Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Ede

Instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Ede 2024

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEde
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInstellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Ede 2024
CiteertitelInstelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Ede 2024
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Instelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Ede 2019.

Deze regeling treedt in werking op de dag dat de Huisvestingsverordening Ede 2024 - 2027 in werking treedt.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 84 van de Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

24-01-2024nieuwe regeling

09-01-2024

gmb-2024-35846

433560

Tekst van de regeling

Intitulé

Instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Ede 2024

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Ede;

gelezen het voorstel van 9 januari 2024 zaaknummer 433560;

gelet op hoofdstuk 2 van de Huisvestingsverordening Ede 2024-2027, en artikel 84 van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen het Instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Ede 2024;

Artikel 1 Begripsbepalingen

In dit reglement wordt verstaan onder:

  • a.

    Urgentieregels: paragraaf 2.4 en 2.5 van de Huisvestingsverordening Ede 2024-2027;

  • b.

    zoekprofiel: de minimaal passende woning, waarmee de acute woonnoodsituatie van een woningzoekende met de kortste wachttijd kan worden opgelost.

Artikel 2 Instelling Urgentiecommissie

Er is een Urgentiecommissie, hierna te noemen de commissie, die als taak heeft, namens burgemeester en wethouders van Ede, Rhenen en Veenendaal, besluiten te nemen op grond van paragraaf 2.4 en 2.5 van de Huisvestingsverordening Ede 2024-2027.

Artikel 3 Samenstelling Urgentiecommissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit (minimaal) drie leden met een sociale, medische of juridische achtergrond, waarvan een de functie van voorzitter heeft.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Ede, mede namens de gemeenten Veenendaal en Rhenen, benoemen en ontslaan de voorzitter en de leden van de commissie. Benoeming geldt voor een periode van vier jaar. Herbenoeming is éénmaal mogelijk.

  • 3.

    Burgemeester en wethouders van de gemeente Ede, mede namens de gemeenten Veenendaal en Rhenen, benoemen de plaatsvervangend voorzitter(s).

  • 4.

    De (plaatsvervangend) voorzitter en de leden mogen geen deel uitmaken van en niet werkzaam zijn onder verantwoordelijkheid van bestuursorganen van de gemeenten Ede, Rhenen en Veenendaal of van instellingen die zich bezighouden met woonruimteverdeling binnen de gemeenten. Evenmin mogen zij zich als zelfstandige bezighouden met woonruimteverdeling.

  • 5.

    De (plaatsvervangend) voorzitter en de leden van de commissie kunnen op elk moment ontslag nemen. Zij doen daarvan schriftelijk mededeling aan het college. Er geldt een opzegtermijn van 2 maanden.

Artikel 4 Secretaris

  • 1.

    De commissie wordt ondersteund door een door burgemeester en wethouders aangewezen secretaris.

  • 2.

    Burgemeester en wethouders wijzen tevens een of meer plaatsvervangers van de secretaris aan.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert één keer in de drie weken. De secretaris kan in overleg met de voorzitter een andere vergaderfrequentie bepalen.

  • 2.

    De secretaris zendt minimaal 4 dagen voor de vergadering de uitnodiging, de agenda, de te behandelen urgentieaanvragen en alle overige stukken aan de leden.

  • 3.

    De voorzitter leidt de vergadering.

  • 4.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar. De commissie kan een aanvrager uitnodigen voor de vergadering om gehoord te worden.

  • 5.

    De commissie kan besluiten over een aanvraag bij een extern deskundige advies in te winnen.

  • 6.

    De secretaris maakt van de vergadering een besluitenlijst, inclusief motivering.

Artikel 6 Besluitvorming

  • 1.

    De voorzitter en de leden nemen geen deel aan de behandeling van een aanvraag, indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn. Zij laten zich zo nodig vervangen.

  • 2.

    Voor het nemen van besluiten is vereist dat naast de voorzitter, minstens twee leden aanwezig zijn en hun stem kunnen uitbrengen. Bij het ontbreken van het quorum, vindt besluitvorming plaats in een volgende vergadering.

  • 3.

    Bij het staken van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 4.

    De commissie beoordeelt de aanvragen aan de hand van de volgende stukken:

    • a.

      de aanvraag van de woningzoekende;

    • b.

      de Urgentieregels uit de Huisvestingsverordening Ede 2024 - 2027;

    • c.

      advisering van de gemeente of woningcorporatie;

    • d.

      eventuele advisering van extern deskundigen;

    • e.

      eventuele beleidsregels van burgemeester en wethouders.

  • 5.

    Het besluit van de commissie bevat de motivering die tot toekenning of afwijzing van de urgentieverklaring heeft geleid, en – wanneer van toepassing – het betreffende zoekprofiel.

  • 6.

    De secretaris verzendt het besluit naar de aanvrager. Uit het besluit blijkt dat het is genomen door de commissie namens burgemeester en wethouders.

Artikel 7 Waarborgen privacy

  • 1.

