Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Mook en Middelaar

Mandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMook en Middelaar
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2024
CiteertitelMandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpMandaat

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-01-202401-01-2024Nieuwe regeling

16-01-2024

gmb-2024-35964

CM24.0086

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2024

Het college van burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar, de burgemeester van Mook en Middelaar en de heffings- en invorderingsambtenaar van Mook en Middelaar;

Voor zover het ieders bevoegdheden betreft;

Overwegende, dat het gewenst is om onder meer naar aanleiding van de komst van de Omgevingswet het Mandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2022 te vervangen door het Mandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2024;

Gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en titel 10.1, afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht;

Besluiten:

  • 1.

    het Mandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2022 te vervangen door het Mandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2024;

  • 2.

    dit besluit in werking te laten treden 1 dag na publicatie in het gemeenteblad en daaraan terugwerkende kracht te verlenen tot 1 januari 2024.

Hoofdstuk 1  

Artikel 1 Begripsomschrijving

In dit besluit en in het register verstaan we onder:

  • a.

    afdoeningsmandaat: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan besluiten te nemen;

  • b.

    ondertekeningsmandaat: de bevoegdheid om voor een bestuursorgaan de door hem genomen besluiten te ondertekenen;

  • c.

    volmacht: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

  • d.

    machtiging: de bevoegdheid om namens een bestuursorgaan handelingen te verrichten, die niet een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • e.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat het mandaat verleent;

  • f.

    gemandateerde: degene die het betreffende mandaat heeft ontvangen;

  • g.

    het bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders en/of de burgemeester van de gemeente Mook en Middelaar en/of de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Mook en Middelaar;

  • h.

    de gemeentesecretaris: de functionaris zoals bedoeld in de artikelen 102 e.v. van de Gemeentewet;

  • i.

    direct leidinggevende: het afdelingshoofd van de afdeling waaronder de betreffende taak valt;

  • j.

    medewerker: iemand die werkzaam is binnen de gemeente, zonder leidinggevende functie;

  • k.

    (routine)correspondentie: algemene correspondentie, niet zijnde besluiten, nodig voor de voorbereiding en uitvoering van besluiten, het opvragen en geven van informatie e.d.

  • l.

    uitvoering: de bevoegdheid om besluiten voor te bereiden en daaraan gevolg te geven.

  • m.

    register: het mandaatregister dat deel uitmaakt van dit besluit.

Artikel 2 Algemene voorwaarden

  • 1.

    Bij de beslissing van het college van burgemeester en wethouders wordt de wij-vorm gebruikt. De beslissing van de burgemeester of de heffings- en invorderingsambtenaar wordt in de ik-vorm geschreven.

  • 2.

    Als de besluitvorming meer dan één afdeling aangaat, moeten de afdelingen het eens zijn over de inhoud van het besluit en de wijze van afdoening. Als de afdelingen geen overeenstemming over het te nemen besluit bereiken, legt de gemandateerde de beslissing aan het bestuursorgaan voor.

  • 3.

    Bij de uitoefening van de bevoegdheden, bedoeld in dit besluit, gelden daarnaast ook de (specifieke) voorwaarden zoals opgenomen in het register.

  • 4.

    De uitoefening van de bevoegdheden uit het register vindt plaats conform het daarover gestelde bij of krachtens wetten, besluiten, verordeningen, regelingen, beleidsregels, aanwijzingen en richtlijnen, hoe ook genaamd, van Europese, rijks-, provinciale en gemeentelijke wetgevers of andere bestuursorganen.

  • 5.

    Bij bevoegdheden met financiële consequenties moet de desbetreffende begroting en in voorkomende gevallen de budgethoudersregeling voorzien in de budgetten en toestemming. De uitoefening van de bevoegdheden bij of krachtens dit besluit gebeurt volgens de uitgangspunten van de bestaande intergemeentelijke, bestuurlijke en administratieve organisatie inzake bestuurlijke relaties, de voorlichting, competentieverdeling, primaten, toekenning, financiële organisatie, de archieven, de informatievoorziening en de wijze van openbare kennisgeving (publicatie).

  • 6.

    De gemandateerde mag zijn mandaat niet ondermandateren.

Artikel 3 Uitzonderingen

Het gebruik van een mandaat is niet toegestaan:

  • a.

    als de gemandateerde niet voldoet aan de algemene voorwaarden in artikel 2 van dit besluit.

  • b.

    als de gemandateerde niet voldoet aan de (specifieke) voorwaarden van het mandaatregister.

  • c.

    als met het te nemen besluit grote (niet voorziene) financiële belangen zijn gemoeid of uit het te nemen besluit andere belangrijke consequenties kunnen voortvloeien.

  • d.

    als het bestuursorgaan voorafgaand aan het te nemen besluit in het kader van een project of anderszins heeft besloten hiervoor geen mandaat te geven.

  • e.

    als het besluit leidt tot substantiële afwijking van of aanvulling op het tot dan toe gevoerde beleid (toepassing hardheidsclausule).

  • f.

    als het gaat om het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, beleidsregels, beslissingen op bezwaar of beroep (tenzij het mandaatregister anders aangeeft).

Artikel 4 Diepte mandatering

  • 1.

    de uitoefening van de bevoegdheden genoemd in het register ligt bij de direct leidinggevende van een medewerker of, onder de in het register opgenomen voorwaarden, bij de medewerker als deze expliciet in het register wordt genoemd.

  • 2.

    de uitoefening van alle bevoegdheden in het register ligt ook bij de gemeentesecretaris.

  • 3.

    onverminderd hetgeen in het register wordt vermeld ligt de uitoefening van de bevoegdheden in het register inzake (routine)correspondentie en uitvoering bij de medewerkers.

  • 4.

    in alle gevallen waarin de medewerker bevoegd is, zijn tevens de direct leidinggevende en de gemeentesecretaris bevoegd.

  • 5.

    in alle gevallen waarin de direct leidinggevende bevoegd is, is tevens de gemeentesecretaris bevoegd.

Artikel 5 Vervanging

In geval van afwezigheid van de functionaris aan wie bij of krachtens dit besluit bevoegdheden zijn toegekend, oefent zijn/haar vervanger deze bevoegdheden uit conform de binnen de organisatie geldende vervangingsregeling.

Artikel 6 Volmacht en machtiging

Het mandaatregister bevat ook bepalingen over volmacht en machtiging aan functionarissen/medewerkers die werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van het bestuursorgaan. Dit besluit is van overeenkomstige toepassing op volmacht en machtiging.

Artikel 7 Ondertekening

  • 1.

    De ondertekening moet uitdrukken dat het besluit is genomen krachtens (afdoenings)-mandaat. Daarbij geldt de volgende formulering: burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar c.q. de burgemeester van Mook en Middelaar c.q. de heffings- of invorderingsambtenaar, namens deze, gevolgd door de handtekening, naam en de functieaanduiding van de gemandateerde.

  • 2.

    Als het een besluit betreft waarvoor alleen een ondertekeningsmandaat is afgegeven, dient dit duidelijk in het besluit naar voren te komen. Hierbij geldt de volgende formulering: Overeenkomstig het door het college van burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar c.q. de burgemeester van Mook en Middelaar, genomen besluit d.d. ......, namens deze, gevolgd door de handtekening, naam en de functieaanduiding van de gemandateerde.

  • 3.

    Bij (routine)correspondentie vindt ondertekening plaats in eigen naam, de formulering is: de naam en de functie van de ondertekenaar.

Artikel 8 Reikwijdte

  • 1.

    Als het register mandaat aangeeft voor het nemen van een besluit, dan houdt dit mandaat tevens in het verrichten van de noodzakelijke voorbereidingshandelingen.

  • 2.

    Het mandaatregister geeft een overzicht van de bevoegdheden die zijn gemandateerd aan ondergeschikten.

  • 3.

    Als een mandaat zowel in de algemene- als in de specifieke afdelingsparagraaf is genoemd, gaat het mandaat genoemd in de specifieke afdelingsparagraaf voor.

  • 4.

    De in dit besluit opgenomen mandaten gelden als gewijzigd of vervallen op het moment dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen. Als in plaats daarvan een andere wet, regeling, beschikking of verordening komt met daarin in de kern soortgelijke bevoegdheden, dan blijft de mandatering voor die bevoegdheden onverminderd en onder dezelfde voorwaarden van kracht.

Artikel 9 Bekendmaking, inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Het Mandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2024 vervangt het Mandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2022, laatstelijk gewijzigd bij besluit van 6 december 2022, met uitzondering van de externe mandaten alsmede alle nadien genomen individuele mandaatbesluiten voor zover deze niet in het bij dit besluit behorende mandaatregister zijn opgenomen.

  • 2.

    Het Mandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2024 treedt daags na de bekendmaking inwerking en werkt terug tot 1 januari 2024. Per laatstgenoemde datum wordt het Mandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2022 ingetrokken.

  • 3.

    Dit besluit heeft als naam: “Mandaatbesluit Gemeente Mook en Middelaar 2024”.

Hoofdstuk 2 Mandaatregister

1.

GEHELE ORGANISATIE

Mandaatgever/

Opdrachtgever

(Door)

College van burgemeester en wethouders (B&W);

Burgemeester (Burg.)

Gemandateerde/Opdrachtnemer

(Aan)

(specifieke) voorwaarden

1.1

Ondertekenen van niet in mandaat genomen besluiten (ondertekeningsmandaat)

B&W/ Burg.

Medewerker

In alle gevallen mits in de kennisgeving van het besluit aan de betrokkene(n) duidelijk wordt aangegeven wanneer B&W of de burgemeester het betreffende besluit heeft genomen en tenzij een wettelijk voorschrift of de aard van de bevoegdheid zich ertegen verzet.

1.2

Tekenen van (routine)correspondentie en de voorbereiding van besluiten c.q. het verrichten daartoe van alle noodzakelijke feitelijke handelingen.

B&W/ Burg.

Medewerker

1.3

Het opvragen en toezenden van bescheiden, bijvoorbeeld afschriften van besluiten, ter verdere afwerking of ter kennisname of aanvragen van vrijblijvende offertes.

B&W/ Burg./Heffings- en invorderingsambtenaar

Medewerker

1.4

Uitnodigen voor vergaderingen, bijeenkomsten e.d. m.u.v. de commissie bezwaarschriften.

B&W/ Burg.

Medewerker

1.5

Toezending van voorgenomen/te publiceren besluiten, advertenties et cetera.

B&W/ Burg.

Medewerker

1.6

Opstellen en zenden van rappelbrieven, aanmaningen. ingebrekestellingen et cetera.

