Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barneveld

Regeling verstrekking BRP- en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarneveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling verstrekking BRP- en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld
CiteertitelRegeling verstrekking BRP- en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld 2019.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 156 van de Gemeentewet
  4. Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Barneveld
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

25-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2024-37859

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling verstrekking BRP- en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

 

gelet op de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen, artikel 156 van de Gemeentewet, de artikelen 1 en 2 van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Barneveld en de Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;

 

besluit:

 

tot vaststelling van de Regeling verstrekking BRP- en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld:

Artikel 1. Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    aangehaakte gegevens: persoonsgegevens die geen deel uitmaken van de persoonslijst als bedoeld in de wet, maar in sommige gevallen zijn vastgelegd als aantekeningen in de applicatie van de registratie;

  • b.

    AVG: Algemene verordening gegevensbescherming (Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG);

  • c.

    gemeente: gemeente Barneveld;

  • d.

    registratie: basisregistratie personen (BRP) van de gemeente Barneveld;

  • e.

    verordening: Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Barneveld;

  • f.

    wet: Wet basisregistratie personen.

Artikel 2. Verstrekking aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Gelet op artikel 3.8 van de wet, artikel 1 van de verordening en op artikel 6, eerste lid, onderdeel e van de AVG, kunnen gegevens uit de registratie, alsmede voorletters en aanhef van de betreffende personen (zijnde aangehaakte gegevens) aan organen van de gemeente Barneveld worden verstrekt, voor zover zij deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2.

    Verstrekkingen als bedoeld in het eerste lid kunnen plaatsvinden door middel van:

    • a.

      rechtstreekse raadpleging van de basisregistratie personen (ad hoc verstrekkingen);

    • b.

      systematische verstrekkingen; of

    • c.

      selectie.

  • 3.

    In bijlage 1 die behoort bij deze regeling is vermeld aan welke organen gegevens verstrekt kunnen worden over personen als die verstrekking in overeenstemming is met de eveneens daarin vermelde doeleindenomschrijving.

Artikel 3. Verstrekking aan derden

  • 1.

    Op grond van artikel 3.9 van de wet en artikel 2 van de verordening kunnen gegevens worden verstrekt uit de registratie aan derden die werkzaamheden verrichten met een gewichtig maatschappelijk belang voor de gemeente.

  • 2.

    Als werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang en als categorieën van derden, worden de werkzaamheden onderscheidenlijk de categorieën aangewezen die genoemd zijn in bijlage 2, die behoort bij deze regeling.

Artikel 4. Intrekking oude regeling

De Regeling gegevensverstrekking basisregistratie personen en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld 2019 wordt ingetrokken.

Artikel 5. Inwerkingtreding

Deze regeling treedt de dag na de dag van de bekendmaking in werking.

Artikel 6. Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als Regeling verstrekking BRP- en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld.

Aldus vastgesteld op 19 december 2023,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

W. Wieringa

secretaris

J. van der Tak,

burgemeester

BIJLAGE 1. Verstrekking gegevens aan organisatieonderdelen van de gemeente Barneveld

Deze bijlage geeft invulling aan artikel 2, derde lid, van de Regeling verstrekking BRP- een aangehaakte gegevens gemeente Barneveld. In de onderstaande tabel worden de betreffende organisatieonderdelen en de taken/de doelen waarvoor hun de bedoelde gegevens kunnen worden verstrekt. In alle gevallen geldt dat alleen gegevens verstrekt mogen worden voor zover die noodzakelijk zijn in verband met de betreffende taak.

 

Organisatieonderdeel

Taken

Doelomschrijving

Bodes, bestuurssecretariaat

Jubilea overzichten: 60-, 60-, 65-jarige huwelijken, 90-, 100- en 100+ jarigen

Felicitaties van burgemeester via brief of persoonlijk bezoek

Burgemeester, bodes, bestuurssecretariaat

Ernstig incident in de samenleving en/of overlijden van een inwoner

Medeleven tonen en/of condoleances burgemeester.

Team bestuursondersteuning

Koninklijke onderscheidingen

Voorbereiden verlenen Koninklijke onderscheidingen

Team KCC/publiekszaken

Stembureauleden

Benoeming leden stembureaus, instructie, indeling en uitbetaling vergoeding

Team KCC/publiekszaken

Stemgerechtigden

Alle inwoners die voor de eerste keer mogen stemmen worden aangeschreven.

