Organisatie | Brunssum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handboek Vervanging Gemeente Brunssum 2022 |
Citeertitel | Besluit vervanging archiefbescheiden gemeente Brunssum 2022 |
Vastgesteld door | gemandateerde functionaris |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-01-2024 | nieuwe regeling | 12-12-2023 | 202367122 |
Ondergetekende, de heer Willem Spelthan, hoofd afdeling Informatiemanagement van de gemeente Brunssum besluit, gemandateerd door het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Brunssum, in hun besluit van 13 oktober 2015, documentnummer: 582246, gelet op de regeling van de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 6 december 2012 (nr. WJZ/466161 10265) tot wijziging van de Archiefregeling in verband met het stellen van nadere regels omtrent vervanging; artikel 7 van de Archiefwet
Dit besluit treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dag van bekendmaking van dit besluit op de website overheid.nl
Dit besluit kan worden aangehaald als: Besluit vervanging archiefbescheiden gemeente Brunssum 2022.
Reproductie is noodzakelijk wegens het feit dat de overheid steeds meer digitaal communiceert met de burgers, bedrijven en in het onderlinge verkeer. Dat leidt tot de wens om werkprocessen volledig digitaal in te richten. Daar hoort ook een volledig digitale informatiehuishouding bij. Wat er nog op papier wordt vastgelegd, maakt plaats voor digitale scans. Het is in zulke situaties mogelijk om papieren archiefbescheiden ook formeel te vervangen door digitale reproducties. De papieren originelen worden dan vernietigd. Steeds meer overheidsorganisaties gaan over op digitaal werken. Zo ook de gemeente Brunssum. Dat is een logisch uitvloeisel van Het Nieuwe Werken en van nieuwe dienstverleningsconcepten, technische ontwikkelingen en de digitalisering van de samenleving als geheel.
De belangen van de gemeente en de overige overheidsorganen zijn als volgt gewaarborgd: Vervanging is digitalisering met de verplichting om de originele archiefbescheiden te vernietigen. Vervanging is een onomkeerbaar proces. Dat is alleen toegestaan binnen de kaders van de Archiefwet 1995 en verwante regelgeving.
De belangen van recht- of bewijszoekende, historisch onderzoek en de waarde van de informatie als bestanddeel van het cultureel erfgoed zijn als volgt gewaarborgd: Bij een vervangingsbesluit moet de zorgdrager uit hoofde van artikel 2 van het archiefbesluit 1995 ook rekening houden met de waarde van de archiefbescheiden als onderdeel van cultureel erfgoed (historisch onderzoek). De gemeente Brunssum maakt dus onderscheid tussen het erfgoedbelang van archieven en de bronfunctie. Het gaat er bij het erfgoedbelang vooral om of een archiefstuk als zodanig betekenis heeft voor een samenleving of een maatschappelijke groep. Die betekenis is sterk, zij het niet exclusief, verbonden aan het originele object en daarom moeilijk vervangbaar.
Het college van burgemeester en wethouders van Brunssum,
Hoofd afdeling Informatiemanagement
Willem Spelthan
Handboek Vervanging Gemeente Brunssum 2022
Overheidsinstanties communiceren steeds meer digitaal met burgers, bedrijven en in het onderlinge verkeer. Dat leidt tot de wens om werkprocessen volledig digitaal in te richten. Daar hoort ook een volledig digitale informatiehuishouding bij. Het is in zulke situaties mogelijk om vervanging toe te passen.
Vervanging is het proces waarbij archiefbescheiden worden vervangen door een andere vorm waarbij het origineel vervolgens wordt vernietigd. Het meest bekende voorbeeld daarvan is het omzetten van papieren bescheiden naar de digitale vorm met inbegrip van vernietiging van het originele analoge document.
Artikel 7 Archiefwet 1995 stelt dat de zorgdrager de bevoegdheid heeft om over te gaan tot vervanging. Vervanging is een onomkeerbaar proces dat van invloed kan zijn op de bruikbaarheid van overheidsinformatie. Daarom is de kwaliteit en duurzaamheid van de reproducties van belang. Voorbereidingen en uitvoering van het vervangingsproces eisen zorgvuldige afwegingen die passen binnen de wettelijke kaders.
