Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Tiel

Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTiel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingReglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel
CiteertitelReglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Reglement basisregistratie personen van de gemeente Tiel.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  2. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-01-2024nieuwe regeling

14-11-2023

gmb-2024-22481

Tekst van de regeling

Intitulé

Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel;

 

Gelet op:

  • De artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet Basisregistratie Personen (BRP)

  • De Algemene verordening gegevensbescherming (AVG, Verordening EU 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG) en de Uitvoeringswet AVG

  • De Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Tiel

Besluit:

 

vast te stellen het volgende reglement:

 

Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel

Artikel 1: Verstrekkingen aan de organen van de gemeente

Het college van burgemeester en wethouders verstrekt overeenkomstig artikel 3.8 van de Wet BRP, aan een overheidsorgaan van deze gemeente gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover deze is aangewezen in bijlage 1 van deze regeling.

Artikel 2: Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders kan overeenkomstig artikel 3.9 van de Wet BRP, op verzoek van een derde aan hem gegevens verstrekken uit de basisregistratie personen, voor zover;

    • a.

      deze derde is aangewezen in bijlage 2 of 3 van deze regeling;

    • b.

      het verzoek is gedaan met opgave van het doel waarvoor de gevraagde gegevens gebruikt zullen worden;

    • c.

      het verzoek niet in strijd is met lid 4 van dit artikel; en,

    • d.

      het verzoek niet in strijd is met deze regeling, de verordening en de Wet BRP.

  • 2.

    De in bijlage 2 genoemde derden komen in aanmerking voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie personen, voor zover de derde voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt en waarvan de toestemming niet ouder is dan 3 maanden.

  • 3.

    De in bijlage 3 genoemde derden worden aangewezen als de categorieën van derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.

  • 4.

    Het college verstrekt op grond van dit artikel in geen geval gegevens uit de basisregistratie personen, indien een van onderstaande situaties van toepassing is op een verzoek:

    • a.

      de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, heeft een verzoek om verstrekkingsbeperking gedaan, zoals bedoeld in artikel 3:21 Wet BRP;

    • b.

      voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde geen voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt;

    • c.

      voor zover het een verstrekking op grond van lid 2 van dit artikel betreft: indien de derde een (rechts)persoon met winstoogmerk betreft;

    • d.

      de derde betreft een niet-Nederlands overheidsorgaan, instantie, jurist, advocaat, notaris, deurwaarder, verzekeraar of overige derden (deze worden zo mogelijk doorverwezen naar hun Nederlandse tegenhanger);

    • e.

      de derde kan op minder ingrijpende wijze zijn doel of doelgroep bereiken;

    • f.

      het verzoek betreft een commercieel belang;

    • g.

      het verzoek betreft incassowerkzaamheden;

    • h.

      het doel betreft een reünie;

    • i.

      het doel betreft het opsporen van vermiste personen of het herstellen van contact tussen familieleden, tenzij het verzoek afkomstig is van Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis of Stichting Ambulante FIOM;

    • j.

      het doel betreft de bijhouding van een administratie van leden, donateurs of begunstigers;

    • k.

      het verzoek betreft andere gegevens dan de in artikel 3.9 lid 4 Wet BRP genoemde gegevens;

    • l.

      het verzoek wordt niet met een redelijke tussenpoos gedaan ten opzichte van een eerder verzoek.

Artikel 3 Het gebruik van de verstrekte gegevens

  • 1.

    De ontvanger gebruikt de verstrekte gegevens niet voor andere doelen dan waarvoor de gegevens zijn verstrekt en treft de nodige voorzieningen ten einde dit te verzekeren.

  • 2.

    De ontvanger vernietigt de verstrekte gegevens na gebruik, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dwingend een bewaartermijn oplegt.

  • 3.

    De ontvanger verstrekt de verkregen gegevens niet aan andere personen, organisaties of instanties zonder voorafgaande toestemming van het college van burgemeester en wethouders, tenzij een algemeen verbindend voorschrift hem dit dwingend oplegt.

Artikel 4 Overige bepalingen

  • 1.

    De applicatiebeheerder BRP autoriseert individuele medewerkers van binnengemeentelijke afdelingen, genoemd in bijlage 1, voor de rechtstreekse inzage in de BRP ten behoeve van de aan hen toegewezen (publiekrechtelijke) taken en bepaalt welke gegevens van de persoonslijst door deze medewerker mogen worden geraadpleegd. De kwaliteitsmedewerker BRP controleert de toegekende autorisaties in de BRP-applicatie.

  • 2.

    De kwaliteitsmedewerker BRP onderzoekt minimaal eenmaal per jaar de uitvoering van deze nadere regeling en rapporteert hierover aan het college in het kader van de periodieke zelfevaluatie BRP.

  • 3.

    Gedurende twintig jaren volgend op de verstrekking wordt daarvan aantekening bijgehouden in overeenstemming met artikel 3.11 Wet BRP.

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Dit reglement treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    Het Reglement basisregistratie personen van de gemeente Tiel (Reglement BRP 2014) wordt ingetrokken.

