Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Overijssel

Luchthavenregeling helihaven De Koperen Hoogte Zwolle

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOverijssel
OrganisatietypeProvincie
Officiële naam regelingLuchthavenregeling helihaven De Koperen Hoogte Zwolle
CiteertitelLuchthavenregeling Helihaven De Koperen Hoogte Zwolle
Vastgesteld doorprovinciale staten
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp
Externe bijlagenGeluidrapport LHR MST Lemelerveld Plattegrond luchthaventerrein De Koperen Hoogte Rapport externe veiligheid De Koperen Hoogte Aanvraagformulier luchthavenregeling

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 8.64 van de Wet luchtvaart

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-2017nieuwe regeling

12-04-2017

prb-2024-886

PS 2011/953, PS/2012/114 en PS/2014/420

Tekst van de regeling

Intitulé

Luchthavenregeling helihaven De Koperen Hoogte Zwolle

[Deze bekendmaking is slechts een tekstplaatsing. De oorspronkelijke publicatie is op 28 april 2017 bekendgemaakt, beschikbaar via Provinciaal blad 2017, 1927.]

 

Toelichting op deze kennisgeving

 

Op 10 oktober 2012 en 7 maart 2012 hebben Provinciale Staten van Overijssel een luchthavenregeling vastgesteld voor helihaven De Koperen Hoogte en deze luchthavenregeling opgenomen in de Omgevingsverordening Overijssel (gepubliceerd in Provinciaal blad nr. 2012/0125898). Op 2 juli 2014 hebben Provinciale Staten van Overijssel deze luchthavenregeling gewijzigd en de gewijzigde luchthavenregeling opgenomen in de Omgevingsverordening Overijssel (gepubliceerd in Provinciaal blad nr. 2014/0184554).

 

Met de invoering van de Verzamelwet IenM 2017 is de bevoegdheidsverdeling voor het vaststellen van luchthavenregelingen gewijzigd 1. Op grond van artikel 8.64 eerste lid van de Wet luchtvaart zijn Gedeputeerde Staten nu bevoegd om luchthavenregelingen bij besluit vast te stellen. Luchthavenregelingen worden niet meer bij verordening vastgesteld. Luchthavenregelingen die door Provinciale Staten zijn vastgesteld, worden op grond van overgangsrecht aangemerkt als te zijn vastgesteld door Gedeputeerde Staten. Wij zijn van plan de luchthavenregelingen uit de Omgevingsverordening te halen.

 

Omdat de luchthavenregeling voor helihaven De Koperen Hoogte straks geen deel meer uitmaakt van de Omgevingsverordening Overijssel, publiceren wij dit besluit opnieuw, teneinde dit besluit vindbaar te houden. Deze kennisgeving betreft dus geen nieuw besluit, maar de publicatie van een reeds genomen besluit. Voor de overzichtelijkheid nemen wij alleen de voorschriften over die nu van toepassing zijn en passen wij de nummering van de voorschriften aan. Verder nemen wij in deze kennisgeving ook de volgende onderliggende stukken op:

  • -

    de aanvraag om wijziging van de luchthavenregeling (2013);

  • -

    een plattegrond van het luchthaventerrein;

  • -

    het akoestische rapport (kenmerk: 2011/0094232);

  • -

    het rapport externe veiligheid, 7 april 2011 (kenmerk: MPi/MPi/TvdE/D 2751-1-NO, Peutz).

Kennisgeving

 

Provinciale Staten van Overijssel,

 

gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten d.d. 8 november 2011 - kenmerk 2011/953 en

gelezen het voorstel van Gedeputeerde Staten d.d. 6 mei 2014 - kenmerk 2014/0107730

 

overwegende, dat de provincie bevoegd gezag is voor het vaststellen van luchthavenregelingen op grond van artikel 8.64 van de Wet Luchtvaart,

 

besluiten:

 

  • I.

    de luchthavenregeling De Koperen Hoogte vast te stellen (besluit 2011);

  • II.

    het ontwerp tot wijziging van de luchthavenregeling helihaven De Koperen Hoogte vast te stellen (besluit 2014).

