Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Son en Breugel

Gedragscode politieke ambtsdragers gemeente Son en Breugel 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieSon en Breugel
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGedragscode politieke ambtsdragers gemeente Son en Breugel 2012
CiteertitelGedragscode politieke ambtsdragers gemeente Son en Breugel 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpGedragscode politieke ambtsdragers gemeente Son en Breugel 2012

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 15, derde lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 41c, tweede lid, van de Gemeentewet
  3. artikel 69, tweede lid, van de Gemeentewet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-12-2012Nieuwe regeling

15-11-2012

Gemeentepagina week 47 2012

12.0014804

Tekst van de regeling

Intitulé

Gedragscode politieke ambtsdragers gemeente Son en Breugel 2012

De raad van de gemeente Son en Breugel;

Gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 31 oktober 2012, bijlage nr.: 53 – 2012;

Gelet op de artikelen 15 lid 3, art. 41c lid 2 en 69 lid 2 Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de volgende Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Son en Breugel 2012:

Deel I Kernbegrippen integriteit van politiek ambtsdragers

De leden van het college van burgemeester en wethouders en van de gemeenteraad, alsmede de (plaatsvervangend) burgerleden van de raadscommissies stellen bij hun handelen de kwaliteit van het openbaar bestuur centraal. Integriteit van het openbaar bestuur is daarvoor een belangrijke voorwaarde.

De belangen van de gemeente en in het verlengde daarvan die van de burgers, zijn het primaire richtsnoer. Integriteit van politiek ambtsdragers houdt in dat de verantwoordelijkheid die met de functie samenhangt wordt aanvaard en dat er de bereidheid is om daarover verantwoording af te leggen.

Verantwoording wordt intern afgelegd aan collega-bestuurders binnen het college van burgemeester en wethouders dan wel aan de gemeenteraad, maar ook extern aan organisaties en burgers voor wie bestuurders en gekozen volksvertegenwoordigers hun functie vervullen.

Een aantal kernbegrippen is daarbij leidend en plaatst integriteit van politiek ambtsdragers in een breder perspectief:

Dienstbaarheid

Het handelen van een politiek ambtsdrager is altijd en volledig gericht op het belang van de gemeente en op de organisaties en burgers die daar onderdeel van uit maken.

Functionaliteit

Het handelen van een politiek ambtsdrager heeft een herkenbaar verband met de functie die hij vervult in het bestuur.

Onafhankelijkheid

Het handelen van een politiek ambtsdrager wordt gekenmerkt door onpartijdigheid, dat wil zeggen dat geen vermenging optreedt met oneigenlijke belangen en dat ook iedere schijn van een dergelijke vermenging wordt vermeden.

Openheid

Het handelen van een politiek ambtsdrager is transparant, opdat optimale verantwoording mogelijk is en de controlerende organen volledig inzicht hebben in het handelen van de politiek ambtsdrager en zijn beweegredenen daarbij.

Betrouwbaarheid

Op een politiek ambtsdrager moet men kunnen rekenen. Die houdt zich aan zijn afspraken. Kennis en informatie waarover hij uit hoofde van zijn functie beschikt, wendt hij aan voor het doel waarvoor die zijn gegeven.

Zorgvuldigheid

Het handelen van een politiek ambtsdrager is zodanig dat alle organisaties en burgers op gelijke wijze en met respect worden bejegend en dat belangen van partijen op correcte wijze worden afgewogen.

Deze kernbegrippen zijn de toetssteen voor de volgende gedragsafspraken.

Deel II Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Son en Breugel

  • 1.

    Algemene bepalingen

1.1 Onder politiek ambtsdragers wordt verstaan: de burgemeester, de wethouders, de leden van de gemeenteraad en de (plaatsvervangend) burgerleden van de raadscommissies.

1.2 Deze gedragscode geldt voor alle politiek ambtsdragers van de gemeente Son en Breugel, tenzij uit de tekst van een gedragsregel anders blijkt.

1.3 In gevallen waarin de code niet voorziet of waarbij de toepassing niet eenduidig is vindt bespreking plaats in het college van burgemeester en wethouders of in de raadscommissie algemene zaken.

1.4 De code is openbaar en voor iedereen makkelijk toegankelijk, onder andere door plaatsing op de internetsite van de gemeente.