Het vervangingshandboek beschrijft stapsgewijs welke afwegingen het vervangingsproces vergt en hoe deze moeten worden vastgelegd en verantwoord. Het resultaat is een goed doordacht handboek om het gehele proces van vervanging van begin tot eind zowel juridisch als technisch op een verantwoorde en praktische wijze vast te leggen. Zie Figuur 1 voor een schematische weergave van het vervangingsproces.
Het vervangingshandboek heeft drie functies:
Mijn dank gaat uit aan Geert Luijkx, gemeentearchivaris bij Historisch Centrum Limburg voor al zijn adviezen en het beschikbaar stellen van het format ‘handboek vervanging archiefbescheiden’. Aan Julia Emmen, adviseur digitaal informatiebeheer bij Historisch Centrum Limburg voor haar begeleiding bij het opzetten van een metadataschema.
Figuur 1: systematische weergave van het vervangingsproces.
(Bron: Nationaal Archief. (2016.). Handreiking vervanging archiefbescheiden versie 2.0)
Het huidige handboek vervanging dateert van 29 september 2015 en was onder andere gericht op de vervanging van analoge archiefbescheiden te vervangen door digitale reproducties, oftewel het proces tot het verkrijgen van een vervangingsbesluit, ook wel substitutie genoemd. Maar ook om de organisatie zaakgericht te laten werken conform de uitgangspunten van het programma Overheid heeft antwoord. Een dergelijke werkwijze vereist een Document Management Systeem (DMS) / Zaaksysteem (ZS) die het zaakgericht werken ondersteunt. Bij de gemeente Brunssum maakten we tot 30 april 2022 gebruik van de applicatie Verseon van Circle Software. Een applicatie die al deze elementen bezit. Deze applicatie zorgt ervoor dat archiefbescheiden digitaal worden opgeslagen in zaakdossiers.
Vanaf 1 november 2021 is daar de applicatie Djuma van Visma Circle voor in de plaats gekomen en zijn we gestart met gebruik van Djuma voor de generieke zaaktypen. Vanaf 30 april 2022 is de gemeente Brunssum volledig over naar Djuma en is Verseon bevroren. In de periode van 1 november 2021 tot en met 30 april 2022 werden beide applicaties naast elkaar gebruikt, echter Verseon alleen oom bestaande zaken af te handelen en voor zaken waarbij een koppeling lag tussen de vakapplicaties Suite Sociaal Domein en Suite4Omgevingsdiensten.
In 2015 werd na het doorlopen van een stevig traject door de gemeentearchivaris een positief advies afgegeven ten aanzien van het voorgenomen besluit tot vervanging van alle analoge archiefbescheiden vanaf 1 januari 2016. Op 13 oktober 2015 is het college akkoord gegaan en is het vervangingsbesluit een feit, met uitzondering van:
Burgerzaken/Burgerlijke stand: Bij de processen van burgerzaken is nog geen substitutie van toepassing. In samenspraak met de procesverantwoordelijke is gekozen voor de analoge aanpak. Zodra er tussen beide systemen een koppeling bestaat die voldoet aan de NEN 2082 zal ook hier een verzoek tot vervanging aan het college worden ingediend. Zolang dit niet voorhanden is gelden voor deze processen de uitgangspunten van de analoge opslag.
P&O: personeelsdossier: De dossiers worden in principe analoog bijgehouden. Registratie en creatie van zaken vinden plaats in Verseon maar er wordt een analoge neerslag opgevoerd voor in het P-dossier. Op deze wijze kan worden voldaan aan de plicht om een medewerker volledig inzicht te geven in het P-dossier. Hier is geen hybride situatie mogelijk. Zodra het huidige HRM-systeem beschikt over de mogelijkheid om digitaal en zaakgericht te koppelen met het NEN 2082 gecertificeerde DMS dan zal deze worden ingericht.
Dit betekent dus dat vanaf 1 januari 2016 alle analoge documenten gedigitaliseerd worden, geregistreerd in het zaaksysteem en de analoge stukken na drie maanden worden vernietigd. Digitaal is dus leidend.
Tot slot heeft er in 2017 een reorganisatie plaatsgevonden, waardoor de samenstelling van de organisatie is gewijzigd ten opzichte van de vermelding in het handboek van 29 september 2015. Zie bijlage B voor het huidige organisatieschema.