  • 3.

    Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Tiel in de vergadering van 14 november 2023.

De secretaris,

drs. L.J.F.P. Busschops

De burgemeester,

ir. J. Beenakker

BIJLAGE 1  

Overheidsorganen van deze gemeente, zoals bedoeld in artikel 1 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel

 

Wijze van verstrekking

Binnengemeentelijke overheidsorganen aan wie verstrekt kan worden op de volgende wijzen:

  • a.

    systematische verstrekkingen;

  • b.

    incidentele verstrekkingen;

  • c.

    spontane verstrekkingen;

  • d.

    selectie verstrekkingen;

  • e.

    ad-hoc verstrekkingen;

  • f.

    rechtstreekse inzage.

Aangehaakte gegevens

De gemeente verwerkt naast de persoonsgegevens uit de BRP zogenaamde ‘aangehaakte gegevens’. Overheidsorganen kunnen voor het uitvoeren van de wettelijke taken deze aangehaakte gegevens verstrekt krijgen.

 

Gegevens die aangemerkt worden als zogenaamde ‘aangehaakte gegevens:

  • Voorletter(s) van de persoon, ouder(s), partner en kinderen

  • Burgerlijke staat

  • Wijkcode/buurtcode

  • Stemdistrict

  • Interne aantekeningen

  • Telefoonnummers

  • E-mailadressen

Deze gegevens maken geen onderdeel uit van de persoonsgegevens die voorkomen in de Basisregistratie personen (BRP). De grondslag voor het verwerken van deze aangehaakte gegevens is art. 6 lid 1 sub e AVG.

 

Terugmelden

Voor het functioneren van de overheid is de kwaliteit van de BRP van essentieel belang. Hoge kwaliteit kan alleen bereikt worden als organen melding maken van onjuiste gegevens. Wanneer een orgaan van de gemeente is geautoriseerd om bepaalde BRP-gegevens te ontvangen, dan is het orgaan verplicht om bij gerede twijfel aan de juistheid een terugmelding te doen. Dit is verplicht volgens artikel 2.34 Wet BRP.

 

Afdeling

Doel

Beperking

Wijze

Iedere medewerker in dienst van deze gemeente, die geen rechtstreekse inzage heeft in de BRP

De toegewezen publiekrechtelijke taken van deze gemeente

Incidentele aanvragen; betreft een met naam genoemd persoon of adres

Incidentele, ad-hoc verstrekking na beoordeling door medewerker team Burgerzaken

Afdeling Inwoners

Afhandelen en doorgeleiden binnenkomende klantencontacten gemeentebreed, ondersteuning afdelingen, gevonden en verloren voorwerpen, bel- en herstellijn, communicatie naar inwoners

 

Taken Burgerzaken: o.a. beheer BRP, burgerlijke stand, optie, naturalisatie, reisdocumenten, rijbewijzen, aanvragen verklaringen omtrent gedrag, verkiezingen

 

Openbare orde en veiligheid, handhaving, APV, rampenbestrijding, Drank- en Horecawet, Bibob, lijkbezorging, vergunningen, kansspelen, onteigening, winkeltijden, evenementen

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad hoc of selectie

Bestuur- en directieondersteuning

Representatieve taken & huwelijksjubilea, 100+ jarigen, koninklijke onderscheidingen en organisatie veteranendag

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad hoc of selectie

Afdeling Leefomgeving

Parkeermanagement

 

Project restgroen

 

Begraafplaatsadministratie, lijkbezorging

 

Uitvoering van de WABO, WRO, Woningwet, Wet Milieubeheer, BOR, controle huisvestingsvergunning, Wegenverkeerswetgeving, Verordening “Toekomst bestendig Wonen Gelderland” gemeente Tiel, Erfgoedwet, gemeentelijke erfgoedverordening, Omgevingswet

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad hoc of selectie

Afdeling Vitale Stad

Projecten, ondersteuning projectteam

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad hoc of selectie

Bedrijfsvoeringsorga-

nisatie West-Betuwe (BWB)*

Financieel beheer en advies, WOZ, gemeentelijke belastingen, invordering, Beheer BAG, GEO

 

Uitvoering archiefwet

 

Uitvoering van de WOO, AVG-verzoeken, klachtenregeling, Algemene Wet Bestuursrecht en Wet Bibob (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur)

 

Uitvoering CAO-gemeenten

 

Informatiemanagement en ICT

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad hoc of selectie

Afdeling Mens en samenleving

 

Welzijnsbeleid, voor- en vroegschoolse educatiebeleid, maatschappelijke gezondheid en zorg, taalontwikkeling, onderwijsachterstand, Verordening Tegenprestatie, inburgering, schuldhulpverlening, participatiewet, minimabeleid, WMO, sport en recreatie, Jeugdwet, leerplicht, leerlingenvervoer

Voorafgaande persoonlijke autorisatie op naam medewerker

Rechtstreekse inzage, conform toegewezen profielen, ad hoc of selectie

 

* Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe

De gemeenten Culemborg, West Betuwe en Tiel werken samen op het gebied van bedrijfsvoering. Deze samenwerkingsvorm is bekend onder de naam Bedrijfsvoeringsorganisatie West-Betuwe. Dit betekent dat de medewerkers van de teams Informatiebeheer, Financiën, P&O, Juridische zaken en IM/ICT, die zijn overgegaan naar de Bedrijfsvoeringsorganisatie, toegang hebben tot het gemeentelijk systeem van de BRP van de gemeente Tiel voor de werkzaamheden die zij voor de gemeente Tiel uitvoeren.

