Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Gravenhage

Besluit van de Algemeen Directeur van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling tot het verlenen van ondermandaat (ondermandaat DSO)

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Gravenhage
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van de Algemeen Directeur van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling tot het verlenen van ondermandaat (ondermandaat DSO)
CiteertitelOndermandaat DSO 2024
Vastgesteld doorgemandateerde functionaris
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerpBesluit van de Algemeen Directeur van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling tot het verlenen van ondermandaat (ondermandaat DSO)

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht
  2. artikel 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht
  3. Mandaatregeling hoofdstuk 1.1 Den Haag 2022
  4. Mandaatregeling hoofdstuk 1.2 Den Haag 2023
  5. Mandaatregeling hoofdstuk 1.3 Den Haag 2024
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-2024nieuwe regeling

22-12-2023

gmb-2024-10133

DSO/10662039

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit van de Algemeen Directeur van de Dienst Stedelijke Ontwikkeling tot het verlenen van ondermandaat (ondermandaat DSO)

 

De algemeen directeur van de dienst Stedelijke Ontwikkeling,

 

gelet op artikelen 10:1 juncto 10:9 van de Algemene wet bestuursrecht en de door het college van burgemeester en wethouders van Den Haag krachtens hoofdstukken 1.1, 1.2 en 1.3 en 2.1 van de Mandaatregeling[1] gegeven voorschriften en aan hem toegekende mandaten;

 

overwegende:

 

dat het nodig en wenselijk is om het dienstbrede ondermandaat te verbeteren, te actualiseren en derhalve te wijzigen;

 

BESLUIT:

 

  • I.

    het ondermandaat DSO van 5 juni 2023, DSO/10544503, in te trekken, behoudens voor zover het overgangsrecht van artikel 6.1 van Mandaatregeling hoofdstuk 1.3 Den Haag 2024 van toepassing is;

  • II.

    het hierna volgende ondermandaat DSO, DSO/10662039, vast te stellen[2];

  • III.

    het ondermandaat DSO treedt in werking op 1 januari 2024;

  • IV.

    dit besluit wordt aangehaald als: ‘ondermandaat DSO 2024’.

 

Den Haag, 22 december 2023

het college van burgemeester en wethouders van Den Haag,

namens deze,

de algemeen directeur Dienst Stedelijke Ontwikkeling,

 

R. Nomes

 

 

[1] Per heden: Mandaatregeling hoofdstuk 1.1 Den Haag 2022, DSO/10290604, RIS311943; Mandaatregeling hoofdstuk 1.2 Den Haag 2023, DBV/10625261, RIS 316881; Mandaatregeling hoofdstuk 1.3 Den Haag 2024, DSO/10656420 (RIS 317383), en Mandaatregeling hoofdstuk 2.1 Den Haag 2018, BSD/2018.587, RIS301359.

[2] Het ondermandaat DSO omvat vijf hoofdstukken en (inclusief deze besluitpagina) 19 pagina’s.

 

 

I. Algemeen

 

 

1.0. Algemene voorschriften en beperkingen - Mandaatregeling hoofdstukken 1.1 en 1.2 Den Haag 2022 (deels in combinatie met hoofdstuk 10 van de Algemene wet bestuursrecht)

 

 

Voorschriften en beperkingen

 

X artikel 1 hoofdstuk 1.1 (hoofdstukken 1.1 en 1.2 gelden altijd)

 

De Mandaatregeling hoofdstukken 1.1 en 1.2 is altijd integraal van toepassing op alle mandaten en ondermandaten.

 

X artikel 1, tweede lid, hoofdstuk 1.2 (hoofdstukken 1.1 en 1.2 gaan altijd vóór)

 

Bij strijdigheid tussen de bepalingen in mandaathoofdstuk 1.3, inclusief de ondermandaten, en de bepalingen in de hoofdstukken 1.1 en 1.2 van de Mandaatregeling, prevaleert het bepaalde in de hoofdstukken 1.1 en 1.2. De regeling van het mandaat in mandaathoofdstuk 1.3 en in dit ondermandaat DSO is zuiver aanvullend bedoeld.

 

X artikel 2, tweede lid, hoofdstuk 1.1 (nooit afwijken van collegebesluiten via een (onder-)mandaatbesluit)

 

Elk mandaat bestaat slechts binnen de grenzen van niet in mandaat genomen besluiten van het college van burgemeester en wethouders zelf. De gemandateerden zijn niet bevoegd om van dergelijke door het college zelf genomen bestuurlijke besluiten af te wijken, noch zijn gemandateerden bevoegd om deze besluiten te wijzigen.

 

X artikel 3, tweede lid, hoofdstuk 1.1 (ondermandaat niet doorverlenen)

 

De ondergemandateerde personen zijn niet bevoegd het ondermandaat aan anderen te verlenen.