Het proces BIBOB wordt nu als volgt uitgevoerd: de aanvraag, inclusief bijlagen worden gedigitaliseerd en geregistreerd in het zaaksysteem, waarna de medewerker de aanvraag in behandeling gaat nemen. De analoge documenten worden in de Archiefkluis in een afgesloten kast bewaard en vervolgens vernietigd conform de daarvoor geldende termijn, zoals in de i-Navigator genoemd.
(Bron: i-Navigator bij zaaktype: BIBOB-onderzoek).
In de nieuwe situatie, vanaf 1 januari 2024 worden de documenten van het BIBOB proces, net als alle andere analoge ontvangen documenten gedigitaliseerd, geregistreerd en opgeborgen bij de dagpost, om na drie maanden vernietigd te worden.
Hiervoor is een positief advies van de gemeentearchivaris afgegeven en is zowel de proceseigenaar als de behandelend medewerker akkoord. Zie hiervoor bijlage N.
Er zijn diverse aanleidingen om het Handboek vervanging te vernieuwen. Zo wordt in het huidige handboek verwezen naar de Archiefregeling 2009/2010. Inmiddels is deze gewijzigd in de Archiefregeling 2014 tot heden. Maar ook op technisch vlak is er veel gebeurd. Ons huidige zaaksysteem Verseon is niet meer geschikt om ons als digitale overheid te ondersteunen en mee te gaan in de veranderingen die op de korte termijn gaan komen. Daarom is op 28 juli 2020 door het college besloten om ons huidige zaaksysteem te upgraden naar Djuma van Visma Circle. Deze applicatie is gebruikersvriendelijker en kan beter inspelen op de voornoemde (technische) veranderingen. Djuma is vanaf 1 november 2021 operationeel met de reguliere zaaktypen.
Dit geldt ook voor de processen die de afgelopen jaren zijn geactualiseerd. Door het gebruik en updaten van software is het mogelijk om processen nog efficiënter in te richten. Maak ook door het vastleggen van werkafspraken van het cluster DIV in het Handboek DIV, waardoor duidelijkheid is geschept voor het verwerken van informatiestromen.
Zoals in paragraaf 1.1 vermeld is er destijds geen vervangingsbesluit genomen voor onder andere de P&O documenten. In 2021 is de afdeling Bestuurszaken, cluster P&O gestart met het project implementatie Motion. Deze personeelsapplicatie gaat de huidige applicaties Pims en Youpp vervangen. Motion bevat een eigen DMS module waarop selectie en vernietiging kan worden toegepast conform de geldende selectielijst. Het vervangingsbesluit van P&O documenten is als addendum opgenomen in dit handboek vervanging.
Het doel van dit handboek is om de versie van 2016 te vervangen en uit te breiden met het digitaliseren en vervangen van P&O documenten, om een einde te maken aan de hybride situatie van deze documenten.
Dit vervangingshandboek is van toepassing op de vervanging van analoge inkomende post, analoge uitgaande post en analoge documenten met een natte handtekening. Zowel documenten die op termijn vernietigd kunnen worden, als documenten die voor blijvende bewaring in aanmerking komen vallen onder de reikwijdte van dit vervangingshandboek. De vervanging wordt toegepast na de inwerktreding van het vervangingsbesluit met uitzondering van de documenten van: P&O, Burgerzaken, Burgerlijke stand en BIBOB, zoals reeds in paragraaf 1.1 is aangegeven.
Het vervangingsproces bestaat uit de volgende zeven stappen:
Tijdelijk opslaan van de analoge archiefbescheiden: De te vervangen archiefbescheiden worden, op ontvangstdatum, opgeborgen in dag-hangmappen. Deze dag-hangmappen worden in de paternosterkast, in de DIV ruimte van de gemeente Brunssum opgeslagen totdat zij vernietigd worden. De paternosterkast wordt bij afwezigheid afgesloten en de sleutel wordt opgeborgen in een sleutelkast met cijfercode. Deze cijfercode is alleen bij de medewerkers van het cluster DIV bekend.
