Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Schagen

Besluit van de raad van de gemeente Schagen houdende regels tot aanwijzing van gevallen van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten waarvoor de raad adviseur is

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSchagen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de raad van de gemeente Schagen houdende regels tot aanwijzing van gevallen van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten waarvoor de raad adviseur is
CiteertitelBesluit van de raad van de gemeente Schagen houdende regels tot aanwijzing van gevallen van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten waarvoor de raad adviseur is
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 16.15a van de Omgevingswet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2024-31514

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de raad van de gemeente Schagen houdende regels tot aanwijzing van gevallen van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten waarvoor de raad adviseur is

De raad van de gemeente Schagen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 19-9-2023]; gelet op artikel 16.15a, aanhef en onder b, sub 1 van de Omgevingswet; besluit dat:

  • 1.

    De gemeenteraad adviseur is, zoals bedoeld in artikel 16.15 van de Omgevingswet, als het gaat om één van de volgende gevallen om een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit:

    • a.

      Categorieën van gevallen die afwijken van de huidige omgevingsvisie;

    • b.

      Het wijzigen van het gebruik van bouwwerken al dan niet in samenhang met inpandige bouwactiviteiten buiten de bebouwde kom, mits de wijziging meer bedraagt dan 1500 m2;

    • c.

      Het oprichten van een intensieve veehouderij;

    • d.

      Transformatorstations met een capaciteit van 150/20 kV- of groter;

    • e.

      Het bouwen van meer dan 10 woningen binnen de bebouwde kom;

    • f.

      Het bouwen van meer dan 3 woningen buiten de bebouwde kom;

    • g.

      De vestiging van niet agrarische bedrijven in het buitengebied;

    • h.

      Logiesfuncties voor meer dan 60 arbeidsmigranten;

    • i.

      Nieuwe agrarische bebouwing in het buitengebied, waarvoor geen agrarisch bouwvlak is opgenomen;

    • j.

      Een antenne-installatie hoger dan 50m;

    • k.

      Indien 50% lokaal eigendom van een grootschalig zonnepark groter dan 2 ha niet haalbaar blijkt;

    • l.

      Het bouwen van een nieuw recreatiepark of het uitbreiden van een bestaand recreatiepark met meer dan 20 woningen;

    • m.

      Het realiseren van een nieuw hotel;

    • n.

      Het realiseren van meer dan 3 recreatiewoningen, niet zijnde op een recreatiepark;

    • o.

      Indien de activiteit niet past binnen de doelen van het omgevingsplan;

    • p.

      Indien de activiteit niet past binnen de (overige) door de gemeenteraad gestelde kaders.

met dien verstande dat in geen geval advies hoeft te worden gevraagd indien de aanvraag wordt afgewezen.

 

Dit besluit treedt in werking op 01-01-2024

Aldus besloten in de vergadering van 19 december 2023. De Gemeenteraad van de gemeente Schagen,

griffier

G.E.P. Meijer

voorzitter

M.J.P. van Kampen

Toelichting besluit adviesrecht buitenplanse omgevingsplanactiviteiten.

In de Omgevingswet wordt een mogelijkheid gecreëerd voor de gemeenteraad om gevallen van activiteiten aan te wijzen waarbij het college verplicht advies moet vragen aan de raad. Dit kan alleen voor aanvragen omgevingsvergunning waar sprake is van buitenplanse omgevingsplanactiviteiten. Dit zijn omgevingsplanactiviteiten waarvoor de omgevingsvergunning niet kan worden verleend met toepassing van daarvoor in het omgevingsplan zelf opgenomen regels, maar waarbij moet worden gekeken naar het

criterium ‘evenwichtige toedeling van functies aan locaties’. Het door de gemeenteraad gegeven advies kan het college in deze gevallen niet naast zich neerleggen. Het is een bindend advies. De aanvraag om een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit wordt voorbereid via de reguliere procedure met een beslistermijn van 8 weken.

 

Uitgangspunt voor het opstellen van dit besluit en de categorieën is de huidige vastgestelde lijst van gevallen waarin de raad heeft bepaald geen VVGB hoeft te worden afgegeven. Hierin staan over het algemeen genomen activiteiten met een geringe impact op de leefomgeving. Onder de Omgevingswet wordt dit stelsel omgedraaid; geen lijst met gevallen waarvoor geen VVGB hoeft te worden afgegeven, maar aangewezen gevallen waarvoor wel adviesrecht geldt. Daarnaast is een voorbeeldlijst van de VNG en van omliggende gemeenten meegenomen.

Alleen die gevallen waarvan van tevoren al duidelijk is dat deze een grote impact kunnen hebben, worden aangewezen. Het betreft enkele specifiek genoemde ontwikkelingen (realisatie van windturbines, zonneparken of meer dan 60 slaapplaatsen voor arbeidsmigranten) en meer in het algemeen nieuwe stedelijke ontwikkelingen als bedoeld in artikel 5.129g van het Besluit kwaliteit leefomgeving op een bepaalde locatie of van een bepaalde omvang. Het gaat hier bijvoorbeeld om de ontwikkeling of uitbreiding van een bedrijventerrein, een woningbouwlocatie, van kantoren, een detailhandelsvoorziening of een andere stedelijke voorziening, die voldoende substantieel is.

 

Er is in dit besluit gekozen voor een lijst gebaseerd op de huidige VVGB lijst, de voorbeelden van de VNG en omliggende gemeente omdat in de transitieperiode van 2024 tot en met 2031 nog wordt gewerkt met een groot deel van de huidige bestemmingsplanregels (tijdelijk deel van het omgevingsplan), maar ook om na te gaan of en hoe dit adviesrecht binnen de procedurele beslistermijn van 8 weken past. Dit betekent niet automatisch dat deze lijst tot die periode in deze vorm moet blijven bestaan, jaarlijkse evaluatie van de werking van dit besluit verdient aanbeveling. Zo kan er snel worden ingesprongen op onvoorziene ontwikkelingen of onwenselijke uitkomsten.