1.5 Politiek ambtsdragers ontvangen bij hun aantreden een exemplaar van de code.

1.6 Een politiek ambtsdrager is aanspreekbaar op de naleving van deze code.

  • 2.

    Belangenverstrengeling

2.1 Een politiek ambtsdrager doet opgave van zijn financiële belangen.

2.2 Bij privaat-publieke samenwerkingsrelaties voorkomt de politiek ambtsdrager (de schijn van) bevoordeling in strijd met eerlijke concurrentieverhoudingen.

2.3 a. Een oud-politiek ambtsdrager wordt het eerste jaar na de beëindiging van zijn ambtstermijn uitgesloten van het tegen beloning verrichten van werkzaamheden voor de gemeente.

b. De sub a genoemde bepaling blijft buiten toepassing voor de op de datum van inwerkingtreding van deze code fungerende raadsleden en (plaatsvervangend) burgerleden. Het buiten toepassing laten vervalt bij het aanvaarden van een functie als politiek ambtsdrager na de gemeenteraadsverkiezingen van 2014.

2.4 Indien de onafhankelijke oordeelsvorming van een politiek ambtsdrager over een onderwerp in het geding kan zijn, geeft hij bij de besluitvorming daarover aan in hoeverre het onderwerp hem persoonlijk aangaat.

2.5 Een politiek ambtsdrager die familie- of vriendschapsbetrekkingen of anderszins persoonlijke betrekkingen heeft met een aanbieder van diensten of zaken aan de gemeente, onthoudt zich van deelname aan de besluitvorming over de betreffende opdracht.

2.6 Een politiek ambtsdrager neemt van een aanbieder van diensten aan de gemeente geen geschenken, faciliteiten of diensten aan die zijn onafhankelijke positie ten opzichte van de aanbieder kunnen beïnvloeden.

2.7 Een politiek ambtsdrager vervult geen nevenfuncties die een structureel risico vormen voor een integere invulling van de politieke functie.

2.8 Een politiek ambtsdrager geeft ten behoeve van de openbaarmaking van zijn nevenfuncties en qualitate qua –nevenfuncties aan voor welke organisatie de functies worden verricht en of de functies bezoldigd zijn.

2.9 Een politiek ambtsdrager behoudt geen inkomsten uit een qualitate qua- nevenfunctie, tenzij dat op grond van de wet geheel of gedeeltelijk is toegestaan. De inkomsten komen ten goede aan de kas van de gemeente.

Voor een voltijds lid van het college van burgemeester en wethouders vindt verrekening plaats met inkomsten uit niet aan het ambt gebonden nevenfuncties.

  • 3.

    Informatie

3.1 Een politiek ambtsdrager gaat zorgvuldig en correct om met informatie waarover hij uit hoofde van zijn ambt beschikt. Hij zorgt ervoor dat stukken met vertrouwelijke gegevens veilig worden opgeborgen en dat computerbestanden beveiligd zijn.

3.2 Een politiek ambtsdrager houdt geen informatie achter.

3.3 Een politiek ambtsdrager verstrekt geen informatie die vertrouwelijk of geheim is.

3.4 Een politiek ambtsdrager maakt niet ten eigen bate of ten bate van zijn persoonlijke betrekkingen gebruik van in de uitoefening van het ambt verkregen informatie.

3.5 Een politiek ambtsdrager gaat verantwoord om met de e-mail- en internetfaciliteiten alsmede met de sociale media van de gemeente.

  • 4.

    Geschenken, diensten en uitnodigingen

4.1 Een politiek ambtsdrager accepteert geen geschenken, faciliteiten of diensten indien zijn onafhankelijke positie hierdoor kan worden beïnvloed. In onderhandelingssituaties weigert hij door betrokken relaties aangeboden geschenken of andere voordelen.

4.2 Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt, worden gemeld en geregistreerd.

4.3 Geschenken en giften die een politiek ambtsdrager uit hoofde van zijn functie ontvangt en die een geschatte waarde van meer dan € 50 vertegenwoordigen zijn eigendom van de gemeente. Er wordt een gemeentelijke bestemming voor gezocht. Geschenken en giften die een waarde van € 50 of minder vertegenwoordigen worden wel gemeld maar kunnen worden behouden. De ontvangst wordt gemeld aan het college van burgemeester en wethouders op een daartoe ontworpen formulier. Het totaal der meldingen wordt jaarlijks ter inzage gelegd voor de raadscommissie algemene zaken.

