Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Eindhoven

Beleidsregels verdeling exploitatievergunningen Baekelandplein – 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieEindhoven
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels verdeling exploitatievergunningen Baekelandplein – 2023
CiteertitelBeleidsregels verdeling exploitatievergunningen Baekelandplein - 2023
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 4:81 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 4:82 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. artikel 4:83 van de Algemene wet bestuursrecht
  4. artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht
  5. Algemene plaatselijke verordening Eindhoven
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-01-2024nieuwe regeling

20-12-2023

gmb-2024-15575

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels verdeling exploitatievergunningen Baekelandplein – 2023

De burgemeester van de gemeente Eindhoven,

 

Gelet op:

 

  • -

    Artikel 4:81 tot en met 4:84 Algemene wet bestuursrecht

  • -

    Artikel 3.2.1 APV Eindhoven

Besluit vast te stellen de:

 

Beleidsregels verdeling exploitatievergunningen Baekelandplein – 2023

Artikel 1. Reikwijdte

Deze procedure is van toepassing op de verdeling en verlening van een in de gemeente Eindhoven beschikbare schaarse exploitatievergunning voor een seksinrichting op het Baekelandplein.

Artikel 2. Openbare aankondiging start aanvraag- en selectieprocedure

  • 1.

    De burgemeester maakt via de officiële bekendmakingen tijdig bekend dat een vergunning voor het exploiteren van een seksinrichting op het Baekelandplein is vrijgekomen dan wel vrij komt. Bij het vrijkomen van een vergunning kan worden gedacht aan het aflopen van de geldigheidsduur van een eerder verleende vergunning. Verder is het bijvoorbeeld mogelijk dat een vergunning wordt ingetrokken, de vergunning van rechtswege vervalt of de vergunninghouder de vergunning vrijwillig teruggeeft (door deze op zijn verzoek in te trekken).

  • 2.

    In de bekendmaking wordt verwezen naar het geldend beleid ten aanzien van seksinrichtingen en de aanvraag- en selectieprocedure zoals opgenomen in deze beleidsregels.

Artikel 3. Kenbaar maken belangstelling

  • 1.

    Alle gegadigden kunnen hun belangstelling kenbaar maken door indiening van het daartoe op de website van de gemeente Eindhoven beschikbaar gesteld ‘registratieformulier loting voor een exploitatievergunning seksinrichting Baekelandplein’ (hierna: het formulier).

  • 2.

    Het formulier moet binnen zes weken na de dag van de bekendmaking, als bedoeld in artikel 2 lid 1, worden ingediend via de website van de Gemeente Eindhoven.

  • 3.

    Van iedere gegadigde wordt (per (rechts-) persoon) één inzending geaccepteerd. Men kan zich tezamen registreren als gegadigde via één gezamenlijke inzending.

  • 4.

    De inzending is (rechts)persoonsgebonden: dit houdt in dat na het winnen van de loting conform artikel 4, de aanvraag voor de exploitatievergunning enkel kan worden ingediend door de (rechts)persoon die zich met het betreffende formulier heeft aangemeld, deze wordt dan ook de exploitant.

Artikel 4. Loting

  • 1.

    Uit de gegadigden die tijdig het volledig en correct ingevulde formulier hebben ingediend wordt door middel van een openbare loting de volgorde van behandeling bepaald.

  • 2.

    De loting als bedoeld in het eerste lid geschiedt door een notaris.

  • 3.

    De notaris maakt van de loting een proces-verbaal op dat zo spoedig mogelijk aan de burgemeester wordt overlegd.

  • 4.

    Het proces-verbaal is gedagtekend en vermeldt de wijze waarop de loting is uitgevoerd, de uitslag en de datum van de loting en is ondertekend door de notaris.

  • 5.

    De uitslag van de loting wordt in het proces-verbaal vermeld als een lijst met de rangorde van de trekking.

Artikel 5. Informatievoorziening na loting

De burgemeester informeert, na ontvangst van het proces-verbaal, conform artikel 4 lid 3, per e-mail de gegadigden over hun plaats in de rangorde van trekking.

Artikel 6. Termijn en werking wachtrij

  • 1.

    De rangorde van de uitslag van de loting vormt een wachtrij.

  • 2.