B&W/ Burg.

Medewerker

1.7

Schriftelijk verstrekken van zakelijke inlichtingen omtrent algemeen geldende voorschriften en regelingen aan derden, ambtelijke diensten et cetera.

B&W/ Burg.

Medewerker

1.8

Periodiek terugkerende routineopgave aan allerlei instanties/opgaven voor de statistiek.

B&W/ Burg.

Medewerker

1.9

Het aanvragen van vergunningen, ontheffingen etc. door de gemeente Mook en Middelaar voor gemeentelijke werken c.q. activiteiten.

B&W/ Burg.

Medewerker

Hieronder vallen tevens aanvragen etc. ter uitvoering van projecten (mits passend binnen het vastgestelde projectplan en budget).

1.10

Het aanvragen van subsidies en andere geldelijke tegemoetkomingen aan derde - instanties (bijvoorbeeld aan de Ministeries, de provincie(s) etc.).

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider

Bij voorkeur het afdelingshoofd/teamleider van de desbetreffende afdeling waarop de aangevraagde subsidie betrekking heeft. Met terugkoppeling aan de portefeuillehouder.

1.11

Het verlenen en (al dan niet tezelfdertijd) vaststellen van een eenmalige subsidie, een aanvullende subsidie of een jaarlijkse subsidie die niet is opgenomen in het subsidieplan zoals bedoeld in 3.53 van dit mandaatregister. Het vaststellen omvat eveneens de ambtshalve vaststelling zonder aanvraag .

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider/Medewerker

Het afdelingshoofd/teamleider van de afdeling die normaliter de aangevraagde subsidie verleent is bevoegd tot het verlenen en vaststellen van subsidies tot €25.000,00 per jaar, met terugkoppeling aan de portefeuillehouder. Medewerkers zijn uitsluitend bevoegd de verleende subsidie vast te stellen, mits deze niet meer dan 10% afwijkt van de toekenning (verlening).

1.12

Afgeven van een ontvangstverklaring/-bevestiging van poststukken.

B&W/ Burg.

Medewerker

Hieronder worden alle poststukken verstaan.

1.13

Beslissingen, handelingen en mededelingen op grond van de volgende artikelen/afdelingen van de Algemene wet bestuursrecht (verder: Awb):

  • 1.

    - 2:1 lid 2: verlangen schriftelijke machtiging;

- 2:2 : het weigeren van een gemachtigde;

- 2:3: doorzend-/terugzendplicht;

- Alle bevoegdheden uit de Afdelingen 3.3, 3.4, 3.5 en 3.6;

- 4:3a: ontvangstbevestiging elektronische aanvraag;

- 4:4: formulier vaststellen;

- 4:5: vereenvoudigde manier van afdoen/niet in behandeling nemen; ontvankelijkheid; aanvullen en termijn stellen;

- 4:6 lid 2: afwijzen herhaalde nieuwe aanvraag;

- 4:7: gelegenheid bieden tot indienen zienswijze door aanvrager vóór afwijzende beschikking

- 4:8: horen van belanghebbende;

- 4:11: uitzonderingen op de hoorplicht

B&W/ Burg.

Medewerker

Voor wat betreft artikel 2:1 lid 2 Awb geldt dat deze bevoegdheid, in het geval er een bezwaarschrift is ingediend, in de Verordening commissie bezwaarschriften is gedelegeerd aan de voorzitter van de commissie bezwaarschriften.

1.14

Besluiten op grond van de artikelen 4:14 en 4:15 Awb en alle andere wetten waarin een mogelijkheid tot opschorting en verdaging van de beslistermijn is gegeven.

B&W/ Burg.

Medewerker

1.15

Besluiten op grond van de artikelen 4:18 en 4:20 Awb. Het gaat hier om het toe - of afwijzen van verschuldigdheid van een dwangsom wegens niet tijdig beslissen, het vaststellen van de hoogte van de verschuldigde dwangsom en het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/Juridisch medewerker

1.16

Bekendmakingen en besluiten op grond van de artikelen 4:20 a - 4:20 f , van afdeling 4.1.3.3 Awb, getiteld: “Positieve fictieve beschikking bij niet tijdig beslissen”.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/Juridisch medewerker

1.17

Alle besluiten en handelingen voortvloeiende uit Titel 4.4 van de Awb (de artikelen 4:85 tot en met 4:125 Awb) omtrent Bestuursrechtelijke geldschulden. Denk aan de betalingsbeschikking, de invorderingsbeschikking, de verrekeningsbeschikking, de voorschotbeschikking, het verlenen van uitstel van betaling en kwijtschelding. Denk daarnaast aan het aanmanen en het uitvaardigen van een dwangbevel, het vaststellen van de verschuldigdheid van wettelijke rente en het stuiten van de verjaring.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider

1.18

Alle besluiten en handelingen op grond van de Wet Nadeelcompensatie en schadevergoeding bij onrechtmatige besluiten. Titel 4.5 Nadeelcompensatie (de artikelen 4:126 - 4:131) en titel 8.4 Schadevergoeding (de artikelen 8:88 - 8:95 Awb, meer in het bijzonder artikel 8:90 lid 2 van de Awb).

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider

1.19

Het houden van toezicht op de naleving van publiekrechtelijke regels en voorschriften alsmede het ondertekenen van brieven en opmaken van processen verbaal met constateringen van overtredingen.

B&W/ Burg.

Toezichthouder

Indien het gaat om een aanwijzing ex art. 5:11 Awb voor zover de medewerker is aangewezen als toezichthouder op het overtreden wetsartikel. De aangewezen toezichthouders zijn tevens bevoegd tot het maken van een proces- verbaal van constatering zoals bedoeld in art. 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet bag). e.e.a. geldt eveneens voor de toezichthouders werkzaam conform het mandaat (extern) 2016 aan de directeur RUD.

1.20

Besluiten voortvloeiende uit titel 5.4 Awb, de Bestuurlijke boete.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/Toezichthouder

Indien het gaat om een aanwijzing ex art. 5:11 Awb voor zover de medewerker is aangewezen als toezichthouder op het overtreden wetsartikel. De aangewezen toezichthouders zijn tevens bevoegd tot het maken van een proces- verbaal van constatering zoals bedoeld in art. 10, eerste lid, onder b van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet bag). e.e.a. geldt eveneens voor de toezichthouders werkzaam conform het mandaatbesluit (extern) 2016 aan de directeur RUD.

1.21

Bevel van het staken van de bouw/sloop/gebruik dan wel dat bepaalde voorzieningen moeten worden getroffen. Mondeling besluiten tot het opleggen van een last onder bestuursdwang en het ten uitvoer leggen daarvan indien deze niet (tijdig) wordt uitgevoerd, dan wel mondeling besluiten tot het opleggen van een last onder dwangsom ex artikel 5:2, eerste lid, aanhef en onder b Awb, titel 5.3 Awb, afdeling 18.1 Omgevingswet en art. 125 van de Gemeentewet en voorts alle wetten en regelingen krachtens welke B&W en de Burg. zijn aangewezen als het bevoegde gezag voor toezicht en handhaving.

B&W/ Burg.

Toezichthouder

Alleen in spoedeisende gevallen en indien het gaat om een aanwijzing ex art. 5:11 Awb/artikel 18.6 Omgevingswet voor zover de medewerker is aangewezen als toezichthouder op het overtreden wetsartikel. Het mondelinge besluit dient achteraf zo spoedig mogelijk op schrift te worden gesteld en te worden bekendgemaakt. De bevoegdheid daartoe ligt bij het Afdelingshoofd/Juridisch medewerker. Een en ander geldt eveneens voor de toezichthouders werkzaam conform het mandaatbesluit (extern) aan de directeur RUD.

1.22

Besluiten omtrent verzoeken tot handhaving (wel of niet handhaven, waaronder ook begrepen expliciet gedogen) alsmede op eigen initiatief /ambtshalve overgaan tot handhaving. Dit betreft handhaving ingevolge artikel 5:2, eerste lid, aanhef en onder b Awb, titel 5.3 Awb, afdeling 18.1 Omgevingswet en art. 125 van de Gemeentewet en voorts alle wetten en verordeningen krachtens welke B&W en de Burg. zijn aangewezen als het bevoegde gezag voor toezicht en handhaving.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/Juridisch medewerker

Deze bevoegdheid is ruim en omvat naast het opleggen van een last onder bestuursdwang of een last onder dwangsom ook het toepassen van een spoedeisende last onder bestuursdwang en het opleggen van een preventieve last onder dwangsom. Voorts vallen daaronder de invorderings, - kosten - en toepassingsbeschikking. Ook het intrekken van een begunstigende beschikking behoort tot de gemandateerde bevoegdheden. Het gaat hier om alle wetten en verordeningen krachtens welke B&W en de Burg. zijn aangewezen als het bevoegde gezag voor toezicht en handhaving. Het betreffen o.a. overtredingen van bepalingen in de Woningwet, de Omgevingswet, de Wet milieubeheer, de Winkeltijdenwet, de Alcoholwet, Wet op de kansspelen, Zondagswet, de APV, alsmede aan de aan deze wetten gelieerde AMvB's, Ministeriële regelingen en overige besluiten. De bovenstaande opsomming is niet limitatief. e.e.a. geldt ook voor het aan de directeur RUD verleende mandaat conform het mandaatbesluit (extern) 2016.

1.23

Het verrichten van handelingen en het doen van mededelingen ex de artikelen 6:15 en 6:19 Awb.

B&W/ Burg.

Secretaris van de commissie bezwaarschriften/medewerker

1.24

Besluiten op verzoeken ex artikel 7:1 a Awb (het in een bezwaarschrift gedane verzoek om in te stemmen met rechtstreeks beroep).

B&W/ Burg.

Secretaris van de commissie bezwaarschriften/Juridisch medewerker

Met in achtneming van artikel 10:3 lid 3 van de Awb.

1.25

Besluiten tot verdagen van de beslistermijn op bezwaarschriften ex artikel 7:10 lid 3 Awb. Hetzelfde geldt voor artikel 7:10 lid 4 Awb (het overeenkomen van verder uitstel van de beslistermijnen).

B&W/ Burg.

Medewerker

In de praktijk is het vaak de secretaris van de commissie bezwaarschriften.

1.26

Beslissingen op bezwaarschriften, ingediend tegen in mandaat genomen besluiten, en mededeling van die beslissingen aan derde-belanghebbenden ex artikelen 7:11, 7:12 en 7:15, derde lid, Awb.

