Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Koggenland

Rectificatie: Mandaatstatuut Koggenland 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieKoggenland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRectificatie: Mandaatstatuut Koggenland 2023
CiteertitelMandaatstatuut gemeente Koggenland 2023
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit 2022.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-01-2024nieuwe regeling

10-10-2023

gmb-2024-20259

ZK23002496

Tekst van de regeling

Intitulé

Rectificatie: Mandaatstatuut Koggenland 2023

[Deze publicatie betreft een rectificatie omdat per abuis bij punt 1.16 , G, in de tabel algemene bevoegdheden voor de gehele organisatie het verkeerde bedrag is opgenomen. De oorspronkelijke publicatie is op 19 oktober 2023 bekendgemaakt, beschikbaar via Gemeenteblad 2023, 445918]

 

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Koggenland (hierna: “het college”) en de burgemeester van gemeente Koggenland (hierna: “de burgemeester”), ieder voor zover het zijn bevoegdheden betreft;

 

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en afdeling 10.1.1. van de Algemene wet bestuursrecht (Awb);

 

besluiten vast te stellen het navolgende Mandaatstatuut Koggenland 2023:

Artikel 1. Definities

In dit besluit en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a.

    besluit: een beslissing als bedoeld in artikel 1:3, eerste lid, Awb;

  • b.

    bestuursorgaan: het college van burgemeester en wethouders zoals bedoeld in titel II, hoofdstuk III van de Gemeentewet, de burgemeester zoals bedoeld in titel II, hoofdstuk IV van de Gemeentewet;

  • c.

    functionaris: een medewerker, Teamleider, Afdelingshoofd of Algemeen directeur/Gemeentesecretaris van de gemeente Koggenland, werkzaam onder eindverantwoordelijkheid van het bestuursorgaan;

  • d.

    gemandateerde: de functionaris aan wie (onder)mandaat, volmacht en/of een machtiging is verleend;

  • e.

    machtiging: de bevoegdheid om in naam van de mandaatgever handelingen te verrichten die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn;

  • f.

    mandaat: de bevoegdheid om in naam van de mandaatgever een besluit te nemen zoals bedoeld in afdeling 10.1.1 van de Awb;

  • g.

    mandaatgever: het bestuursorgaan dat (onder)mandaat, volmacht en/of machtiging verleend;

  • h.

    medewerker: een medewerker, niet zijnde een Teamleider, Afdelingshoofd of Algemeen directeur/Gemeentesecretaris van de gemeente Koggenland, werkzaam onder eindverantwoordelijkheid van het bestuursorgaan;

  • i.

    ondermandaat: een door een gemandateerde verleend mandaat van een aan hem/haar gemandateerde bevoegdheid aan een derde;

  • j.

    overzicht: het bij dit besluit behorende overzicht, waarin alle verleende mandaten, volmachten en/of machtigingen zijn opgenomen.

  • k.

    volmacht: de bevoegdheid om in naam van de mandaatgever privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten;

Artikel 2. Reikwijdte mandaat, volmacht en machtiging

  • 1.

    Dit mandaatstatuut is een functiegericht mandaatstatuut.

  • 2.

    Mandaat, volmacht en/of machtiging wordt verleend aan de in het overzicht vermelde functionarissen voor de daarbij aangegeven bevoegdheden.

  • 3.

    Elke gemandateerde is gemachtigd tot het feitelijk uitvoeren van besluiten van de mandaatgever, één en ander voor zover dit voortvloeit uit de aan hem/haar opgedragen taken, niet in strijd is met het bestaande beleid, de vastgestelde richtlijnen en/of voorschriften, er overeenstemming bestaat tussen alle verplichte adviezen en de te nemen beslissingen en niet leidt tot overschrijding van verleende budgetten en/of kredieten.

  • 4.

    In het overzicht behorende bij dit besluit wordt per afdeling en team uiteengezet aan welke door een gemandateerde beklede functie, welke bevoegdheid wordt verbonden.

  • 5.

    De gemandateerde volgt bij de uitoefening van een hem/haar toekomende bevoegdheid, de door diens leidinggevende en/of mandaatgever verstrekte aanwijzingen en instructies en onthoudt zich van bevoegdheidsuitoefening als de mandaatgever de wens te kennen geeft om zelf te beslissen.

  • 6.

    Onverminderd de (onder)mandaat-, volmacht of machtigingsverlening, blijft een beslissing/bevoegdheid in een bepaald geval voorbehouden aan de mandaatgever, indien:

    • a.

      de afdoening van een zaak, het aangaan van een privaatrechtelijke rechtshandeling of een feitelijke handeling, naar redelijkerwijs mag worden aangenomen, grote politieke of bestuurlijke gevolgen met zich mee kan brengen, precedentwerking kan oproepen, dan wel kan betekenen dat een raadslid, burgemeester of een wethouder persoonlijk op het besluit kan worden aangesproken;

    • b.

      uit te nemen besluiten, privaatrechtelijke rechtshandelingen of feitelijke handelingen aanzienlijke financiële risico’s of anders belangrijke consequenties kunnen voortvloeien, dan wel tot overschrijding van het budget c.q. de begroting kunnen leiden;

    • c.

      de gemandateerde daartoe de wens te kennen geeft.

Artikel 3. Vervangingsregeling

  • 1.

    Het organogram van de gemeentelijke organisatie van Koggenland maakt onderdeel uit van dit mandaatstatuut (Bijlage 2).

  • 2.

    Als mandaat, volmacht of machtiging aan een medewerker is verleend en deze afwezig is, wordt de gemandateerde bevoegdheid uitgeoefend door de Teamleider van het betreffende team waar de medewerker onderdeel van uit maakt.

  • 3.

    Als mandaat, volmacht of machtiging aan een Teamleider is verleend en deze afwezig is, wordt de gemandateerde bevoegdheid uitgeoefend door een andere Teamleider. In geval van een mandaat, volmacht of machtiging aan een Teamleider, is ook steeds het Afdelingshoofd van het team bevoegd.

  • 4.

    Als mandaat, volmacht of machtiging aan een Afdelingshoofd is verleend en deze afwezig is, wordt de gemandateerde bevoegdheid uitgeoefend door een ander Afdelingshoofd. In geval van een mandaat, volmacht of machtiging aan een Afdelingshoofd, is ook steeds de Algemeen directeur/Gemeentesecretaris bevoegd.

  • 5.

    Als de Algemeen directeur/Gemeentesecretaris afwezig is, wordt de bevoegdheid uitgeoefend door het Afdelingshoofd die dan optreedt als plaatsvervanger van de Algemeen directeur/Gemeentesecretaris, conform de loco-structuur (bijlage 3).

Artikel 4. Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking op de dag na bekendmaking van het besluit. Gelijktijdig wordt het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit 2022 ingetrokken.

Artikel 5. Citeertitel

Dit mandaatstatuut wordt aangehaald als “Mandaatstatuut gemeente Koggenland 2023”.

De Goorn, 10 oktober 2023

De gemeentesecretaris,

Sabine van Geffen

De burgemeester,

M.M. Bonsen-Lemmers

Overzicht bij Mandaatstatuut Koggenland 2023

 

NB: Gezien de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2024, zal er opnieuw een technische omzetting van het mandaatstatuut plaatsvinden zodat alle relevante bevoegdheden e.d. in lijn zijn met de Omgevingswet.

