Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Neder-Betuwe

Controleprotocol subsidies Sociale Pijler Neder-Betuwe

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNeder-Betuwe
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingControleprotocol subsidies Sociale Pijler Neder-Betuwe
CiteertitelControleprotocol subsidies Sociale Pijler Neder-Betuwe
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-01-2024nieuwe regeling

25-07-2023

gmb-2024-28947

Z/23/094611

Tekst van de regeling

Intitulé

Controleprotocol subsidies Sociale Pijler Neder-Betuwe

Accountantscontrole ten behoeve van subsidies van de gemeente Neder-Betuwe.

 

1. Uitgangspunten

1.1 Doelstelling

Dit controleprotocol heeft als doel het geven van aanwijzingen omtrent de reikwijdte en de diepgang van de controle aan de accountant, die is belast met de controle van de, door subsidieontvanger, bij gemeente Neder-Betuwe in te dienen aanvraag om subsidievaststelling.

De aanvraag om subsidievaststelling gebeurt op basis van een financiële en een inhoudelijke verantwoording.

De inhoudelijke verantwoording bevat een prestatieverantwoording.

 

1.2 Definities

Accountant

Een Registeraccountant of Accountant-Administratieconsulent als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek aan wie de subsidieontvanger de opdracht heeft toegekend de aanvraag tot subsidievaststelling te controleren.

Subsidieontvanger

Een natuurlijke of rechtspersoon of diens gemachtigde aan wie namens gemeente Neder-Betuwe een subsidie is verstrekt.

Controleverklaring

Een schriftelijke verklaring van de accountant inhoudende een oordeel omtrent de juistheid en rechtmatigheid van een aanvraag tot subsidievaststelling.

Prestatieverantwoording

Een inzichtelijk overzicht van de prestaties die zijn verricht overeenkomstig de prestaties die in de beschikking tot subsidieverlening zijn opgenomen.

 

1.3 Wet- en regelgeving

Voor de controle van de financiële verantwoording vormen de in de beschikking tot subsidieverlening genoemde subsidievoorwaarden (inclusief eventuele wijzigingen hierin) het uitgangspunt.

Verder is de volgende algemene regelgeving van toepassing:

  • Nationale en Europese wet- en regelgeving over aanbesteding.

2. Controleaanpak

2.1 Reikwijdte en diepgang van de accountantscontrole

Dit controleprotocol dient om de reikwijdte, de diepgang en het object van de accountantscontrole nader aan te geven. Niet beoogd wordt een aanpak van de controle voor te schrijven. De controleaanpak is de primaire verantwoordelijkheid van de accountant.

 

2.2 Eisen voor de controleaanpak

De controle moet voldoen aan de controlestandaarden die onderdeel zijn van de Nadere voorschriften Controle- en Overige Standaarden (NV COS) en de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA), die door de Nederlandse Beroepsorganisatie van Accountants (NBA) zijn vastgesteld.

Daarnaast zijn de volgende aandachtspunten van belang:

  • Bij de controle wordt vastgesteld of de in de financiële verantwoording opgenomen posten juist zijn en of de in de beschikking tot subsidieverlening genoemde subsidievoorwaarden zijn nageleefd voor zover deze een financieel effect hebben op de financiële verantwoording.

  • Bij de uitvoering van de controle stelt de accountant vast dat:

    • o

      in de financiële verantwoording omtrent de opbrengsten en kosten:

      • geen kosten als subsidiabel zijn opgenomen die niet voor subsidie in aanmerking komen op grond van de beschikking tot subsidieverlening;

      • uitsluitend kosten als subsidiabel zijn opgenomen die daadwerkelijk voor rekening komen van, en zijn betaald door, de subsidieontvanger.