B&W

Gemeentesecretaris

Met in achtneming van artikel 10:3 lid 3 van de Awb en onder de voorwaarden dat de beslissing op het bezwaar in overeenstemming met het advies van de commissie bezwaarschriften is en de vakafdeling niet contrair wenst te gaan. Deze voorwaarden gelden, met uitzondering van de voorwaarde dat artikel 10:3 lid 3 van de Awb in acht moet worden genomen, niet voor nieuwe beslissingen op bezwaar na vernietiging door de rechtbank waartegen al dan niet hoger beroep is ingesteld.

1.27

Inkoop en aanbesteding:

De integrale uitvoering en besluitvorming inzake inkoop en aanbesteding. Dit omvat onder andere het vaststellen van een bestek of de vraagspecificatie, het vaststellen van de aan de opdrachtnemers te stellen eisen (programma van eisen), het vaststellen van de inkoop- c.q. aanbestedingsvorm (wijze van aanbesteden), het houden van de aanbesteding, de (voorlopige) gunning c.q. de opdrachtverlening/ afwijzing/tekenen van de overeenkomst en het directievoeren. Bij onderhands aanbesteden ook de keuze van de uit te nodigen marktpartijen

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/Medewerker

Het afdelingshoofd/de teamleider is bevoegd tot € 100.000,--, contractwaarde mits passend binnen het inkoop- en aanbestedingsbeleid en het daartoe vastgestelde budget, met terugkoppeling aan de portefeuillehouder. Een medewerker, die tevens aangewezen is als productbeheerder in de gemeentelijke Producthoudersregeling, mag een uitgave doen tot € 10.000,--, mits conform het inkoop - en aanbestedingsbeleid en binnen het daartoe vastgestelde (evt. projectplan) budget. Een medewerker, die tevens is aangewezen als producthouder in de gemeentelijke Producthoudersregeling, is bevoegd betalingen te verrichten tot € 10.000,-- ter uitvoering van het geaccordeerde contract. Te denken valt aan periodieke betalingen/facturen.

1.28.1

Besluiten om bezwaar, beroep of hoger beroep namens de gemeente, het college of de raad in te stellen, alsmede namens de gemeente te besluiten tot het uitbrengen van een dagvaarding in civiele zaken dan wel daartegen verweer te voeren, zoals bedoeld in artikel 160, eerste lid, aanhef en onder e, van de Gemeentewet.

B&W

Gemeentesecretaris

Mandatering is bedoeld om binnen de daarvoor geldende termijn een rechtsgeldig procesbesluit te nemen. Terugkoppeling vindt plaats met de portefeuillehouder/het college.

1.28.2

Opstellen en vaststellen van pleitnotities, verweerschriften en andere (proces)stukken t.b.v. zittingen voor commissie bezwaarschriften, de kantonrechter, de rechtbank, het Hof, de Hoge Raad, de Raad van State, Centrale Raad van Beroep, en het College van beroep voor het Bedrijfsleven alsmede bij arbitrage commissies en andere wijze van geschillenbeslechting zoals bijvoorbeeld mediation.

B&W/ Burg./Heffings- en invorderingsambtenaar

Medewerker

1.28.3

Besluiten tot het vragen van advies bij de huisadvocaat van de gemeente

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider/ Juridisch medewerker

Teamleider en juridisch medewerker zijn bevoegd adviesvraag te formuleren en prijsopgave te vragen. Afdelingshoofd dient akkoord te geven op prijsopgave huisadvocaat.

1.29

Algemene lastgeving voor vertegenwoordiging van de gemeente als rechtspersoon of de bestuursorganen Raad, college, of burgemeester bij de commissie voor bezwaarschriften, de kantonrechter, de rechtbank, het Hof, de Hoge Raad, de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Centrale Raad van Beroep en College van beroep voor het bedrijfsleven alsmede bij arbitrage commissies en andere wijze van geschillenbeslechting zoals bijvoorbeeld mediation. Een en ander gelet op de artikelen 8:23 en 8:24 van de Awb en de artikelen 160 lid 1 onder e en 171 lid 2 van de Gemeentewet.

B&W/ Burg./Heffings- en invorderingsambtenaar

Medewerker

 

1.30

Het besluiten tot het aangaan, wijzigen en opzeggen van overeenkomsten zoals bedoeld in de artikelen 160 lid 1 onder d van de Gemeentewet. Daarnaast draagt de burgemeester ex artikel 171, lid 2 Gemeentewet de betrokken medewerker op, de gemeente bij de ondertekening, wijziging of opzegging van de overeenkomst te vertegenwoordigen uitsluitend in de gevallen waarin ook mandaat bestaat om de overeenkomst aan te gaan, te wijzigen of op te zeggen. Dit omvat alle denkbare overeenkomsten tevens die betreffende onderhoudswerkzaamheden aan gemeentelijke eigendommen alsmede aan beheersobjecten. Tevens omvat dit het verrichten van diensten door of ten behoeve van de afdeling alsmede het plaatsen van bestellingen en doen van aanschaffingen die noodzakelijk zijn voor de normale bedrijfsvoering en het beheer van de afdeling. Het omvat tevens het verlenen van toestemming voor gehele of gedeeltelijke in deplaatststelling van een contractspartij door een derde of overdracht van een contractuele verplichting.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/Medewerker

Met inachtneming van het bepaalde in 1.27 van dit mandaatregister zijn alleen het afdelingshoofd en de teamleider bevoegd overeenkomsten te sluiten tot € 100.000,00, deze te wijzigen en op te zeggen alsmede te besluiten over in de plaatsstellingen. Voor overeenkomsten met een financieel belang boven de € 100.000,-- zijn het afdelingshoofd en de teamleider alleen bevoegd deze op te zeggen en te beslissen over in de plaatsstellingen. Opzegging van laatstgenoemde overeenkomsten vindt alleen plaats na consultatie van de portefeuillehouder. Een en ander moet blijven binnen de daarvoor vooraf door de Raad vastgestelde budgetten en geschieden met in achtneming van de vastgestelde drempelbedragen in het inkoop- en aanbestedingsbeleid, de ASV, Europese regelgeving m.b.t. staatssteun, Wet Markt en Overheid, het financieringsstatuut et cetera. Medewerkers zijn (na consultatie met het afdelingshoofd/teamleider) alleen bevoegd om overeenkomsten op te zeggen. Medewerkers zijn daarnaast ter uitvoering van contracten bevoegd betalingen tot €10.000,00 te verrichten (mits zij producthouder zijn)

1.31

Onverminderd het hiervoor bepaalde in 1.27 en 1.30, het in opdracht van de burgemeester vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte (het ondertekenen van overeenkomsten c.q. het verrichten van de rechtshandeling en/of de feitelijke handeling) zoals bedoeld in artikel 171 Gemeentewet.

Burg.

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd/Teamleider en de individuele Wethouders

Denk daarbij bijvoorbeeld ook aan persmomenten en meer ceremoniële aangelegenheden zoals het openen van een winkel etc. Mits altijd afgestemd met de burgemeester.

1.32

Het doen van aangifte bij de politie in geval van vandalisme, diefstal e.d. m.b.t. gemeentelijke eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer.

Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/ Medewerker beheer en onderhoud/Gemeentelijke bode

Afhankelijk van de ernst van het gepleegde delict/de hoogte van de schade ligt het mandaat bij het afdelingshoofd of de medeweker. Medewerkers zijn bevoegd tot het doen van aangifte voor schadebedragen tot € 5.000,--

1.33

Besluiten en feitelijke handelingen op grond van de inspraakverordening.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/Medewerker

Alleen waar het gaat om feitelijke handelingen tevens de medewerker.

1.34

Bevoegdheden van de bestuurder in de zin van de Wet op de ondernemingsraden.

B&W

Gemeentesecretaris

1.35

Het gebruik maken van de ingevolge artikel 168 Gemeentewet geschapen mogelijkheid van het college om één of meer van zijn leden te machtigen (betekent hier ook: mandaat en volmacht) tot uitoefening van één of meer van zijn bevoegdheden.

B&W

Individuele Wethouders/Burgemeester

Van deze mogelijkheid wordt alleen gebruik gemaakt in het geval het vergaderquorum ontbreekt als bedoeld in artikel 56 Gemeentewet en het een spoedeisend geval betreft tijdens de vakantietijd. Verder dient het te nemen besluit van ondergeschikte betekenis te zijn en te behoren tot de portefeuille van het collegelid dat het besluit namens het college neemt. Van een dergelijk in mandaat genomen besluit wordt in de eerstvolgende plenaire collegevergadering door de desbetreffende portefeuillehouder mededeling gedaan. Met inachtneming van het voorgaande zijn alle wethouders en de burgemeester ieder afzonderlijk bevoegd om alle bevoegdheden van burgemeester en wethouders in mandaat (inclusief ondertekenings-mandaat) uit te oefenen, tenzij de regeling waarop de bevoegdheid steunt zich daartegen verzet.

1.36

Het heffen van leges conform de legesverordening. Hieronder worden onder andere verstaan: bouwleges, leges i.v.m. producten van publiekszaken, leges in verband met lijkbezorging, leges i.v.m. met de APV en bijzondere wetten et cetera et cetera.

De heffings- en invorderingsambtenaar

Afdelingshoofd/Teamleider /Medewerker

Bij B&W besluit van 15 juli 2013 is het afdelingshoofd Bedrijfsvoering aangewezen als heffing - en invorderingsambtenaar in de zin van artikel 231, tweede lid onderdeel b en c van de Gemeentewet. Dit bestuursorgaan mandateert deze bevoegdheid aan alle afdelingshoofden, teamleiders en medewerkers, waarbij wordt aangetekend dat elk afdelingshoofd bevoegd is voor het geheel terwijl teamleiders en medewerkers alleen bevoegd zijn voor het heffen van leges die op de eigen afdeling betrekking hebben

1.37

Besluiten tot het weigeren van de toegang tot het gemeentehuis en de gemeentewerf (artikel 139 Wetboek van Strafrecht) en het daarvan namens de gemeente kennis geven.

B&W/ Burg.

Gemeentesecretaris

Zo mogelijk in overleg met de portefeuillehouder.

1.38

Besluiten op verzoeken ingevolge de Wet open overheid (Woo). Een en ander omvat mede de bevoegdheid om het besluit op te schorten en te verdagen.

B&W/ Burg.

Medewerker

Bij het verstrekken van gegevens mits in afstemming met het afdelingshoofd/teamleider van de afdeling waarop het verzoek betrekking heeft.

1.39

Besluiten op verzoeken ingevolge de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who). Een en ander omvat mede de bevoegdheid om het besluit op te schorten en te verdagen.

