Organisatie | Krimpenerwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen Krimpenerwaard 2024 |
Citeertitel | Uitvoeringsregeling wegslepen, bewaren en teruggave van voertuigen Krimpenerwaard 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-01-2024 | nieuwe regeling | 12-12-2023 |
Op 28 november 2023 heeft de gemeenteraad van Krimpenerwaard de “Wegsleepverordening Krimpenerwaard 2024” vastgesteld.
Deze verordening is vastgesteld om uitvoering te geven aan de wegsleepregeling uit de Wegenverkeerswet 1994 (hierna: de WVW 1994) en het “Besluit wegslepen van voertuigen”.
In deze uitvoeringsregeling worden praktische zaken, taken en verantwoordelijkheden geregeld voor uitvoering van de wegsleepverordening. De mandatering, de berging met benodigde documenten en de werkinstructies die van toepassing zijn voor de uitvoering van de wegsleepverordening worden beschreven.
1.1 Bergen van een voertuig na een aanrijding of diefstal
Bij een aanrijding of diefstal is er sprake van het bergen van een voertuig. Het bergen van een voertuig in bovengenoemde situatie valt niet onder de werking van de wegsleepverordening en deze uitvoeringsregeling. In dergelijke situaties wordt het bergen verzorgd door de verzekeraarshulpdienst. Ook het veiligstellen van een voertuig na inbraak wordt veelal door de verzekeraarshulpdienst uitgevoerd. Bij twijfel voert de politie overleg met de gemeente; de politie heeft bij een aanrijding of diefstal een leidende rol.
Op basis van artikel 170, eerste lid van de WVW 1994 is de bevoegdheid tot het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen een vorm van bestuursdwang. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd tot het toepassen van bestuursdwang. Burgemeester en wethouders hebben hun bevoegdheid tot toepassen van bestuursdwang voor het wegslepen van voertuigen gemandateerd aan de hiertoe door hen aangewezen personen. Dit zijn de (ingehuurde) Buitengewoon opsporingsambtenaren (Boa’s) 1 , de rechtsgeldig aangewezen toezichthouders op de warenmarkten2 en de politieambtenaren van de eenheid Den Haag, team Krimpenerwaard3 .
De gemandateerden zijn bevoegd om op te kunnen treden als met een voertuig een bij of krachtens de WVW 1994 vastgesteld voorschrift wordt overtreden en bovendien verwijdering van het voertuig noodzakelijk is in verband met:
Uit de woorden “en/of” blijkt dat er tegelijkertijd sprake kan zijn van meerdere criteria, die de situatie wegsleepwaardig maken. Eén van de criteria is voldoende om de wegsleepregeling te kunnen toepassen. Als er wel een overtreding is maar de noodzaak tot slepen ontbreekt, dan kan er niet weggesleept worden. In dergelijk geval wordt een boete opgelegd. Het aantreffen van een fout geparkeerd voertuig op een aangewezen weg of weggedeelte, als bedoeld in artikel 2 van het “ Besluit wegslepen voertuigen” is in beginsel voldoende om de wegsleepverordening toe te passen. De veiligheid op de weg of de vrijheid van het verkeer hoeft dan niet tevens in het geding te zijn. De noodzaak voor het wegslepen moet in zekere mate duidelijk zijn.
De wegsleepbedrijven Verweij’s Trucking B.V. te Lopik en Loonbedrijf ’t Hart van de Krimpenerwaard B.V. te Lekkerkerk zijn namens het college van burgemeester en wethouders gemandateerd om de overbrenging en de inbewaringstelling van een voertuig te verzorgen, het proces-verbaal op te maken, het bewaringsregister bij te houden en de verschuldigde kosten van de loze ritten en het overbrengen en bewaren van een voertuig te innen.
De bergers zijn hierbij verantwoordelijk voor:
het afgeven van voertuigen aan rechthebbende4 ;
De benodigde documenten die van toepassing zijn voor de uitvoering van de wegsleepverordening zijn:
3 1 Het proces-verbaal van bevindingen
Degene die de noodzaak tot wegslepen vaststelt maakt van deze constatering een proces-verbaal op.
Het proces-verbaal dient als bewijslast in het geval men bezwaar maakt tegen het wegslepen van het voertuig. In artikel 5 van het Besluit wegslepen van voertuigen is aangegeven dat het proces-verbaal van de bevindingen krachtens artikel 5:29 tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) dient te bevatten:
3.2 Het besluit toepassing bestuursdwang
Het wegslepen en in bewaring stellen van voertuigen moet worden beschouwd als een bijzondere vorm van bestuursdwang. De bepalingen uit de Awb zijn hierop van toepassing, voor zover ze niet buiten toepassing zijn verklaard in artikel 170, tweede lid van de WVW 1994. Uit het bepaalde van artikel 5:24 van de Awb volgt dat de bestuursdwangaanschrijving op schrift moet worden gesteld en aangegeven moet worden welk voorschrift is overtreden.
