Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Aalten

Regeling budgetbeheer gemeente Aalten 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAalten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling budgetbeheer gemeente Aalten 2023
CiteertitelRegeling Budgetbeheer Aalten 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpfinanciën en economie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Regeling Budgetbeheer Aalten 2017

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-12-2023nieuwe regeling

19-01-2024

gmb-2024-13247

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling budgetbeheer gemeente Aalten 2023

De raad van de gemeente Aalten;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 7 november 2023;

gelet op het bepaalde in de Gemeentewet en de verordening ex art 20212 GW en het BBV;

Besluit:

vast te stellen de regeling Budgetbeheer gemeente Aalten 2023.

1. Inleiding en toelichting

 

De regeling budgetbeheer is alweer wat jaren oud en moet herzien worden. Daarbij komt de wijziging van de organisatie per 1 januari 2023. Er is een directeur Bedrijfsvoering benoemd en er zijn geen afdelingshoofden meer maar teammanagers. Ook moet de regeling voor alle teams uniform gemaakt worden. Daar zit nu nog wat verschil in.

2. Begripsbepalingen

Artikel 1 Definities

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a.

    Raad: de gemeenteraad van Aalten;

  • b.

    Griffier: de griffier van de raad;

  • c.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Aalten;

  • d.

    Portefeuillehouder: het collegelid dat binnen het college vakinhoudelijk verantwoordelijk is voor een bepaald onderwerp;

  • e.

    Secretaris/algemeen directeur: de gemeentesecretaris als bedoeld in Hoofdstuk VII van de Gemeentewet;

  • f.

    Directeur Bedrijfsvoering: leidinggevende van de ambtelijke organisatie op het gebied van de bedrijfsvoering volgens het Organisatiebesluit gemeente Aalten

  • g.

    Managementteam (MT): vormt de leiding van de ambtelijke organisatie bestaande uit de secretaris/algemeen directeur, de directeur bedrijfsvoering, de teammanagers en de projectmanager;

  • h.

    Teammanager: leidinggevende van een team volgens het Organisatiebesluit gemeente Aalten;

  • i.

    Controller: de medewerker die volgens het Organisatiebesluit gemeente Aalten daartoe is aangewezen;

  • j.

    Budgethouder: de medewerker (lid van het Managementteam of griffier) van de gemeente aan wie middelen van zijn team zijn toegekend in de vorm van budgetten of investeringskredieten en die daarvoor eindverantwoordelijk is.

  • k.

    Budgetbeheerder: de ambtenaar van de gemeente aan wie onder de verantwoordelijkheid van een budgethouder middelen zijn toegekend in de vorm van budgetten of investeringskredieten en die daarvoor verantwoordelijk is.

  • l.

    Programma: een programma is een samenhangend geheel van activiteiten

  • m.

    Exploitatiebudget: kosten voor de normale bedrijfsvoering van een gemeente niet langer dan één 1 jaar.

  • n.

    Investeringskrediet: eenmalig bedrag waarvan de kosten over meerdere jaren verdeeld worden voornamelijk voor uitgaven in wegen, pleinen en rotondes, gebouwen, machines en materieel.

  • o.

    Budget: de middelen (baten en/of lasten) die via de programmabegroting zijn toegekend om een samenhangend geheel van doelstellingen te realiseren, kan zowel een exploitatie als een investeringskrediet zijn;

  • p.

    Beheersing: het zo doeltreffend en doelmatig mogelijk handelen voor wat betreft baten en lasten en de beleidsmatige kant van een kostenplaats uit een programma.

3. De aanwijzing van budgethouders en beheerders

Artikel 2 directeur Bedrijfsvoering

  • 1.

    De directeur Bedrijfsvoering, Griffier en de teammanagers worden aangewezen als budgethouder.

  • 2.

    De budgethouder wijst op advies van de financiële adviseurs van het team Informatiebeheer een onder zijn hiërarchische of functionele verantwoordelijkheid werkende medewerker aan als budgetbeheerder.