B&W

Medewerker

Mits in afstemming met het afdelingshoofd onder wiens afdeling de gegevens waarop het verzoek betrekking heeft verantwoordelijk voor de afhandeling.

1.40

Besluiten op verzoeken ingevolge de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) mede de bevoegdheid om het besluit op te schorten en te verdagen.

B&W

Medewerker

Mits in afstemming met het afdelingshoofd onder wiens afdeling de gegevens waarop het verzoek betrekking heeft verantwoordelijk voor de afhandeling.

1.41

De accountant opdracht geven tot het uitvoeren van specifieke werkzaamheden m.b.t. rechtmatigheid en doelmatigheid.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Controller/ Teamleider

E.e.a. voor zover de onafhankelijkheid van de accountant niet in het geding komt.

1.42

Opdrachtverstrekking extern onderzoek.

B&W/ Burg.

Gemeentesecretaris

1.43

Het bekendmaken van besluiten in de desbetreffende huis- aan huis bladen, intranet, internet et cetera. KOOP/DROP/PLOOI.

B&W/ Burg.

Medewerker

Met in achtneming van de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en andere bijzondere regelingen aangaande bekendmaking.

1.44

De integrale uitvoering en besluitvorming inzake de Wet Markt en Overheid.

B&W

Medewerker

1.45

Vertegenwoordiging in mediation en/of andere minnelijke wijze van conflictbeslechting.

B&W/ Burg.

Medewerker

Een en ander omvat de noodzakelijke uitvoeringshandelingen . De inschakeling van een onafhankelijke mediator of het sluiten van een vaststellingsovereenkomst waaraan kosten verbonden zijn behoeft de instemming van het afdelingshoofd

1.46

Uitvoering van de verordening interne klachtenbehandeling en hoofdstuk 9 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb).

B&W/Burg.

Klachtencoördinator

Een en ander met in achtneming van de Verordening interne klachtenbehandeling.

2.

AFDELING BEDRIJFSVOERING

Personeel & Organisatie:

Mandaatgever (Door)

Gemandateerde (Aan)

(specifieke) voorwaarden

2.1

Routinecorrespondentie betreffende rechtspositionele regelingen gemeentelijk personeel, vrijwilligers, ambtenaren BS (lees BABS) en bestuurders.

B&W

Medewerker

De brieven mogen niet op rechtsgevolg zijn gericht, dus de gemeente op geen enkele wijze kunnen binden. Gaat om brieven informatief van aard.

2.2

Routinecorrespondentie met betrekking tot de uitvoering van het ABP, IZA, Sociale Verzekeringen, Belastingdienst et cetera..

B&W

Medewerker

Idem.

2.3

Het vaststellen en openstellen van vacatures.

B&W

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd

Binnen het door B&W vastgestelde afdelingsbudget, formatieplan, regelingen en procedures. Het afdelingshoofd wiens afdeling het betreft.

2.4

Het benoemen van medewerkers (ambtenaren al dan niet tijdelijk alsmede niet ambtenaren al dan niet tijdelijk).

B&W

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd

Idem. Met uitzondering van secretaris en afdelingshoofden. Hiervoor is geen mandaat.

2.5

Het behandelen en beantwoorden van sollicitatiebrieven en stageverzoeken.

B&W

Medewerker

De brieven mogen niet op rechtsgevolg zijn gericht, dus de gemeente op geen enkele wijze kunnen binden. Het gaat om brieven informatief van aard. Indien dat niet het geval is (zie art. 8:4 aanhef en onder sub d van de Awb) en dus sprake is van een besluit, dan is slechts het afdelingshoofd bevoegd.

2.6

Verlenging en omzetting dienstverband, wijziging arbeidsduur en het aangaan van overeenkomsten en stagecontracten.

B&W

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd

Binnen het door B&W vastgestelde budget, formatieplan, regelingen en procedures.

2.7

Toekenning waarnemingstoelage, overwerktoelage, toelage onregelmatige dienst en alle andere regelingen, waarbij een toelage van toepassing is.

B&W

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd

Binnen het door B&W vastgestelde budget, formatieplan, regelingen en procedures.

2.8

Het toekennen van vakantieverlof.

B&W

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd

Binnen het door B&W vastgestelde budget, formatieplan, regelingen en procedures.

2.9

Het toekennen van maatwerkregelingen.

B&W

Gemeentesecretaris

Binnen het door B&W vastgestelde budget, formatieplan, regelingen en procedures.

2.10

Uitwisseling van arbeidsvoorwaarden (cafetariamodel).

B&W

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd

Binnen het door B&W vastgestelde budget, formatieplan, regelingen en procedures.

2.11

Ontslag op verzoek.

B&W

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd

2.12

Beslissen op verzoeken tot deelname aan cursussen/opleidingen e.d., in het kader van studie en vorming alsmede de uitvoering van de regeling die ziet op studiefaciliteiten.

B&W

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd

Met in achtneming van het opleidingsbudget.

2.13

Het aanwijzen van brugdagen.

B&W

Gemeentesecretaris

Een en ander in samenspraak met de Ondernemingsraad (instemmingsrecht)

2.14

Het vaststellen van personeelsbeoordelingen.

B&W

Gemeentesecretaris/elk Afdelingshoofd

De gemeentesecretaris waarbij het betreft de functies van de afdelingshoofden.

2.15

Het toekennen (ambtsjubileum) gratificatie, arbeidsmarkt- of garantietoelages en extra periodieken zoals bedoeld in de beloningsregeling 2017.

B&W

Gemeentesecretaris

Conform CAR-UWO en lokale regelingen.

2.16

Het sluiten en beëindigen van raamcontracten met uitzendbureaus, payrollorganisaties, detacheringsbureaus, et cetera aangaande het inhuren of inlenen van tijdelijke krachten niet zijnde in de gemeentelijke dienst (ambtenaren).

B&W/Burg.

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd bedrijfsvoering

Binnen het door B&W vastgestelde regelingen en procedures.

2.17

Het binnen deze bestaande raamcontracten sluiten en beëindigen van contracten met betrekking tot het inhuren of inlenen van een tijdelijke kracht niet zijnde in de gemeentelijke dienst (ambtenaar).

B&W/Burg.

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd

Binnen het door B&W vastgestelde budget, formatieplan, regelingen, procedures alsmede de gesloten raamovereenkomst.

2.18

Het toekennen van zwangerschaps-, bevallings- en ouderschapsverlof en andere buitengewone verlofregelingen zoals bijzonder verlof en zorgverlof.

B&W

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd

Conform de Wet Arbo en Zorg

2.19

Toekenning schadevergoeding aan personeelsleden.

B&W

Gemeentesecretaris

2.20

Het verlenen van toestemming voor het verrichten van nevenwerkzaamheden.

B&W

Gemeentesecretaris/ Afdelingshoofd

2.21

Besluiten op het gebied van verplaatsingskosten.

B&W

Gemeentesecretaris

Binnen de door B&W vastgestelde regelingen en procedures en conform de CAR-UWO.

2.22

Besluiten op het gebied van reis- en verblijfkosten dienstreizen.

B&W

Elk Afdelingshoofd

Binnen de door B&W vastgestelde regelingen en procedures.

2.23

Het toekennen van vergoedingen - al dan niet in natura - in het kader van de uitoefening van de functie. Te denken valt aan telefoons, dienstkleding et cetera.

B&W

Elk Afdelingshoofd

Binnen het door B&W vastgestelde budget en de regelingen en procedures

2.24

Het wijzigen van het salaris en het verlof bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.

B&W

Elk Afdelingshoofd

Conform wet- en regelgeving

2.25

Het vaststellen van functiebeschrijvingen en het vaststellen van functiewaarderingen.

B&W

Gemeentesecretaris

Binnen het door B&W vastgestelde budget, formatieplan, regelingen en procedures.

2.26

Het vaststellen van het jaarlijkse opleidingsplan.

B&W

Management Team gezamenlijk

Binnen het door B&W vastgestelde budget.

2.27

Besluiten op het gebied van arbeidsomstandigheden en bedrijfsveiligheid.

B&W

Gemeentesecretaris

Binnen het door B&W vastgestelde budget, regelingen en procedures.

2.28

Verstrekken van toezichthouderspassen aan medewerkers die door B&W/de burgemeester zijn aangewezen als toezichthouder.

B&W/Burg.

Medewerker P&O

P&O houdt bij aan welke personen een toezichthouderspas is verstrekt en vordert deze in bij uitdiensttreding van de desbetreffende toezichthouder

2.29

Alle (overige hierboven niet expliciet genoemde ) besluiten op grond van de CAR/UWO, de daarbij behorende uitvoeringsvoorschriften en lokale regelingen met uitzondering van afwijkingen daarvan c.q. het hanteren van de afwijkingsbevoegdheid / hardheids- clausule.

B&W

Elk Afdelingshoofd

Binnen het door B&W vastgestelde budget, formatieplan, regelingen en procedures.

2.30

Uitvoering salarisadministratie alsmede uitbetaling van presentiegelden en – vergoedingen voortvloeiende uit vastgestelde algemene regelingen.

B&W

Medewerker

Binnen het vastgestelde budget, regelingen en procedures. Uitvoering geschiedt door medewerkers. Brieven gericht op rechtsgevolg zijn voorbehouden aan het Afdelingshoofd.

Communicatie:

Mandaatgever (door)

Gemandateerde (aan)

(specifieke) voorwaarden

2.31

Het verrichten van alle handelingen in de breedste zin van het woord gericht op het delen van informatie.

B&W/Burg.

Medewerker

Met in achtneming van de Gemeentewet, de Algemene wet bestuursrecht en andere bijzondere regelingen aangaande bekendmaking. Let hierbij op mogelijke politiek gevoeligheden. Indien dat mogelijk het geval is, is er wel mandaat, maar is het verstandig dit eerst met bestuursorgaan terug te koppelen.

Openbare orde en Veiligheid

Mandaatgever (door)

Gemandateerde (aan)

(specifieke) voorwaarden

2.32

Uitvoering van de Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur (Wet Bibob) en de daarop gebaseerde beleidsregels.

B&W/Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/ Medewerker

De medewerker is bevoegd onderzoeken i.h.k.v. de Wet Bibob te initiëren en te coördineren en alle handelingen te verrichten die in dat kader nodig zijn. Voorts is de medeweker bevoegd onderzoeken aan te vragen en te begeleiden bij het RIEC en het Landelijk Bureau Bibob.

Bestuurssecretariaat/Kabinet

Mandaatgever (door)

Gemandateerde (aan)

(specifieke) voorwaarden

2.33

Het verzorgen van de correspondentie op het gebied van Koninklijke onderscheidingen.

Burg.