Team KCC/publiekszaken

Uitvoering basisregistratie personen, Burgerlijke stand, reisdocumenten, rijbewijzen, VOG, naturalisatie en optie

Registreren gegevens, verwerken mutaties en aanvragen

Team KCC/publiekszaken

Dienstverlening aan inwoners

Behandelen vragen, verzoeken, meldingen en aanvragen

Burgemeester/bestuurssecretariaat /team veiligheid, vergunningen en toezicht

Crisisbeheersing en rampbestrijding

Registratie en identificatie slachtoffers ramp en nabestaanden, al dan niet in samenspraak met de VGGM

Burgemeester/team veiligheid, vergunningen en toezicht

Uitvoering Wet verplichte GGZ en Wet zorg en dwang

Verplichte zorg voor personen op wie genoemde wetten van toepassing zijn.

Teams op het gebied van het Sociaal Domein

Uitkeringen, schuldhulpverlening, voorziening gehandicapten, maatschappelijke ondersteuning, zorg van ouderen en jongeren

Behandelen aanvragen, toekennen voorzieningen. Ondersteuning, participatie, jeugdzorg en Sociale werkvoorziening.

Teams op het gebied van het Sociaal Domein

Gehandicaptenparkeerkaart

Behandelen aanvragen gehandicaptenparkeerkaart

Teams op het gebied van het Sociaal Domein

Leerlingenvervoer en leerplicht

Vergoeding kosten leerlingenvervoer en regelen van vervoer. Uitvoering leerplicht.

Team stedenbouw, duurzaamheid en omgevingsbeleid

Huisvestingswet- en regelgeving

Behandelen van aanvragen voor (tijdelijke) verhuurvergunningen en heffen van leges

Team Planologie, bezwaar en beroep en OddV

Omgevingsvergunning

Behandelen vergunningen (via omgevingsloket OddV)

Team veiligheid, vergunningen en toezicht

Algemene plaatselijke verordening (APV), Winkeltijdenwet- en regelgeving, Alcoholwet- en regelgeving, Wet op de Kansspelen (en daarop gebaseerde regelgeving)

Behandelen vergunningen, handhavingstrajecten APV, winkeltijden, drank en horeca en kansspelen

Team KCC/publiekszaken

Gevonden voorwerpen

Registreren van gevonden voorwerpen in Ilost en zoeken eigenaren hiervan

Team DIV

Registratie zaken

Registratie zaken en dispensatie niet-openbare archiefstukken

Team FCA

Gemeentelijke financiële administratie. Pensioenen raadsleden, wethouders en wachtgelden gemeentepersoneel

Innen en betalen facturen. Behandelen aanvragen en registratie

Team bestuursondersteuning/JZ

Ondersteuning

Ondersteuning bij juridische zaken

Team I&A

Ondersteuning

Installeren, beheren en onderhouden van ICT.

Team belastingen

Gemeentelijke belastingen en heffingen

Innen van belastingen en heffingen

Team Verkeer en vastgoed en Coöperatie ParkeerService U.O.

Verstrekken van parkeervergunningen, parkeerabonnementen en parkeerontheffingen

Verstrekken parkeervergunning, parkeerabonnement en parkeerontheffing

Sociale recherche,

Toezichthouder BRP en

OddV

Uitvoering toezichthoudende taken. Opsporen strafbare feiten, misbruik en fraude

Controle ter voorkoming en nemen maatregelen bij misbruik, plegen strafbare feiten en fraude

Team griffie

Volksvertegenwoordiging

Uitnodigen van nieuwe inwoners als ‘Gast van de raad’

 

BIJLAGE 2. Verstrekking gegevens aan derden

In deze bijlage worden de werkzaamheden en categorieën van derden, bedoeld in artikel 3, tweede lid, van de Regeling verstrekking BRP- en aangehaakte gegevens gemeente Barneveld, aangewezen.

 

Werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang

Categorie derden

Aanpak van problemen zoals illegale inwoning, niet-toegestane onder- of medeverhuur en overlastsituaties in de gemeente

Woningbouwstichtingen en -corporaties

Woonurgentie binnen de gemeente alsmede de bestrijding van fraude

Woningbouwstichtingen en -corporaties

Uitvoeren van taken in het kader van welzijn, waaronder ouderenzorg voor de inwoners van de gemeente

Instellingen, verenigingen en stichtingen op het gebied van welzijn

Terugvinden van nabestaanden in verband met begraven en cremeren van inwoners van de gemeente

Niet-gemeentelijke crematoria en begraafplaatsen

Samenstellen en verstrekken van verwanteninformatie en het identificeren van slachtoffers

Veiligheidsregio’s, landelijke Slachtofferinformatiesystematiek (SIS)