Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nunspeet

Huishoudelijk Reglement Plaatselijke Werkgroep Toegankelijkheid Nunspeet

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNunspeet
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingHuishoudelijk Reglement Plaatselijke Werkgroep Toegankelijkheid Nunspeet
CiteertitelHuishoudelijk reglement Plaatselijke Werkgroep Toegankelijkheid Nunspeet
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerphuishoudelijk reglement PWT

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

N.v.t.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2024-25150

1077139

Tekst van de regeling

Intitulé

Huishoudelijk Reglement Plaatselijke Werkgroep Toegankelijkheid Nunspeet

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet, gelet op het collegevoorstel dat is vastgesteld op 19 december 2023,

besluit:

vast te stellen het navolgende huishoudelijk reglement, waaronder de regelende taak, de samenstelling, de verantwoordelijkheden, de vergoeding en de werkwijze van de Plaatselijke Werkgroep Toegankelijkheid Nunspeet (hierna te noemen: PWT).

 

 

Artikel 1. Begripsbepalingen

College:Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nunspeet.

PWT:De Plaatselijke Werkgroep Toegankelijkheid Nunspeet.

Artikel 2. Doelstelling

De PWT is een onafhankelijk en zelfstandig adviesorgaan van de gemeente Nunspeet met als doel de belangen van ouderen en mensen met een beperking en/of chronische ziekte behartigen. De PWT adviseert de gemeente Nunspeet, organisaties en particulieren met betrekking tot de bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid van openbare gebouwen/ruimten, voorzieningen in/aan/langs wegen, fietspaden en openbaar groen, publieke websites en documenten voor deze doelgroep. Hiertoe behartigt de PWT de uitvoering van wettelijke eisen die voortvloeien uit het VN-verdrag Handicap.

Artikel 3. Activiteiten

De PWT tracht haar doelen onder meer te bereiken door:

  • contacten te onderhouden met de gemeente Nunspeet, woonstichtingen, wijkontmoetingscentra, ouderenbonden en andere relevante organisaties;

  • aandachts- en knelpunten te signaleren;

  • een goede BTB (bereikbaarheid, toegankelijkheid en bruikbaarheid) van gebouwen, woningen, woonomgeving en openbare ruimte na te streven;

  • publieke locaties te schouwen;

  • publiciteit en voorlichting (met name op basisscholen) te verzorgen;

  • gevraagd en ongevraagd adviezen uit te brengen.

 

Artikel 4. Samenstelling

De PWT bestaat uit inwoners van de gemeente Nunspeet die zeer betrokken zijn bij toegankelijkheid in de brede zin. De leden hebben expertise op een bepaald terrein. Deze is terug te vinden in diverse commissies. De commissies vormen gezamenlijk PWT Nunspeet. Naast de commissies zijn er tijdelijke werkgroepen, die worden ingesteld als er projecten zijn. Indien nodig kan de PWT informatie ophalen bij derden met een bepaalde expertise.

Artikel 5. Het bestuur

Het bestuur van de PWT is minimaal samengesteld uit een voorzitter, secretaris en penningmeester. De bestuursleden zijn breed georiënteerd op de doelstellingen van de PWT.

Artikel 6. Adviesfunctie

De adviesfunctie van de PWT werkt twee kanten op. De PWT heeft een signalerende rol in de Nunspeetse samenleving en neemt bij knelpunten actief contact op met de gemeente. Daarnaast kan de gemeente, wanneer zij behoefte heeft aan een advies binnen het expertisegebied van de PWT, zelf contact opnemen met de PWT. De contactpersoon voor de PWT is binnen de gemeente een medewerker van het team Openbare ruimte. De contactpersoon is het eerste aanspreekpunt voor de PWT, maar heeft ook een coördinerende rol en bewaakt het proces. Een advies kan door de PWT schriftelijk of digitaal (per e-mail) worden ingediend bij de contactpersoon. De PWT wordt door de gemeente schriftelijk of digitaal (per e-mail) op de hoogte gesteld van de uitkomst naar aanleiding van het ingebrachte advies.

Artikel 7. Overlegvorm

De PWT behartigt de belangen van ouderen en mensen met een beperking en/of chronische ziekte en adviseert de gemeente Nunspeet daarover. Hiertoe vindt een halfjaarlijks bestuurlijk overleg plaats met de portefeuillehouder. Tijdens dit overleg worden de lopende zaken van de PWT besproken. Er is ambtelijke ondersteuning aanwezig in de vorm van de contactpersoon. Naar aanleiding van het gesprek stelt de contactpersoon een actielijst op.

Artikel 8. Budget, vergoedingen en begroting

  • 1.

    Voor de PWT is een maximaal budget van € 5.000,-- per jaar beschikbaar. Dit bedrag is inclusief uitbetaling van de vrijwilligersvergoedingen.