 

1. Algemene bevoegdheden voor de gehele organisatie

 

Omschrijving

Wettelijke grondslag(en)

Mandaat/machtiging/ volmacht verleend aan

Bijzonderheden/opmerkingen

Algemene handelingen

1.1

Het verzenden van ontvangstbevestigingen

Alle medewerkers

1.2

Het verstrekken van gegevens van feitelijke aard en algemene inlichtingen en informatie betreffende aangelegenheden die geregeld zijn in de administratieve uitvoering en tot het takenpakket van de afdeling gerekend worden

Alle medewerkers

1.3

Het in ontvangst nemen en het voor ontvangst tekenen van deurwaardersexploten, aangetekende stukken, pakketten en poststukken

Alle medewerkers

1.4

Het bijhouden van wettelijk voorgeschreven registers (zoals het register inzake de Wet gemeentelijke regelingen (Wgr)

Gemeentewet/

Bijzondere wetten (zoals de Wgr)

Alle Teamleiders

Het register wordt bijgehouden door het team dat hiervoor qua uitvoering verantwoordelijk is

 

Besluitvorming

1.5

Het verdagen, aanhouden of opschorten van de beslistermijn

Artikel 4:14 en 4:15 Awb

Alle medewerkers

1.6

Het vragen van een schriftelijke machtiging

Artikel 2:1 lid 2 Awb

Alle medewerkers

1.7

Het horen van aanvrager(s) en/of belanghebbende(n)

Artikelen 4:7 en 4:8 Awb

Alle medewerkers

1.8

Het beleggen van een hoorzitting in het kader van een uitgebreide voorbereidingsprocedure

Afdeling 3.4 Awb

Alle medewerkers

1.9

Het toezenden van afschriften van ingebrachte bedenkingen of naar voren gebrachte zienswijzen aan de aanvragers en de betrokken bestuursorganen

Alle medewerkers

1.10

Het doorsturen of terugzenden van stukken die ten onrechte zijn ontvangen

Artikelen 2:3 en 6:15 Awb

Alle medewerkers

1.11

Het bieden van gelegenheid tot herstel van vormfouten en het buiten behandeling laten van een aanvraag vanwege niet voldoen aan enig wettelijk voorschrift of vanwege onvolledigheid van de verstrekte gegevens

Artikel 4:5 Awb

Alle Teamleiders

1.12

Bekendmaking en mededeling van aanvragen en besluiten

Afdeling 3.6 Awb

Alle medewerkers

Politie en justitie

1.13

Het doen van aangifte bij de politie

Tweede boek, titel I, vierde afdeling van het Wetboek van Strafvordering

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris/Teamleiders

1.14

Het opvragen van inlichtingen uit de registers van politie en justitie

Wet op de justitiële documentatie (Wjd)/

Bijzondere wetten

Adviseur Openbare Orde en Veiligheid

Overeenkomsten

1.15

  • A.

    Het doen van offerteaanvragen

Alle medewerkers

1.16

  • B.

    Het nemen van een besluit tot het al dan niet aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst tot een maximum bedrag of waarde van € 50.000,- excl. btw

Artikel 160, eerste lid, onder e, en 171, tweede lid, Gemeentewet (mandaat en volmacht), Inkoopbeleid

Alle Teamleiders

  • Voor overeenkomsten boven de € 50.000,- excl. btw geldt een toetsingsplicht door de afdeling Juridische Zaken en het Inkoopteam

  • Inclusief alle feitelijke en juridische handelingen behorende bij het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst

  •  

 

  • C.

    Het nemen van een besluit tot het al dan niet aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst met een waarde van € 50.000,- excl. btw tot € 100.000,- excl. btw

 

Alle Afdelingshoofden

 

 

  • D.

    Het nemen van een besluit tot het al dan niet aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst met een maximum bedrag of waarde van € 100.000,- excl. btw tot en met € 200.000,- excl. btw

 

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris/

 

 

  • E.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst tot een maximum bedrag of waarde van € 50.000,- excl. btw (ondertekenen)

 

Alle Teamleiders

 

 

  • F.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst met een maximum bedrag of waarde van € 50.000,- excl. btw tot € 100.000,- excl. btw (ondertekenen)

 

Alle Afdelingshoofden

 

 

  • G.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst tot een maximum bedrag of waarde van € 100.000,- excl. btw tot en met € 200.000,- excl. btw (ondertekenen)

 

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris/

 

Overheidsinformatie

1.18

Het afhandelen van verzoeken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob) en de Wet open overheid (Woo)

Artikelen 2 en 3 Wob; Woo

Juridisch adviseur

1.19

Het afhandelen van verzoeken op grond van de Wet hergebruik van overheidsinformatie (Who)

Artikel 3 Who

Juridisch adviseur

Privacy

1.20

  • A.

    Het nemen van een besluit tot het al dan niet aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een verwerkersovereenkomst

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een verwerkersovereenkomst (ondertekenen)

Artikel 28 Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), artikel 160, eerste lid, onder e, en 171, tweede lid, Gemeentewet (mandaat en volmacht)

Alle Teamleiders

Onder de voorwaarde dat deze verwerkersovereenkomst inhoudelijk niet afwijkt van de door de VNG/IBD vastgestelde standaard verwerkersovereenkomst

Alle Teamleiders

In geval van:

  • Bij inhoudelijke afwijking van de door de door de VNG/IBD vastgestelde standaard verwerkersovereenkomst

  • Na advies van de Functionaris voor de gegevensbescherming (FG) en de Informatiebeveiliger (CISO)

1.21

Het afhandelen van verzoeken/rechten van betrokkenen op grond van de AVG

Artikelen 15 t/m 22 AVG

Juridisch adviseur en/of privacy officer

1.22

Het doen van een melding naar aanleiding van een geconstateerd beveiligingsincident (datalek) bij de Autoriteit Persoonsgegevens op grond van de Algemene verordening Gegevensbescherming.

Inclusief verdere afhandeling aan betrokkene(n).

Artikelen 33 en 34 AVG

FG/CISO/Privacy Officer

1.23

Het aanvragen en analyseren van generieke gebruiksrapportages, aanvragen en analyseren van specifieke gebruiksrapportages, het signaleren van mogelijk onrechtmatig gebruik van Suwinet, het bepalen van autorisatie per functieprofiel, het geven van voorlichting aan gebruikers over correct gebruik Suwinet.

Wet Suwi

Security officer

  • Voor Suwi is een security officer aangesteld. De security officer legt verantwoording af aan de Teamleider en het Afdelingshoofd en informeert het management en de CISO bij geconstateerde gebreken, disproportioneel Suwinet gebruik of een (potentieel) datalek.

  • De security officer is aangewezen als gemandateerde voor het opvragen van (specifieke) rapportages.

1.24

Aanspreekpunt en verantwoordelijke voor het beheer van de applicatie Suwinet

Wet Suwi

Applicatiebeheerder

Gerechtelijke procedures

1.25

Het vaststellen van de inhoud van verweerschriften in bezwaar- en beroepszaken

Alle Teamleiders, Juridisch adviseur, Handhavingsjurist, Jurist Omgevingsrecht, Juridisch kwaliteitsmedewerker

  • Bij complexe of politiekgevoelige zaken: na overleg met de afdeling Juridische Zaken én de portefeuillehouder

1.26

Het vergoeden van proceskosten naar aanleiding van een besluit of gerechtelijke uitspraak

Artikel 8:75 Awb

Alle Teamleiders, Juridisch adviseur

1.27

Het vaststellen van de verschuldigdheid van een dwangsom bij niet tijdig beslissen

Artikel 4:18 Awb

Alle Teamleiders, Juridisch adviseur

1.28

Het terugvorderen van onverschuldigd betaalde dwangsommen

Artikel 4:20 Awb

Alle Teamleiders

 

2. Afdeling Dienstverlening

 

Omschrijving

Wettelijke grondslag(en)

Mandaat/machtiging/ volmacht verleend aan

Bijzonderheden/opmerkingen

Team GCC en Burgerzaken

2.1

De afgifte van het bewijs van Nederlanderschap

Alle medewerkers Burgerzaken

2.2

De legalisatie van handtekeningen

Alle medewerkers Burgerzaken die geregistreerd zijn bij de rechtbank

2.3

Het voeren van correspondentie ter uitvoering van de Wet BRP

Coördinator Burgerzaken, medewerker backoffice Burgerzaken

2.4

Het voeren van correspondentie ter zake Nationaliteitsrecht

Coördinator Burgerzaken. medewerker backoffice Burgerzaken

2.5

De afgifte van paspoorten en Europese identiteitskaart

Alle medewerkers Burgerzaken

2.6

De afgifte van het rijbewijs

Artikel 116 en 117 Wegenverkeerswet (WVW)

Alle medewerkers Burgerzaken

2.7

Het voeren van correspondentie ter zake reisdocumenten en rijbewijzen

WVW

Alle medewerkers Burgerzaken

2.8

Het ongeldig verklaren van het rijbewijs

WVW

Alle medewerkers Burgerzaken

2.9

Uitvoering Kieswet, alle correspondentie waarvan de uitvoering niet is voorbehouden aan het centraal bureau

Teamleider, Coördinator Burgerzaken

2.10

Het voeren van correspondentie voortvloeiende uit richtlijnen voor geslachtsnaamwijziging