Vernietiging analoge archiefbescheiden: De vervangen analoge archiefbescheiden worden drie maanden in de dag-hangmappen opgeslagen. Nadat de archiefbescheiden de benodigde kwaliteitscontroles hebben doorlopen en drie maanden zijn verstreken, worden de vervangen analoge archiefbescheiden, nadat een verklaring van vervanging is opgemaakt, vernietigd door een erkend bedrijf. Hiervoor is een doorlopende machtiging afgegeven.
De procedures ten aanzien van het scannen zijn opgenomen in de volgende bijlagen:
Archiefbescheiden ontlenen hun belang en betekenis mede aan de context waarin zij zijn ontstaan. Deze context is nodig om informatie beter vindbaar, herbruikbaar en relevant te maken. Het gaat hierbij onder meer om de inhoud, structuur en verschijningsvorm bij de uitvoering van de werkprocessen. Deze context moet na vervanging toegankelijk en re-construeerbaar blijven. Om de context van vervanging archiefbescheiden vast te leggen, registreert gemeente Brunssum metadata. De gemeente Brunssum heeft, conform artikel 19 Archiefregeling, een metagegevensschema, als bedoeld in NEN-ISO 23081:2006, vastgesteld op 16 november 2021 voor de applicatie Djuma. In bijlage C is de verwijzing naar de metadataschema’s.
Wet- en regelgeving, het hebben van een specifieke verschijningsvorm en historische context kunnen aanleidingen zijn om specifieke archiefbescheiden uit te zonderen van vervanging. Vandaar dat binnen de gemeente Brunssum de volgende archiefbescheiden worden uitgezonderd van vervanging:
Archiefbescheiden die op grond van relevante wet- en regelgeving in hun originele vorm bewaard moeten blijven. Een voorbeeld hiervan zijn de akten burgerlijke stand, op grond van de Regeling papier en schrijfmiddelen voor de burgerlijke stand 1994, artikel 2 lid 1, dat een uitwerking is van Besluit Burgerlijke Stand 1994, artikel 10 mogen deze niet vervangen worden.
LET OP: Alleen de consulent DIV bepaalt op basis van een toets of analoge documenten onder de uitzonderingen vallen die van toepassing zijn op de uitgangspunten van het vervangingsproces. Alle documenten die voor vervanging in aanmerking komen worden aangeleverd bij het DIV-cluster van de afdeling Informatiebeheer.
Artikel 6 Archiefbesluit 1995 stelt dat een reproductie een juiste en volledige weergave moet zijn van de in de te vervangen archiefbescheiden voorkomende gegevens. Daarom heeft gemeente Brunssum criteria bepaald voor de visuele, inhoudelijke en technische kwaliteit van de digitale reproducties.
Onderstaande criteria zijn in lijn met de Handreiking vervanging archiefbescheiden versie 2.0 van het Nationaal Archief. Gemeente Brunssum controleert tijdens de kwaliteitscontroles op de onderstaande visuele criteria:
De aanwezigheid van artefacten:
Artefacten zijn afwijkingen die alleen visueel kunnen worden vastgesteld, zoals onder meer:
De gemeente Brunssum controleert tijdens de kwaliteitscontroles op de onderstaan de inhoudelijke criteria:
De gemeente Brunssum controleert tijdens de kwaliteitscontroles op de onderstaande inhoudelijke criteria:
Op grond van artikel 26b, sub b en c van de Archiefregeling moet de zorgdrager in het besluit tot vervanging inzicht geven in de inrichting van de apparatuur waarmee wordt vervangen, de gekozen instellingen, de randapparatuur, de software en de gekozen instellingen. Dit hoofdstuk beschrijft de gekozen technische infrastructuur.
5.1 Document management systeem:
De digitale reproducties worden opgeslagen in het informatiesysteem van de gemeente Brunssum, met uitzondering van de P&O documenten, zie paragraaf 5.2. De Gemeente Brunssum gebruikt Djuma van Visma Circle als informatiesysteem. De inrichting en het gebruik van het informatiesysteem voldoen aan de criteria van de Archiefwet 1995, dat wil zeggen, voldoet aan de NEN-ISO 16175-1:2020 norm. Dit is aangetoond door middel van de audit van het Historisch Centrum Limburg op 21 juni 2022. Djuma heeft geen directe koppeling met de i-Navigator, maar in de i-Navigator worden de werkprocessen, de informatieobjecten die een rol spelen bij die werkprocessen en de basis- en kernregistraties die worden geraadpleegd door de werkprocessen beschreven en beheerd. Dit gebeurd middels een export uit de i-Navigator en een import functie in Djuma.