Medewerker

2.34

Verzoeken om justitiële gegevens (art, 30 Besluit Justitiële gegevens) t.b.v. de adviserende taak als bedoeld in het reglement op de orde van de Nederlandse leeuw en de orde van oranje Nassau.

Burg.

Medewerker

2.35

Verzoeken om gegevens uit een politieregister (art. 14 lid 1 r Wet politieregister) voor zover deze in het kader van adviserende taak als bedoeld in het reglement op de orde van de Nederlandse leeuw en orde van oranje Nassau noodzakelijk zijn.

Burg.

Medewerker

Juridische zaken:

Mandaatgever (Door)

Gemandateerde (Aan)

(specifieke) voorwaarden

2.36

Bevoegdheden toegekend op basis van de Verordening commissie bezwaarschriften gemeente Mook en Middelaar en bevoegdheden op basis van de artikelen 6:6, 6:10, tweede lid, 6:14, 6:15, 6:17, 7:3, 7:4, 7:6 7:10 leden 3 en 4, 7:24 leden 5 en 7, en 7:1 a Awb.

B&W en de Burg.

Secretaris commissie bezwaarschriften

Een en ander met inachtneming van de Verordening commissie bezwaarschriften 2021.

2.37

Besluiten tot het in gebruik geven en verkoop van niet-functioneel openbaar groen, alsmede het weigeren daarvan. Hieronder wordt mede verstaan: besluiten en uitvoeringshandelingen voortvloeiende uit het gemeentelijke snippergroen project.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/ Juridisch medewerker grondzaken

Met inachtneming van de gebruikelijke voorwaarden en eventueel geformuleerd beleid. Notitie “Uitgifte reststroken en handhaving Gemeentelijke eigendommen “ Tot maximaal 150m2.

2.38

Besluiten tot het vestigen van zakelijke rechten en aan- en verkopen van grond en de vertegenwoordiging van de gemeente in deze. De vertegenwoordiging van de gemeente betreft ook alle correspondentie met de grondkamer/pachtkamer van de rechtbank en de in dat kader te nemen besluiten.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/ Juridisch medewerker grondzaken

Mits passend binnen het budget en tot een maximum bedrag van €10.000.

2.39

Alle besluiten omtrent het verlenen van ontheffingen of vergunningen e.d. op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) en voor zover verplicht geïntegreerd in het Omgevingsplan, ook op grond van het Omgevingsplan. Uitvoering APV voor wat betreft het in behandeling nemen en besluiten op aanvragen vent- en standplaatsvergunningen (inclusief vergunningen rondom de Nijmeegse 4-daagse). De afhandeling van buurtklachten zoals stankoverlast, herrie, aantasting woongenot, uiterlijk e.d. op basis van de desbetreffende artikelen in de APV.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/ Medewerker

Met inachtneming van het ter zake gestelde beleid en in afstemming met andere disciplines. Denk daarbij aan adviezen van politie en brandweer. Bij escalatie van de klachten omvat dit ook de bevoegdheid om handhavend op te treden. (zie onder I. Algemeen). Medewerker is alleen bevoegd ten aanzien van ontheffingen, vergunningen en klachten beperkt in omvang.

2.40

Alle besluiten die voortvloeien op grond van bevoegdheden uit bijzondere wetten en regelingen, zoals bijvoorbeeld de Wet op de kansspelen, de Winkeltijdenwet, de Wet op de Lijkbezorging, de Alcoholwet, de verordening winkeltijden, de verordening speelautomaten, de Luchtvaartwet, de Zondagswet (deze opsomming is niet limitatief).

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/ Medewerker

Met in achtneming van op die wetten gebaseerde regelingen en besluiten, het beleid ter zake en in afstemming met andere disciplines, waaronder ook begrepen de politie. Let hierbij op mogelijke politiek gevoeligheden. Indien dat mogelijk het geval is, is er wel mandaat, maar is het verstandig dit eerst met bestuursorgaan terug te koppelen. Daaronder valt in het kader van de Alcoholwet ook het intrekken van de vergunning en het bevel tot sluiting en in het kader van de Winkeltijdenwet ook het vaststellen van koopzondagen.

2.41

Het verhalen van kosten op eigenaren van gevonden zwerfdieren.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

Een en ander in samenspraak met de afdeling Financiën.

2.42

De aanstelling van verkeersregelaars ex artikel 56 Besluit administratieve bepalingen inzak het Wegverkeer (BABW).

Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider

Financiën:

Mandaatgever (Door)

Gemandateerde (Aan)

(specifieke) voorwaarden

2.43

Het aangaan en herzien van alle verzekeringen (zoals brand- en aansprakelijkheid) m.u.z. personele verzekeringen.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider

Een en ander mits passend binnen het inkoop- en aanbestedingsbeleid. T.a.v. routinecorrespondentie en uitvoeringshandelingen is ook medewerker bevoegd. Denk bijvoorbeeld aan het doorgeven mutaties in polissen. Personele verzekeringen lopen via P&O.

2.44

Het melden van schadegevallen.

B&W

Medewerker

2.45

Behandelen van aansprakelijkheidstellingen inzake beschadigingen aan gemeentelijke eigendommen en uit een gemeentelijk bestek voortvloeiende werkzaamheden.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

T.a.v. routinecorrespondentie en uitvoeringshandelingen is ook de medewerker bevoegd. Dit omvat ook het melden van aansprakelijkstellingen bij de verzekeraar.

2.46

Het periodiek verstrekken van gegevens (minimaal bij begroting en jaarstukken) aan het Centraal bureau voor de Statistiek (CBS) ingevolge het Besluit begroting en verantwoording provincies en gemeenten, de Financiële-verhoudingswet (SiSa) en de Ministeriële regeling informatie voor derden (IV3).

B&W

Medewerker

Verzending gebeurt digitaal door de medewerker via de uploadlink van CBS.

2.47

Verstrekken Begroting en Jaarstukken aan de Provincie en CBS.

B&W

Medewerker

Verstrekking geschiedt digitaal.

2.48

Het uitvoeren van de taken en bevoegdheden voorvloeiende uit het de Financiële Verordening en het Treasurystatuut.

B&W

De in de Verordening en het statuut genoemde functionarissen

Een en ander met in achtneming van het Treasurystatuut.

2.49

Het invorderen van publiekrechtelijke vorderingen

De heffings- en invorderingsambtenaar

Medewerker

Het mandaat betreft de voorbereidingshandelingen zoals aanmaningen en in gebreke stellingen.

2.50.1

De jaarlijkse inning van de huurpenningen van gemeentelijke eigendommen en gebouwen.

B&W

Medewerker

2.50.2

Opzegging gemeentelijke hypotheek en notariële afhandeling

B&W/Burg.

Afdelingshoofd

Het betreft het besluit tot het opzeggen van de hypotheek en het vertegenwoordigen van de gemeente bij de notariële beëindiging en doorhaling van de hypotheek in het hypotheekregister bij het kadaster.

2.51

Het (laten) nemen van incassomaatregelen en het (dwangmatig) invorderen van civielrechtelijke vorderingen alsmede het invorderen van(publiekrechtelijke) verbeurde dwangsommen of de kosten van bestuursdwang middels dwangbevel (vierde tranche Awb, o.a. artikel 5:37 Awb). Dit omvat tevens de ingebrekestellingen, de aanmaningen en het (doen laten) uitvaardigen van dwangbevelen.

B&W/Invorderingsambtenaar

Medewerker

Documentatie & Informatie Voorziening:

Mandaatgever (Door)

Gemandateerde (Aan)

(specifieke) voorwaarden

2.52

Correspondentie en routinebestellingen van kantoormeubilair, machines en andere benodigdheden zoals boeken, tijdschriften en andere documentatiebronnen.

B&W

Medewerker

Mits passend binnen het daartoe bestemde budget.

2.53

Correspondentie schoonmaak en onderhoud huishoudelijke apparatuur.

B&W

Medewerker

Mits passend binnen het daartoe bestemde budget.

2.54

Correspondentie met betrekking tot onderhoud van het gemeentehuis/huisvesting ambtelijk apparaat.

B&W

Medewerker

Mits passend binnen het daartoe bestemde budget.

2.55

Routinebestellingen huishoudelijke restauratieve voorzieningen (denk aan catering, reserveringen kamers.

B&W

Medewerker

Mits passend binnen het daartoe bestemde budget.

2.56

Correspondentie met betrekking tot het gebruik van het gemeentehuis.

B&W

Medewerker

Mits passend binnen het daartoe bestemde budget.

2.57

Correspondentie onderhoudscontracten en abonnementen.

B&W

Medewerker

Mits passend binnen het daartoe bestemde budget.

2.58

Het doen van niet routinematige bestellingen van kantoormeubilair en machines alsmede het afsluiten van nieuwe (digitale) abonnementen.

B&W/Burg.

Afdelingshoofd

Mits passend binnen het daartoe bestemde budget.

2.59

Het uitvoeren van de Archiefwet en de Archiefverordening (hier onder vallen o.a. het vernietigen van archief- bestanden, het beheer van het archief als bewaarplaats en het inrichten en het in stand houden ervan.

B&W

Gemeentearchivaris

Een en ander met in achtneming van het Besluit informatiebeheer gemeente Mook en Middelaar.

2.60

Het openen van poststukken ex art. 74 van de Gemeentewet.

Burg.

Medewerker

Informatisering & Automatisering:

Mandaatgever (Door)

Gemandateerde (Aan)

(specifieke) voorwaarden

2.61

Correspondentie onderhouds- contracten, abonnementen en updates ICT.

B&W

Medewerker

Mits passend binnen het daartoe bestemde budget.

2.62

Correspondentie en routinebestellingen ICT benodigdheden.

B&W

Medewerker

Mits passend binnen het daartoe bestemde budget.

2.63

De aanschaf van automatiserings- apparatuur en - programmatuur en dergelijke ten behoeve van de gemeentelijke bedrijfsvoering.

B&W/Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider

Mits passend binnen het daartoe bestemde budget.

2.64.

Beslissingen betreffende de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken (Wkpb).

B&W

Medewerker

Het gaat hier om de (Wkpb) gegevensbeheerder. Mits passend binnen het daartoe bestemde budget.

2.65

De uitvoering van Algemene Verordening Gegevensbescherming m.b.t. meldplicht datalekken en informatiebeveiliging( AVG).

B&W

Medewerker

Dit betreft met name de CISO en FG inzake het melden ex art. 33 van de AVG als gevolg van de Wet meldplicht datalekken. Het betreft melding aan de Autoriteit persoonsgegevens en evt. aan de betrokkene wiens gegevens het betreft. Daarnaast betreft het de informatieveiligheid en beveiliging. Voor de overige taken en verantwoordelijkheden ligt de uitvoering van deze wet bij iedere afdeling zelf en is die medewerker bevoegd.