Het aanzeggen van bestuursdwang dient conform artikel 171, eerste lid van de WVW 1994 te worden bekendgemaakt:
Op grond van het tweede lid van artikel 171 van de WVW wordt bij bekendmaking in het geval een voertuig niet binnen 48 uur na de inbewaringstelling is afgehaald, gewezen op het verschuldigd zijn van kosten die verbonden zijn aan de oplegging van een last onder bestuursdwang. De kosten worden berekend conform het in artikel 172, eerste lid van de WVW 1994 bepaalde.
In artikel 3:41 van de Awb is bepaald dat bekendmaking wordt gedaan door toezending of uitreiking. In het tweede lid van dit artikel is bepaald dat als toezending of uitreiking niet mogelijk is de bekendmaking op een ander geschikte wijze dient te worden gedaan.
Als toezending of uitreiking niet mogelijk is, omdat bijvoorbeeld de rechthebbende niet bekend is, wordt overgegaan tot publicatie in het plaatselijk huis-aan-huisblad en in het digitaal gemeenteblad.
In de bekendmaking wordt gewezen op het verschuldigd zijn van kosten. De betaling van de kosten kan niet geschorst worden omdat iemand het niet eens is met de reden van wegslepen.
3.4 Verklaring van ontvangst weggesleept voertuig en de kwitantie
De bergers werken met een (eigen) verklaring van ontvangst, waarin de gegevens van de rechthebbende, de gegevens van het wegslepen en de gegevens van het voertuig zelf in worden vermeld. Na het betalen van de kosten voor het wegslepen, bergen en bewaren van het voertuig, tekent de rechthebbende voor ontvangst van het voertuig en ontvangt van de berger een kwitantie. De rechthebbende verklaart het voertuig in ontvangst te hebben genomen en dat het voertuig zich in dezelfde staat bevindt als toen het voertuig werd achtergelaten.
Conform artikel 170, vierde lid, van de Wegenverkeerswet dragen burgemeester en wethouders er zorg voor dat in een daartoe aangelegd register aantekening wordt gehouden van de gevallen waarin de bevoegdheid tot het overbrengen en in bewaring stellen van een op een weg staand voertuig wordt uitgeoefend. Het bewaringsregister wordt namens het college van burgemeester en wethouders beheerd door het wegsleepbedrijf.
In de artikelen 6 t/m 9 van het Besluit wegslepen van voertuigen zijn verschillende zaken geregeld die door de berger in het bewaringsregister opgenomen en bijgehouden moeten worden.
In het bewaringsregister worden zo spoedig mogelijk na de inbewaringstelling opgenomen:
De gegevens in het bewaringsregister worden aangevuld met:
In het bewaringsregister worden bij het afhalen van het voertuig opgenomen:
Indien het voertuig binnen achtenveertig uur na de inbewaringstelling niet is afgehaald, worden in het bewaringsregister opgenomen:
In het geval dat een in bewaring gesteld voertuig is verkocht, worden in het bewaringsregister opgenomen:
In het geval dat een in bewaring gesteld voertuig wordt vernietigd, wordt in het bewaringsregister opgenomen:
Bij terugbetaling door de gemeente
Indien de gemeente kosten, zoals bedoeld in artikel 10 van het Besluit wegslepen van voertuigen, geheel of gedeeltelijk terugbetaalt binnen de termijn, worden in het bewaringsregister opgenomen:
3.6 De bewaartermijn van de gegevens in het bewaringsregister
De gegevens moeten 5 jaar in het bewaringsregister opgenomen blijven na de laatste dag van het kalenderjaar waarin het voertuig is teruggegeven, verkocht, om niet overgedragen of vernietigd (artikel 10 Besluit wegslepen van voertuigen). In januari worden de afgeronde dossiers van het voorgaande jaar opgehaald bij de bergers en overgedragen aan een medewerker van het team Openbare orde en veiligheid. De medewerker controleert de dossiers op volledigheid en brengt de dossiers naar het archief, waar de dossiers 5 jaar worden bewaard.
Constateren van wegsleepwaardig voertuig
De gemandateerde dient bij het aantreffen van een voertuig de afweging te maken of de aangetroffen situatie wegsleepwaardig is. De gemandateerden zijn bevoegd om op te kunnen treden als met een voertuig een bij of krachtens de WVW 1994 vastgesteld voorschrift wordt overtreden en bovendien verwijdering van het voertuig noodzakelijk is in verband met:
In Krimpenerwaard wordt ervoor gekozen om eerst op een praktische wijze het weghalen van het voertuig te bewerkstelligen. Afhankelijk van de situatie probeert de Boa/marktmeester of politie eerst de eigenaar te achterhalen. Als dat lukt wordt de gelegenheid geboden om het voertuig direct weg te halen.
Werkwijze bij het geven van opdracht tot slepen:
Als bijlage bij dit proces-verbaal worden er foto’s gemaakt met dag- en uuraanduiding waaruit moet blijken welke situatie aanleiding geweest is om opdracht tot wegslepen te geven, hoe het voertuig er van binnen en buiten uit ziet (de algemene staat) en een duidelijk beeld van eventuele schade (detail);