Organisatie | Katwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke Regeling Vuilafvoerbedrijf “Duin- en Bollenstreek” |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Vuilafvoerbedrijf "Duin- en Bollenstreek" |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-02-2024 | nieuwe regeling | 07-11-2023 |
Het college der gemeenten: Hillegom, Katwijk, Lisse, Noordwijk en Teylingen
overwegende, dat het noodzakelijk is deze regeling te wijzigen ten einde te voldoen aan hetgeen de Wet
gemeenschappelijke regelingen bepaalt;
gelet op de Wet gemeenschappelijke regelingen en de Gemeentewet en de toestemming die de
gemeenteraden, overeenkomstig artikel 1, tweede lid van de Wet gemeenschappelijke regelingen, aan de colleges van de genoemde gemeenten hebben verleend voor het wijzigen van deze regeling;
de gemeenschappelijke regeling Vuilafvoerbedrijf "Duin- en Bollenstreek" zodanig aan te passen dat zij komt te luiden als volgt:
Waar in deze regeling artikelen van de Gemeentewet van overeenkomstige toepassing worden verklaard, wordt, indien in die artikelen wordt gesproken van gemeente, raad, burgemeester en wethouders of burgemeester, daarvoor onderscheidenlijk gelezen: bedrijf, algemeen bestuur, dagelijks bestuur en voorzitter.
Als gemeenschappelijk belang is aangewezen de zorg voor het op doelmatige en milieuhygiënisch verantwoorde wijze ter verwerking en vernietiging afvoeren van afvalstoffen.
Het bedrijf kan de genoemde taak (doen) verrichten door het oprichten van, het deelnemen in, het aangaan van (dienstverlenings)overeenkomsten met, het inbrengen van (onderdelen van) de onderneming in en het financieren, verlenen van garanties en stellen van zekerheid voor verplichtingen van een dochteronderneming welke het gemeenschappelijk belang behartigt.
Een deelnemende gemeente kan naar eigen inzicht en na voorafgaande goedkeuring van het bedrijf (naar gelang van behoefte en mogelijkheden) besluiten om andere dan de onder 1. genoemde afvalstromen naar de door het dagelijks bestuur aan te wijzen plaats(en) te vervoeren en aan het bedrijf ter afvoer aan te bieden.
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen geen zienswijze naar voren brengen voor besluiten van het algemeen bestuur, anders dan (i) ten aanzien van het besluit tot het vaststellen of wijzigen van de begroting van het bedrijf, (ii) ten aanzien van andere besluiten waar de zienswijzeprocedure wettelijk is voorgeschreven of (iii) op verzoek van het algemeen bestuur.
Het algemeen bestuur vergadert tenminste twee maal per jaar en voorts zo dikwijls de voorzitter het nodig of wenselijk oordeelt of dit door ten minste twee leden schriftelijk met opgave van redenen wordt verzocht. In het laatste geval wordt de vergadering zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen twee weken, na ontvangst van het verzoek gehouden.
De bevoegdheden van regeling en bestuur, bij de Gemeentewet of enige andere wettelijke regeling toegekend aan respectievelijk de raden, burgemeester en wethouders en de burgemeester van de deelnemende gemeenten met betrekking tot de in deze regeling aangewezen belangen worden toegekend aan respectievelijk het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de voorzitter van het bedrijf. De desbetreffende in de Gemeentewet of enige andere wettelijke regeling opgenomen bepalingen zijn van overeenkomstige toepassing.
Het dagelijks bestuur vergadert zo dikwijls de voorzitter dit nodig acht of de vice voorzitter hem dit verzoekt.
De leden van het dagelijks bestuur zijn, tezamen en ieder afzonderlijk, aan het algemeen bestuur verantwoording schuldig voor het door het dagelijks bestuur gevoerde bestuur en geven daarover alle door het algemeen bestuur verlangde inlichtingen, een en ander voor zover zulks niet strijdig is met het openbaar belang. Deze verplichting bestaat eveneens voor de voorzitter voor het door hem gevoerde bestuur.
VERGADERINGEN EN BESLUITVORMING
Voor de toepassing van lid 4 hiervoor wordt met een besluit van het dagelijks bestuur tot het verrichten van een handeling gelijkgesteld een besluit van het dagelijks bestuur tot het goedkeuren van een besluit van enig orgaan van een vennootschap waarin het bedrijf deelneemt, indien laatstbedoeld besluit op grond van die bepalingen aan goedkeuring zou zijn onderworpen indien het een besluit van het bestuur zou zijn.
FUNCTIONARIS, SECRETARIS EN ADMINISTRATEUR
De functionaris is onder toezicht van het algemeen bestuur belast met de zorg en verantwoording voor de dagelijkse technische en zakelijke aangelegenheden van het bedrijf voor zover in deze regeling niet aan de administrateur en de secretaris opgedragen. Hij ontwerpt in overleg met de administrateur de begroting van het bedrijf en dient deze -mede ondertekend door de administrateur- tijdig in bij het dagelijks bestuur. Voorts is de functionaris ondersteunend voor het algemeen bestuur, het dagelijks bestuur en de administrateur.
De administrateur is onder toezicht van het dagelijks bestuur belast met de zorg en verantwoordelijk voor de financiële administratie en boekhouding van het bedrijf. Hij stelt in overleg met de functionaris de rekening van het bedrijf op en dient deze -mede ondertekend door de functionaris- tijdig in bij het dagelijks bestuur.
