Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2023 gemeente Velsen |
Citeertitel | Beleidsregels Eenmalige energietoeslag 2023 gemeente Velsen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 35 van de Participatiewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
12-01-2024 | 31-08-2024 | Nieuwe regeling | 09-01-2024 | 31644 |
In deze beleidsregels wordt verstaan onder:
inkomen: totaal van het inkomen, bedoeld in artikel 32 van de Participatiewet. Het betreft het netto inkomen per maand inclusief vakantiegeld. Bij ondernemers zal het inkomen aan de hand van de jaarrekening over het kalenderjaar 2023 worden bepaald. Voor zelfstandige ondernemers is bij het inkomen uit onderneming artikel 6 van het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 van toepassing;
Artikel 2. Doelgroep eenmalige energietoeslag 2023
Tot de doelgroep wordt niet gerekend de persoon die op de peildatum:
in een inrichting verblijft als bedoeld in artikel 1 aanhef en onderdeel f van de wet, mits de inrichting voorziet in de energiekosten en deze energiekosten niet in rekening brengt bij de bewoners. In het geval dat een inrichting de energielasten in rekening brengt bij een huishouden kan van de voorwaarde van een zelfstandige energieaansluiting worden afgeweken.
Artikel 3. Zelfstandige ondernemers
Zelfstandig ondernemers maken hun inkomsten kenbaar aan de hand van een schatting van het gemiddelde netto maandinkomen over 2023. Het college controleert het recht achteraf aan de hand van definitieve aanslag inkomstenbelasting 2023.
Artikel 5. Ambtshalve toekenning
Huishoudens die voldoen aan de doelgroepomschrijving van artikel 2, en:
De beleidsregel eenmalige energietoeslag 2023 staat niet op zich zelf, maar is gebaseerd op artikel 35 van de Participatiewet. Indien iemand niet aan de voorwaarden van de beleidsregels voldoet en er sprake is van bijzondere omstandigheden en de beleidsregel (de niet-wettelijke uitsluitingsgronden) leidt tot een onevenredigheid kan op basis van artikel 4:84 Algemene wet bestuuursrecht (Awb) een uitzondering worden gemaakt.
In artikel 2 wordt de doelgroep nader omschreven. Met vermogen en de kostendelersnorm als inkomensgrens wordt geen rekening gehouden. Voor het begrip ‘inkomen’ is aansluiting gezocht bij de beleidsregels bijzondere bijstand. Bij wisselende inkomsten kan voor de bepaling van het inkomen worden uitgegaan van het gemiddelde inkomen over de referteperiode en de 2 daaraan voorafgaande kalendermaanden. De definities zijn nader toegelicht in artikel 1.
In geval van beslag op het inkomen wordt in de draagkrachtberekening geen rekening gehouden met het gedeelte van het inkomen waar beslag op ligt:
Als belanghebbende is toegelaten tot de Wet schuldsanering natuurlijke personen (Wsnp) wordt in de draagkrachtberekening geen rekening gehouden met het gedeelte van het inkomen dat wordt ingehouden ten behoeve van de schuldeisers. Over dit inkomen heeft belanghebbende immers geen feitelijke beschikking
Een ambtshalve toekenning is mogelijk als vaststaat dat de persoon op de peildatum van 1 september 2023 recht heeft. Dit kan worden aangenomen bij huishoudens die in aanmerking kwamen voor een energietoeslag 2022 en volgens de toets op inkomen door het Inlichtingbureau ook voor de energietoeslag 2023 in aanmerking komen. Ook kan dit worden aangenomen voor huishoudens die algemene bijstand ontvangen of een uitkering IOAW of IOAZ (met uitzondering van belanghebbende(n) die een kostendelersnorm ontvangen).
Niet in aanmerking voor de categoriale regeling komen in ieder geval:
In artikel 2 lid 6 worden categorieën benoemd, die niet tot de doelgroep behoren. Dit vereenvoudigt het proces om de generieke regeling te beoordelen. Echter, conform de landelijke richtlijnen van het ministerie kunnen zij gelet op hun individuele situatie mogelijk wél in aanmerking komen voor individuele bijzondere bijstand.
In artikel 4 van deze beleidsregels wordt invulling gegeven wanneer een kostendeler recht heeft op de energietoeslag. De kostendeler die een energiecontract op naam heeft staan, komt het recht op de toeslag toe, mits er aan de overige voorwaarden wordt voldaan.
Er zijn situaties denkbaar waarbij de aanvrager op de peildatum weliswaar niet voldeed aan de voorwaarden voor de energietoeslag, maar de (enige) uitsluitingsgrond slechts van korte duur was. Het college kan in dergelijke situaties op basis van een evenredigheidstoets overwegen van de beleidsregels af te wijken (zie artikel 4:84 Awb).
Voor zelfstandig ondernemers die al dan niet een uitkering voor levensonderhoud op grond van het Bbz 2004 ontvangen geldt dat het definitieve (jaar)inkomen pas na afloop van het boekjaar kan worden vastgesteld. Of de ondernemer een inkomen heeft onder de voor de energietoeslag geldende inkomensgrens, kan daarom alleen achteraf worden vastgesteld. Aan de ondernemer met een uitkering levensonderhoud wordt de energietoeslag ambtshalve toegekend.
Voor huishoudens met een eigen onderneming geldt dat zij hun inkomsten kenbaar maken aan de hand van een schatting van het gemiddelde netto maandinkomen over 2023. Het college controleert na afloop van het boekjaar aan de hand van de definitieve aanslag inkomstenbelasting 2023 het recht op de energietoeslag 2023. Het college kan ten onrechte toegekende toeslag terugvorderen.