelijk, provinciaal of rijksmonument

 

Ontwikkelingen in dergelijke kwetsbare gebieden vergen een vergaande belangenafweging. De kaders die voor deze gebieden gelden dienen streng bewaakt te worden.

 

Artikel 4. Eerdere besluitvorming

Indien sprake is van (één van de) gevallen van de bovenstaande lijst is een advies van de gemeenteraad niet vereist als het gaat om gevallen:

- waarvoor in het tijdelijk deel van het omgevingsplan, een wijzigingsbevoegdheid of een uitwerkingsplicht (als bedoeld in artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening) is opgenomen;

- waarvoor door de raad reeds eerder een startdocument is vastgesteld

- waarvoor in het nieuwe deel van het omgevingsplan, een delegatiebevoegdheid (als bedoeld in artikel 2.8 van de Omgevingswet ) is opgenomen; of waarbij sprake is van het tijdelijk gebruiken van gronden of (bouw)werken voor een termijn van ten hoogste tien jaar .

 

Bij een wijzigingsbevoegdheid of uitwerkingsplicht (als bedoeld in artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening heeft de raad zich al uitgesproken over binnen welke kaders het college het plan mag wijzigen. In een dergelijk geval heeft het geen toegevoegde waarde om de raad wederom voor het adviesrecht te benaderen

 

Indien de raad reeds een startdocument met ruimtelijke kaders heeft vastgesteld, is het college gehouden aan deze kaders. In een dergelijk geval heeft het geen toegevoegde waarde om de raad wederom voor het adviesrecht te benaderen.