 

X artikelen 6 en 7 hoofdstuk 1.1 (wijze van toepassing ondermandaat)

 

Brieven en besluiten waarmee toepassing wordt gegeven aan een verleende ondermandaatbevoegdheid worden in de meervoudsvorm geredigeerd.

 

Een met toepassing van het mandaat opgemaakt stuk wordt als volgt ondertekend:

 

Burgemeester en wethouders van Den Haag,

namens dezen:

(functie)

 

(handtekening) (naam)

 

X beperking ondermandaat tot het eigen bedrijfsonderdeel van de ondergemandateerde (portefeuille, afdeling, team)

 

Elk ondermandaat is beperkt tot uitsluitend de werkzaamheden behorend bij het bedrijfsonderdeel waar de ondergemandateerde verantwoordelijk voor is, dan wel waar de ondergemandateerde zelf werkzaam is.

 

X nadere beperking ondermandaat per functionaris in het ondermandaatbesluit (in linker- of rechterkolom erbij vermeld)

 

Per functionaris kan het ondermandaat aan een specifiek vermelde nadere beperking zijn onderworpen.

 

X nadere beperking ondermandaat door werkinstructies (van direct leidinggevenden of van de directie)

 

Elk ondermandaat kan slechts in overeenstemming met de geldende werkinstructies worden gebruikt.

 

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

 

- alle ondergemandateerden

 

 

Algemene bevoegdheden - correspondentie

 

X artikel 2, eerste lid, hoofdstuk 1.1 (correspondentie)

 

Naast het nemen van besluiten zijn gemandateerden tevens bevoegd correspondentie te voeren met betrekking tot de onderwerpen waarvoor zij zijn gemandateerd.

 

X artikel 7, derde lid, hoofdstuk 1.1 (digitale correspondentie)

 

Gemandateerden bevoegd tot het ondertekenen van stukken zijn ook bevoegd tot het digitaal ondertekenen daarvan.

 

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

 

- alle ondergemandateerden

 

 

 

1.1. Algemene wet bestuursrecht (deels in combinatie de Gemeentewet) voor zover betrekking hebbend op het taakgebied vandeDienst Stedelijke Ontwikkeling:

 

Algemene bevoegdheden

 

X hoofdstuk 2, de afdelingen 2.1 en 2.3 (Rechtsverkeer met burgers);

 

X hoofdstuk 3, de afdelingen 3.2 tot en met 3.7 (Algemene bepalingen over besluiten), en

 

X hoofdstuk 4, de titels 4.1, 4.2, 4.3 en 4.4 (Bijzondere bepalingen over besluiten). Voor wat betreft subsidies betreft dit zowel de door het college van B&W verstrekte subsidies, als de beslissingen van het college dat de rechtspersoon gemeente Den Haag subsidies aanvraagt.

 

met uitzondering van de hieronder in dit artikel 1.1 volgende twee specifieke ondermandaten terzake van hoofdstuk 4,

 

en overigens,

 

voor alle drie de hoofdstukken(2, 3 en 4) van de Awbonder de beperking: voor zover rechtens/technisch benodigd bij de uitoefening van de meer specifieke hierna te noemen ondermandaten en bevoegdheden.

 

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

 

- alle ondergemandateerden

 

 

X Besluiten met betrekking tot incasso, voor wat betreft:

- dwangbevelen (hoofdstuk 4, afdeling 4.4.4, Awb)

- royementsvolmachten (= besluiten met toepassing van artikel 160, eerste lid, onder d, Gemeentewet)

(NB – royementsvolmachten uitsluitend in combinatie met toepassing van een algemene ondervolmacht DSO, lees: bevoegdheid tot ondertekening van de volmacht namens de burgemeester)

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

 

X Met betrekking tot oninbaarverklaringen (conform de concernvoorschriften tot een maximum van € 50.000, -)

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

 

X hoofdstuk 5 (Handhaving)

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

 

X Het opleggen en uitoefenen van een last onder bestuursdwang en het opleggen van een dwangsom (inclusief invordering) en het opleggen van bestuurlijke boetes:

- art. 125 van de Gemeentewet, en

- hoofdstuk 5, titel 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht en/of Technisch Advies en Ondersteuning

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

- Teammanager Haagse Pandbrigade

 

X (bijzondere bepaling) het geven van een machtiging tot binnentreden op grond van art. 5:27 lid 2 Algemene wet bestuursrecht als bedoeld in artikel 2 van de Algemene wet op het binnentreden.

