Organisatie | Renswoude |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels betreffende de gemeentelijke begraafplaats Renswoude 2023 |
Citeertitel | Nader bepaalde regels betreffende de gemeentelijke begraafplaats Renswoude 2023. |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
24-10-2023 | Nader bepaalde regels betreffende de gemeentelijke begraafplaats Renswoude 2023. | 24-10-2023 |
Alle begrippen die in deze nadere regels worden gebruikt hebben dezelfde betekenis als in de Beheerverordening gemeentelijke begraafplaats gemeente Renswoude 2011.
Artikel 2. Indeling en uitgifte van de graven
1. De algemene graven worden onderverdeeld in:
a. Graven waarin gelegenheid wordt gegeven om lijken te begraven voor de tijd van 20 jaren;
b. Graven waarin gelegenheid wordt gegeven om lijken te begraven voor onbepaalde tijd.
2. De particuliere graven worden onderverdeeld in:
a. Graven uitgegeven voor de tijd van 20 jaren, bestemd voor het begraven van ten hoogste 2 lijken dan wel het plaatsen van 2 asbussen met of zonder urnen;
b. Graven uitgegeven voor de tijd van 20 jaren, bestemd voor het begraven van ten hoogste 3 lijken dan wel het plaatsen van 3 asbussen met of zonder urnen. ( Dit is alleen mogelijk op het hogergelegen deel van de begraafplaats).
Na het schudden van een graf is nog 1 inlage mogelijk dan wel het plaatsen van 1 asbus.
Artikel 3. De bezorging van as
1. De algemene urnengraven bestaan uit:
Urnengraven waarin gelegenheid wordt gegeven tot het bijzetten van asbussen met of zonder urnen voor de tijd van 20 jaren;
2. De particuliere urnengraven bestaan uit:
Urnengraven uitgegeven voor de tijd van 20 jaren, bestemd voor het daarin bijzetten van ten hoogste 2 asbussen met of zonder urn(en);
3. De particuliere urnennissen bestaan uit:
Urnen nissen uitgegeven voor de tijd van 20 jaren, bestemd voor de bijzetting van ten hoogste 2 asbussen met urnen;
Artikel 4. Volgorde van uitgifte
De begraafplaats is bestemd voor het begraven van personen, die in Renswoude overleden zijn of hier woonachtig zijn, dan wel de afgelopen 20 jaar van hun leven tenminste 5 jaar aaneengesloten in de gemeente Renswoude hebben gewoond.
Op de begraafplaats van de gemeente Renswoude wordt gebruik gemaakt van een lift om de kist te laten zakken.
Artikel 6. Aanvraag vergunning
1. De aanvraag voor vergunning tot het plaatsen of vervangen van een gedenkteken dient van tevoren schriftelijk bij burgemeester en wethouders te worden gedaan. Bij de aanvraag behoort een werktekening te worden ingediend.
2. Deze werktekening bevat ten minste:
a. een boven-, voor- en zijaanzicht met alle hoogte-, breedte-, dikte- en lengtematen;
b. de soort, kleur en bewerking van het te gebruiken materiaal;
c. de vermelding of de letters of iets dergelijks, ingehakt, opgehakt of van metaal zijn;
d. de woordindeling van het opschrift en de plaats van afbeeldingen/ figuren;
e. het materiaal van de fundering en de wijze van bevestiging van het gedenkteken daarop;
NB: Op de linker, voor- of bovenzijde van het monument wordt het nummer van het graf aangebracht.
De beslissing op de aanvraag wordt schriftelijk door of namens de burgemeester en wethouders medegedeeld aan de aanvrager.
1. Voor de gedenktekens mogen alleen duurzame materialen worden gebruikt, zoals natuursteen, metaal, keramiek, duurzame kunststoffen of een verduurzaamde houtsoort. Bij toepassing van glas, wordt er kritisch gekeken naar de toegepaste materialen.
2. De lengte en breedte van het gedenkteken mogen die van het graf niet overschrijden. De afmetingen van een graf zijn 1 meter breed bij 2 meter lang, een staand gedenkteken 1 meter breed bij 1 meter hoog.
3. De onderdelen moeten vast aan het gedenkteken zijn verbonden.
Artikel 9. Voorwerpen en beplanting
Niet-blijvende beplanting op een graf wat in een verwaarloosde staat verkeert, wordt door de beheerder verwijderd zonder dat er aanspraak kan worden gemaakt op schadevergoeding.
Losse bloemen, planten, kransen en dergelijke kunnen wanneer zij verwelkt zijn door de beheerder worden verwijderd.
Linten, siervazen en dergelijke voorwerpen worden gedurende dertien weken bewaard voor de rechthebbende of, wanneer het een algemeen graf betreft van de gebruiker. (Enkel wanneer deze daartoe van tevoren een aanvraag heeft ingediend bij de beheerder.)
Artikel 10. Tijdstip van plaatsing van gedenktekens
Het tijdstip van plaatsing van het gedenkteken dient tenminste 2 werkdagen van tevoren kenbaar gemaakt te worden aan de beheerder. In overleg met de beheerder wordt bepaald wanneer en onder welke voorwaarden de werkzaamheden dienen te worden uitgevoerd. Eventuele aanwijzingen dienen stipt te worden opgevolgd.
Het plaatsen van gedenktekens dient plaats te vinden tijdens openingstijden mits er geen begrafenis of asbezorging plaatsvindt.
De uitgevoerde werkzaamheden dienen ter goedkeuring te worden gemeld bij de beheerder dan wel het daartoe aangewezen personeel. Eventueel geconstateerde onvolkomenheden of gebreken dienen alsnog te worden uitgevoerd of verholpen.