Coördinator Burgerzaken, backoffice medewerker Burgerzaken

2.11

Het ambtshalve inschrijven van personen met als bestemming “onbekend”

Artikel 2.2 Wet BRP

Coördinator Burgerzaken, BRP specialist, backoffice medewerker Burgerzaken

2.12

Het opmaken van een verklaring op basis van artikel 2.8 lid 2 onder e Wet BRP

Artikel 2.8 lid 2 onder e Wet BRP

Teamleider, Coördinator Burgerzaken, BRP-specialist, Backoffice medewerker

2.13

Het nemen van besluiten op grond van de artikelen 2.54 t/m 2.60 Wet BRP

Artikel 2.54 Wet BRP

Teamleider, Coördinator Burgerzaken, BRP-specialist, Medewerker Frontoffice+, Backoffice medewerker

 

 

Artikelen 2.55, 2.56 en 2.57, 2.58, 2.59 en 2.60 Wet BRP

Teamleider, Coördinator Burgerzaken, BRP-specialist

 

2.14

Het aanwijzen van toezichthouders en (buitengewone) ambtenaren van de burgerlijke stand

Teamleider, Coördinator Burgerzaken

Onder deze bepaling valt niet het aangaan van een overeenkomst van opdracht die aan het aanwijzingsbesluit ten grondslag ligt.

2.15

Het doen van terugbetalingen van leges bevolkingsregister

Teamleider, Coördinator Burgerzaken

2.16

Het aanvragen van eigen verklaringen bij het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)

Teamleider, Coördinator Burgerzaken

2.17

Advisering inzake naturalisatie aan het Ministerie van Justitie

Rijkswet op het Nederlanderschap (RWN)

Backoffice medewerker

2.18

Aanvragen optie Nederlanderschap

RWN

Backoffice medewerker

Team Sport

2.19

Sport

  • A.

    Het nemen van een besluit tot het aangaan, wijzigen, verlengen, (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst tot (ver)huur van sportaccommodaties ten behoeve van sportactiviteiten en tot (ver)huur of (ver)koop van sport- en spelmateriaal

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst tot (ver)huur van sportaccommodaties ten behoeve van sportactiviteiten en tot (ver)huur of (ver)koop van sport- en spelmateriaal (ondertekenen)

Artikel 160 lid 1 onder e en 171 Gemeentewet

Teamleider, Coördinator zwembaden en binnensportaccommodaties

  • Tot een maximum van € 2.500,-

  • Mits passend binnen de financiële kaders

2.20

Het vaststellen van verhuurvoorwaarden voor sportaccommodaties

Afdelingshoofd

Zorgteam

2.21

Het nemen van (handhavings)besluiten met betrekking tot de Leerplichtwet 1969 (voor zover nog niet wettelijk opgedragen aan de leerplichtambtenaar)

Teamleider / alle medewerkers van het Zorgteam

2.22

Het nemen van beslissingen met betrekking tot het uitvoeren van taken volgens de Wet inburgering (Wi), Jeugdwet, bijzondere bijstand volgens de Participatiewet, Regeling gehandicaptenparkeerkaart (Regeling GPK), Koggenfonds en Kinderkoggenfonds (waaronder ook het verlenen van voorschotten voor bijzondere bijstand)

Teamleider

  • Tot een bedrag van max. € 150.000,- alle medewerkers van het Zorgteam

  • Vanaf € 150.000,- tot € 250.000,- de teamleider

  • Vanaf € 250.000 – € 500.000 het afdelingshoofd

  • Teamleider is bevoegd ondermandaat te verlenen

2.23

Het verlenen van garanties ten behoeve van de kredietbank tot € 6.500,- (vergunninghouders asielzoekers)

Teamleider

Teamleider is bevoegd ondermandaat te verlenen

2.24

Het nemen van beslissingen met betrekking tot de uitvoering van taken Wmo tot max. € 50.000,-

Teamleider

Teamleider is bevoegd ondermandaat te verlenen

2.25

Het nemen van beslissingen met betrekking tot de uitvoering van taken Wet gemeentelijke schuldhulpverlening (Wgs)

Teamleider

Teamleider is bevoegd ondermandaat te verlenen

2.26

Het nemen van beslissingen tot terugvordering op grond van de Wmo tot maximaal € 10.000,-

Teamleider

Teamleider is bevoegd ondermandaat te verlenen

2.27

Het nemen van beslissingen tot terugvordering betreffende bijzondere bijstand (Participatiewet) tot maximaal € 10.000,-

Teamleider

  • Teamleider is bevoegd ondermandaat te verlenen

  • Ingeval van fraude geen (onder)mandaat mogelijk

2.28

Het nemen van beslissingen tot terugvordering op grond van de Jeugdwet tot maximaal € 10.000,-

Teamleider

Teamleider is bevoegd ondermandaat te verlenen

Team Openbare Ruimte

2.29

Opdracht geven voor het uitvoeren van gladheidsbestrijding door derden

Teamleider

2.30

Afhandelen van een verzoek of klacht over het beheer en de inrichting van openbare ruimten

Teamleider

2.31

Afhandelen van grondzaken, waaronder Snippergroen-zaken

Teamleider

  • Tot een (ver)koopsom van € 50.000,-

  • Bij Snippergroen-zaken: conform het vastgestelde Snippergroenbeleid

  • Onder deze bevoegdheid valt ook het voeren van (inhoudelijke) correspondentie en het (besluit tot het) aangaan van een huur-, bruikleen- of koopovereenkomst betreffende gronden van de gemeente Koggenland

2.32

Het geven van toestemming voor het, al dan niet onder een weg, aanleggen van kabels, leidingen, drainage, nutsvoorzieningen, rioleringen, buizen, putten, duikers en dergelijke

Teamleider

Inclusief telecomkabels op grond van de Telecommunicatieverordening

2.33

De afhandeling van aanvragen voor een gehandicaptenparkeerplaats

Teamleider

Mandaat geldt alleen wanneer volgens advies van de extern medisch adviseur wordt besloten

2.34

Opdrachten ter zake werken, leveringen of diensten (aanbestedingen) betreffende de openbare ruimte

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het uitschrijven van aanbestedingen, het opstellen van een proces-verbaal van aanbesteding, proces-verbaal van (eind)opneming, de gunning van opdrachten (inclusief het ondertekenen van de daaruit voortvloeiende overeenkomsten) en het afwijzen van opdrachten

Artikel 160, eerste lid, onder e, jo. 171, tweede lid, Gemeentewet

Teamleider

Voorwaarden:

  • In overeenstemming met het Inkoop- en aanbestedingsbeleid

  • Uitsluitend ter uitvoering van de door de raad vastgestelde meerjarenonderhoudsplan (mjop)

  • Ten overvloede: rekening houdende met het gestelde onder artikel 2 lid 6 van het algemene deel van het mandaatstatuut

2.35

Het opstellen van projectverslagen

Projectleider c.q. toezichthouder

2.36

  • A.

    Het nemen van een besluit over het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van zakelijke rechten en kwalitatieve verplichtingen

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van zakelijke rechten en kwalitatieve verplichtingen (ondertekenen)

Artikel 160, eerste lid, onder e, jo. 171, tweede lid, Gemeentewet

Teamleider

2.37

Beslissen op het gebruik van sportvelden buiten het seizoen door sportorganisaties

Teamleider

2.38

Het nemen en intrekken van (al dan niet tijdelijke) verkeersbesluiten

Artikel 15, eerste lid en/of tweede lid, jo. 18, eerste lid, onder d, van de Wegenverkeerswet 1994 (WVW)

Teamleider

Team VTH/RO

2.39

De uitvoering van de Wet algemene bepalingen Omgevingsrecht (Wabo) en de Omgevingswet

Wabo, Omgevingswet

Teamleider

  • Het gaat hierbij om de uitvoering in de breedste zin van het woord, waarbij het gaat om zowel (het in procedure brengen van) de vergunningverlenende, sloopvergunningverlenende als toezichthoudende en handhavende taken, evenals het weigeren, intrekken of wijzigen van beschikkingen

  • Geen mandaat wordt verleend voor het opvragen van verklaringen van geen bedenkingen ten behoeve van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.12 lid 1 sub a onder 3 Wabo danwel op basis van het vastgestelde adviesrecht van de gemeenteraad op grond van de Omgevingswet

  • Bij de toepassing van artikel 5.17 Wabo (en straks onder de Omgevingswet), waaronder het opleggen van een ‘bouwstop’, geldt dat de portefeuillehouder voorafgaand over de toepassing wordt geïnformeerd

  • Voor diverse milieutaken geldt het mandaatbesluit van de Omgevingsdienst Noord-Holland-Noord, waarbij de directeur van de Omgevingdienst gemachtigd is die taken uit te voeren

2.40

De uitvoering van de Woningwet en daarop gebaseerde wet- en regelgeving

Woningwet, Bouwbesluit, Bouwverordening

Teamleider, medewerker VTH

Sloopmeldingen kunnen (ook) worden afgedaan door Projectleider Bouwkunde en Bouwkundige

2.41

De ambtelijke afhandeling en uitvoering van de taken en werkzaamheden zoals de welstandstoets, beoordeling welstandscriteria/ redelijke eisen van welstand incl. het afwijken van de welstandscriteria uit de welstandsnota op basis van ingekomen (bouw)aanvragen waarvoor een (omgevings)vergunning op grond van de Wabo, Bouwverordening en de Woningwet danwel een vooroverleg, is ingediend.