  • 3.

    De aanwijzing van een budgetbeheerder wordt met vermelding van de betreffende budget en/of investeringskrediet wordt geformaliseerd door de vastlegging in het financiële systeem dat voor de budgetbeheerder toegankelijk is.

  • 4.

    Verantwoordelijkheden /werkzaamheden

Artikel 3 De Budgethouder

  • 1.

    De budgethouder is de eindverantwoordelijke voor een rechtmatige beheersing van de begrotingsuitvoering en verantwoording van de budgetten van het team.

  • 2.

    De budgethouder is verantwoordelijk voor de juiste uitvoering van werkzaamheden van de budgetbeheerders.

  • 3.

    De budgethouder kan ook als budgetbeheerder optreden.

Artikel 4 De Budgetbeheerder

  • 1.

    De budgetbeheerder is verantwoordelijk voor een rechtmatige beheersing van de begrotingsuitvoering en verantwoording van de budgetten, waarvoor door de budgethouder aangewezen.

  • 2.

    De budgetbeheerder draagt zorg tot het doen van uitgaven en draagt zorg voor het realiseren van de inkomsten waartoe de budgetbeheerder door de budgethouder is aangewezen.

  • 3.

    De budgetbeheerder is verantwoordelijk voor een goede archivering (aanbestedingsregister en inkoopcontracten) van correspondentie rondom de aankoop van goederen, werken en diensten.

  • 4.

    De budgetbeheerder beoordeelt al dan niet door raadpleging van een Prestatie Akkoord Verklaarder (PAV er) of de levering of dienst ook daadwerkelijk volgens de afspraken is geleverd.

  • 5.

    Een budgetbeheerder kan ook Prestatie Akkoord Verklaarder zijn.

Artikel 4a De Prestatie Akkoord Verklaarder

  • 1.

    De Prestatie Akkoord Verklaarder is verantwoordelijk voor de controle of de daadwerkelijke levering of dienst ook daadwerkelijk volgens de afspraak is geleverd.

  • 2.

    De Prestatie Akkoord Verklaarder kan ook budgetbeheerder of budgethouder zijn.

  • 3.

    De Prestatie Akkoord Verklaarder is verantwoordelijk voor een goede archivering (aanbestedingsregister en inkoopcontracten) van correspondentie rondom de aankoop van goederen, werken en diensten.

5. Bevoegdheden en verplichtingen

Artikel 5 De budgetbeheerder

  • 1.

    De budgetbeheerders zijn namens de budgethouder, bevoegd tot het doen van uitgaven:

    • a.

      tot maximaal de omvang van de betreffende budgetten waarvoor hij/zij als budgetbeheerder is aangewezen;

    • b.

      bij een reserve of voorziening die samenhangen met vastgestelde (onderhouds) plannen tot maximaal het saldo hiervan;

    • c.

      tot maximaal de kosten van uitvoering van een door de raad vastgestelde investering (krediet) waarvoor hij als budgetbeheerder is aangewezen;

  • 2.

    De budgetbeheerder is bevoegd te handelen binnen de vastgestelde kaders van de mandatering.

  • 3.

    Bij de uitoefening van het budgetbeheer worden de geldende regels gevolgd met betrekking tot de administratieve organisatie, de inkoop en (Europese) aanbestedingen en de personele inzet.

  • 4.

    Op het einde van het boekjaar draagt de budgetbeheerder zorg voor de aanlevering van de juiste documentatie rondom de op te nemen verplichtingen ten behoeve van zijn budgetten.

  • 5.

    De budgetbeheerder legt gedurende en aan het eind van het jaar verantwoording af aan de budgethouder over de budgetten, uitgaven en lopende verplichtingen.

Artikel 6 Verplichtingen zonder budget

  • 1.