De gemeente Brunssum heeft bij de keuze voor merk, type, standaardinstellingen van de apparatuur, randapparatuur en de software de in hoofdstuk 2. Beeldkwaliteit genoemde criteria meegenomen in haar keuze. De scanner werkt met voorgeprogrammeerde instellingen. De technische specificaties voor de scanner van de gemeente Brunssum zijn opgenomen in bijlage E: Technische specificaties scanner. De scanner levert de volgende technische metadata:
Voor het scannen wordt gebruik gemaakt van Kofax scansoftware.
5.3 Kwaliteit technische infrastructuur:
Voor het technisch beheer en onderhoud van de hard- en software, waaronder het informatiesysteem, zijn afspraken vastgelegd met Parkstad-IT te Heerlen. Voor het beheer en onderhoud van de scanners zijn de clusters Functioneel Applicatiebeheerders (FAB-ers) en Documentaire Informatie Voorziening (DIV) van de afdeling Informatiemanagement verantwoordelijk.
Om te controleren of de gemeente Brunssum scant volgens de in 4.3 Technische criteria genoemde technische criteria, voert de gemeente Brunssum op de volgende momenten een uitgebreide technische controle uit:
Gemeente Brunssum controleert de scanapparatuur periodiek. Fouten die door de controle zijn opgemerkt worden door de gemeente Brunssum hersteld. De gebruikte scanapparatuur en software wordt wekelijks gecontroleerd en gekalibreerd. Hierbij wordt gecontroleerd of:
Daarnaast worden de scanners wekelijks schoongemaakt. Hierdoor wordt voorkomen dat stofdeeltjes, spikkeltjes of strepen veroorzaken op de scanafbeelding.
De keuzes ten aanzien van de reproductiewijze worden op grond van artikel 26b sub e van de Archiefregeling in dit hoofdstuk beschreven; ”De zorgdrager moet inzicht geven in de wijze waarop de reproductie tot stand komt, waartoe in elk geval worden gerekend de formaten, bewerkingen, metagegevens en, voor zover van toepassing, de keuze ter zake van reproductie per batch of per stuk”.
De voorbereidingshandelingen bepalen deels wat er wel en niet zichtbaar is op de uiteindelijke scan. Vandaar dat de gemeente Brunssum de volgende voorbereidingshandelingen toepast voor het scannen van de documenten:
Sommige archiefbescheiden zijn moeilijk te scannen en hebben meer aandacht nodig tijdens de scanvoorbereidingen. Extra zorgvuldigheid is noodzakelijk bij:
Indien een analoog archiefstuk niet gedigitaliseerd kan worden, kan geen vervanging plaatsvinden. Daarom gaat de gemeente Brunssum als volgt om met archiefbescheiden die niet vervangen kunnen worden: Niet scanbare documenten worden analoog gearchiveerd. Voor het werkproces wordt een digitale kopie, foto of vermelding in het informatiesysteem geregistreerd. Met behulp van deze registratie wordt de relatie gelegd tussen het analoge en digitale archief. Het stuk wordt bewaard in het analoog archief.
Artikel 3 Archiefwet 1995 verplicht overheidsorganisaties tot het in goede, geordende en toegankelijke staat houden van archiefbescheiden. Deze verplichting is ook van toepassing op reproducties die op grond van een vervangingsbesluit originele archiefbescheiden vervangen. Artikel 26b sub f en h van de Archiefregeling schrijft de zorgdrager voor om inzicht te geven in de inrichting van de controle op juiste en volledige weergave en van het herstel van fouten en in de kwaliteitsprocedures.
De kwaliteit van de vervangen archiefbescheiden en het beheer ervan zijn op verschillende manieren gewaarborgd. Om de kwaliteit van het vervangingsproces en van de reproducties te kunnen borgen, voert de gemeente Brunssum interne kwaliteitscontroles uit. Deze kwaliteitscontroles bestaan uit een combinatie van dagelijkse controle (paragraaf 7.1) en periodieke steekproef controle (paragraaf 7.2).