De raden van de deelnemende gemeenten kunnen over de ontwerpbegroting hun zienswijze bij het dagelijks bestuur naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt die zienswijze bij de ontwerpbegroting zoals die aan het algemeen bestuur wordt aangeboden. Het dagelijks bestuur stelt de raden van de deelnemende gemeenten voorafgaande aan het vaststellen van de begroting schriftelijk en gemotiveerd in kennis van zijn oordeel over voornoemde zienswijze, alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
Binnen twee weken na de vaststelling, doch in ieder geval vóór 15 september van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor de begroting dient, zendt het dagelijks bestuur de vastgestelde begroting, eventueel vergezeld van ter zake door de deelnemende gemeenten ingebrachte zienswijze, aan Gedeputeerde Staten toe.
Een voorstel van het dagelijks bestuur tot wijziging van de begroting, die een belang of aarde van minder dan € 4.500, -- kent en niet tevens direct noch indirect een verhoging van het in artikel 27 bedoelde aandeel van de deelnemende gemeenten tot gevolg heeft, volgt niet de procedure vermeld in artikel 21, lid 2 van deze regeling. Binnen twee weken na vaststelling van de wijziging door het algemeen bestuur, zendt het dagelijks bestuur de wijziging ter kennisneming aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Kapitaaluitgaven worden gefinancierd uit leningen, door het bedrijf bij derden onder goedkeuring van Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland gesloten of uit kapitaalverstrekking door een of meer deelnemende gemeenten. Onder kapitaaluitgaven vallen ook de verstrekking van eigen vermogen en leningen aan een dochteronderneming.
Onverminderd het bepaalde in artikel 28, tweede lid, waarborgen de deelnemende gemeenten, in verhouding tot hun bevolkingscijfers per 1 januari van het jaar van aanvang van de lopende zittingsperiode van het algemeen bestuur, afgerond naar beneden op een veelvoud van 100 en onder het doen van afstand van de door de wet aan borgen toegekende voorrechten~ ten behoeve van de geldschieters de betaling van rente en aflossing van de door het bedrijf onder goedkeuring van Gedeputeerde Staten, te sluiten geldleningen en in rekening-courant op te nemen gelden.
De gelden benodigd voor de financiering van de exploitatie van het bedrijf kunnen worden verstrekt door een van de deelnemende gemeenten. Het bedrijf gaat hiertoe met die gemeente een rekeningcourantovereenkomst aan.
De door één of meer van de deelnemende gemeenten met instemming van het dagelijks bestuur of in beroep van het algemeen bestuur voor het bedrijf gemaakte werkelijke personeels- en administratiekosten, kosten van het secretariaat en andere kosten, worden door het bedrijf aan die gemeente vergoed.
Een saldotekort in het bedrijf of een nadelig saldo der exploitatie over enig jaar komt ten laste van de deelnemende gemeenten naar verhouding van hun inwonertal per 1 januari van het jaar van aanvang van de lopende zittingsperiode van het algemeen bestuur, afgerond naar beneden op een veelvoud van 100.
Geschillen omtrent de toepassing van de regeling worden door gedeputeerde staten beslist, voor zover die niet behoren tot die, vermeld in artikel 112, eerste lid van de Grondwet of tot die, waarvan de beslissing krachtens artikel 112, tweede lid van de Grondwet is opgedragen tenzij aan de rechterlijke macht, hetzij aan gerechten die tot de rechterlijke macht behoren.
Gedeputeerde staten kunnen bij de beslissing van het geschil het algemeen bestuur opdragen een besluit te nemen met inachtneming van het in hun beslissing bepaalde en binnen een daartoe te stellen termijn. Indien binnen de gestelde termijn het besluit niet is genomen, geschiedt dit door gedeputeerde staten.
Het algemeen bestuur is bevoegd voor de regeling van de tarieven voor de afvoer van de in het eerste lid bedoelde afvalstoffen een verordening vast te stellen als bedoeld in artikel 229b van de Gemeentewet. Indien tot heffing van een belasting wordt overgegaan wordt de uitoefening van de bevoegdheden omschreven in artikel 231 en volgenden van de Gemeentewet bij voorkeur opgedragen aan een door het algemeen bestuur aan te wijzen ambtenaar van een der deelnemende gemeenten.
DUUR EN WIJZIGING VAN DE REGELING
Het algemeen bestuur zendt een wijzigingsvoorstel aan de colleges van de deelnemende gemeenten en aan de raden van de deelnemende gemeenten, vergezeld van een advies van het algemeen bestuur. (Met het oog daarop wordt een voorstel tot wijziging van de regeling van een college toegezonden aan het algemeen bestuur.)
De uittredende gemeente is verplicht het bedrijf volledig te compenseren voor de gevolgen van haar uittreding, waaronder mede begrepen de gevolgen met betrekking tot de dochteronderneming(en), waarbij wordt gedaan alsof de volumes van de aangeboden afvalstoffen van de uittredende gemeente nog steeds bij die dochteronderneming(en) zitten.
Aldus vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Hillegom in de openbare vergaderingen, gehouden op
De griffier,
De voorzitter,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Katwijk in de openbare vergadering, gehouden op
De griffier,
De voorzitter,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Lisse in de openbare vergadering, gehouden op
De griffier,
De voorzitter,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Noordwijk in
de openbare vergadering, gehouden op
De griffier,
De voorzitter,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeesters en wethouders van de gemeente Teylingen in
de openbare vergadering, gehouden op
De griffier,
De voorzitter,