Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overijssel

Luchthavenregeling Zweefvliegterrein Lemelerveld

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverijssel
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingLuchthavenregeling Zweefvliegterrein Lemelerveld
CiteertitelLuchthavenregeling Zweefvliegterrein Lemelerveld
Vastgesteld doorprovinciale staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlagenGeluidrapport LHR MST Lemelerveld Rapport Externe Veiligheid Lemelerveld Plattegrond luchthaventerrein Lemelerveld

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 8.64 van de Wet luchtvaart

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-2017nieuwe regeling

12-04-2017

prb-2024-888

PS/2011/953 en PS/2012/114

Tekst van de regeling

Intitulé

Luchthavenregeling Zweefvliegterrein Lemelerveld

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke publicatie is op 28 april 2017 bekendgemaakt, beschikbaar via Provinciaal blad 2017, 1927.]

 

Toelichting op deze kennisgeving

Op 21 december 2011 en 7 maart 2012 hebben Provinciale Staten van Overijssel een luchthavenregeling vastgesteld voor het Zweefvliegterrein Lemelerveld en deze luchthavenregeling opgenomen in de Omgevingsverordening Overijssel (gepubliceerd in Provinciaal blad nr. 2012/0125898).

 

Met de invoering van de Verzamelwet IenM 2017 is de bevoegdheidsverdeling voor het vaststellen van luchthavenregelingen gewijzigd 1. Op grond van artikel 8.64 eerste lid van de Wet luchtvaart zijn Gedeputeerde Staten nu bevoegd om luchthavenregelingen bij besluit vast te stellen. Luchthavenregelingen worden niet meer bij verordening vastgesteld. Luchthavenregelingen die door Provinciale Staten zijn vastgesteld, worden op grond van overgangsrecht aangemerkt als te zijn vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Wij zijn van plan de luchthavenregelingen uit de Omgevingsverordening te halen.

 

Omdat de luchthavenregeling voor het Zweefvliegterrein Lemelerveld straks geen deel meer uitmaakt van de Omgevingsverordening Overijssel, publiceren wij dit besluit opnieuw, om dit besluit vindbaar te houden. Deze kennisgeving betreft dus geen nieuw besluit, maar de publicatie van een eerder genomen besluit. Daarbij laten wij de onderdelen II en III van het besluit PS/2011/953 weg. Die zijn niet meer relevant. Ze regelden de weigering van een luchthavenregeling voor helihaven Manderveen (II) en de opname van de verleende luchthavenregelingen in de Omgevingsverordening Overijssel (III).

 

Omwille van de overzichtelijkheid passen we de nummering van de voorschriften aan. Verder nemen we in deze kennisgeving ook de volgende onderliggende stukken:

  • -

    een plattegrond van het luchthaventerrein;

  • -

    het akoestische rapport (kenmerk 2011/ 0094232);

  • -

    het rapport externe veiligheid (documentnummer: 21158205, DCMR).

Kennisgeving

 

Besluit PS/2011/953 en Besluit PS/2012/114

 

Provinciale Staten van Overijssel, gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten d.d.

8 november 2011 - kenmerk 2011/953,

 

overwegende dat de decentralisatie van luchtvaarttaken op grond van artikel 8.64 van de Wet luchtvaart noopt tot het vaststellen van regels die in de provincie zullen gelden,

 

besluiten:

 

I. De volgende luchthavenregelingen vast te stellen:

  • -

    luchthavenregeling Zweefvliegterrein Lemelerveld.

Luchthavenregeling Zweefvliegterrein Lemelerveld

Artikel 1 (was 5.2.2.1.1)

Het gebruiksjaar betreft de periode van 1 januari tot en met 31 december van enig jaar.

Artikel 2 (was 5.2.2.1.2)

Een luchthavenbesluit en een luchthavenregeling treden in werking met ingang van de dag na de dag van de bekendmaking ervan in het provinciaal blad.