De dagelijkse visuele controle is gebaseerd op het 4-ogen principe. De medewerker die verantwoordelijk is voor het maken van de scans, controleert de scans door deze te vergelijken met het papieren origineel. Tijdens deze controle wordt gecontroleerd of de scans voldoen aan de in paragraaf 4.1 Visuele criteria genoemde criteria. Als een document zichtbaar afwijkt van het origineel wordt het document opnieuw gescand. Als de kwaliteit na een tweede keer scannen wederom onvoldoende is, wordt de scanner gecontroleerd.
De medewerker die verantwoordelijk is voor het registreren van de scans, controleert tijdens de registratie of de scans voldoen aan de eerder genoemde criteria. Als een document zichtbaar afwijkt van het origineel wordt het document opnieuw gescand.
7.2 Periodieke steekproef controle:
Voorafgaand aan de daadwerkelijke vernietiging van de papieren archiefbescheiden voert de gemeente Brunssum een steekproef controle uit om te beoordelen of de vervangen archiefbescheiden voldoen aan de eisen en normen die omschreven staan in paragraaf 4.1 Visuele criteria en 4.2 Inhoudelijke criteria.
Tijdens de steekproefcontrole wordt 10 % van de vervangen documenten door een DIV consulent van de afdeling Informatiemanagement van de gemeente Brunssum gecontroleerd. Tijdens de steekproefcontrole worden willekeurige documenten van verschillende dagen van de periode gecontroleerd. Hierbij wordt een foutmarge gehanteerd van maximaal 10 procent. De steekproefcontrole wordt goedgekeurd als het aantal fouten kleiner is dan het maximale toegestane aantal fouten. Indien het aantal fouten groter is dan het maximale toegestane aantal fouten worden alle documenten van de gehele periode gecontroleerd en, indien nodig, opnieuw gescand. Alle fouten die uit de steekproefcontrole naar boven komen worden door gemeente Brunssum hersteld. De resultaten van de steekproefcontroles worden vastgelegd in controleformulieren, zie bijlage F: Controleformulier voor het algemene controleformulier en bijlage G voor het controleformulier voor Wmo, Jeugdzorg en Vergunningen.
Het vervangingsbesluit is een besluit in de zin van artikel 1:3 Algemene wet bestuursrecht, zoals de toelichting bij de artikelen 6 en 7 van het Archiefbesluit 1995 vermeldt. Dit houdt in dat het vervangingsbesluit gepubliceerd moet worden, zodat belanghebbende(n) de gelegenheid hebben om eventueel bezwaar te maken tegen het besluit.
De vervanging wordt toegepast na de inwerktreding van het vervangingsbesluit. Vervanging binnen de gemeente Brunssum wordt toegepast als het vervangingsbesluit is gepubliceerd, de bezwaartermijn van zes weken is verstreken en over de eventueel daaruit volgende bezwaren zijn definitieve uitspraken gedaan.
9 Uitvoering van het vervangingsbesluit:
De kwaliteit van het vervangingsproces valt of staat met de uitvoering ervan. De gemeente Brunssum zorgt ervoor dat de bij het vervangingsproces betrokken medewerkers, zie bijlage H, bekend zijn met het handboek vervanging en in staat zijn om met het handboek te werken. De resultaten van toetsing en controles worden, indien nodig, met de betrokken medewerkers besproken.
9.1 Vernietiging van de vervangen archiefbescheiden:
Artikel 26b sub 9 van de Archiefregeling verplicht de zorgdrager een beschrijving op te nemen van het proces van vernietiging van de vervangen archiefbescheiden.
Hoe snel tot vernietiging van de vervangen archiefbescheiden wordt overgegaan is afhankelijk van de aard van de vervangen archiefbescheiden en de doorlooptijd van de kwaliteitstoetsing. De gemeente Brunssum vernietigd de vervangen archiefbescheiden nadat deze de benodigde kwaliteitscontroles hebben doorlopen. Hierbij wordt de termijn van drie maanden gehanteerd. In de praktijk houdt dit in dat iedere ochtend van een werkdag de dagpost van drie maanden geleden wordt vernietigd.