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht en/of Technisch Advies en Ondersteuning

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

- Teammanager Haagse Pandbrigade

 

X Het uitoefenen van bestuursdwang m.b.t. het stilleggen van (bouw)werkzaamheden

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht en/ofTechnisch Advies en Ondersteuning

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

- (Senior) Inspecteur Handhaving

- Teammanager Haagse Pandbrigade

- (Senior) Stadsdeelinspecteur

 

X Het geven van een schriftelijke bevestiging van een ter plaatse van het bouwwerk gegeven opdracht/lastgeving (in spoedeisende gevallen) op grond van:

- art. 125 van de Gemeentewet in combinatie met

- hoofdstuk 5, titel 5.3, art. 5:24, en 5:31 van de Algemene wet bestuursrecht

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht en/of Technisch Advies en Ondersteuning

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

- Teammanager Haagse Pandbrigade

 

X Het voeren van aanbestedingsprocedures en het uitvragen van offertes (incl. gunning van de aanbestede opdracht) ex artikel 160, eerste lid, sub d, Gemeentewet t.b.v. de uitvoering van bestuursdwang van gemeentewege (waarbij rekening moet worden gehouden met de Aanbestedingswet en de Gemeentelijke aanbestedingsrichtlijnen) tot een maximum van € 150.000,- (exclusief BTW).

 

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel,

 

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht en/of Technisch Advies en Ondersteuning

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

 

 

1.1.1 Bestuursrechtelijke geschillen (bezwaar en beroep) (zie ook artikel 160, eerste lid, sub e, Gemeentewet)

 

X hoofdstuk 6 (Algemene bepalingen over bezwaar en beroep);

X hoofdstuk 7 (Bijzondere bepalingen over bezwaar en administratief beroep), en

X hoofdstuk 8 (Bijzondere bepalingen over beroep en hoger beroep bij de bestuursrechter).

 

waaronder, maar niet beperkt tot:

- het formeel in beroep gaan tegen een besluit van Gedeputeerde Staten;

- het formeel in hoger beroep gaan tegen een besluit van de Rechtbank;

- het verzoek tot opheffing van een eerder door de Rechtbank of de Raad van State uitgesproken schorsing van een besluit van het college;

- het voeren van verweer en het vertegenwoordigen van het college in bezwaarprocedures, beroepsprocedures, hoger beroepsprocedures en bij de behandeling van verzoeken om voorlopige voorzieningen,

 

waar mogelijk niet dan na voorafgaand overleg met de businesspartner JZ DSO en in ieder geval met in kennisstelling van de businesspartner JZ DSO door het toezenden van een afschrift van het bezwaar- of beroepschrift.

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

 

 

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Juridische planvorming en omgevingsrecht

- Expert Juridische planvorming en omgevingsrecht

- (Senior) Jurist Juridische planvorming en omgevingsrecht

Portefeuille Grondbedrijf

- Directeur voor de Portefeuille Grondbedrijf

- Afdelingsmanager Ontwikkeling

Portefeuille Ruimte & Economie

- Directeur voor de Portefeuille Ruimte & Economie

Portefeuille Projecten

- Directeur voor de Portefeuille Projecten

Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

- Directeur voor de Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

Centrale Vastgoedorganisatie Den Haag

- Directeur Centrale Vastgoedorganisatie

JZ Adviesteam DSO

- Businesspartner JZ DSO

 

X hoofdstuk 9 (Klachtbehandeling)

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

Portefeuille Grondbedrijf

- Directeur voor de Portefeuille Grondbedrijf

Portefeuille Ruimte & Economie

- Directeur voor de Portefeuille Ruimte & Economie

Portefeuille Projecten

- Directeur voor de Portefeuille Projecten

Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

- Directeur voor de Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

Centrale Vastgoedorganisatie Den Haag

- Directeur Centrale Vastgoedorganisatie

JZ Adviesteam DSO

- Businesspartner JZ DSO

 

 

1.2. Gemeentewet – artikel 160, eerste lid, sub d - betreft: besluiten namens het college tot het als gemeente gaan verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen (krachtens ondervolmacht uit te voeren namens de burgemeester)

 

1.2.1 Privaatrechtelijke rechtshandelingen – alle overeenkomsten en zakelijke rechten (géén inkoop/aanbesteding)

 

X artikel 160, eerste lid, onder d, Gemeentewet

 

(betrekking hebbend op alle overeenkomsten, inclusief goederenrechtelijke overeenkomsten van levering, vestiging of overdracht van zakenrechtelijke rechten, maar géén betrekking hebbend op inkoop en aanbestedingen)

 

het besluiten tot het verrichten van alle privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente voor zover het totaalbedrag van de financiële verplichtingen die uit de desbetreffende rechtshandelingen voortvloeien voor de gemeente of de wederpartij niet meer dan € 1.000.000,- per besluit bedraagt (exclusief BTW en overdrachtsbelasting), inclusief alle opties en mogelijkheden tot verlenging van de duur van de daardoor tot stand komende verbintenissen,

 

met inachtneming van de navolgende beperkingen, dan wel verruimingen, per genoemde rechtshandeling of bevoegdheid:

