Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bergen (NH)

Mandaatbesluit coördinatie Nazorg (ex-) gedetineerden gemeente Bergen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBergen (NH)
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingMandaatbesluit coördinatie Nazorg (ex-) gedetineerden gemeente Bergen
CiteertitelMandaatbesluit coördinatie Nazorg (ex-) gedetineerden gemeente Bergen
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Penitentiaire beginselenwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

23-01-202401-01-2023nieuwe regeling

28-11-2023

gmb-2024-34448

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaatbesluit coördinatie Nazorg (ex-) gedetineerden gemeente Bergen

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen;

 

gelet op de Gemeentewet, hoofdstuk 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht, de Penitentiaire beginselenwet, het Uitvoeringsbesluit Wet Straffen en beschermen en het Bestuurlijk Akkoord Re-integratie van (ex-)justitiabele burgers;

 

overwegende dat;

 

  • -

    het uit efficiëntie oogpunt wenselijk is dat Zaffier het coördinatorschap uitvoert inzake de taak Nazorg (ex-) gedetineerden bestaande uit de procesregie en na detentie ook de casusregie op de gebieden van werk en inkomen, huisvesting, financiën en schulden, een geldig identiteitsbewijs, een zorgverzekering en zo nodig ook zorg ter bevordering van een blijvende terugkeer in de samenleving van een (ex-) gedetineerde.

  • -

    Zaffier met ingang van 1 januari 2023 dit coördinatorschap op zich neemt en daarmee de regie voert in deze in de ketensamenwerking met de justitiepartners onder de paraplu van het Zorg- en Veiligheidshuis;

  • -

    daarvoor aan het dagelijks bestuur van Zaffier mandaat/volmacht/machtiging met de bevoegdheid van ondermandaat/-volmacht/-machtiging moet worden verleend;

  • -

    het dagelijks bestuur heeft ingestemd met deze mandaatverlening;

besluit

 

vast te stellen het volgende:

 

Mandaatbesluit coördinatie Nazorg (ex-) gedetineerden gemeente Bergen

Artikel 1. Definities

In dit besluit wordt verstaan onder:

  • b.

    college: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen;

  • c.

    dagelijks bestuur: het dagelijks bestuur van het openbaar lichaam Zaffier.

Artikel 2. Mandaat en ondermandaat

  • 1.

    Het college verleent aan het dagelijks bestuur mandaat om namens hen alle besluiten te nemen die nodig zijn ter uitoefening van de opgedragen taken en bevoegdheden zoals vermeld in de bijbehorende Opdrachtverlening.

  • 2.

    Waar in dit besluit wordt gesproken over mandaat, dient, tenzij anders is bepaald, daaronder tevens te worden begrepen machtiging en volmacht.

  • 3.

    Voor zover van toepassing, omvat de bevoegdheid om krachtens mandaat besluiten te nemen, tevens de bevoegdheid tot het verrichten van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen.

  • 4.

    Het dagelijks bestuur kan de bevoegdheid, genoemd in het eerste lid, in ondermandaat opdragen aan personen die onder haar verantwoordelijkheid werkzaam zijn.

Artikel 3. Ondertekeningbevoegdheid

Het mandaat omvat mede de bevoegdheid tot ondertekening en bekendmaking van namens het dagelijks bestuur genomen besluiten.

Artikel 4. Reikwijdte en beperkingen mandaat

  • 1.

    Bij de uitoefening van bevoegdheden in mandaat wordt in acht genomen wat daaromtrent wordt gesteld in wetten, besluiten, verordeningen, circulaires, beleidsregels, regelingen, aanwijzingen en richtlijnen van wetgevers of bestuursorganen van rijk, provincie, regio en/of gemeente Bergen.

  • 2.

    Het college verleent mandaat in de ruimste zin van het woord. Hieronder wordt dan ook mede verstaan:

    • a.

      het voeren van correspondentie van uitvoerende en/of informatieve aard;

    • b.

      het voeren van overige correspondentie, die te maken heeft met de opgedragen taak.

  • 3.

    Het mandaat heeft geen betrekking op de volgende aangelegenheden:

    • a.

      de afdoening en ondertekening van stukken die gericht zijn aan de gemeenteraad;

    • b.

      indien de (onder)gemandateerde een persoonlijk belang heeft bij de aangelegenheid;

    • c.

      de afdoening van een zaak welke, naar redelijkerwijs mag worden aangenomen, grote politieke of financiële gevolgen met zich mee kan brengen en/of precedentwerking kan oproepen;

    • d.

      het college, of een lid daarvan, te kennen heeft gegeven de aangelegenheid ter besluitvorming aan het college voor te willen leggen.

Artikel 5. Wijze van ondertekening

  • 1.

    De in mandaat gevoerde correspondentie en overige stukken worden als volgt ondertekend:

     

    Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen,

     

    Namens deze,

     

    het dagelijks bestuur van Zaffier

    de directeur,

    de voorzitter,

    naam

    naam

    handtekening;

    handtekening

  • 2.

    De in ondermandaat gevoerde correspondentie en overige stukken worden overeenkomstig het bepaalde in het eerste lid ondertekend, met dien verstande dat de naam en de functienaam van de ondergemandateerde medewerker in de plaats van het dagelijks bestuur wordt geplaatst, zodat als volgt wordt ondertekend:

     

    Het college van de gemeente Bergen,

    Namens deze,

    [naam van de medewerker], [functienaam].

Artikel 6. Slotbepalingen

  • 4.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2023.

  • 5.

    Dit besluit wordt aangehaald als “Mandaatbesluit coördinatie Nazorg (ex-) gedetineerden gemeente Bergen”.

Aldus besloten door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Bergen, in de vergadering van 28 november 2023.

mr. M.N. (Martijn) Schroor,

secretaris

L.Hj. (Lars) Voskuil,

burgemeester