    Als er geen budgetten aanwezig zijn of de bestaande budgetten niet toereikend (meer) zijn, worden geen verplichtingen aangegaan of betalingen verricht zonder overleg met de budgethouder

  • 2.

    De controller ziet toe op het proces en dat dit in de eerstvolgende Planning en Control rapportage wordt benoemd en verwerkt.

Artikel 7 Vervanging

  • 1.

    Bij afwezigheid van de budgethouder is er een vervanger uit het MT die de budgethouder vervangt.

  • 2.

    Bij afwezigheid van de budgetbeheerder vervangt de budgethouder deze of iemand, die hiërarchisch onder dezelfde budgethouder valt en ook budgetbeheerder is.

6. Planning, Rapportage en verantwoording

Artikel 8 Planning en Control documenten

  • 1.

    De budgetbeheerder signaleert tijdig afwijkingen ten opzichte van het vastgestelde budget en rapporteert deze in overleg met de budgethouder via de planning en control cyclus (tussentijdse rapportages, begroting en jaarrekening).

  • 2.

    De budgetbeheerder zorgt in overleg met de budgethouder voor een goede toelichting van zijn budgetten.

  • 3.

    Als de budgetbeheerder op enig moment een substantiële overschrijding verwacht, informeert hij de budgethouder direct.

  • 4.

    De ambtelijke eindredactie over financiële rapportages ligt bij de financiële adviseurs van het team Informatiebeheer.

Artikel 9 Budgetrecht

  • 1.

    Door vaststelling van de programmabegroting (inclusief eventuele amendementen) door de raad is het college geautoriseerd om de uitvoering van de begroting ter hand te nemen en krijgen budgethouder en -beheerder de verantwoordelijkheid tot uitvoer daarvan.

  • 2.

    Het college legt verantwoording af aan de raad door middel van de tussentijdse rapportages en de jaarrekening en met een goede toelichting.

  • 3.

    Bij substantiële tussentijdse afwijkingen informeert het college de raad door een raadsmededeling.

  • 4.

    De begroting en de daarmee samenhangende budgetten wijzigen door besluitvorming in de tussentijdse rapportages en/of door afzonderlijke raadsvoorstellen, met daarin de financiële consequenties

Artikel 10 Verschuiven van budgetten

Binnen de vastgestelde programma's is het mogelijk om in overleg met het college budgetten te verschuiven tussen de taakvelden en in overleg met de budgethouder binnen de taakvelden, mits de verschuiving inhoudelijk binnen de vastgestelde beleidskaders past en betrekking heeft op de aan haar/hem toegewezen budgetten.

Artikel 11 informeren

De budgethouder bepaalt hoe, wanneer en waarover de budgetbeheerder hem/haar informeert over de uitvoering van de onder deze regeling opgedragen taken.

7. Informatieverstrekking

Artikel 12 Budgetinformatie

  • 1.

    De financiële adviseurs van het team Informatiebeheer zijn verantwoordelijk voor het tijdig en volledig beschikbaar stellen van informatie over budgetten aan budgethouders, budgetbeheerders en Prestatie Akkoord Verklaarders.

  • 2.

    De budgethouder en de budgetbeheerder zijn bevoegd om alle vastgelegde gegevens over hun budgetten te raadplegen, die in de financiële administratie staan.

8. Slotbepaling

Artikel 13  

  • 1.

    Deze regeling treedt in werking met ingang van 20 december 2023.

  • 2.

    Op de in het eerste lid genoemde datum wordt de Regeling Budgetbehouders 2017 ingetrokken.

  • 3.

    Deze regeling kan worden aangehaald als "Regeling Budgetbeheer Aalten 2023".

  • 4.

    De uitwerking van deze nota vindt plaats in “regeling betalingsorganisatie” die door het college wordt vastgesteld.

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Aalten op 19 december 2023

De griffier,

M.A.J.B. Fiering,

De burgemeester,

mr. A.B. Stapelkamp