    • o

      de subsidieontvanger een juiste en volledige opgave doet van alle bijdragen in de kosten van de gesubsidieerde activiteiten, waaronder subsidies;

    • o

      wanneer de subsidie is bedoeld voor de uitvoering van een project, dit is gebeurd overeenkomstig het projectplan waarop de beschikking tot subsidieverlening betrekking heeft. Dit geldt uitsluitend voor zover de bepalingen in het projectplan financieel van aard zijn en passen binnen de vastgestelde begroting;

    • o

      een inhoudelijke verantwoording aanwezig is die qua inrichting voldoet aan de in de beschikking tot subsidieverlening daarover opgenomen bepalingen. De accountant hoeft de verantwoording als zodanig inhoudelijk niet te controleren.

  • De accountant mag bij zijn controle gebruik maken van controlewerkzaamheden, die zijn uitgevoerd bij de controle van de jaarrekening van de subsidieontvanger. Een enkele verwijzing hiernaar in het controledossier met betrekking tot de subsidie is onvoldoende. Het controledossier moet zelfstandig leesbaar en bruikbaar zijn. Dit betekent dat de relevante stukken daarin opgenomen zijn.

  • De accountant zorgt voor een controledossier in overeenstemming met Standaard 230 (Controledocumentatie).

2.3 Betrouwbaarheid en materialiteit

2.3.1 Betrouwbaarheid

De controleverklaring dient een redelijke mate van zekerheid te verschaffen omtrent de getrouwheid en rechtmatigheid van de verantwoording. In procenten uitgedrukt bedraagt de betrouwbaarheid minimaal 95%.

2.3.2 Materialiteit

De accountant gebruikt ten behoeve van de oordeelsvorming over de verantwoording de volgende goedkeuringstoleranties:

  • ten aanzien van fouten in de verantwoording 1% van de verantwoorde subsidiabele kosten

  • ten aanzien van onzekerheden in de verantwoording 3% van de verantwoorde subsidiabele kosten

De goedkeuringstoleranties zijn kwantitatieve criteria. Als de goedkeuringstoleranties niet worden overschreden wordt in beginsel een goedkeurende controleverklaring afgegeven

Als één of beide goedkeuringstolerantie(s) worden overschreden zal de accountant geen goedkeurende controleverklaring afgeven, maar oordelen conform de in onderstaande tabel opgenomen mogelijkheden.

 

Goedkeurende verklaring

Verklaring met beperking

Oordeel-onthouding

Afkeurende verklaring

Fouten (F) in de verantwoording

F ≤ 1%

1% < F < 3%

-

F ≥ 3%-

Onzekerheden in de controle (O)

O ≤ 3%

3% < O < 10%

O ≥ 10%

-

3. Omgaan met geconstateerde afwijkingen

De subsidieontvanger moet de door de accountant geconstateerde afwijkingen voor zover mogelijk corrigeren. Materiele afwijkingen (conform tabel in paragraaf 2.3.2) die niet door de subsidieontvanger worden gecorrigeerd leiden tot een aangepast (niet goedkeurend) oordeel door de accountant. De accountant vermeldt het totale bedrag van niet gecorrigeerde fouten en onzekerheden in het controleverslag.

4. Verslaglegging

De accountant legt de uitkomsten van de controle vast in een controleverklaring en een accountantsverslag.

 

4.1 Controleverklaring

Voor de controleverklaring maakt de accountant gebruik van de actuele NBA voorbeeldtekst in hoofdstuk 10.3: ‘Controleverklaring bij een subsidiedeclaratie in de publieke sector’.

 

4.2 Accountantsverslag

Het accountantsverslag bevat tenminste een korte beschrijving van de controleaanpak en, indien van toepassing, het totaalbedrag aan niet gecorrigeerde fouten en onzekerheden en eventuele andere bevindingen.

5. Review

De accountant dient medewerking te verlenen aan een mogelijke review uitgevoerd door of namens de gemeente Neder-Betuwe en/of andere aangewezen controle-instanties. De review vindt plaats bij de accountant die de controle heeft uitgevoerd aan de hand van het door de accountant opgebouwde controledossier. De gemeente Neder-Betuwe stelt de begunstigde en de accountant vooraf schriftelijk op de hoogte.