Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Opmeer

Verordening nadeelcompensatie gemeente Opmeer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOpmeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening nadeelcompensatie gemeente Opmeer
CiteertitelVerordening nadeelcompensatie gemeente Opmeer
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt de Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Opmeer 2008.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 108 van de Gemeentewet
  2. artikel 149 van de Gemeentewet
  3. titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. afdeling 15.1 van de Omgevingswet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-01-2024nieuwe regeling

14-12-2023

gmb-2024-30971

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening nadeelcompensatie gemeente Opmeer

De gemeenteraad van de gemeente Opmeer;

gelet op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet, titel 4.5 van de Algemene wet bestuursrecht en afdeling 15.1 van de Omgevingswet;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 14 november 2023

 

besluit vast te stellen de volgende verordening:

 

Verordening nadeelcompensatie gemeente Opmeer

Artikel 1. Toepassingsbereik

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Deze verordening heeft betrekking op aanvragen om schadevergoeding als bedoeld in artikel 4:126, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht, waarvan de aanvrager stelt dat die wordt veroorzaakt door een bestuursorgaan.

  • b.

    Deze verordening heeft geen betrekking op aanvragen om schadevergoeding waarop een bijzondere regeling va toepassing is.

Artikel 2. Heffen recht

Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om schadevergoeding wordt een recht van € 500,-- geheven.

Artikel 3. Aanvraag

De aanvrager maakt gebruik van het elektronisch formulier dat beschikbaar wordt gesteld door de gemeente.

Artikel 4. Advies

  • 1.

    Het bestuursorgaan wint slechts advies in bij een extern bureau voor zover dat naar zijn oordeel noodzakelijk is om op de aanvraag om schadevergoeding te kunnen beslissen.

  • 2.

    Advies als bedoeld in het eerste lid, wordt in ieder geval niet ingewonnen als:

    • a.

      de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan kennelijk ongegrond is, omdat zich kennelijk een weigeringsgrond voordoet als bedoeld in artikel 4:126, tweede lid, van de Awb;

    • b.

      de schade kennelijk niet kan worden toegerekend aan een door het bestuursorgaan besluit of verrichte handeling;

    • c.

      de aanvraag naar het oordeel van het bestuursorgaan voldoende gelijkenis vertoont met andere aanvragen waarvoor al advies is uitgebracht;

    • d.

      naar het oordeel van het bestuursorgaan in de gemeentelijke organisatie voldoende deskundigheid voor de beoordeling van de aanvraag aanwezig is.

Artikel 5. Procedure

  • 1.

    Als advies wordt ingewonnen informeert het bestuursorgaan de aanvrager en belanghebbende.

  • 2.

    Bij de toepassing van de artikelen 4:7 en 4:8 van de Algemene wet bestuursrecht wordt naast de aanvrager voor zover van toepassing betrokken:

    • a.

      degene die de activiteit verricht en met wie een overeenkomst als bedoeld in artikel 13.3c, eerste lid, van de Omgevingswet is gesloten, en

    • b.

      als sprake is van een schadeveroorzakend besluit naar aanleiding van een aanvraag, zoals geregeld in artikel 13.3d van de Omgevingswet, de aanvrager van dat besluit of degene die de toegestane activiteit verricht, tenzij:

      • 1.

        de schadevergoeding redelijkerwijze voor rekening behoort te blijven van het bestuursorgaan, of

      • 2.

        de schadevergoeding voldoende op een andere manier is verzekerd.

Artikel 6. Uitbetaling

Bij geheel of gedeeltelijke toewijzing van een aanvraag om schadevergoeding, wordt de toegewezen schadevergoeding uiterlijk betaald bij het onherroepelijk worden van het besluit op de aanvraag.

Artikel 7. Aanvraag voorschot

Het bestuursorgaan kan, vooruitlopend op de beslissing op een aanvraag om schadevergoeding, een voorschot verlenen als redelijkerwijs kan worden aangenomen dat een verplichting tot betaling zal worden vastgesteld.

Artikel 8. Intrekking oude regeling

De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Opmeer 2008 wordt ingetrokken. De Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Opmeer 2008 blijft echter van toepassing op verzoeken om planschade ingevolge artikel 6.1 Wet ruimtelijke ordening zoals deze gold voor inwerkingtreding van de Omgevingswet en voor zover de Invoeringswet Omgevingswet hiervoor bepaalt dat het oude recht van toepassing blijft.

Artikel 9. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op dezelfde datum dat de Omgevingswet in werking treedt.

  • 2.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening nadeelcompensatie gemeente Opmeer.

Aldus besloten door de raad van de gemeente Opmeer in zijn openbare vergadering van 14 december 2023.

G.J. van den Hengel

voorzitter

L. Gijben

griffier