Organisatie | Heusden |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Addendum privacyverklaring Wet politiegegevens Gemeente Heusden 2023 |
Citeertitel | Addendum privacyverklaring Wet politiegegevens Gemeente Heusden 2023 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Addendum privacyverklaring Wet politiegegevens Gemeente Heusden 2023 |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-01-2024 | nieuwe regeling | 09-01-2024 | 1517313 |
vast te stellen het navolgende:
Addendum privacyverklaring Wet politiegegevens gemeente Heusden 2023
De verwerking van persoonsgegevens door buitengewoon opsporingsambtenaren (boa's) valt niet alleen onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) maar ook onder de Wet politiegegevens (Wpg).
Persoonsgegevens verwerkt bij het uitvoeren van opsporingstaken zijn politiegegevens en vallen onder de Wpg. De boa’s hebben naast hun opsporingstaken ook bestuursrechtelijke toezichts- en handhavingstaken. De persoonsgegevens die ze daarvoor verwerken, vallen onder de AVG.
De Wpg stelt een aantal specifieke eisen aan de verwerking van politiegegevens die afwijken van de algemene privacyregels volgens de AVG. In deze aanvullende privacyverklaring Wet politiegegevens laat gemeente Heusden zien hoe zij dagelijks omgaat met politiegegevens. Dit is een aanvulling op de algemene privacyverklaring dat uitgaat van de AVG.
Voor de reikwijdte van dit addendum bestaat het wettelijk kader voor bescherming van persoonsgegevens uit de Wpg, het Besluit politiegegevens (Bpg), het Besluit politiegegevens buitengewoon opsporingsambtenaren en de Regeling periodieke audit politiegegevens. De in dit addendum gebruikte definities zijn gelijk aan die in de Wpg (artikel 1).
Deze verklaring is van toepassing op alle verwerkingen van politiegegevens door gemeente Heusden. Binnen onze gemeente worden politiegegevens verwerkt door boa’s in domein 1 (Openbare Ruimte) en door leerplichtambtenaren/boa’s in domein 3 (Onderwijs).
De verantwoordelijke voor de verwerking van politiegegevens is de werkgever van de boa’s, zijnde het college van Burgemeester en Wethouders.
Politiegegevens zijn alle persoonsgegevens die worden verwerkt in het kader van de uitvoering van een politietaak. Volgens de Wet politiegegevens valt onder een persoonsgegeven alle informatie over een geïdentificeerde of identificeerbare natuurlijke persoon. Een betrokkene is een persoon op wie een politiegegeven betrekking heeft.
Afhankelijk van het doel, kunnen dit gewone of bijzondere categorieën van persoonsgegevens zijn. Bijzondere categorieën van persoonsgegevens mogen alleen verwerkt worden als dat onvermijdelijk is voor het doel van de verwerking, in aanvulling op de verwerking van andere politiegegevens betreffende de persoon en als de gegevens afdoende zijn beveiligd.
De Wpg maakt onderscheid tussen het delen van politiegegevens binnen of buiten het Wpg-domein.
Onder het Wpg-domein vallen alle personen en organisaties die gegevens verwerken volgens de Wpg. Dit zijn: de politie, marechaussee, rijksrecherche, Bijzondere Opsporingsdiensten en boa’s.
Ter beschikking stellen binnen het Wpg-domein
De Wpg bepaalt dat politiegegevens gedeeld moeten worden met ieder die de gegevens nodig heeft voor de uitoefening van zijn taak binnen het Wpg-domein. Bij dit ‘need to know’-principe moet altijd een noodzakelijkheids-, proportionaliteits- en subsidiariteitsafweging te worden gemaakt.
Verstrekken buiten het Wpg-domein
Bij het verstrekken van politiegegevens gaat het om het delen van gegevens buiten het Wpg-domein. Denk aan Bureau Halt, het Centraal Justitieel Incassobureau of de burgemeester. In de Wpg is vastgelegd aan welke partijen buiten het Wpg-domein gegevens verstrekt mogen worden. Elke verstrekking van gegevens wordt geregistreerd. De ontvangende partij wordt gewezen op de plicht tot geheimhouding van de verstrekte gegevens.