3.

AFDELING SOCIAAL

Burgerzaken:

Mandaatgever (Door)

Gemandateerde (Aan)

(specifieke) voorwaarden

3.1

Het nemen van alle besluiten in het kader van de uitvoering van de Wet en het Besluit op de Lijkbezorging.

Burg.

Medewerker

3.2

Het nemen van alle besluiten in het kader van de uitvoering van de Wet basisregistratie personen (Wbrp). Onder deze besluiten vallen tevens de op deze wet gebaseerde verordeningen, beleidsregels, uitvoeringsregelingen, uitvoeringsbesluiten et cetera.

B&W

Medewerker

3.3

Alle uitvoeringshandelingen voortvloeiende uit het informatiebeveiligingsplan BRP en waardedocumenten.

B&W

Medewerker

3.4

Het aanwijzen van ambtenaren ten overstaan van wie een schriftelijke en door de burger ondertekende verklaring onder een eed of belofte wordt afgelegd (art. 2.8, lid 2 sub e Wbrp).

B&W

Medewerker

3.5

Het besluit tot het wel of niet afgeven van gewaarmerkte afschriften uit de Wbrp.

B&W

Medewerker

3.6

Het besluit tot het wel of niet afgeven van een attestatie de vitae.

Burg.

Medewerker

3.7

Het besluit tot het wel of niet afgeven van een verklaring van Nederlanderschap.

B&W

Medewerker

3.8

Het besluit tot het wel of niet afgeven van een verklaring ter legalisatie van een handtekening.

Burg.

Medewerker

3.9

Het uitoefenen van alle bevoegdheden betreffende reisdocumenten ingevolge de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling.

Burg.

Medewerker

3.10

Het nemen van beslissingen, stukken af te doen, uitgaande brieven te ondertekenen en overige handelingen te verrichten ten aanzien van aangelegenheden die verband houden met de aan de hem bij of krachtens de Rijkswet op het Nederlanderschap verleende bevoegdheden en opgedragen taken.

Burg.

Medewerker

3.11

Het nemen van beslissingen, stukken af te doen, uitgaande brieven te ondertekenen en overige handelingen te verrichten ten aanzien van aangelegenheden voortvloeiend uit artikel 8 van de Regeling verkrijging en verlies Nederlanderschap.

Burg.

Medewerker

3.12

Het uitvoeren van alle handelingen in het kader van de uitreiking van de bevestiging van de verkrijging van de Nederlandse nationaliteit door optie of naturalisatie (naturalisatieceremonie).

Burg.

Medewerker

3.13

Het in ontvangst nemen van een verzoek tot verklaring omtrent het gedrag ingevolge de Wet Justitiële gegevens.

Burg.

Medewerker

3.14

Het in kennis stellen van betrokkenen omtrent de uitsluiting van het kiesrecht (artikel B5, lid 3).

Burg.

Medewerker

3.15

Het benoemen van stembureauleden, reserve stembureauleden en tellers.

B&W

Medewerker

3.16

Het vaststellen en uitbetalen van de presentiegelden voor stembureauleden.

B&W

Medewerker

3.17

Het besluit op een verzoek tot afgifte van een kiezerspas (artikelen K8, K9 en K10).

Burg.

Medewerker

3.18

Het besluit op een verzoek tot het stemmen bij volmacht (artikelen L11 t/m L13).

Burg.

Medewerker

3.19

Het besluit op een verzoek tot om per brief te mogen stemmen (artikel M4).

Burg.

Medewerker

3.20

Het besluit op verzoeken van de in artikel Y3, onder b, bedoelde personen tot het registreren van hun kiesgerechtigdheid (artikel Y32, artikel jo Y3 onder b).

B&W

Medewerker

3.21.1

Het besluit tot het schrappen van de registratie van de kiesgerechtigdheid van de als kiezer geregistreerde niet-Nederlander die onderdaan is van een andere EGlidstaat (artikel Y33 en Y33a).

B&W

Medewerker

3.21.2

De bevoegdheid van artikel N4 Kiesbesluit met betrekking tot het zorgdragen dat een transportbox en de bijbehorende enveloppe gescheiden van elkaar worden opgeslagen en de bevoegdheid van artikel N5 Kiesbesluit met betrekking tot het overleggen van een overdrachtsdocument bij de overdracht van een transportbox of enveloppe aan het gemeentelijk stembureau.

Burgemeester

Medewerker Team Publiekszaken

 

3.22

Het uitoefenen van alle bevoegdheden opgenomen in de Wegenverkeerswet 1994 inzake rijbewijzen.

Burg.

Medewerker

3.23

Het besluit tot benoeming van (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand ingevolge artikel 1:16 van het Burgerlijk Wetboek.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.24

Het besluit tot het benoemen van een externe ambtenaar van de burgerlijke stand alsmede derden als buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor één huwelijksvoltrekking, c.q. partnerschapsregistratie.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.25

Het uitoefenen van alle bevoegdheden zoals opgenomen in de Wet raadplegend referendum Europese Grondwet.

B&W

Medewerker

3.26

Uitvoering van de Wet justitiële- en Strafvorderlijke gegevens (WSJG) en het daarop gebaseerde Besluit justitiële gegevens.

Burg.

Medewerker

3.27

De bevoegdheid tot het aanwijzen van een locatie als gemeentehuis voor het eenmalig sluiten of bevestigen van een huwelijk/geregistreerd partnerschap.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.28

Het uitoefenen van alle bevoegdheden betreffende reisdocumenten ingevolge de Paspoortwet en de Paspoortuitvoeringsregeling.

Burg.

Medewerker

3.29

Het uitoefenen van alle bevoegdheden opgenomen in de Wegenverkeerswet 1994 inzake rijbewijzen.

Burg.

Medewerker

3.30

Verstrekken en weigeren van invalidenparkeerkaarten op grond van artikel 49 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW).

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider/ Medewerker

De medewerkers zijn bevoegd tot het verlenen van invalidenparkeerkaarten en alle uitvoeringshandelingen. Daaronder is mede begrepen het aanvragen van medische adviezen. Het afdelingshoofd/de teamleider is bevoegd om de invalidenparkeerkaart te weigeren.

Sociaal Domein:

Mandaatgever (Door)

Gemandateerde (Aan)

(specifieke) voorwaarden

3.31

Alle besluiten omtrent de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 (Wmo 2015) en de daarbij of daarop gebaseerde regelingen (Verordening maatschappelijke ondersteuning, Beleidsregels en/of wijzers maatschappelijke ondersteuning, Besluiten maatschappelijke ondersteuning et cetera).

Onder de Wmo vallen tevens besluiten omtrent de flankerende voorzieningen zoals de maaltijdvoorzieningen, de alarmering en het afgeven van een urgentieverklaring op grond van de huisvestingsverordening.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider/ Medewerker

Voor wat betreft de correspondentie m.b.t. de uitvoering geldt dat ook medewerkers dit mogen doen. (alles wat niet op rechtsgevolg gericht is). Daaronder is mede begrepen het opvragen van medische adviezen ten behoeve van de onderbouwing van besluiten. Een en ander moet wel passen binnen de vastgestelde kaders. Voor de uitvoering van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo 2015) betreffende verlening van voorzieningen geldt het volgende: Bij voorzieningen tot € 20.000,00 per jaar of per voorziening is de medewerker (lid Sociaal Team) bevoegd na toetsing door een collega van het Sociaal Team. Bij voorzieningen vanaf € 20.000 is het Afdelingshoofd/de Teamleider Sociaal Domein bevoegd, na toetsing door een collega lid van het Sociaal Team, met terugkoppeling aan de portefeuillehouder. Het toepassen van de hardheidsclausule / afwijken van het beleid alsmede het intrekken van een voorziening valt niet onder het mandaat. Voor wat betreft het sluiten en aangaan van raamovereenkomsten ingevolge de Wmo met derden partijen in de markt geldt dat deze bevoegdheid niet wordt gemandateerd.

3.32

Alle besluiten omtrent de uitvoering van de Jeugdwet en de daarbij of daarop gebaseerde regelingen (Verordening (subsidie) Jeugdhulp, Beleidsregels en/of wijzers Jeugdhulp, Besluiten Jeugdhulp et cetera).

Het gaat hierbij eveneens om correspondentie m.b.t. de uitvoering, de indicatiestelling, de aankoop van voorzieningen, declaraties en alle andere noodzakelijke handelingen in het kader van de Jeugdwet.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider/ Medewerker

Voor wat betreft de correspondentie m.b.t. de uitvoering geldt dat ook medewerkers dit mogen doen. (Alles wat niet op rechtsgevolg gericht is). Voor de uitvoering van de Jeugdwet betreffende verlening van voorzieningen geldt het volgende: Bij voorzieningen tot € 20.000 per jaar of per voorziening (bij éénmalige verstrekking) is de medewerker (lid Sociaal Team) bevoegd na toetsing door een collega (lid Sociaal Team). Bij voorzieningen vanaf € 20.000 is het Afdelingshoofd/de teamleider Sociaal Domein bevoegd na toetsing door een collega (lid Sociaal Team), met terugkoppeling aan de portefeuillehouder. Het toepassen van de hardheidsclausule / afwijken van het beleid alsmede het intrekken van een voorziening valt niet onder het mandaat. Voor wat betreft het sluiten en aangaan van raamovereenkomsten ingevolge de Jeugdwet met derde partijen in de markt geldt dat deze bevoegdheid niet wordt gemandateerd.

3.33

Het gebruiken van de Collectieve Opdracht Routeer Voorziening (CORV) voorziening t.b.v. het uitwisselen van berichten met ketenpartners.

B&W

Medewerker

3.34

Verzoek tot machtiging indienen bij de kinderrechter voor het opnemen van een jeugdige in een gesloten instelling (art. 6.1.8 JW), alsmede het verlenen van toestemming, schorsen of intrekken van de machtiging.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider Sociaal Domein

3.35

Verzoek tot onderzoek indienen bij de Raad voor de Kinderbescherming (art. 2.4 JW)

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider Sociaal Domein

3.36

Alle besluiten omtrent de uitvoering van het:

- Besluit bijstandverlening zelfstandigen 2004 (Bbz 2004);

- Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers (Ioaw) en

- Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (Ioaz).

B&W

B&W van de gemeente Nijmegen , waarbij ondermandaat is toegestaan.

Dit is een extern mandaat. Verwezen wordt naar het besluit van 1 april 2018.