9.2 Verklaring van vervanging:
Nadat de vervanging daadwerkelijk is uitgevoerd, de originele archiefbescheiden zijn gereproduceerd en vervolgens zijn vernietigd, moet de zorgdrager zoals voorgeschreven in artikel 8 van het Archiefbesluit een verklaring van vervanging opstellen. De verklaring van vervanging bevat de volgende drie onderdelen:
De gemeente Brunssum hanteert de volgende werkwijze. In de archiefkluis zijn twee blauwe afgesloten containers geplaats. Iedere container bevat de analoge documenten van één kwartaal. Na afloop van kwartaal wordt het voorgaande kwartaal vernietigd, zie onderstaand schema. Er Djuma wordt een zaak aangemaakt en voorzien van de hierboven genoemde verklaring die door het afdelingshoofd Informatiemanagement wordt getekend, dit is middels een mandaat vanuit het college van burgemeester en wethouders geregeld.
10 Beheer van het vervangingsbesluit:
Wijzigingen in de werkwijze van de gemeente Brunssum kunnen dusdanige invloed hebben op het vervangingsproces dat het vervangingsproces moet worden herzien. Vandaar dat gemeente Brunssum de geldigheid van de procedures en processen beschreven in het vervangingshandboek monitort en eventuele veranderingen zorgvuldig vast legt. De gemeente Brunssum controleert jaarlijks of er nog gewerkt wordt volgens het vervangingshandboek en zal, indien nodig, het vervangingshandboek aanpassen. Het resultaat van deze audit wordt vastgelegd en gerapporteerd aan het afdelingshoofd van de afdeling Informatiemanagement. Indien nodig worden maatregelen genomen om geconstateerde fouten te herstellen.
Kleine procedurele wijzigingen kunnen onmiddellijk doorgevoerd in het handboek. Deze kleine veranderingen worden door gemeente Brunssum bijgehouden in het logboek, zie Bijlage I. Gemeente Brunssum stelt het Historisch Centrum Limburg (HCL) op de hoogte bij het doorvoeren van dergelijke kleine veranderingen. Bij het doorvoeren van kleine veranderingen wordt het vervangingsproces opnieuw getoetst, zodat de werkbaarheid van het handboek gewaarborgd blijft.
Grotere wijzigingen in het vervangingsproces kunnen ertoe leiden dat er een nieuw vervangingsbesluit moet worden genomen. De gemeente Brunssum zal bij de volgende grote wijzigingen een nieuw vervangingshandboek en een nieuw vervangingsbesluit opstellen:
De gemeente Brunssum zal het nieuwe vervangingshandboek ter advisering voorleggen aan het HCL.
Bijlage D, Documenten uitgezonderd van vervanging:
Substitutie wordt niet toegepast voor zover het vervanging betreft van archiefbescheiden:
De uitzonderingscriteria zijn onderstaand toegelicht.
Bij de processen van burgerzaken is nog geen substitutie van toepassing. In samenspraak met de procesverantwoordelijke is gekozen voor de analoge aanpak. Zodra er tussen beide systemen een koppeling bestaat die voldoet aan de NEN 2082 zal ook hier een verzoek tot vervanging aan het college worden ingediend. Zolang dit niet voorhanden is gelden voor deze processen de uitgangspunten van de analoge opslag.
Bijlage E, Technische specificaties scanners:
100 x 100 dpi, 150 x 150 dpi, 200 x 200 dpi, 240 x 240 dpi, 300 x 300 dpi, 400 x 400 dpi, 600 x 600 dpi |
Zwart/wit / grijstinten: 200/300 dpi: 100 ppm/200 ipm (A4 liggend). | |
Scannen: 66,5 W, slaapstand: 3,5 W, stroom uitgeschakeld: 0 W | |
10 - 35 °C, vochtigheidsgraad: 20 - 80% relatieve vochtigheid | |
Ricoh MP CW2201sp, A0-plotter en scanner voor grote tekeningen | |
10 - 35 °C, vochtigheidsgraad: 20 - 80% relatieve vochtigheid | |
Bijlage H, Taken en verantwoordelijkheden:
Bijlage I, Logboek kleine veranderingen:
Kleine veranderingen in het vervangingsproces worden door [naam zorgdrager] bijgehouden in het onderstaande logboek.
Bijlage N, Positief advies en akkoord proceseigenaar omtrent BIBOB: