Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Renswoude

BELEIDSREGELS PARTICIPATIE WIJZIGING OMGEVINGSPLAN

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRenswoude
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBELEIDSREGELS PARTICIPATIE WIJZIGING OMGEVINGSPLAN
CiteertitelBELEIDSREGELS PARTICIPATIE WIJZIGING OMGEVINGSPLAN
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024Niewe regeling

24-10-2023

gmb-2024-10619

Tekst van de regeling

Intitulé

BELEIDSREGELS PARTICIPATIE WIJZIGING OMGEVINGSPLAN

Nummer 579444/579537

De raad van de gemeente Renswoude;

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 19 september 2023;

Overwegende dat in het kader van de invoering van de Omgevingswet per 1 januari 2024 en

gelet op het bepaalde in artikel 4: 88 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 3 lid 4 van de Participatie en inspraakverordening Renswoude

 

De gemeenteraad kan met toepassing van artikel 4:5 van de Algemene wet bestuursrecht een verzoek tot wijziging van het omgevingsplan buiten behandeling laten als niet voldaan is aan de volgende eisen met betrekking tot participatie.

 

  • 1.

    1. De initiatiefnemer stelt inwoners en andere betrokkenen in de gelegenheid deel te nemen aan het participatieproces.

  • 2.

    2. De initiatiefnemer kondigt de participatie van tevoren aan op een voor participatie op initiatief van de gemeente gebruikelijke wijze.

Daarbij worden vermeld:

  • 1.

    a. het onderwerp van participatie en, indien van toepassing, de locatie van het project

  • 2.

    b. de plaats en tijd van een eventueel te houden bijeenkomst

  • 3.

    c. de mogelijkheid om schriftelijk of mondeling te reageren,

  • 4.

    d. de termijn (minimaal 2 weken) waarbinnen gereageerd kan worden, en

  • 5.

    e. de adressering van een schriftelijke reactie.

  • 1.

    3. De initiatiefnemer stelt vanaf het moment van kennisgeving relevante informatie over het project ter beschikking van de gemeente.

  • 2.

    4. Een ieder wordt in de gelegenheid gesteld zowel mondeling als schriftelijk te reageren.

  • 3.

    5. Van een bijeenkomst wordt een verslag gemaakt.

  • 4.

    6. Het concept verslag wordt aan alle deelnemers toegezonden, waarbij een termijn van minimaal twee weken wordt geboden om daar op te reageren en aanvullende informatie over te leggen.

  • 5.

    7. Het participatie-overzicht bevat:

  • 1.

    a. een overzicht van het gevolgde inspraak- of participatieproces;

  • 2.

    b. een overzicht van de deelnemers;

  • 3.

    c. de schriftelijke reacties en een verslag van de mondelinge reacties;

  • 4.

    d. het verslag van de bijeenkomst met de reacties op dat verslag;

  • 5.

    e. een reactie van de initiatiefnemer, waarin hij aangeeft welke gevolgen hij verbindt aan de ingekomen reacties.

  • 1.

    8. De initiatiefnemer legt bij de aanvraag het participatie-overzicht over aan het bevoegd gezag.

Toelichting

grondslag en doel

In de Omgevingswet is geregeld dat participatie vereist is bij een wijziging van het omgevingsplan. De Omgevingsregeling bevat geen inhoudelijke eisen aan participatie. Er kan echter niet in de participatieverordening worden voorgeschreven aan welke minimale eisen participatie moet voldoen. Volgens de nota van toelichting bij het Invoeringsbesluit Omgevingswet zijn de regels in de Omgevingsregeling op dat punt uitputtend bedoeld.[1] Aanvulling in een gemeentelijke verordening is dus niet toegestaan.

In de nota van toelichting wordt vermeld dat wel beleidsregels over participatie kunnen worden vastgesteld voor de beoordeling of de aanvraag in behandeling kan worden genomen. Bezien wordt dan of de participatiemogelijkheden die de aanvrager heeft geboden, voldoende zijn geweest.

Beleidsregels met minimale kwaliteitseisen aan de participatie worden wenselijk geacht. Die bieden zowel houvast aan de aanvrager, de omwonenden als het College of de Gemeenteraad.

Wanneer is de raad bevoegd?

Het Omgevingsbesluit stelt participatie verplicht bij de wijziging van een omgevingsplan. In Renswoude is dat uitsluitend een bevoegdheid van de raad. In de meeste gevallen zal de gemeente uit eigen beweging het omgevingsplan wijzigen. Dan kan de gemeente de participatie naar eigen inzicht vormgeven. De Omgevingswet laat echter ook toe dat een derde een aanvraag voor wijziging van het omgevingsplan indient. Daarom wordt het stellen van beleidsregels nodig geacht.

inhoud

Voor de inhoud van de beleidsregels is voortgeborduurd op eisen die in de praktijk tot ontwikkeling zijn gekomen en is waar mogelijk aangesloten op de procedure in Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht.

participatie bij omgevingsvergunningen

Participatie kan door de gemeenteraad ook verplicht worden gesteld bij een omgevingsvergunning voor een buitenplanse omgevingsplanactiviteit. In artikel 2 van de participatieverordening zijn die gevallen aangewezen.

Als het College van burgemeester en wethouders bevoegd gezag is, kan dat College de beleidsregels vaststellen.

Het College kan geen beleidsregels vaststellen voor andere soorten omgevingsvergunningen. Omdat bij die vergunningen participatie niet verplicht kan worden gesteld, is er geen grondslag voor beleidsregels over participatie, die betrokken worden bij de beoordeling van het in behandeling nemen van de aanvraag.

Aldus besloten in de openbare vergadering van de

raad van 24 oktober 2023

[1] Invoeringsbesluit Omgevingswet, Stb. 2020, 400, nota van toelichting p. 1218 en 1756.

Namens deze,

de griffier en de voorzitter