3.37

Alle besluiten omtrent de uitvoering van de Participatiewet c.a. (Denk daarbij bijvoorbeeld aan de Wet Suwi). Onder de Participatiewet zijn ook begrepen besluiten omtrent bijzondere bijstand, besluiten omtrent werkgelegenheidstrajecten, het sluiten van overeenkomsten met reïntegratiebedrijven en het aangaan en ondertekening van (hypothecaire) geldleningen in het kader van bovengenoemde uitkeringsregelingen. Onder de bovenstaande inkomensmaatregelen vallen tevens de verordeningen in de zin van artikel 8, 8a en 8b van de PW en de vastgestelde beleidsregels).

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider/ Medewerker

Onder de besluiten vallen ook de al dan niet op deze wetten gebaseerde verordeningen, beleidsregels, uitvoeringsregelingen, uitvoeringsbesluiten et cetera. Daarbij kan o.a. worden gedacht aan de Reintegratieverordening, maatregelen verordening, Afstemmingsverordening Verordening toeslagen en verlagingen, Verordening cliëntenparticipatie, Minimabeleid et cetera. Medewerkers zijn alleen bevoegd ten aanzien van uitvoeringshandelingen. Daaronder is mede begrepen het aanvragen van medische adviezen aan het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Voor wat betreft de gegevensuitwisseling c.a. ingevolge de Wet Suwi ligt het mandaat tevens bij de medewerker.

3.38

Alle besluiten c.q. uitvoeringshandelingen omtrent de uitvoering van de Wet sociale werkvoorziening (WSW).

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

Per 1-1-2015 kunnen geen nieuwe mensen meer in de WSW instromen. Het gaat hier om mensen die vóór 11-2015 een WSW-indicatie en een WSW- dienstverband hebben.

3.39

Alle besluiten omtrent de uitvoering van de Wet inburgering (Wi). Onder de besluiten vallen ook de verordeningen, overige regelingen alsmede het opleggen c.q. afzien van een bestuurlijke boete en het aangaand van overeenkomsten met onderwijsinstellingen.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.40

Verzoeken om onderzoek of externe (medische) adviezen (bijvoorbeeld: IMK)

B&W

Medewerker

3.41

Alle besluiten omtrent de uitvoering van het Minimabeleid/Armoedebeleid.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.42

Besluiten tot terug- en invordering sociale zekerheid en verhaal en terugvordering van uitkeringen krachtens de Participatiewet, Bbz 2004 et cetera en de daarop gebaseerde verordeningen, regelingen en besluiten.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.43

Alle besluiten inclusief op te stellen overeenkomsten omtrent de uitvoering van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/ Medewerker

Medewerkers zijn alleen bevoegd voor uitvoeringshandelingen.

3.44

Besluiten betreffende de opslag van de inboedel bij huisuitzettingen.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.45

Volmacht inzake het sluiten van overeenkomsten van borgtocht in het kader van de sociale zekerheid ten behoeve van schuldsaneringen/ saneringskredieten en de beslissingen in het kader van schuldsaneringstrajecten.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider

Zie ook: Gehele Organisatie.

3.46

Het aangaan/sluiten van akten stille/bezitloze verpanding inzake alle uitkeringsregelingen. (bijvoorbeeld bruikleenovereenkomsten)

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider

Zie ook: Gehele Organisatie.

3.47

Het aangeven van sociale zekerheidsfraude bij het Openbaar Ministerie alsmede het inschakelen van de sociale recherche bij mogelijke uitkeringsfraude.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.48

Indienen van verzoekschriften terugvordering en verhaal /civiel dagvaardingsformulier.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.49

Aangaan van minnelijke terugbetalingsregelingen inclusief schriftelijke bevestiging.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.50

Het doen van de kwartaal- en jaaropgaven t.b.v. diverse ministeries en de ondertekening daarvan.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.51

Alle besluiten omtrent de uitvoering van het Minimabeleid/Armoedebeleid.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.52

Uitvoering Huisvestingswet en Wet gemeentelijke zorg voor houders van een voorwaardelijke vergunning tot verblijf (Zorgwet VVTV). Het besluiten een aangaan bruikleenovereenkomsten ROA/VVTV.

B&W/ Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider

Welzijn & Onderwijs

Mandaatgever (Door)

Gemandateerde (Aan)

(specifieke) voorwaarden

3.53

Het op aanvraag verlenen en (al dan niet tezelfdertijd) vaststellen van een jaarlijkse subsidie (subsidieplan).

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider/

Medewerker

Indien deze subsidie is opgenomen in het subsidieplan en op voorwaarde dat de totale waarde van het subsidieplan het daarvoor in de begroting opgenomen bedrag niet overschrijdt. Verlening wordt teruggekoppeld aan de portefeuillehouder. De medewerker is bevoegd de verleende subsidie vast te stellen mits dit niet meer dan 10% afwijkt van de toekenning.

3.54

Het op aanvraag verlenen en (al dan niet tezelfdertijd) vaststellen van een niet - jaarlijks subsidie.

B&W

Afdelingshoofd/ Teamleider/

Medewerker

Alle incidentele subsidies (o.a. evenementen-, startsubsidie en vonkjes) tot €3.000,- wordt gemandateerd aan het afdelingshoofd/teamleider, mits teruggekoppeld aan de portefeuillehouder. De medewerker is bevoegd de verleende subsidie vast te stellen mits dit niet meer dan 10% afwijkt van de toekenning.

3.55

Het op aanvraag verlenen en vaststellen van een aanvullende subsidie.

B&W

Afdelingshoofd/ Teamleider

Indien deze subsidie is opgenomen in het overzicht in de programma- begroting. Met terugkoppeling aan de portefeuillehouder.

3.56

Het in de gelegenheid stellen om een onvolledige aanvraag binnen een redelijke termijn aan te vullen.

B&W

Medewerker

3.57

Het buiten behandeling stellen en afwijzen van aanvragen om een subsidie.

B&W

Afdelingshoofd/ Teamleider

3.58

Het intrekken of wijzigen van een verleende en/of vastgestelde subsidie.

B&W

Afdelingshoofd/ Teamleider

3.59

Het terugvorderen van onverschuldigde subsidie en/of voorschotten.

B&W

Afdelingshoofd/ Teamleider

3.60

Het op aanvraag toekennen van een voorschot op een verleende subsidie.

B&W

Afdelingshoofd/ Teamleider

3.61

Het vaststellen en wijzigen van een aanvraagformulier voor een subsidieaanvraag.

B&W

Medewerker

3.62

Het opschorten van de beslistermijn van een subsidieaanvraag.

B&W

Medewerker

3.63

Het verlengen c.q. verdagen van de beslistermijn van een subsidieaanvraag.

B&W

Medewerker

3.64

Het verlengen van de termijn voor het indienen van een aanvraag voor subsidie zonder dat dit vanwege het overschrijden van de daarvoor vastgestelde termijn tot gevolg heeft dat de aanvraag buiten behandeling moet worden gesteld.

B&W

Afdelingshoofd/ Teamleider

3.65

Het verlengen van de termijn voor het indienen van een aanvraag voor de vaststelling van de subsidie.

B&W

Afdelingshoofd/ Teamleider

3.66

Het aangaan en sluiten van uitvoeringsovereenkomsten ter uitvoering van de beschikking tot subsidieverlening.

B&W/Burg.

Afdelingshoofd/ Teamleider

3.67

Leerlingenvervoer

Alle besluiten voortvloeiende uit de Verordening leerlingenvervoer. Voorts alle besluiten betreffende overige vervoersvoorzieningen voortvloeiende uit wetten in formele zin zoals bijvoorbeeld artikel 4 van de Wet op het primaire onderwijs.

B&W

Afdelingshoofd/ Teamleider/

Medewerker

Alleen daar waar het gaat om uitvoeringshandelingen en eenvoudige vervolgaanvragen is de medewerker bevoegd.

3.68

Kinderopvang

Het registeren van instellingen die een kindercentrum of gastouderbureau in exploitatie nemen zoals bedoeld in de Wet kinderopvang.

B&W

Afdelingshoofd/ Teamleider/

Medewerker

Alleen bij een positief advies van de GGD is de medewerker bevoegd. Bij een negatief advies is alleen het afdelingshoofd of de teamleider bevoegd en wordt B&W geïnformeerd.

3.69.1

Alle besluiten betreffen de handhaving en het toezicht op de kinderopvang voortvloeiende kwaliteitseisen aan de instellingen, nadat de GGD heeft geconstateerd dat niet voldaan is aan die kwaliteitseisen.

B&W

Afdelingshoofd/ Teamleider/

Medewerker

Alleen bij een positief advies van de GGD is de medewerker bevoegd. Bij een negatief advies is alleen het afdelingshoofd of de teamleider bevoegd en wordt B&W geïnformeerd.

3.69.2

Het doen van de jaarverantwoording en het vaststellen van het jaarverslag Kinderopvang

B&W

Afdelingshoofd

 

3.70

Onderwijs

Het al dan niet verlenen van vrijstelling van de artt. 3a, 3b, 5a, 11, 15 van de Leerplichtwet alsmede het houden van toezicht op en handhaving van de Leerplichtwet als bedoeld in artikel 16 van de Leerplichtwet. Beslissingen in het kader van de uitvoering van de kwalificatieplicht.

B&W

Leerplichtambtenaar

Een en ander in overleg met de portefeuillehouder.

3.71

Alle besluiten met betrekking tot de Wet OKE (voor- en vroegtijdige educatie).

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.72

Alle besluiten met betrekking tot sociaal medische indicatie.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

3.73

Bekostiging onderwijshuisvesting Het verlenen en vaststellen van een voorziening op het terrein van de bekostiging van onderwijshuisvesting.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

Indien deze bekostiging is opgenomen in het jaarlijkse door B&W vastgestelde programma/ overzicht voorzieningen onderwijs-huisvestiging.

3.74

Het afwijzen van een voorziening op het terrein van de bekostiging van onderwijshuisvesting.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

Indien deze bekostiging niet is opgenomen in het jaarlijkse door B&W vastgestelde programma/ overzicht voorzieningen onderwijs-huisvestiging.

AFDELING RUIMTE

Fysieke Leefomgeving:

Mandaatgever

(Door)

Gemandateerde (Aan)

(specifieke) voorwaarden

4.1

Het (laten) publiceren en ter inzage leggen van alle (ontwerp) (omgevings)- vergunningen alsmede alle noodzakelijke uitvoeringshandelingen in de meest ruime zin (zie onder 1. Gehele organisatie.)