Artikel 3 (was 5.2.2.4.1)

In deze luchthavenregeling wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: de Wet luchtvaart;

  • b.

    regeling: de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen;

  • c.

    luchthaven: een terrein als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart;

  • d.

    gebruiker: een natuurlijke of rechtspersoon die recreatieve vluchten uitvoert, niet zijnde een luchtvaartmaatschappij;

  • e.

    TMG (Touring Motor Glider): motorzweefvliegtuig met een integraal gemonteerde niet intrekbare motor en een niet intrekbare propeller, dat in staat is om op eigen kracht op te stijgen en te klimmen.

  • f.

    zweefvliegtuig: zweeftoestel met een vaste vleugel;

  • g.

    uniforme daglichtperiode: het gedeelte van het etmaal tussen vijftien minuten voor zonsopgang en vijftien minuten na zonsondergang, zoals geldt voor de positie 52.00 graden N en 05.00 graden O op zeeniveau.

  • h.

    Zelfstartend zweefvliegtuig: een zweefvliegtuig met een ingebouwde uitklapbare motor, waarmee het zweefvliegtuig zelfstandig kan starten. Als het zweefvliegtuig op hoogte is, wordt de motor gestopt en in de romp ingeklapt en vliegt en landt het zweeftoestel als een zweefvliegtuig.

Artikel 4 (was 5.2.2.4.2)

Deze luchthavenregeling is van toepassing op de luchthaven aan de Langsweg 28 te Lemelerveld, gemeente Dalfsen, geografische positie is 52˚28’04’’ N 006˚19’58’’ E, zoals aangegeven op de bij deze luchthavenregeling behorende kaart (bijlage)

Artikel 5 (was 5.2.2.4.3)

De exploitant van de luchthaven is Vereniging Aero Club ‘Salland’, statutair gevestigd aan de Langsweg 28, 8152 EA te Lemelerveld.

Artikel 6 (was 5.2.2.4.4)

Van de luchthaven mag uitsluitend gebruik worden gemaakt door de exploitant van de luchthaven en de gebruiker.

Artikel 7 (was 5.2.2.4.5)

  • 1.

    Onverminderd de bepalingen uit de wet en de regeling veilig gebruik luchthavens, mag de luchthaven uitsluitend worden gebruikt voor:

    • -

      zweefvliegtuigen waaronder zelfstartende zweefvliegtuigen;

    • -

      vliegtuigen die noodzakelijk zijn voor het doen opstijgen van de zweefvliegtuigen (sleepvliegtuigen);

    • -

      TMG’s.

  • 2.

    Het toegestane type TMG betreft de “Scheibe 25 C” of een gelijkwaardig type vliegtuig waarbij het maximale toegestane aantal starts en landingen 450 (900 vliegbewegingen) per gebruiksjaar betreft.

  • 3.

    Het maximale toegestane aantal starts van de zelfstarters is 100 per gebruiksjaar (100 vliegbewegingen).

  • 4.

    Het maximale toegestane aantal starts en landingen van de sleepvliegtuigen is 300 per gebruiksjaar (600 vliegbewegingen).

  • 5.

    Zondags voor 12 uur mag niet meer dan één start met de TMG plaatsvinden.

  • 6.

    Het gebruik of doen gebruiken van de luchthaven is alleen toegestaan gedurende de uniforme daglichtperiode in Visual Meteorological Conditions (VMC).

  • 7.

    De beschikbare in- en uitvliegrichtingen zijn 90°en 270°.

  • 8.

    De maximale lengte van de start- en landingsbaan bedraagt 1050 meter.

Artikel 8 (was 5.2.2.4.6)

  • 1.

    Binnen vier weken na het einde van elk van de vier kalenderkwartalen overlegt de exploitant aan GS een rapportage over het gebruik van de luchthaven gedurende het betreffende kwartaal waarbij de 4e kwartaalrapportage kan worden opgenomen in de jaarrapportage zoals bedoeld in lid 2 van dit artikel.

  • 2.

    Binnen vier weken na het einde van een gebruiksjaar overlegt de exploitant aan Gedeputeerde Staten een rapportage over het gebruik van de luchthaven gedurende het gebruiksjaar.


1

In de Verzamelwet IenM, artikel IV, tweede lid is het overgangsrecht geregeld