  • 2.

    Voorafgaand aan ieder kalenderjaar dient de PWT een begroting en een inhoudelijk jaarplan op basis van de beschikbare financiële middelen in bij de gemeente Nunspeet. In de begroting mogen vier soorten kostenposten worden opgenomen:

  • a.

    Deskundigheidsbevordering (inhoudelijk én positie/rol PWT)/ raadpleging cliënten/ maatschappelijke ondersteuning/ vertegenwoordiging achterban.

  • b.

    Onkostenvergoeding voor voorzitter en leden adviesraad.

  • c.

    Reiskosten voor belangrijke bijeenkomsten en, indien een lid of de voorzitter niet woonachtig is in de kern van Nunspeet, voor het bijwonen van vergaderingen van de PWT.

  • d.

    Representatiekosten.

  • In de begroting dient naar voren te komen dat het merendeel van het budget ten gunste komt van projecten, workshops etc. Overheadkosten moeten beperkt blijven en kritisch worden bekeken.

  • 3.

    De penningmeester van de PWT is belast met het administreren van de uitbetalingen die worden gedaan ten laste van het budget. Hij of zij is ook verantwoordelijk voor het aanleveren van het financieel jaarverslag na afloop van een kalenderjaar aan de gemeente, na vaststelling door de PWT. De financiële bescheiden worden bewaard door de penningmeester van de PWT, en bij aftreden van de penningmeester overgedragen aan zijn opvolger.

  • 4.

    De voorzitter en leden van de PWT kunnen voor te declareren kosten een declaratieformulier indienen (dat verkrijgbaar is bij de penningmeester) bij de penningmeester van de PWT met een nota of factuur als bewijs.

  • 5.

    Binnen veertien dagen na afloop van het tweede en vierde kwartaal dient de penningmeester van de PWT een gebundelde declaratie in bij de gemeente Nunspeet voor uitbetaling. Een gebundelde declaratie betreft:

  • De declaratieformulieren en bewijsstukken van de voorzitter en/of leden van de adviesraad;

  • Een formulier waarop alle verschillende, door de gemeente Nunspeet uit te betalen, declaraties van de voorzitter en/of leden van de PWT door de penningmeester zijn ingevuld.

  • Alleen formulieren afkomstig van en geparafeerd/ ondertekend door de penningmeester van de PWT worden door de gemeente Nunspeet in behandeling genomen.

  • Indien het te declareren bedrag hoger is dan € 250,-- mag worden afgeweken van de hiervoor genoemde declaratiemomenten. De declaratie (declaratieformulier met bewijsstuk(ken) mag dan tussentijds door de penningmeester bij de gemeente worden ingediend.

  • 6.

    Declaraties van de voorzitter en leden van de PWT worden ten laste gebracht van het budget van de PWT. Bij verwerking van de declaraties is de begroting van de PWT leidend. Bij significante afwijkingen voegt de penningsmeester een uitleg toe. Er vindt geen uitbetaling van declaraties door de gemeente Nunspeet plaats als het maximale budget van de PWT in een kalenderjaar is besteed.

  • 7.

    Voor zitting in de PWT ontvangen leden, niet zijnde de voorzitter, een vrijwilligersvergoeding van € 20,-- per maand met een maximum van € 200,-- per kalenderjaar. De voorzitter ontvangt een vrijwilligersvergoeding van € 30,-- per maand met een maximum van € 300,-- per kalenderjaar. De penningmeester van de PWT levert hiervoor een overzicht van de leden inclusief de datum waarop zij lid werden van de PWT aan bij de gemeente. Ook levert de penningmeester een presentielijst van de vergaderingen en presentaties in het betreffende kalenderjaar aan. Het maximum aantal leden van de PWT is vijftien.

Artikel 9. Verantwoording

Na afloop van een kalenderjaar dient de PWT voor 1 april van het opvolgende kalenderjaar het volgende bij het college in: een inhoudelijk en financieel verslag van de activiteiten, inclusief een overzicht van de uitgebrachte adviezen, waarna definitieve toekenning van de financiële bijdrage kan plaatsvinden. In het eerste bestuurlijke overleg van het lopende kalenderjaar wordt de verantwoording besproken.

Artikel 10. Slotbepalingen

  • 1.

    De PWT kan worden opgeheven bij besluit van het college. De PWT wordt over een voorgenomen opheffing vooraf gehoord door het college.

  • 2.

    Aanvullingen en wijzigingen van dit reglement worden vastgesteld door het college. De PWT wordt daarbij gehoord.

Artikel 11. Citeertitel

Dit reglement kan worden aangehaald als Huishoudelijk reglement Plaatselijke Werkgroep Toegankelijkheid Nunspeet.

 

Burgemeester en wethouders van Nunspeet,

de secretaris de burgemeester

A. Heijkamp C.W.J. Blom