2.10 lid 1 sub d Wabo, Artikel 6.2 lid 1 en 2 van Besluit omgevingsrecht, Reglement van Orde advies, commissie voor ruimtelijke kwaliteit van de gemeente Koggenland 2023, Wabo, Omgevingswet, Welstandsnota Koggenland 2012, Bouwverordening

Teamleider/Alle medewerkers VTH-RO/(Beleids)medewerker RO/Casemanager/toezichthouder

Omgevingsrecht

Op grond van het nieuwe ‘Reglement van Orde adviescommissie voor ruimtelijke kwaliteit van de gemeente Koggenland 2023’ worden een aantal taken en werkzaamheden van de welstandscommissie ingeperkt, door een deel van deze taken en werkzaamheden ambtelijk door gemandateerde ambtenaren te laten afhandelen.

2.42

Beslissen op aanvraag tot het vaststellen van hogere grenswaarden op grond van de Wet geluidhinder (Wgh)

Wgh

Teamleider

2.43

Beslissen op aanvragen voor een vergunning of het intrekken van een verleende vergunning op grond van de Wet op de kansspelen

Wet op de kansspelen

Teamleider

2.44

Beslissen op aanvragen voor een vergunning en/of ontheffing, alsmede intrekken of wijzigen daarvan op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening Koggenland (APV)

APV

Teamleider

2.45

Aanstellen van verkeersregelaars

Artikel 58 van het Besluit Administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en artikel 3 van de Regeling Verkeersbrigadiers

Teamleider/Medewerker APV

2.46

Beslissen op een aanvraag voor ontheffingen op grond van de Zondagswet

Zondagswet

Teamleider

2.47

Het verlenen van vergunningen en ontheffingen in het kader van de Alcoholwet

Alcoholwet

Teamleider

2.48

Het nemen van een besluit tot het verwijderen van een voertuig en/of voorwerp op grond van de APV

Artikelen 2:10, 5:4, 5:5, 5:6, 5:7, 5:8 en 5:9 en 5:24 APV

Teamleider

2.49

Het verlenen van ontheffingen, dan wel het intrekken of wijzigen daarvan op basis van de Verordening Winkeltijden Koggenland

Winkeltijdenwet, Verordening Winkeltijden Koggenland

Teamleider

 

3. Afdeling Bedrijfsvoering

 

Omschrijving

Wettelijke grondslag(en)

Mandaat/machtiging/ volmacht verleend aan

Bijzonderheden/opmerkingen

Team Financiën

3.1a

Het uitzetten/opnemen van deposito’s/ vaste geldleningen

Afdelingshoofd

  • Conform marktrente

  • Bij afwezigheid van het Afdelingshoofd zijn de Teamleider Financiën en de Beleidsmedewerker Financiën bevoegd

3.1b

Het opnemen van dag- en kasgeldleningen

Teamleider en beleidsmedewerker Financiën

  • Conform marktrente

3.2

Het inschakelen van een deurwaarder bij vorderingen

Teamleider

Bij afwezigheid van de Teamleider is tevens aan de Medewerker Invordering de bevoegdheid verleend om deze bevoegdheid uit te oefenen

3.3

Het oninbaar verklaren van vorderingen

Teamleider

Bij afwezigheid van de Teamleider is tevens de Adviseur Planning en control bevoegd

3.4

Het afboeken van oninbare vorderingen/belasting

Teamleider

Bij afwezigheid van de Teamleider is tevens aan de Medewerker Invordering de bevoegdheid verleend om deze bevoegdheid uit te oefenen

3.5

Het uitvoeren van de informatieverplichting op basis van de Wet Waardering Onroerende Zaken (Wet WOZ)

Teamleider, Beleidsmedewerker Financiën, Medewerker WOZ/Belastingen

3.6

Het doen van aangifte btw, bcf en VPB

Teamleider

Bij afwezigheid van de Teamleider is tevens de Beleidsmedewerker Financiën bevoegd

3.7

Het doen van mutaties in verzekeringspolissen

Teamleider

Bij afwezigheid van de Teamleider is tevens de Adviseur Planning en control bevoegd

3.8

Verzekeringsovereenkomst

  • A.

    Het nemen van een besluit tot het al dan niet aangaan, wijzigen, verlengen, oversluiten of (tussentijds) beëindigen van een verzekeringsovereenkomst

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen, oversluiten of (tussentijds) beëindigen van een verzekeringsovereenkomst (ondertekenen)

Afdelingshoofd

Team Informatie

3.9

Het toetsen van de brondocumenten aan vereisten voor inschrijving

Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen (Wkpb)

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.10

Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers

Wkpb

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.11

Het inschrijven van documenten in het register en het opnemen van gegevens daarover in de registratie

Wkpb

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.12

Het plaatsen van aantekeningen op het brondocument

Wkpb

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.13

Het verwerken van kadastrale mutaties in de administratie

Wkpb

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.14

Het verstrekken van een bewijs van inschrijving

Wkpb

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.15

Het waarmerken van afschriften van brondocumenten, waarbij publiekrechtelijke beperkingen zijn opgelegd

Wkpb

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.16

Het op verzoek verstrekken van afschriften of uittreksels uit het register en registratie

Wkpb

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.17

Het verstrekken van verklaringen dat op het aangevraagde perceel geen publiekrechtelijke beperkingen van toepassing zijn

Wkpb

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.18

Het herstellen van fouten en doorvoeren van correcties in het register en registratie

Wkpb

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.19

Het (doen) verstrekken van berichten aan de landelijke voorziening

Wkpb

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.20

Het opstellen van ambtelijke verklaringen op grond van de Wet basisregistratie adressen en gebouwen (Wet BAG)

Wet BAG

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.21

Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers

Artikel 4 Wet BAG

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.22

Het vaststellen van definitieve geometrie van panden en verblijfsobjecten als bedoeld in artikel 8 Wet BAG

Artikel 8 van de Wet BAG

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.23

Het opmaken van document constatering als bedoeld in artikel 10 lid 1 onder b van de Wet BAG

Artikel 10 lid 1 onder b van de Wet BAG

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.24

Het inschrijven van de in of op grond van artikel 10 lid 1 Wet BAG aangewezen brondocumenten in het adressenregister dan wel gebouwenregister

Artikel 10 lid 1 Wet BAG

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.25

Het ingevolge artikel 11 Wet BAG toetsen van (overige) brondocumenten aan de vereisten voor inschrijving

Artikel 11 Wet BAG

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.26

Het toekennen, intrekken of wijzigen van huisnummers op grond van artikel 3 Verordening naamgeving en nummering (adressen)

Artikel 3 Verordening naamgeving en nummering (adressen)

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.27

Het toekennen, intrekken en vernummeren van nummeraanduidingen

Verordening naamgeving en nummering (adressen)

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.28

Zorg dragen voor een goede beschikbaarheid, werking en beveiliging van de adressenregistratie respectievelijk de gebouwenregistratie

Artikel 14 Wet BAG

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.29

Het op basis van brondocumenten opnemen van gegevens in de adressenregistratie en de gebouwenregistratie overeenkomstig de voorschriften uit de artikelen 14a en 15 Wet BAG