4.4 Geschenken en giften worden bij voorkeur niet op het huisadres ontvangen. Indien dit toch is gebeurd, is artikel 4.3 van toepassing.

4.5 Aanbiedingen voor privé-werkzaamheden of kortingen op privé-goederen worden niet geaccepteerd.

4.6 Een politiek ambtsdrager bespreekt in het bestuursorgaan waar hij deel van uit maakt uitnodigingen voor excursies en evenementen op kosten van derden.

  • 5.

    Voorzieningen, bestuurlijke uitgaven, onkostenvergoedingen en buitenlandse dienstreizen

5.1 Uitgaven worden uitsluitend vergoed als de hoogte en de functionaliteit ervan kunnen worden aangetoond. Een politiek ambtsdrager is terughoudend bij het in rekening brengen van uitgaven die zich op het grensvlak van privé en publiek bevinden.

5.2 Een politiek ambtsdrager declareert geen kosten die reeds op andere wijze worden vergoed.

5.3 In geval van twijfel over een declaratie of over het correct gebruik van een creditcard door een collegelid, wordt dit voorgelegd aan de burgemeester en zonodig ter besluitvorming aan het college van burgemeester en wethouders.

5.4 Een politiek ambtsdrager die het voornemen heeft uit hoofde van zijn functie een buitenlandse reis te maken of is uitgenodigd voor een buitenlandse reis of werkbezoek op kosten van derden, heeft vooraf toestemming nodig van het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt. Het gemeentelijk belang van de reis is doorslaggevend voor de besluitvorming. Indien het toestemming aan een collegelid betreft wordt de gemeenteraad van de besluitvorming door het college van burgemeester en wethouders op de hoogte gesteld.

5.5 Een politiek ambtsdrager meldt het voornemen tot een buitenlandse reis of een uitnodiging daartoe in het bestuursorgaan waar hij deel van uitmaakt en verschaft daarbij informatie over het doel van de reis, de bijbehorende beleidsoverwegingen, de samenstelling van het gezelschap, de geraamde kosten en de wijze waarop van de reis verslag wordt gedaan.

5.6 Het ten laste van de gemeente meereizen van de partner van een politiek ambtsdrager naar en in het buitenland is uitsluitend toegestaan als dit gebeurt op uitnodiging van de ontvangende partij en het belang van de gemeente daarmee gediend is. Het meereizen van de partner wordt bij de besluitvorming betrokken.

5.7 Het anderszins meereizen naar en in het buitenland van derden op kosten van de gemeente is niet toegestaan. Het meereizen van derden op eigen kosten is weliswaar niet verboden maar wordt in het algemeen ontraden. In ieder geval wordt dit bij de besluitvorming betrokken.

5.8 Het verlengen van een buitenlandse dienstreis voor privédoeleinden is slechts beperkt toegestaan en moet betrokken worden bij de besluitvorming. De extra reis- en verblijfkosten en de fiscale gevolgen komen volledig voor rekening van de politiek ambtsdrager.

5.9 Gebruik van gemeentelijke eigendommen of voorzieningen voor privé-doeleinden is niet toegestaan tenzij het de bruikleen betreft van een fax, mobiele telefoon en com-puter die mede voor privé-doeleinden kunnen worden gebruikt.

  • 6.

    Slotbepalingen

6.1 Deze gedragscode kan worden aangehaald als “Gedragscode politiek ambtsdragers gemeente Son en Breugel 2012”.

6.2 Deze gedragscode treedt in werking op 1 december 2012.

6.3. Per laatstgenoemde datum vervallen de “Gedragscode bestuurlijke integriteit gemeente Son en Breugel”, vastgesteld door de gemeenteraad op 30 januari 2003, alsmede, voor zover het daarin gestelde strijdig is met de nu vastgestelde gedragscode, de door het college van burgemeester en wethouders vastgestelde (en door de commissie algemene zaken op 2 juni 1994 onderschreven) notitie “Bestuurlijke en ambtelijke integriteit”.

Aldus besloten in zijn openbare vergadering van 15 november 2012.

DE RAAD VOORNOEMD,

De griffier, mr. F. den Hengst

De voorzitter, drs. J.F.M. Gaillard.