    Alle stukken die de commissie bij de behandeling van de aanvragen betreft zijn vertrouwelijk, met uitzondering van de algemeen geldende regels.

  • 2.

    De voorzitter en de leden van de commissie overleggen na de vergadering alle vertrouwelijke stukken aan de secretaris, die zorg draagt voor vernietiging.

  • 3.

    De voorzitter en de leden van de commissie zijn verplicht tot geheimhouding van alle vertrouwelijke gegevens. Zij tekenen bij hun aanstelling een geheimhoudingsverklaring.

Artikel 8 Verslag van werkzaamheden

  • 1.

    De commissie maakt jaarlijks een verslag van haar werkzaamheden.

  • 2.

    De commissie biedt dit verslag voor 1 maart na het jaar waarop het verslag betrekking heeft, aan burgemeester en wethouders aan.

  • 3.

    De commissie kan hierbij ambtelijke ondersteuning vragen.

Artikel 9 Slotbepalingen

  • 1.

    Het Instelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Ede 2019 wordt ingetrokken.

  • 2.

    Besluiten tot aanstelling als lid of (plaatsvervangend) voorzitter van de commissie die nog geldend zijn op het moment dat het Instelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Ede 2019 wordt ingetrokken gelden als besluiten krachtens dit besluit.

  • 3.

    Dit besluit treedt in werking op de dag dat de Huisvestingsverordening Ede 2024 - 2027 in werking treedt.

  • 4.

    Dit besluit kan worden aangehaald als Instelling- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Ede 2024.

Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 9 januari 2024, zaaknummer 433560.

Het college voornoemd,

drs. R.F. Groen MPA

de secretaris,

mr. L.J. Verhulst

de burgemeester.

Toelichting op het Instellings- en mandaatbesluit Urgentiecommissie Ede 2024

Gelijk met de inwerkingtreding van de nieuwe Huisvestingsverordening wordt het instellings- en mandaatbesluit van de urgentiecommissie aangepast. De inhoud blijft grotendeels ongewijzigd. De benoemingstermijn voor de voorzitter en de leden wordt gewijzigd in twee keer vier jaar.

 

Artikelsgewijs

 

Artikel 2 Instelling Urgentiecommissie

In dit artikel wordt de Urgentiecommissie ingesteld. De taak van de commissie is het, namens het college nemen van besluiten op grond van de Huisvestingsverordening. In dit artikel wordt tevens aan de Urgentiecommissie mandaat verleend om deze taak te vervullen. De Urgentiecommissie is bij de uitoefening van zijn taak gebonden aan de regels die vastgelegd zijn in de Huisvestingsverordening.

 

Artikel 3 Samenstelling Urgentiecommissie

In dit artikel wordt de samenstelling van de Urgentiecommissie geregeld. Het college acht het wenselijk dat de samenstelling van de Urgentiecommissie periodiek wordt gewijzigd. Daarom wordt nu opgenomen - net als bij vergelijkbare commissies - dat sprake is van een benoeming voor de duur van vier jaar en dat herbenoeming éénmaal mogelijk is.

 

Artikel 4 Secretaris

De ambtelijke ondersteuning van de Urgentiecommissie wordt verzorgd door een door burgemeester en wethouders aan te wijzen secretaris en een of meer plaatsvervangers van de secretaris.

 

Artikel 5 Werkwijze

In dit artikel worden enkele vergadervoorschriften vastgesteld. De Urgentiecommissie kan over de uitwerking van deze voorschriften nadere werkafspraken maken. In lid 4 is vastgelegd dat de vergaderingen van de commissie besloten zijn. De Urgentiecommissie kan voor de beoordeling van een aanvraag besluiten aan een extern deskundige advies in te winnen. Hierbij kan in eerste instantie gedacht worden aan medische adviezen, maar ook aan adviezen over sociale en/of psychische omstandigheden.

 

Artikel 6 Besluitvorming

Dit artikel bevat enkele bepalingen over de wijze waarop de besluitvorming van de Urgentiecommissie plaats vindt. In het besluit van de Urgentiecommissie wordt, voor zover het een toekenning betreft, een zoekprofiel opgenomen.

 

Artikel 7 Waarborgen privacy

Gezien de gevoeligheid van de aan de Urgentiecommissie overgelegde stukken, zijn in dit artikel bepalingen opgenomen over het waarborgen van de privacy.

 

Artikel 9 Slotbepalingen

Personen die voorzitter of lid zijn van de Urgentiecommissie behouden deze benoeming op basis van het overgangsrecht. Overigens geldt voor hen het bepaalde in artikel 3, tweede lid. Dat wil zeggen dat als zij al eens zijn herbenoemd een nieuwe herbenoeming niet meer mogelijk is. Herbenoeming is namelijk op basis van deze verordening slechts éénmaal mogelijk.

 

Ook de benoemingsbesluiten van de secretarissen van de commissie behouden hun geldigheid. Deze benoeming zijn - anders dan die van de voorzitter en commissieleden - voor onbepaalde tijd.