Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Barneveld

Reglement Commissie Omgevingskwaliteit

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBarneveld
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement Commissie Omgevingskwaliteit
CiteertitelReglement Commissie Omgevingskwaliteit
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Commissie Omgevingskwaliteit, gemeente Barneveld

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-01-202401-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2024-30667

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement Commissie Omgevingskwaliteit

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Barneveld;

 

Gelet op artikel 12 van Verordening op de gemeentelijke adviescommissie Commissie Omgevingskwaliteit, gemeente Barneveld;

 

Besluit vast te stellen het Reglement Commissie Omgevingskwaliteit

Artikel 1. Samenstelling en inrichting

  • 1.

    De commissie wordt voorgezeten door de afgevaardigde van het Gelders Genootschap.

  • 2.

    Bij incidentele afwezigheid van de voorzitter kan deze rol ook worden overgenomen door een ander lid van de commissie.

  • 3.

    De commissie kan op verzoek van de secretaris worden uitgebreid met de volgende personen:

    • a.

      een deskundige op het gebied van stedenbouw;

    • b.

      een deskundige op het gebied van archeologie;

    • c.

      een deskundige op het gebied van historische tuinen en landschappen.

  • 4.

    De commissie bestaat uit een subcommissie erfgoed en een dorpsbouwmeester.

  • 5.

    De subcommissie erfgoed adviseert over zaken die betrekking hebben op rijks- en gemeentelijke monumenten, het stellen van maatwerkvoorschriften in verband met het uiterlijk van bouwwerken, de zorg voor cultureel erfgoed, landschap en andere zaken die de omgevingskwaliteit betreffen en/of andere onderwerpen aangaande de cultuurhistorie in de ruimste betekenis van het woord.

  • 6.

    De dorpsbouwmeester adviseert onder andere over het uiterlijk en de situering van bouwwerken (architectonische en welstandsaspecten), geen monument zijnde, in een aparte welstandszitting en/of met de commissie over monumenten en cultuurhistorie (erfgoedaspecten).

  • 7.

    De functie van dorpsbouwmeester wordt uitgevoerd door een ambtenaar in dienst. De vervanging van de dorpsbouwmeester wordt geregeld door de betreffende teamleider. Er zijn door het college plaatsvervangers aangewezen.

Artikel 2. Vergaderingen

  • 1.

    De ambtelijk secretaris bereidt de vergaderingen van de commissie voor en stelt de agenda samen.

  • 2.

    Agenda’s wordt openbaar gemaakt via de gemeentelijke website.

  • 3.

    De ambtelijk secretaris nodigt belanghebbenden uit.

  • 4.

    Belangstellenden kunnen bij de zitting aanwezig zijn door opgave aan de ambtelijk secretaris. Bijwonen kan op afspraak ook digitaal via de ambtelijk secretaris middels een Teams uitnodiging.

Artikel 3. Besluitvorming

  • 1.

    Uitsluitend de leden hebben stemrecht.

  • 2.

    De besluiten van de commissie Omgevingskwaliteit worden bij meerderheid van stemmen genomen.

  • 3.

    Bij staking van stemmen beslist de voorzitter.

  • 4.

    Adviezen over bouw-, verbouw- en restauratieplannen van monumenten worden voor zover van toepassing integraal met het aspect welstand opgesteld.

  • 5.

    De Dorpsbouwmeester adviseert in eerste instantie zelfstandig in de welstandszitting conform de strekking van de welstandsnota en bijbehorende welstandskaart, danwel de ter plekke geldende beeldkwaliteitsplannen. Bij een discussie over een negatieve uitkomst na een tweede overleg met de Dorpsbouwmeester kan deze aanvraag binnen twee maanden worden voorgelegd aan een vervanger van de Dorpsbouwmeester en indien nodig de commissie Omgevingskwaliteit.

Artikel 4. Notulering en dossiervorming

  • 1.

    Van elke vergadering en bijeenkomst wordt een beknopt verslag gemaakt waarin de strekking van het besprokene wordt weergegeven.

  • 2.

    Adviezen van de commissie worden schriftelijk bekend gemaakt aan gemeente/initiatiefnemer.

  • 3.

    De verslagen worden ter kennis gebracht van de zittende leden.

Artikel 5. Mandaat

De commissie kan zaken met een uitvoerend of toetsend karakter mandateren aan een of meer van de leden van de commissie waaronder de voorzitter en de dorpsbouwmeester.

Artikel 6. Onvoorziene zaken

  • 1.

    Voor zaken waarin dit reglement niet voorziet, beslist het college.

  • 2.

    Onvoorziene zaken die zich tijdens een vergadering voordoen beslist de voorzitter, nadat hij de commissie heeft gehoord.

Artikel 7. Wijzigen reglement

Burgemeester en wethouders kunnen het reglement wijzigen.

Artikel 8. Inwerkingtreding

Dit reglement treedt in werking op de dag na de dag van de bekendmaking en werkt terug tot en met 1 januari 2024.

Artikel 9. Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als: ”Reglement Commissie Omgevingskwaliteit”.

Vastgesteld op 19 december 2023,

Burgemeester en wethouders voornoemd,

W. Wieringa

Secretaris

J. van der Tak,

Burgemeester