Bijlage 2: Derden als bedoeld in artikel 2 lid 2 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel

 

Derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de Basisregistratie Personen, met voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.

 

Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.

 

Het gaat hier om een binnen het wettelijk vastgestelde verstrekkingenregime opgenomen mogelijkheid om de burger door middel van het geven van toestemming invloed te laten uitoefenen op de verstrekking. Doordat de toestemming door de ingeschrevene niet wordt gegeven aan het college van burgemeester en wethouders maar aan de derde die de gegevens uit de basisregistratie wil opvragen, komt tot uitdrukking dat de relatie tussen de ingeschrevene en de derde hier bepalend is voor het al dan niet verstrekken van gegevens uit de basisregistratie. Bij de aanvraag moet de schriftelijke toestemming van de ingeschrevene worden overgelegd.

 

Gegevens worden alleen verstrekt als de aanvraag niet in strijd is met artikel 2 lid 4 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel.

 

Er worden in géén geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Deze aantekening komt voor als de burger om geheimhouding heeft verzocht.

 

Derde

Doel

Beperking

Wijze

Natuurlijke personen, niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene

Persoonlijk, niet commercieel doel

Betreft een met naam genoemd persoon

Incidenteel ad-hoc

 

Bijlage 3: Derden als bedoeld in artikel 2 lid 3 van het Reglement gegevensverstrekking Basisregistratie Personen gemeente Tiel

 

Aangewezen derden die werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang voor deze gemeente verrichten, ten behoeve waarvan gegevens uit de Basisregistratie Personen kunnen worden verstrekt zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt.

Deze derde is niet een overheidsorgaan of de ingeschrevene.

Er worden in géén geval gegevens aan een derde verstrekt, als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21, eerste lid Wet BRP. Deze aantekening komt voor als de burger om geheimhouding heeft verzocht.

 

Derde

Doel

Beperking

Wijze

Niet-gemeentelijke begraafplaatsen en crematoria, Oorlogsgravenstichting

Het achterhalen van rechthebbenden van een graf of (bijgezette) urn, of hun rechtsopvolgers; op- en herbegraven overledenen.

Alleen naam- en adresgegevens

Incidenteel, ad-hoc

Woningcorporaties

Het voorkomen of bestrijden van illegale bewoning en onderhuur van sociale woningen, renovatie, woonruimteverdeling. Samenwoonfraude, onrechtmatige bewoning, onrechtmatige doorverhuur en onrechtmatig gebruik

Betreft een met naam genoemd persoon of adres

Incidenteel, ad-hoc,

selecties

Instellingen of organisaties ten behoeve van: maatschappelijke dienstverlening,

algemene/geestelijke gezondheidszorg, kinderopvang, jeugdwelzijnswerk, jeugd- en ouderenzorg, gehandicaptenzorg, werkvoorziening

Zorg en welzijn, bestrijden van onderwijsachterstand

Alleen naam- en adresgegevens

Incidenteel, ad-hoc, selecties

Ouders, echtgenoten, geregistreerd partners en kinderen voor elkaar

Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf.

Voor zover zij op het zelfde adres in de BRP staan ingeschreven

Incidenteel, ad-hoc na deugdelijke identificatie

Bewindvoerder/ Bewindvoerderskantoor

Slechts voor het achterhalen van gegevens van de cliënt voor taken die onder het bewind vallen.

Betreft een met naam genoemd persoon of adres

Incidenteel, ad-hoc

Vereniging Het Nederlandse Rode Kruis

Het opsporen van vermiste personen en het herstellen van contact tussen familieleden die van elkaar gescheiden zijn geraakt.

Betreft een met naam genoemd persoon of adres

Incidenteel, ad-hoc

Advies- en meldpunt huiselijk geweld en kindermishandeling

Het uitvoeren van de taken, bedoeld in artikel 4.1.1, tweede lid, van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.

Betreft een met naam genoemd persoon of adres

Incidenteel, ad-hoc

Curator van een onder curatele gestelde ingeschrevene

Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf.

Betreft een met naam genoemd persoon

Incidenteel, ad-hoc

Gezinsvoogd van een onder toezicht gestelde ingeschrevene (OTS conform Jeugdwet)

Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf.

Betreft een met naam genoemd persoon

Incidenteel, ad-hoc

Aangewezen zorg- en verblijfsinstellingen in Tiel

Ten behoeve van het belang van de ingeschrevene zelf: het begeleiden van niet-zelfredzame inwoners en cliënten.

Betreft een met naam genoemd persoon

 

Incidenteel, ad-hoc