Luchthavenregeling De Koperen Hoogte

 

Algemeen

Artikel 1 (was 5.2.2.1.1)

Het gebruiksjaar betreft de periode van 1 januari tot en met 31 december van enig jaar.

Artikel 2 (was 5.2.2.1.2)

Een luchthavenbesluit en een luchthavenregeling treden in werking met ingang van de dag na de dag van de bekendmaking ervan in het provinciaal blad.

 

Luchthavenregeling Helihaven De Koperen Hoogte Zwolle

Artikel 3 (was 5.2.2.5.1)

In deze luchthavenregeling wordt verstaan onder:

 

  • a.

    wet: de Wet luchtvaart;

  • b.

    regeling: de Regeling veilig gebruik luchthavens en andere terreinen;

  • c.

    luchthaven: een terrein als bedoeld in artikel 1.1, eerste lid, van de Wet luchtvaart;

  • d.

    gebruiker: een luchtvaartmaatschappij, alsmede een natuurlijke of rechtspersoon die vluchten uitvoert, niet zijnde een luchtvaartmaatschappij;

  • e.

    uniforme daglichtperiode: het gedeelte van het etmaal tussen vijftien minuten voor zonsopgang en vijftien minuten na zonsondergang, zoals geldt voor de positie 52.00 graden N en 05.00 graden O op zeeniveau.

Artikel 4 (was 5.2.2.5.2)

Deze luchthavenregeling is van toepassing op de helikopterluchthaven aan de Lichtmisweg 51 te Zwolle, geografische positie is 52˚35’5.22’’N 006˚11’19.37’’E, zoals aangegeven op de bij deze luchthavenregeling behorende kaart (bijlage) .

Artikel 5 (was 5.2.2.5.3)

De exploitant van de luchthaven is de Van der Most Beheer III B.V, gevestigd aan de Hoogeveenseweg 7F, 7777 TA te Hoogeveen.

Artikel 6 (was 5.2.2.5.4)

Van de luchthaven mag uitsluitend gebruik worden gemaakt door de exploitant van de luchthaven en de gebruiker.

Artikel 7 (was 5.2.2.5.5)

  • 1.

    Onverminderd de bepalingen uit de wet en de regeling, mag de luchthaven uitsluitend worden gebruikt door helikopters (type EC-120 met een Maximum Takeoff Weight (MTOW) van 1715 kg), of een gelijkwaardig type helikopter, met een bronvermogen dat gelijk of minder is.

  • 2.

    Het maximale aantal toegestane vluchten bedraagt 250 per jaar (= 500 vliegbewegingen, zijnde starts of landingen).

  • 3.

    Het is verboden zondags voor 13 uur starts en/of landingen uit te voeren op de luchthaven.

  • 4.

    Vluchten van en naar de luchthaven dienen uitgevoerd te worden gedurende de uniforme daglichtperiode in Visual Meteorological Conditions.

  • 5.

    De beschikbare invliegrichtingen zijn 178° en 328° naar Final Approach and Take-off area (FATO). De beschikbare uitvliegrichtingen zijn 358° en 148° naar Final Approach and Take-off area (FATO).

  • 6.

    Alle vliegbewegingen van en naar deze locatie dienen vooraf te worden aangemeld bij de militaire verkeersleiding, te weten het Air Operations Control Station (AOCS) te Nieuw Millingen.

  • 7.

    De laagvliegroute van het ministerie van Defensie mag alleen op een hoogte van meer dan 153 meter boven maaiveld worden gekruist, indien en zodra het gebruik daarvan wordt hervat.

  • 8.

    De toegangswegen naar het heliplatform en de bluswatervoorziening dienen te zijn uitgevoerd conform de handleiding Bluswatervoorziening en Bereikbaarheid (NVBR, 2012). Deze moet ten alle tijd worden vrijgehouden ten behoeve van de hulpverleningsdiensten.

Artikel 8 (was 5.2.2.5.7)

Indien aanvragen worden ingediend voor het tijdelijk en uitzonderlijk gebruik van terreinen voor het opstijgen en landen met helikopters binnen een afstand van 1 kilometer vanaf het luchthavengebied worden hiervoor geen ontheffingen verleend


1

In de Verzamelwet IenM, artikel IV, tweede lid is het overgangsrecht geregeld