B&W

Medewerker

Hieronder wordt mede verstaan de bekendmaking van alle beschikkingen.

4.2

Alle besluiten op een aanvraag om verlening van een omgevingsvergunning, wijziging van de (voorwaarden van de) omgevingsvergunning of (ambtshalve) intrekking van een omgevingsvergunning waarop de reguliere voorbereidingsprocedure van toepassing is zoals bedoeld in paragraaf 16.5.2 van de Omgevingswet.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider/Medewerker

Er bestaat geen mandaat voor beslissingen op verzoeken om omgevingsvergunningen afkomstig van ambtenaren, medewerkers, bestuurders en volksvertegenwoordigers van de gemeente. De medewerker is niet bevoegd om te besluiten tot een (binnenplanse) afwijking van het Omgevingsplan waarbij sprake is van discretionaire bevoegdheid. Als het gaat om een intrekking anders dan op verzoek, dan ligt het mandaat uitsluitend bij het Afdelingshoofd.

4.3

Alle besluiten op een aanvraag om verlening van een omgevingsvergunning, wijziging van de (voorwaarden van de) omgevingsvergunning of (ambtshalve) intrekking van een omgevingsvergunning waarop de uitgebreide voorbereidingsprocedure van toepassing is zoals bedoeld in paragraaf 16.5.3 van de Omgevingswet.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

Er bestaat geen mandaat voor beslissingen op verzoeken om omgevingsvergunningen afkomstig van ambtenaren, medewerkers, bestuurders en volksvertegenwoordigers van de gemeente. Met terugkoppeling aan de portefeuillehouder.Als het gaat om een intrekking anders dan op verzoek, dan ligt het mandaat uitsluitend bij het Afdelingshoofd.

4.4

Alle besluiten en handelingen verband houdend met het Besluit brandveilig gebruik en basishulpverlening overige plaatsen.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

E.e.a. in overleg met de brandweercommandant.

4.5

Alle overige handelingen/besluiten (naar aanleiding van binnengekomen meldingen) op grond van de Omgevingswet en daarop gebaseerde AMvB's en KB's.

B&W

Medewerker

 

4.6

gereserveerd

 

 

4.7

gereserveerd

 

 

4.8

Beslissingen op grond van de Leegstandswet (Denk aan artikel 15).

B&W

Medewerker

4.9

Beslissingen op grond van de Verordening starterslening.

B&W

Medewerker

4.10

gereserveerd.

 

4.11

gereserveerd

 

4.12

gereserveerd

 

 

4.13

Het opschorten, verdagen van een beslissing omtrent een verzoek voor een (omgevings)vergunning alsmede het buiten behandeling stellen van onvolledige verzoeken (zie ook onder 1. Gehele organisatie).

B&W

Medewerker

4.14

Besluiten omtrent het doorbreken van aanhoudingsverplichtingen zoals deze zijn opgenomen in de Omgevingswet.

B&W

Medewerker

4.15

gereserveerd

 

 

4.16

gereserveerd

 

 

 

4.17

Op schrift stellen en ondertekenen van aanwijzingen gegeven bij controles inzake bouwaangelegenheden, zulks t.b.v. betrokkene en het dossier.

B&W

Medewerker/

Toezichthouder

4.18

Beslissen omtrent (tijdelijke) verkeersmaatregelen en verkeersbesluiten alsmede het plaatsen tijdelijke verkeerstekens in spoedeisende gevallen en t.b.v. uitvoering van werken. Een en ander gelet op en ter uitvoering van het Besluit administratieve bepalingen inzake het Wegverkeer (BABW), de Wegenverkeerswet 1994 (WVW), het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 (RVV).

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider/ Medewerker

Ten aanzien van de tijdelijke verkeersmaatregelen en verkeersbesluiten geldt dat gaat in overleg met - c.q. wordt ter kennisname gebracht van de actoren: politie, brandweer en geneeskundige dienst.

De medewerker is alleen bevoegd ten aanzien van tijdelijke verkeersmaatregelen.

4.19

Het verlenen en weigeren van een (omgevings)vergunning voor de activiteit aanleggen, beschadigen en veranderen van een weg ingevolge de APV en de Omgevingswet, alsmede het al dan niet naar aanleiding van een melding verbieden van het maken en veranderen van een uitweg ingevolge de APV.

B&W

Medewerker

4.20

Het verlenen en weigeren van een (omgevings)vergunning voor de activiteit kappen ingevolge de Bomenverordening Mook en Middelaar en de Omgevingswet.

B&W

Medewerker

 

4.21

De uitvoering van de Bomenverordening Mook en Middelaar.

B&W

Medewerker

Het gaat om de geconstateerde overtredingen van de artikelen 4 lid 3, 8, 10 lid 1, 10 lid 3, en 11 van de Bomenverordeninhg.

4.22

De uitvoering van de APV en de Omgevingswet inzake gebruik maken van de openbare weg, de openbare grond en het openbaar water t.b.v. werkzaamheden.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider/ Medewerker

Het moet gaan om een tijdelijk gebruik.

4.23

gereserveerd.

 

 

4.24

Het verlenen van toestemmingen c.q. vergunningen voor het leggen van kabels, leidingen e.d.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

Omvat mede de uitvoering van verlichtingsplannen.

4.25

Het behandelen en afdoen van verzoeken om instemmings- en andere besluiten en/of handelingen zoals bedoeld in de Telecommunicatiewet en de Telecommunicatieverordening.

B&W

Medewerker

4.26

De verkoop van "gebruikte" materialen (buitendienst)

B&W/Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/Opzichter Buitendienst

4.27

De bevoegdheid tot verkoop van in bewaring gegeven zaken als bedoeld in de artikelen 5:6, 5:8 en 5:11 BW.

Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider/ Opzichter Buitendienst

Een en ander met in achtneming van het collegebesluit inzake afhandeling gevonden (brom)fietsen en overige gevonden voorwerpen, waarvoor zich geen eigenaar heeft gemeld.

4.28

Het al dan niet verlenen van een ontheffing van het parkeerverbod van grote voertuigen op door het college aangewezen plaatsen.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

Het gaat om artikel 5:8 van de APV.

4.29

Het verhaal van niet verzekerde schade, toegebracht aan de (inrichting van de) openbare ruimte en het afhandelen van aansprakelijkheidsstellingen.

B&W/Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider

4.30

Het uitvoeren van de wegsleepverordening 2023.

B&W

Politiemedewerker/

Toezichthouder/Afdelingshoofd/Teamleider

Een en ander met in achtneming van de ter zake opgestelde beleidsregel.

4.31

Het al dan niet verlenen van ontheffingen exceptioneel transport betreft onder andere de inrichting van (transport)voertuigen en het rijden met deze (transport)voertuigen.

B&W

Medewerker

4.32

Verkoop hout uit bossen en uit houtopstanden langs wegen.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

4.33

Uitvoering subsidieregeling oud papier.

B&W

Medewerker

4.34

gereserveerd.

 

 

4.35

De afdoening, het besluiten tot het verstrekken van vergoedingen aan verenigingen voor het schoonhouden van de gemeente. Onder schoonhouden wordt verstaan: het afvalvrij maken van wegbermen en het inzamelen van oud papier. Onder schoonhouden kan ook worden verstaan: andere soortgelijke acties van verenigingen.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

4.36

Beslissingen op aanvragen "Bewonersgroen/Adoptiegroen" en de bevoegdheid tot ondertekening van een overeenkomst "Bewonersgroen/Adoptiegroen".

B&W/Burg.

Medewerker Groen

4.37

Het versturen van controlebrieven in het kader van de uitvoering van de hierboven genoemde wetten en besluiten.

B&W

Medewerker

4.38

Het opleggen van maatwerkvoorschriften of nadere eisen en de daarvoor te volgen procedures bij besluiten gebaseerd op de Omgevingswet, daarop gebaseerde AMvB's en KB's en 8:42a van de Wet milieubeheer.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider

4.39

Het verlenen van ontheffingen op grond van de Afvalstoffenverordening en de daarvoor te volgen procedures.

B&W

Medewerker

4.40

Het aangaan en sluiten van gebruiksovereenkomsten betreffende de gemeentelijke sportaccommodaties.

B&W/Burg.

Afdelingshoofd/Teamleider

4.41

Het uitvoeren van de verordening nadeelcompensatie gemeente Mook en Middelaar 2022, c.q. het nemen van besluiten op verzoeken om nadeelcompensatie.

B&W

Afdelingshoofd/Teamleider/ Medewerker

De medewerker is alleen bevoegd ten aanzien van uitvoeringshandelingen.

4.42

Besluiten tot het aangaan van planschade/nadeelcompensatieovereenkomsten en de ondertekening daarvan. Dit omvat ook de gevallen waarin er een keuzevrijheid (wel of niet afsluiten) ter zake bestaat.

B&W/Burg.

Afdelingshoofd/Medewerker

Medewerker is alleen bevoegd voor voorbereidingshandelingen.

4.43

Beslissingen op grond van de Verordening straatnaamgeving en huisnummering gemeente Mook en Middelaar en de Wet Basisregistratie Adressen en Gebouwen (Wet BAG).

B&W

Geo-coördinator en diens plaatsvervanger

4.44

Alle taken en bevoegdheden voortvloeiende uit de Wet basisregistraties adressen en gebouwen (Wet BAG).

B&W

Geo-coördinator en diens plaatsvervanger

4.45

Alle taken en bevoegdheden voortvloeiende uit de Wet Basisregistratie Grootschalige Topografie (BGT).

B&W

Geo-coördinator en Geo-medewerkers van de gemeente Nijmegen

Conform extern mandaatbesluit de aangewezen GEOmedewerkers van de gemeente Nijmegen.

 

Aldus vastgesteld door respectievelijk het college van burgemeester en wethouders, de burgemeester en de heffings- en invorderingsambtenaar van de gemeente Mook en Middelaar op 16 januari 2024,

BURGEMEESTER EN WETHOUDERS VAN MOOK EN MIDDELAAR;

De gemeentesecretaris,

Dhr. drs. W. Mariman

De burgemeester,

Dhr. mr. drs. W. Gradisen

BURGEMEESTER VAN MOOK EN MIDDELAAR;

De burgemeester,

Dhr. mr. drs. W. Gradisen

De ambtenaar zoals bedoeld in artikel 231, tweede lid, onderdeel b en c van de Gemeentewet, aangewezen bij besluit van 18 juli 2017,

DE HEFFINGS- EN INVORDERINGSAMBTENAAR VAN MOOK EN MIDDELAAR:

Dhr. drs. V. Verbeet

Hoofd afdeling Bedrijfsvoering