Artikelen 14a en 15 Wet BAG

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.30

Het ontvangen, doorgeleiden en afhandelen van meldingen zoals bedoeld in artikel 38 Wet BAG, inclusief de verwerking daarvan zoals bedoeld in de artikelen 31, 39, 40 en 41 Wet BAG

Artikelen 31, 38 t/m 41 Wet BAG

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.31

Het onderhouden dan wel doen onderhouden van het berichtenverkeer met de Landelijke Voorziening basisregistraties adressen en gebouwen als bedoeld in artikel 31 Wet BAG

Artikel 31 Wet BAG

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.32

Het op verzoek verlenen van inzage in het adressenregister en het verstrekken van de in de adressenregistratie/gebouwenregistratie opgenomen gegevens als bedoeld in artikel 32 lid 1a Wet BAG

Artikel 32 lid 1a Wet BAG

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.33

Het opstellen van een ambtelijke verklaring strekkende tot het signaleren van wijzigingen in de feitelijke situatie die van invloed zijn op de gebouwenregistratie en die niet in een ander krachtens de Wet BAG aangewezen bronnen zijn opgenomen

Wet BAG

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.34

Het maken van nadere afspraken over de aansluiting op de registers van de Kamer van Koophandel, inclusief de inzage van niet openbare gegevens

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.35

Het bijhouden van de geografische gegevens in de basisregistratie grootschalige topografie door levering van de gegevens, bedoeld in de artikelen 7, tweede en derde lid, en 8 Wet basisregistratie grootschalige topografie (Wet bgt) aan het Kadaster

Artikel 11 Wet bgt

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.36

Het afstemmen met een andere bronhouder over de begrenzing en de onderlinge aansluiting van de geografische objecten, voor zover dat nodig is om overlap van die objecten te voorkomen en om een landsdekkend topografisch bestand te waarborgen

Artikel 12 Wet bgt

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.37

Het voldoen van het geografische gegeven aan de kwaliteitseisen, gesteld in de catalogus

Artikel 13 Wet bgt

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.38

Het een in de basisregistratie grootschalige topografie weergegeven geografisch object in overeenstemming is met de fysieke werkelijkheid, binnen de regels ten aanzien van actualiteit die daarover in de catalogus worden gesteld

Artikel 14 Wet bgt

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.39

Het leveren van een geografisch gegeven langs elektronische weg naar de Landelijke Voorziening

Artikel 15 Wet bgt

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.40

Het na ontvangst van een melding als bedoeld in artikel 25, eerste lid, Wet bgt beslissen over de wijziging dan wel opneming van het betreffende authentiek gegeven

Artikel 25 en 27 Wet bgt

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.41

Het in onderzoek zetten van een geografisch object waarop het authentiek gegeven betrekking heeft

Artikel 27 Wet bgt

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

3.42

Het betreffende authentiek gegeven onderzoeken en zo spoedig mogelijk beslissen over de wijziging dan wel opneming van dat gegeven en na opneming van het authentiek gegeven melding maken dat het gegeven niet meer in onderzoek staat. Tevens wordt het authentiek gegeven onverwijld bekend gemaakt aan het bestuursorgaan dat de melding, zoals bedoeld in artikel 25, eerste lid, Wet bgt heeft gedaan

Artikelen 25, 27 en 28 Wet bgt

Gegevensbeheerder/

GEO Coördinator

Team Staf

3.43

Het doorsturen van een beroepschrift naar betreffende instantie

Juridisch adviseur

3.44

Het verstrekken van een opdracht in verband met externe advisering

Juridisch adviseur, Teamleider, Afdelingshoofd

Juridisch adviseur- maximumbedrag van € 10.000,- per opdracht

 

Teamleider:

Maximumopdracht van € 50.000,- per opdracht

 

Afdelingshoofd

Maximumopdracht van € 75.000,-per opdracht

3.45

  • A.

    Besluiten tot het aansprakelijk stellen van derden voor aan de gemeente toegebrachte schade tot een maximumbedrag van € 25.000,- per schadegeval

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aansprakelijk stellen van derden voor aan de gemeente toegebrachte schade tot een maximumbedrag van € 25.000,- per schadegeval

Juridisch adviseur

3.46

  • A.

    Besluiten tot het aanvaarden of afwijzen van een aansprakelijkstelling van derden tot een bedrag van € 2.500,- per schadegeval

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aanvaarden of afwijzen van een aansprakelijkstelling van derden tot een bedrag van € 2.500,- per schadegeval

Juridisch adviseur

Hieronder ook begrepen de eigen bijdrage tot € 2.500,- per schadegeval op basis van de verzekeringsovereenkomst

3.47

Het bevestigen van ontvangst en van intrekking van een bezwaarschrift

Artikel 6:14 Awb

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

3.48

Het verdagen van de beslistermijn van een beslissing op het bezwaarschrift

Artikel 7:10 lid 3 Awb

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

3.49

Het doen van een verzoek tot instemming met verder uitstel als bedoeld in artikel 7:10 lid 4 BW

Artikel 7:10 lid 4 Awb

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

3.50

Het doen van een schriftelijke mededeling als bedoeld in artikel 7:10 lid 5 Awb

Artikel 7:10 lid 5 Awb

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

3.51

Het nemen van beslissingen op bezwaarschriften na/in geval:

  • er niet wordt gehoord;

  • ambtelijk horen; of

  • als het advies van de bezwaarschriftencommissie wordt gevolgd en de bezwaarschriftencommissie adviseert om het bezwaar [1] ontvankelijk en ongegrond of [2] niet-ontvankelijk te verklaren

Awb

Alle Afdelingshoofden, alle Teamleiders

• Deze bepaling is op alle afdelingen van toepassing. De beslissing op bezwaar wordt genomen door het Afdelingshoofd of de Teamleider dat/die verantwoordelijk is voor de uitvoering van het besluit

• Met inachtneming van de regels van afdeling 10.1.1 Awb (mandaat), waaronder:

  • Bevoegdheid bestaat alleen als het primaire besluit ook in mandaat is genomen

  • Het besluit mag in bezwaar niet door dezelfde persoon worden genomen als het primaire besluit

3.52

Het ingevolge artikel 6:6 Awb stellen van een termijn waarbinnen verzuim ex artikel 6:5 Awb kan worden hersteld

Artikelen 6:5 en 6:6 Awb

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

Machtiging van de voorzitter van commissie bezwaarschriften

3.53

Het verzenden van stukken in het kader van de behandeling van het bezwaarschrift door de bezwaarschriftencommissie aan partijen en gemachtigde

Artikel 6:17 Awb

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

Machtiging van de voorzitter van commissie bezwaarschriften

3.54

Het ter inzage leggen van het bezwaarschrift en de op de zaak betrekking hebbende stukken voorafgaand aan het horen

Artikel 7:4 lid 2 Awb

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

Machtiging van de voorzitter van commissie bezwaarschriften

3.55

Het ingevolge artikel 7:6 lid 4 Awb buiten toepassing verklaren van het bepaalde in lid 3 van artikel 7:6 Awb, voor zover geheimhouding om gewichtige redenen is geboden

Artikel 7:6 lid 3 en 4 Awb

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

Machtiging van de voorzitter van commissie bezwaarschriften

3.56

Het ingevolge van artikel 9 lid 1 Verordening behandeling bezwaarschriften alle gewenste inlichtingen in te winnen of te laten inwinnen

Artikel 9 lid 1 Verordening behandeling bezwaarschriften

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

Machtiging van de voorzitter van commissie bezwaarschriften

3.57

Het ingevolge artikel 10 lid 1 Verordening behandeling bezwaarschriften bepalen van de plaats en tijdstip van de zitting waarin belanghebbenden en het verwerend orgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen

Artikel 10 lid 1 Verordening behandeling bezwaarschriften

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

Machtiging van de voorzitter van commissie bezwaarschriften

3.58

Het ingevolge artikel 11 lid 1 Verordening behandeling bezwaarschriften ten minste twee weken voor de zitting schriftelijk uitnodigen van de belanghebbenden en het verwerend orgaan

Artikel 11 lid 1 Verordening behandeling bezwaarschriften

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

Machtiging van de voorzitter van commissie bezwaarschriften

3.59

Het ingevolge artikel 11 lid 2 en 3 Verordening behandeling bezwaarschriften op verzoek wijzigen van het tijdstip van de zitting en het mededelen van deze wijziging uiterlijk één week voor het tijdstip van de zitting