De Wpg heeft andere grondslagen voor de verwerking van persoonsgegevens dan de AVG. Persoonsgegevens die boa’s verwerken in het kader van dagelijkse opsporingstaken, vallen onder artikel 8 van de Wpg. Denk hierbij aan zaken als wildplassen, foutief aanbieden van afval, alcohol gebruiken op de openbare weg en loslopende honden.
Boa’s verwerken persoonsgegevens voor dagelijkse opsporingstaken. Die vallen onder artikel 8 van de Wpg. Voor artikel 8-gegevens geldt een wettelijke bewaartermijn van in totaal 10 jaar.
Vanaf de eerste verwerkingsdatum zijn gegevens gedurende een jaar beschikbaar voor het uitvoeren van opsporingstaken. Daarna mogen ze alleen met een gerichte zoekvraag worden geraadpleegd en verwerkt. Vijf jaar na de eerste verwerkingsdatum worden gegevens verwijderd. Ze zijn dan niet weg, maar worden nog vijf jaar bewaard. Tijdens die bewaarperiode kunnen gegevens nog worden gebruikt voor het afhandelen van klachten en voor audits of controles door toezichthouders. Na die bewaartermijn worden de gegevens vernietigd. Ze zijn dan echt weg.
Zijn de gegevens van cultureel of historisch belang, dan kan worden afgezien van vernietiging van de gegevens. Er wordt dan aan de bewaareisen volgens de Archiefwet voldaan.
De rechten van betrokkenen onder de AVG staan uitgebreid beschreven in de privacyverklaring van de gemeente. De privacyrechten volgens Wpg lijken op die van de AVG. Het indienen van een verzoek gaat op dezelfde manier.
Op grond van de Wpg kun je als betrokkene de volgende verzoeken indienen:
Je kunt een verzoek indienen via het formulier op onze website, je logt in via DigiD. Of je komt langs bij de gemeente om een inzageformulier in te dienen. Neem dan je identiteitsbewijs mee.
6.2 Behandelen van een verzoek
Omdat de Wpg gaat over politiegegevens, zijn er wat meer beperkingen en uitzonderingen. Soms kunnen we je verzoek (gedeeltelijk) weigeren. Bijvoorbeeld als:
De gemeente neemt een formeel besluit over het ingediende verzoek. In het besluit wordt opgenomen welke gegevens de gemeente geregistreerd heeft. Een gehele of gedeeltelijke afwijzing van een verzoek is schriftelijk en bevat de reden voor de afwijzing. Als je verzoek niet (volledig) wordt opgevolgd, heb je de mogelijkheid bezwaar te maken bij de gemeente. Je kunt ook een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens (AP).
De gemeente verstrekt in principe geen documenten, maar stelt je in de gelegenheid om op inzage te komen. Daarbij mag je geen foto’s en/of kopieën maken van de stukken of beelden die ter inzage worden getoond.
7.2 Functionaris voor gegevensbescherming (FG)
In zowel de AVG als de Wpg staat de verplichting een FG aan te stellen. Gemeente Heusden heeft een FG aangesteld die binnen de organisatie o.a. controleert of de gemeente zich houdt aan de privacyregels van zowel de AVG als de Wpg. De FG stelt jaarlijks een verslag op en deelt dat met de verwerkingsverantwoordelijke.
Heb je een vraag of een klacht over de manier waarop gemeente Heusden omgaat met je (politie)gegevens? Neem dan rechtstreeks contact op met onze FG via het formulier op onze website.
7.4 Beveiliging persoonsgegevens
De gemeente Heusden heeft een informatiebeveiligings- en privacybeleid opgesteld. Ook voor de activiteiten die vallen onder de Wpg geldt dat passende technische en organisatorische maatregelen zijn genomen om je persoonsgegevens te beschermen. Die maatregelen worden periodiek geëvalueerd en zo nodig geactualiseerd.