    Indien een aanvraag uit de wachtrij verder in behandeling wordt genomen, schuift de volgorde van de aanvragen in de wachtrij dienovereenkomstig op en worden de gegadigden die in de wachtrij zijn geplaatst daarover geïnformeerd.

  • 3.

    Het tweede lid is van overeenkomstige toepassing indien een gegadigde te kennen heeft gegeven niet of niet langer van de wachtrij gebruik te willen maken.

  • 4.

    Na het verlenen van de vergunning(en) worden de gegadigden die in de wachtrij waren geplaatst geïnformeerd dat de vergunning(en) verleend is / zijn.

  • 5.

    De wachtrij vervalt zodra de beschikbare vergunning is verleend. Wanneer er weer een nieuwe vergunning beschikbaar komt, vindt er een nieuwe loting plaats en kan er geen beroep gedaan worden op de wachtrij van de vorige loting.

Artikel 7. Uitnodiging indienen aanvraag

  • 1.

    Afhankelijk van het aantal beschikbare exploitatievergunningen voor seksinrichtingen zal de eerste gegadigde op de lijst (als bedoeld in artikel 4 lid 5), dan wel zullen het aantal gegadigden gelijk aan het aantal beschikbare vergunningen, worden verzocht een aanvraag in te dienen.

  • 2.

    Wanneer een aanvraag niet leidt tot vergunningverlening zal op volgorde van plaatsing de volgende gegadigde conform artikel 6 worden geïnformeerd en uitgenodigd een aanvraag voor een exploitatievergunning voor een seksinrichting in te dienen.

Artikel 8. Indienen aanvraag, termijn en eisen

  • 1.

    De gegadigde die is verzocht een aanvraag in te dienen maakt voor het indienen van de aanvraag uitsluitend gebruik van het aanvraagformulier en het daarbij behorende Bibob-vragenformulier. Deze formulieren worden digitaal toegezonden.

  • 2.

    Het aanvraagformulier en de daarbij behorende stukken worden uiterlijk acht weken na de datum waarop de uitnodiging om een aanvraag in te dienen is verzonden ingediend. Alleen wanneer de aanvraag tijdig is ontvangen en met inachtneming van deze procedure is ingediend komt deze in aanmerking voor verdere behandeling.

  • 3.

    Bij een aanvraag om vergunning worden in ieder geval de volgende gegevens en bescheiden overlegd:

    • a.

      de gegevens en bescheiden als bedoeld in artikel 3.2.1 lid 2 APV Eindhoven

    • b.

      een ingevuld Bibob-vragenformulier met de daarop gevraagde bijlagen.

    • c.

      een kopie van een identiteitsbewijs, zoals bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht, van elke exploitant en beheerder.

Artikel 9. Volledigheid en aanvullen

  • 1.

    Na ontvangst van de aanvraag zal deze op volledigheid worden beoordeeld. Indien geen volledige aanvraag is ontvangen wordt de aanvrager op grond artikel 4:5 eerste lid onder c, van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) in de gelegenheid gesteld om binnen een periode van vier weken de aanvraag aan te vullen met ontbrekende gegevens. Op verzoek van de aanvrager kan eenmalig vier weken extra gelegenheid worden gegeven om de aanvraag aan te vullen met ontbrekende gegevens.

  • 2.

    Tijdens de periode waarin de ontbrekende gegevens kunnen worden aangevuld wordt de behandeltermijn op grond van artikel 4:15, eerste lid, onder a van de Awb, opgeschort totdat deze gegevens zijn ontvangen.

  • 3.

    Indien de aanvraag niet binnen de gestelde termijn is aangevuld dan zal de aanvraag op grond van artikel 4:5, eerste lid, van de Awb buiten behandeling worden gesteld

Artikel 10. Bibob – toets

Overeenkomstig het Bibob beleid maakt een Bibob – toets onderdeel uit van de vergunningverleningsprocedure voor een exploitatievergunning voor een seksinrichting.

Artikel 11. Vervolgprocedure bij niet verlenen aangevraagde vergunning

  • 1.

    Wanneer de aanvraag niet leidt tot het verlenen van een exploitatievergunning, dan wordt de eerstvolgende in de wachtrij uitgenodigd om een aanvraag in te dienen.

  • 2.

    Een volgende aanvraag wordt pas in behandeling genomen nadat de bezwaartermijn ongebruikt is verstreken, de bezwaarprocedure is afgerond of gedurende de bezwaarfase door de aanvrager een verzoek om een voorlopige voorziening is ingesteld en door de rechter is afgewezen.