Artikel 11 lid 2 en 3 Verordening behandeling bezwaarschriften

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

Machtiging van de voorzitter van commissie bezwaarschriften

3.60

Het ingevolge artikel 11 lid 4 Verordening behandeling bezwaarschriften in bijzondere gevallen afwijken of afwijking toe te staan van de termijn als genoemd in het eerste, tweede en derde lid van dit artikel

Artikel 11 lid 4 Verordening behandeling bezwaarschriften

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

Machtiging van de voorzitter van commissie bezwaarschriften

3.61

Het bevestigen van ontvangst van een klacht in de zin van titel 9.1 Awb

Artikel 9:6 Awb

Juridisch adviseur

3.63

Het behandelen van een klacht conform de bepalingen in hoofdstuk 9 Awb en het bepaalde in de Klachtenregeling Koggenland

Hoofdstuk 9 Awb

Juridisch adviseur

3.63

Het toepassing geven aan artikel 9:8 Awb (buiten behandeling laten klacht)

Artikel 9:8 Awb

Juridisch adviseur

3.64

Het al dan niet bieden van gelegenheid tot het horen van klager en beklaagde

Artikel 9:10 Awb

Juridisch adviseur

3.65

Het verdagen van de afhandeling van een klacht

Artikel 9:11 Awb

Juridisch adviseur

3.66

Het tot stand brengen van arbeidsvoorwaardenregelingen

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris

3.67

Het uitvoeren van vastgestelde arbeidsvoorwaardenregelingen en personeelsbeleid

Alle Teamleiders

3.68

Het afhandelen van circulaires over arbeidsvoorwaarden en rechtspositie

Alle medewerkers HRM

3.69

Het vaststellen van de ledenbrieven van de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA)

Teamleider

3.70

Het feitelijk regelen van de salarisadministratie (waaronder salarisbetaling)

Alle medewerkers HRM, waaronder de salarisadministrateurs

3.71

Het voorbereiden en coördineren met betrekking tot de werving en selectie van opengestelde vacatures tot het benoemen van personeel

Alle medewerkers HRM

3.72

Het berichten inzake sollicitaties

Alle medewerkers HRM

3.73

Het afdoen van open sollicitaties

Alle medewerkers HRM

3.74

Het nemen van besluiten ten aanzien van verplaatsingskosten

Alle Teamleiders: voor eigen medewerkers

Alle Afdelingshoofden: voor eigen Teamleiders

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris: voor alle Afdelingshoofden

3.75a

Arbeidsovereenkomst

  • A.

    Het nemen van een besluit tot het aangaan, wijzigen, verlengen, (tussentijds) beëindigen van een arbeidsovereenkomst

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een arbeidsovereenkomst (ondertekenen)

Artikel 7:610 e.v. BW, artikelen 2.1 en 2.10 cao gemeenten en artikel 7:900 e.v. BW

Alle Teamleiders: voor eigen medewerkers

Alle Afdelingshoofden: voor eigen Teamleiders

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris: voor alle Afdelingshoofden

In het geval van toekenningstoelages; dan mandaat bij gemeentesecretaris.

 

Ontslag wegens dringende redenen of bij een vaststellingsovereenkomst; dan mandaat bij Gemeentesecretaris (zie ook 3.75b)

3.75b

Vaststellingsovereenkomst

  • A.

    Het nemen van een besluit tot het aangaan van een vaststellingsovereenkomst

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan van een vaststellingsovereenkomst (ondertekenen)

Artikel 7:610 e.v. BW, artikelen 2.1 en 2.10 cao gemeenten en artikel 7:900 e.v. BW

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris

3.76

Stage- en werkervaringsovereenkomst

  • A.

    Het nemen van een besluit tot het aangaan, wijzigen, verlengen, (tussentijds) beëindigen van stage- en werkervaringsovereenkomsten

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van stage- en werkervaringsovereenkomsten (ondertekenen)

Artikelen 2.8 en 2.9 cao gemeenten

Alle Teamleiders

3.77

Begeleiding bij uitstroom

  • A.

    Het nemen van een besluit tot het aangaan, wijzigen, verlengen, (tussentijds) beëindigen van overeenkomsten in verband met begeleiding bij uitstroom

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van overeenkomsten in verband met begeleiding bij uitstroom (ondertekenen)

Gemeentesecretaris

3.78

Studieovereenkomst

  • A.

    Het nemen van een beluit tot het aangaan, wijzigen, verlengen, (tussentijds) beëindigen van een studieovereenkomst

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een studieovereenkomst (ondertekenen)

Artikel 8.2 cao gemeenten

Alle Teamleiders: voor eigen medewerkers

Alle Afdelingshoofden: voor eigen Teamleiders

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris: voor alle Afdelingshoofden

De studieovereenkomst wordt gezamenlijk met een medewerker HRM ondertekend

3.79

Inhuur van derden

  • A.

    Het nemen van een besluit tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst ten behoeve van de inhuur van derden

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst ten behoeve van de inhuur van derden (ondertekenen)

Artikel 7:400 e.v. BW

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris

  • Alle personele aangelegenheden

  • Onder deze bepaling valt onder andere het aangaan van een overeenkomst van opdracht, waaronder een detacherings- of dienstverleningsovereenkomst

3.80

Het toekennen, (tussentijds) wijzigen en/of stopzetten van vakantie en verlof

Artikel 7:634 e.v. BW en hoofdstuk 6 cao gemeenten; Wazo

Alle Teamleider: voor eigen medewerkers

Alle Afdelingshoofden: voor eigen Teamleiders en de medewerkers (binnen afdeling bestuur) die rechtstreeks onder het Afdelingshoofd vallen

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris: voor Afdelingshoofden

3.81

Het nemen van besluiten ten aanzien van ziekte en arbeidsongeschiktheid

Artikel 7:629 e.v. BW en hoofdstuk 7 cao gemeenten

Alle Teamleiders: voor eigen medewerkers

Alle Afdelingshoofden: voor eigen Teamleiders

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris: voor alle Afdelingshoofden

3.82

Het toekennen van een uitkering na overlijden

Artikel 10.20 cao gemeenten

Alle Teamleiders: voor eigen medewerkers

Alle Afdelingshoofden: voor eigen Teamleiders

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris: voor alle Afdelingshoofden

3.83

Het toekennen, (tussentijds) wijzigen en/of stopzetten van faciliteiten in het kader van opleiding en ontwikkeling

Artikel 8.2 cao gemeenten

Alle Teamleiders

Na budgettaire afstemming met HRM en Afdelingshoofd

3.84

Het verlenen van voorschotten op salaris

Alle Teamleiders: voor eigen medewerkers

Alle Afdelingshoofden: voor eigen Teamleiders

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris: voor alle Afdelingshoofden

Na advisering vanuit HRM

3.85

Het nemen van besluiten ten aanzien van het uitbetalen van verlof- en overuren

Alle Teamleiders: voor eigen medewerkers

Alle Afdelingshoofden: voor eigen Teamleiders

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris: voor alle Afdelingshoofden

3.86

Verzekering van personeel

Afdelingshoofd

3.87

Het uitvoeren van ambtsjubilea

Artikel 3.17 cao gemeenten

Alle Teamleiders: voor eigen medewerkers

Alle Afdelingshoofden: voor eigen Teamleiders en de medewerkers (binnen afdeling bestuur) die rechtstreeks onder het Afdelingshoofd vallen.

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris: voor alle Afdelingshoofden

3.88

Het beoordelen (aansprakelijkstelling) en vergoeden van schade in de uitoefening van de functie:

  • Alle vormen van schade (bijvoorbeeld bij arbeidsongevallen)

  • Schade aan persoonlijke eigendommen

Artikelen 6:170, 7:611 en 7:658 BW

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris

3.89

Het toekennen, wijzigen of intrekken van toelagen en extra uitkering.

