Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland

Mandaat BSGR gemeentesecretaris-algemeen directeur gemeente Velsen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBelastingsamenwerking Gouwe-Rijnland
OrganisatietypeRegionaal samenwerkingsorgaan
Officiële naam regelingMandaat BSGR gemeentesecretaris-algemeen directeur gemeente Velsen
CiteertitelMandaat BSGR gemeentesecretaris-algemeen directeur gemeente Velsen
Vastgesteld doordagelijks bestuur
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt het Mandaat Teammanager van het Team Vergunningen, Toezicht en Handhaving van de gemeente Velsen.

Deze regeling vervangt het Mandaat Teammanager van het Team Beheer en Onderhoud van de gemeente Velsen.

Deze regeling vervangt het Mandaat Teammanager Team Contact van het Domein Publiek en Bestuur van de gemeente Velsen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 232, vierde lid, van de Gemeentewet
  2. afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland 2021
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

bgr-2024-51

Tekst van de regeling

Intitulé

Mandaat BSGR gemeentesecretaris-algemeen directeur gemeente Velsen

De directeur van het Openbaar Lichaam Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland (hierna BSGR),

 

Gelet op artikel 232, lid 4, onderdeel a en b van de Gemeentewet, artikel 1, onderdeel p en q van de Gemeenschappelijke Regeling Belastingsamenwerking Gouwe-Rijnland en afdeling 10.1.1 van de wet Algemene bestuursrecht;

 

Overwegende dat:

 

  • Sommige aanslagen op basis van de:

    • o

      Verordening afvalstoffenheffing van de gemeente Velsen,

    • o

      Verordening marktgelden van de gemeente Velsen,

    • o

      Legesverordening van de gemeente Velsen en de

    • o

      Verordening parkeerbelasting van de gemeente Velsen,

  • op basis van feitelijke constatering ter plekke worden opgelegd en geïnd dan wel gelijktijdig bij de aanvraag van het betreffende belastbare feit worden opgelegd en geïnd.

  • Voor het opleggen van:

    • o

      Naheffingsaanslagen parkeerbelasting, op basis van de Verordening parkeerbelasting van de gemeente Velsen geldt dat deze zijn gebaseerd op de feitelijke constatering ter plekke op het al of niet voldaan zijn van de verschuldigde parkeergelden

    • o

      aanslagen precariobelasting, op basis van de Verordening precariobelasting van de gemeente Velsen, geldt dat deze gebaseerd zijn op de feitelijke constatering ter plekke dat er sprake is van een belastbaar feit waarvoor precariobelasting verschuldigd is.

  • Voor de controle van:

    • o

      de aangifte toeristenbelasting feitelijke constatering ter plekke noodzakelijk is om te kunnen beoordelen of de gedane aangifte voor het opleggen van een aanslag toeristenbelasting op grond van de Verordening toeristenbelasting van de gemeente Velsen correct is,

    • o

      het bezit van één of meer honden feitelijke constatering ter plekke noodzakelijk is om te kunnen beoordelen of de gedane aangifte voor de oplegging van een aanslag hondenbelasting op grond van de Verordening hondenbelasting van de gemeente Velsen correct is.

Besluit:

 

  • 1.

    Mandaat te verlenen aan de gemeentesecretaris van de gemeente Velsen om namens de heffings- en invorderingsambtenaar van de BSGR de bevoegdheden uit te oefenen ten aanzien van het opleggen en innen van:

    • a.

      belastingaanslagen met betrekking tot de belastbare feiten zoals bedoeld in artikel 3, onder a en d, van de Verordening marktgelden van de gemeente Velsen.

    • b.

      belastingaanslagen of het geven van een mondelinge, gedagtekende schriftelijke kennisgeving of kennisgeving via elektronische weg met betrekking tot de belastbare feiten die zijn benoemd in Hoofdstuk 1 ‘Algemene dienstverlening’ paragraaf 1.1 tot en met 1.4 en paragraaf 1.9 van de Legesverordening van de gemeente Velsen.

    • c.

      belastingaanslagen met betrekking tot de belastbare feiten zoals bedoeld in artikel 2 juncto hoofdstuk 3 van de tarieventabel van de vigerende Verordening afvalstoffenheffing van de gemeente Velsen.

  • 2.

    Mandaat te verlenen aan de gemeentesecretaris - algemeen directeur van de gemeente Velsen om namens de heffingsambtenaar van de BSGR te controleren:

    • a.

      of er zich belastbare feiten voordoen op basis van de verordening precariobelasting van de gemeente Velsen, waarvan alsdan de heffingsambtenaar van de BSGR in kennis wordt gesteld, door aan hem/haar de voor het opleggen van een aanslag precariobelasting benodigde gegevens te verstrekken.

    • b.

      of een gedane aangifte toeristenbelasting overeenstemt met de registratie van overnachtingen in het nachtverblijfregister, zoals bedoeld in artikel 12 van de Verordening toeristenbelasting van de gemeente Velsen, waarna bij afwijking van de aangifte de heffingsambtenaar van de BSGR hiervan in kennis wordt gesteld.

    • c.

      of een gedane aangifte inzake de hondenbelasting overeenstemt met het feitelijke bezit van het aantal honden, waarna bij afwijking van de aangifte de heffingsambtenaar van de BSGR hiervan in kennis wordt gesteld.

  • 3.

    Het verlenen van ondermandaat van de in de artikelen 1 en 2 genoemde bevoegdheden is toegestaan.

  • 4.

    Onder dit mandaat worden ook de klachten behandeld die betrekking hebben op het handelen en/of het nalaten van gedragingen die op basis van dit mandaat of het op basis daarvan verleende ondermandaat worden verricht.

  • 5.

    Onder dit mandaat worden ook de verzoeken die worden ingediend op basis van de Wet open overheid behandeld die voortvloeien uit het verrichten van werkzaamheden onder dit mandaat en betrekking hebben op het verstrekken van documenten conform de Wet open overheid die in het bezit zijn van de gemeente Velsen of degene aan wie ondermandaat wordt verleend.

  • 6.

    Dit mandaat heeft geen betrekking op het afhandelen van bezwaar- en beroepschriften.

  • 7.

    Het ‘Mandaat Teammanager van het Team Vergunningen, Toezicht en Handhaving van de gemeente Velsen’ van 27 januari 2021 wordt ingetrokken

  • 8.

    Het ‘Mandaat Teammanager van het Team Beheer en Onderhoud van de gemeente Velsen’ van 27 januari 2021 wordt ingetrokken.

  • 9.

    Het ‘Mandaat Teammanager Team Contact van het Domein Publiek en Bestuur van de gemeente Velsen’ van 27 januari 2021 wordt ingetrokken.

  • 10.

    Dit besluit treedt in werking met ingang van 1 januari 2024, met dien verstande dat de in artikel 5, 6 en 7 genoemde mandaten van 27 januari 2021 van toepassing blijven op belastbare feiten die zich voor 1 januari 2024 hebben voorgedaan.

  • 11.

    Dit besluit wordt aangehaald als: ‘Mandaat BSGR gemeentesecretaris-algemeen directeur gemeente Velsen’.

Leiden, 19 december 2023,

De directeur van de BSGR

Mevrouw drs. E.T.M. van Kesteren

Voor akkoord,

De gemeentesecretaris - algemeen directeur van de gemeente Velsen

Mevrouw D. Veurink