  • 3.

    Deze procedure herhaalt zich totdat alle te verlenen exploitatievergunningen zijn verleend of totdat er geen gegadigden meer in de wachtrij staan. In dat geval wordt de procedure gesloten.

  • 4.

    Indien de volgende aanvraag, als bedoeld in het tweede lid, heeft geleid tot een onherroepelijk verleende vergunning dan kan een beroepsprocedure van de voorgaande aanvrager tegen afwijzen/ buiten behandeling stelling van zijn aanvraag niet meer leiden tot een andere uitkomst. De vergunning blijft dan van de volgende aanvrager en gaat niet alsnog naar de eerdere aanvrager.

Artikel 12. Looptijd vergunning

  • 1.

    Een exploitatievergunning voor een seksinrichting op het Baekelandplein wordt op grond van artikel 3.2.1. lid 5 APV Eindhoven verleend voor een periode van vijf jaar.

  • 2.

    De vergunning kan op aanvraag eenmalig voor een periode van vijf jaar worden verlengd. Hiertoe dient opnieuw een aanvraagformulier te worden ingediend. Na deze eenmalige verlenging geldt de verdelingsprocedure zoals vastgesteld in deze beleidsregel.

Artikel 13. Overgangsbepaling

De vergunningen voor de exploitatie van een seksinrichting op het Baekelandplein die reeds op het moment van de inwerkingtreding van deze beleidsregels waren verleend, gelden als vergunning verleend met inachtneming van deze regels. De vergunningen die al verleend zijn hebben een geldigheidsduur van vijf jaar vanaf de oorspronkelijke verleningsdatum. Op aanvraag kan deze vergunning voor een periode van drie jaar worden verlengd.

Artikel 14. Legeskosten

Voor iedere aanvraag die op grond van deze procedure in behandeling is genomen is het voor een exploitatievergunning voor een seksinrichting bepaalde legesbedrag verschuldigd. Het actuele legesbedrag is te vinden in de tarieventabel, behorende bij de op dat moment van kracht zijnde legesverordening.

Artikel 15. Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden in werking op de eerste dag na de datum van bekendmaking.

Artikel 16. Citeertitel

Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels verdeling exploitatievergunningen Baekelandplein - 2023

Eindhoven, 20 december 2023

de burgemeester van Eindhoven

Toelichting  

Op grond van artikel 3.2.1 van de Algemene plaatselijke verordening Eindhoven (APV Eindhoven) geldt in Eindhoven een vergunningstelsel voor het verlenen van een exploitatievergunning voor een seksinrichting.

 

In Eindhoven zijn seksinrichtingen in de vorm van raamprostitutie geconcentreerd op één locatie gesitueerd op het Baekelandplein in Woensel-West. Door de oprichting van deze locatie beschikt Eindhoven over een kleinschalig raamprostitutiegebied waar sekswerkers en klanten elkaar vinden. Het plein is toegankelijk voor sekswerkers en bezoekers maar ook voor controlerende instanties zoals politie, gemeente en GGD.

 

Op het Baekelandplein kunnen door de aanwezigheid van een beperkt aantal ramen maximaal 13 exploitatievergunningen worden verleend ten behoeve van raamprostitutie op het plein.

 

De exploitatievergunning die benodigd is voor een seksinrichting op het Baekelandplein is hierdoor een zogenaamde schaarse vergunning. Een vergunning is schaars als er een beperkt aantal vergunningen te vergeven zijn. Dit kan het gevolg zijn van een ingesteld plafond of een feitelijke (geografische) beperking, zoals bij het Baekelandplein het geval is.

 

Op grond van rechtspraak van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State gelden voor de verdeling van schaarse vergunningen specifieke normen. Zo dient het verlenende bestuursorgaan een selectieprocedure te hanteren die alle waarborgen voor onpartijdigheid en transparantie biedt. Dit ziet onder andere op een toereikende bekendmaking van de opening, uitvoering en afsluiting van de procedure. De geëigende weg om uitvoering te geven aan deze zorgplicht is dat het bevoegde bestuursorgaan in een beleidsregel uiteenzet hoe de selectieprocedure wordt ingevuld (en hier vervolgens uitvoering aan wordt aangegeven).

 

Deze beleidsregels voorzien daarin.