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris

3.89a

Inschaling functioneel salarisniveau en salarisperiodieken

Hoofdstuk 3, paragrafen 2 en 3 cao gemeenten

Alle afdelingshoofden

3.90

Het vaststellen van vergoedingen

Hoofdstuk 3, paragraaf 4 cao gemeenten

Alle Teamleiders: voor eigen medewerkers

Alle Afdelingshoofden: voor eigen Teamleiders

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris: voor alle Afdelingshoofden

3.91

Het uitvoeren van de regels in het kader van de wet- en regelgeving omtrent ABP

Alle medewerkers HRM

3.92

Het vaststellen en waarderen van functies

Artikel 3.1 cao gemeenten

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris

3.93

Het uitvoeren van sociale verzekeringswetten (Wazo, WAO/WIA, WW, ZW, Wvp en WVLZ)

Wazo, WAO/WIA, WW, ZW, Wvp en WVLZ

Alle medewerkers HRM

3.94

Het vaststellen van de functionarissen van dit mandaatstatuut

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris

3.95

Interventie bij ziekteverzuim

  • A.

    Het nemen van een besluit tot het aangaan van een interventieovereenkomst (zoals – maar niet beperkt tot - een arbeidsdeskundig onderzoek of een psycholoog)

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering tot het aangaan van een interventieovereenkomst (zoals – maar niet beperkt tot - een arbeidsdeskundig onderzoek of een psycholoog) (ondertekenen)

Alle teamleiders

Na budgettaire afstemming met HRM

 

4. Afdeling Best

 

Omschrijving

Wettelijke grondslag(en)

Mandaat/machtiging/ volmacht verleend aan

Bijzonderheden/opmerkingen

Team Beleid

4.1

Subsidieaanvragen

  • A.

    Het nemen van een besluit tot het indienen van een aanvraag om subsidie tot € 200.000,- (excl. Btw).

Alle Teamleiders

 

  • B.

    Het nemen van een besluit tot het indienen van een aanvraag om subsidie tot € 500.000,- (excl. Btw)

     

     

 

Alle Afdelingshoofden

 

 

  • C.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering van het indienen van een subsidieaanvraag tot € 200.000 (excl. Btw) (ondertekenen)

     

 

Alle Teamleiders

 

 

  • D.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij de uitvoering van het indienen van een subsidieaanvraag tot € 500.000,- (excl. Btw) (ondertekenen)

 

Alle Afdelingshoofden

 

4.2

Het nemen van besluiten op een aanvraag aangaande subsidies, bevoorschotting, uitbetaling en afrekening (conform de Subsidieverordening en de toepasselijke beleidsregels) tot € 200.000,- (excl. btw).

Teamleider

  • Bevoegdheid is tevens toegekend voor negatieve besluitvorming, met uitzondering van verzoeken waarbij een beroep wordt gedaan op de hardheidsclausule

 

Het nemen van besluiten op een aanvraag aangaande subsidies, bevoorschotting, uitbetaling en afrekening (conform de Subsidieverordening en de toepasselijke beleidsregels) vanaf € 200.000,- (excl. btw).

 

Afdelingshoofd

  • Bij afwezigheid van de Teamleider is aan de Senior Beleidsmedewerker tevens budgethouder (betreffende (verantwoordelijke) bedrijfsmedewerker op het betreffende beleidsveld) Welzijn en Zorg de bevoegdheid verleend om deze bevoegdheid uit te oefenen

4.3

Het toekennen van een muziekgeldtoelage

Verordening Lesgeldbijdrage

Teamleider

Zie toelichting onder punt 4.1

4.4

Het toekennen van subsidie voor leerlingenvervoer, ISOVSO/45 WBO

Verordening Leerlingenvervoer,

Beleidsregels Leerlingenvervoer

Teamleider

Zie toelichting onder punt 4.1

4.5

Het verlenen van een beschikking op grond van Wet kinderopvang

Wet kinderopvang

Teamleider

Zie toelichting onder punt 4.1

4.6

Het aanwijzen van toezichthouders voor prostitutiebedrijven

Artikel 6:2 APV

Korpschef politie NHN

Er is sprake van instemming van de gemandateerde op grond van artikel 10:4 lid 2 Awb jo. artikel 166 Gemeentewet

4.7

De afgifte van legitimatiebewijzen voor toezichthouders van prostitutiebedrijven

Artikel 5:12 Awb

Korpschef politie NHN

4.8

Het nemen van een besluit tot het verwijderen van een voertuig en/of voorwerp op grond van de APV

Artikelen 2:10, 5:4, 5:5, 5:6, 5:7, 5:8, 5:9 en 5:24 APV

Teamleider

4.9

Planschadeovereenkomst

  • A.

    Het nemen van een besluit tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een planschadeovereenkomst

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een planschadeovereenkomst (ondertekenen)

Artikel 6.4a lid 1 Wro

Teamleider, (beleids)medewerker Ruimtelijke Ordening, Medewerker VTH

NB – de uitvoering hiervan (opmaak documenten) ligt bij Team VTH (Jurist omgevingsrecht)

4.10

Het elektronisch waarmerken en publiceren van Wro instrumenten

Art. 1.2.1 Bro, art. 1.2.2 lid 2 Bro en Regeling standaarden ro

Afdelingshoofd, (beleids)medewerker Ruimtelijke Ordening

4.11

Nemen van uitwerkings-, wijzigingsbesluiten en binnenplanse ontheffingen ex artikel 3.6 Wro

Teamleiders

Team Projectmanagement

4.12

Het verlenen van een vergunning op basis van artikel 15 Leegstandswet

Leegstandswet

Teamleider

4.13

Het beslissen op aanvragen voor een starterslening

Teamleider

Beslissen in mandaat is alleen mogelijk wanneer het advies van het Stimuleringsfonds Volkshuisvesting (SVn)

wordt gevolgd

4.14

Het verstrekken van opdrachten met betrekking tot de uitvoering van projecten (zoals – maar niet beperkt tot - opdrachten aan een adviesbureau voor flora en fauna onderzoek, een bestemmingsplanprocedure, en/of een stedenbouwkundige)

Teamleider, Projectleider

Tot maximaal € 10.000,- per opdracht

4.15

Proces-verbaal van (eind)opneming en het opstellen van projectverslagen

Teamleider, Projectleider

Team Vastgoed en Woningbedrijf

 

4.16

(Ver)koop

A. Het nemen van een besluit tot het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst tot (ver)koop van een woning behorende tot het gemeentelijk vastgoed (waaronder het gemeentelijk woningbedrijf)

B. Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst tot (ver)koop van een woning behorende tot het gemeentelijk vastgoed (waaronder het gemeentelijk woningbedrijf) (ondertekenen)

Artikel 160, eerste lid onder e, en 171, tweede lid, Gemeentewet (mandaat en volmacht)

Teamleider

Inclusief alle feitelijke en juridische handelingen behorende bij het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst.

 

Geen mandaat en volmacht bij ‘reguliere’ (ver)koop = een (ver)koop zonder voorwaarden/voorbehouden, tenzij de betreffende onroerende zaak voorkomt op de meest recente, door het college vastgestelde, verkooplijst en onder de door het college bij deze verkooplijst gestelde mandaat-/volmachtvoorwaarden . Bij een ‘reguliere’ (ver)koop vindt ondertekening van de overeenkomst in beginsel dus plaats door de burgemeester

 

Bij ‘voorwaardelijke’ (ver)koop (= een (ver)koop onder voorwaarden/voorbehouden): wel volmacht, onder een totstandkomingsvoorwaarde of opschortende/ontbindende voorwaarde (zoals een voorbehoud van goedkeuring door het college en/of de raad)

4.17

(Ver)huur

  • A.

    Het nemen van een besluit tot het aangaan, wijzigen of verlengen of beëindiging (op verzoek van huurder) van een overeenkomst tot verhuur van een woning behorende tot het gemeentelijk vastgoed (waaronder het gemeentelijk woningbedrijf)

  • B.

    Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het aangaan, wijzigen, verlengen of beëindiging (op verzoek van huurder) van een overeenkomst tot verhuur van een woning behorende tot het gemeentelijk vastgoed (waaronder het gemeentelijk woningbedrijf) (ondertekenen)

Artikel 160, eerste lid onder e, en 171, tweede lid, Gemeentewet (mandaat en volmacht)

Teamleider, financieel medewerker Woningbedrijf, medewerker Woningbedrijf

Afdelingshoofd voor wat betreft gemeentelijk vastgoed.

 

Financieel medewerker Woningbedrijf, medewerker Woningbedrijf voor wat betreft het Woningbedrijf.

 

Inclusief alle feitelijke en juridische handelingen behorende bij het aangaan, wijzigen, verlengen of (tussentijds) beëindigen van een overeenkomst en met betrekking tot onder meer de verhoging van huurprijzen, indexering, renovatie, herstructurering, (ver)nieuwbouw en (andere) wettelijke wijzigingen

4.18

Het toekennen van urgentiepunten aan een woningzoekende

Urgentiecommissie

4.19

Feitelijke afhandeling

Het afhandelen van een huuropzegging, het inschakelen van een deurwaarder bij de invordering en het schouwen van een huurwoning van het gemeentelijk woningbedrijf

Teamleider, financieel medewerker Woningbedrijf, medewerker Woningbedrijf

4.20

Opdrachten ter zake werken, leveringen of diensten (aanbestedingen) betreffende gemeentelijk vastgoed en het woningbedrijf

Het vertegenwoordigen van de gemeente bij het uitschrijven van aanbestedingen, het opstellen van een proces-verbaal van aanbesteding, de gunning van opdrachten (inclusief het ondertekenen van de daaruit voortvloeiende overeenkomsten) en het afwijzen van opdrachten

Artikel 160, eerste lid, onder e, jo. 171, tweede lid, Gemeentewet

Teamleider

Voorwaarden:

  • In overeenstemming met het Inkoop- en aanbestedingsbeleid

  • Passend binnen de meerjarenonderhoudsplannen

  • Passend binnen de opdracht

  • Ten overvloede: rekening houdende met het gestelde onder artikel 2 lid 6 van het algemene deel van het mandaatstatuut

4.21

Het doen van uitgaven voor het dagelijks onderhoud van gemeentelijk vastgoed, passend binnen de onderhoudsbudgetten die door de gemeenteraad zijn vastgesteld tot een bedrag van maximaal € 2.000,-

 

Het doen van uitgaven voor het dagelijks onderhoud van gemeentelijk vastgoed, passend binnen de onderhoudsbudgetten die door de gemeenteraad zijn vastgesteld tot een bedrag van maximaal € 50.000,-

 

Het doen van uitgaven voor het dagelijks onderhoud van gemeentelijk vastgoed, passend binnen de onderhoudsbudgetten die door de gemeenteraad zijn vastgesteld tot een bedrag van maximaal € 100.000,-

Artikel 160 Gemeentewet

Bouwkundige, bouwkundige opzichter

 

Teamleider

 

Afdelingshoofd

4.22

Het doen van uitgaven voor het dagelijks- en contractonderhoud m.b.t. het Woningbedrijf, passend binnen (i) de onderhoudsbudgetten die door de gemeenteraad zijn vastgesteld en (ii) het dagelijks en contractonderhoud, tot een bedrag van maximaal € 25.000,-

Artikel 160 Gemeentewet

Bouwkundige opzichter, Medewerker Woningbedrijf, Financieel medewerker Woningbedrijf

 

Het doen van uitgaven voor het dagelijks- en contractonderhoud m.b.t. het Woningbedrijf, passend binnen (i) de onderhoudsbudgetten die door de gemeenteraad zijn vastgesteld en (ii) het dagelijks en contractonderhoud, tot een bedrag van maximaal € 50.000,-

 

Teamleider

 

 

Het doen van uitgaven voor het dagelijks- en contractonderhoud m.b.t. het Woningbedrijf, passend binnen (i) de onderhoudsbudgetten die door de gemeenteraad zijn vastgesteld en (ii) het dagelijks en contractonderhoud, tot een bedrag van maximaal € 100.000,-

 

Afdelingshoofd

 

 

     

 

     

   

Bijlage 1: Vertegenwoordiging in rechte

 

Het vertegenwoordigen van de gemeente of een bestuursorgaan van de gemeente in woord en geschrift in alle soorten rechtsgedingen (waaronder bezwaar- en beroepsprocedures) en bij alternatieve vormen van geschillenbeslechting (zoals mediation en arbitrage):

  • Burgemeester

  • Alle wethouders

  • Algemeen directeur/Gemeentesecretaris

  • Alle Afdelingshoofden

  • Alle Teamleiders

  • Juridisch adviseur

  • Jurist Omgevingsrecht

  • Handhavingsjurist

  • Kwaliteitsmedewerker

  • Alle Beleidsmedewerkers

  • Medewerker Ruimtelijke Ordening

  • Medewerker VTH

  • Medewerker Gemeentelijk Woningbedrijf

  • Medewerker Integrale veiligheid

  • P&O-adviseur

Bijzonderheden:

  • Alle Afdelingshoofden en alle Teamleiders zijn bevoegd ondermandaat te verlenen aan medewerkers.

  • Voordat op verzoek van (een bestuursorgaan van) de gemeente Koggenland een gerechtelijke procedure wordt gestart, dient het bevoegde gezag eerst een procesbesluit te nemen (artikel 160, eerste lid, onder f, Gemeentewet). Bij het voeren van verweer is het nemen van een procesbesluit – voor zover het zijn/haar afdeling en expertise betreft - gemandateerd aan de hierboven genoemde functies.

  • De vertegenwoordiging vindt plaats in overleg met de afdeling Juridische Zaken en - bij politieke of anderszins gevoelige zaken - de verantwoordelijke portefeuillehouder.

  • Met inachtneming van artikel 160, eerste lid, onder f, Gemeentewet heeft de gemeenteraad op 12 februari 2007 het college gemachtigd om namens de raad te besluiten tot het voeren van en het nemen van de daarbij behorende beslissingen ter voorbereiding, ter voorkoming of ter beëindiging van bestuursrechtelijke procedures en het instellen van alle rechtsmiddelen in alle instanties zowel eisend als verwerend.

Bijlage 2: Organogram

 

Afdelingshoofd Dienstverlening

Afdeling Dienstverlening

Teamleider GCC, Burgerzaken en Sport

Team GCC en Burgerzaken

Team Sport

Teamleiders Zorg (2x)

Teams Zorg (2x)

Teamleider Openbare Ruimte

Team Openbare Ruimte

Teamleider VTH/RO

Team VTH/RO

 

Afdelingshoofd Bedrijfsvoering

Afdeling Bedrijfsvoering

Team Informatie

  • 1.

     

Team Staf

Teamleider Staf

Team Financiën

Teamleider Financiën

 

Afdelingshoofd Bestuur

Afdeling Bestuur

Teamleider Beleid

Team Beleid

Teamleider Projectmanagement

Team Projectmanagement

Teamleider Bestuursondersteuning

Team Bestuursondersteuning

Teamleider Bestuursadvies

Team Bestuursadvies

Teamleider Vastgoed en Woningbedrijf

Team Vastgoed en Woningbedrijf

 

 

Bijlage 3: Overzicht functies binnen de gemeentelijke organisatie die een directe relatie hebben tot dit besluit

 

Voor vragen over de bevoegdheden op persoonsniveau, kunt u contact opnemen via info@koggenland.nl

 

Algemeen directeur/Gemeentesecretaris

Eerste loco-secretaris

Afdelingshoofd Bedrijfsvoering

Tweede loco-secretaris

Afdelingshoofd Bestuur

Derde loco-secretaris

Afdelingshoofd Dienstverlening

 

Afdeling Dienstverlening

Afdelingshoofd Dienstverlening

Beleidsmedewerker HR

HR-adviseur

Medewerker P&O

KOM-medewerker salarisadministratie

Teamleider GCC/Burgerzaken & Sport

Coördinator Burgerzaken

Medewerker Frontoffice

Backoffice medewerker

Security officer

Gemandateerde

Applicatiebeheerder

 

Afdeling Bestuur

Afdelingshoofd Bestuur

Teamleider Zorgteam 1

Teamleider Zorgteam 2

Beleidsmedewerker Sociaal Domein

Coördinator Zwembaden & Sport

Coördinator binnensportaccomodaties

Juridisch kwaliteitsmedewerker

Medewerker Woningbedrijf

Financieel medewerker Woningbedrijf

Beleidsmedewerker RO

Bouwkundige

Bouwkundige opzichter

 

Afdeling Bedrijfsvoering

Afdelingshoofd Bedrijfsvoering

Teamleider Staf

Juridisch adviseur

Secretaris Commissie Bezwaarschriften

Eerste plaatsvervangend secretaris Commissie

Bezwaarschriften

Adviseur Openbare Orde en Veiligheid

Functionaris gegevensbescherming

Privacy Officer

Chief Information Security Officer