 

a. het sluiten van overeenkomsten voor het vestigen, wijzigen, overdragen of opheffen van zakelijke rechten (zoals het aankopen van onroerende zaken) dient te geschieden met inachtneming van door de raad of het college van burgemeester en wethouders vastgestelde, dan wel nog vast te stellen (algemene en/of specifieke) voorwaarden en met inachtneming van alle daarover reeds genomen (planologische) besluiten, zoals het vestigen van een voorkeursrecht (hoofdstuk 9 Omgevingswet) of onteigening (hoofdstuk 11 Omgevingswet), de door de raad eventueel vastgestelde huurtarieven en bepalingen, een omgevingsplan, een projectdocument, het besluit van de gemeenteraad inzake Nieuw Haags Gronduitgiftesysteem rv 19 van 2008, een nota van uitgangspunten, of enig ander daarop betrekking hebbend besluit van de raad, het college van burgemeester en wethouders, of de burgemeester, of een investeringsplan waarvoor door de gemeenteraad krediet is verleend;

b. alle overeenkomsten voorts uitsluitend voor zover ter zake, blijkens door de raad vastgestelde begroting, voldoende financiële middelen beschikbaar zijn gesteld en deze niet zijn uitgeput;

c. óók voor overeenkomsten ter uitvoering van de in het kader van de begroting door de raad vermelde investeringsplannen, waarvoor krediet definitief beschikbaar is gesteld op de daarvoor bepaalde wijze, geldt het genoemde maximumbedrag;

d. inclusief alle overige terzake de totstandkoming, uitvoering, continuering of bevordering van de nakoming buiten rechte van voormelde overeenkomsten te plegen rechtshandelingen, zoals ingebrekestellingen;

e. bij het aangaan van schenkingsovereenkomsten gelden de volgende beperkingen:

uitsluitend ten gunste van de gemeente;

2° tot een bedrag van ten hoogste € 50.000,-, en

3° voor zover daaraan voor de gemeente géén bezwarende bedingen of voorwaarden verbonden zijn.

f. garantstellingen voor derden en borgtochtovereenkomsten zijn niet toegestaan.

g. voor het aangaan, verlengen, wijzigen en beëindigen van een overeenkomst ten behoeve van de uitvoering van werken geldt evenzeer het genoemde maximumbedrag;

h. het verkopen van onroerende zaken, indien het Nieuw Haags Gronduitgiftesysteem alleen uitgifte in erfpacht toestaat, beperkt tot:

1° ten hoogste 100 m² onbebouwde grond aan de eigenaar van het aangrenzend perceel;

2° appartementsrechten in een gemeenschap waarvan niet alle appartementsrechten eigendom van de gemeente zijn;

3° onroerende zaken aan de Staat en andere publiekrechtelijke lichamen;

4° onroerende zaken aan Nederlandse onderwijsinstellingen;

5° onroerende zaken bij ruiltransacties;

6° onroerende zaken welke niet van strategisch belang zijn en gelegen zijn buiten de gemeentegrenzen.

i. bij de verkopen bedoeld onder h, sub 3°en 4°, geldt de voorwaarde dat deze uitsluitend geschieden onder bedinging van een eerste recht tot terugkoop.

j. Voor de directeur van de Centrale Vastgoedorganisatie Den Haag geldt een afwijkend maximumbedrag van € 3.500.000,- per besluit (exclusief BTW en overdrachtsbelasting), onverminderd het bepaalde in sub c en g.

 

1.2.1.1 Bijzondere voorschriften bij heruitgifte van aflopend erfpacht voor bepaalde tijd

k. onverminderd onderdelen a, b en c geschiedt het heruitgeven van gronden in erfpacht met inachtneming van de daarvoor door de raad c.q. het college vastgestelde dan wel vast te stellen algemene en/of bijzondere bepalingen voor uitgifte in erfpacht voor gronden van de gemeente Den Haag, alsmede met inachtneming van de volgende nadere voorwaarde:

1° over de grondwaarde bij heruitgifte, eventueel na het uitbrengen van een deskundigenadvies als bedoeld in Verordening nr. 26 van 1930, dient volledige overeenstemming te bestaan met de erfpachter. Indien over de grondwaarde verschil van mening blijft bestaan, wordt zo spoedig mogelijk een bestuurlijk voorstel ter besluitvorming aan het college voorgelegd.

l. onverminderd onderdeel k geschiedt het heruitgeven van gronden in erfpacht voorts met inachtneming van de volgende nadere voorwaarden:

1° de algemeen-directeur DSO vraagt jaarlijks aan burgemeester en wethouders goedkeuring voor zijn voornemen omtrent de fasering en de gebiedsgewijze aanpak van voortijdige heruitgifte als bedoeld in artikel 4 AAR (RIS12991);

2° de bepaling van de grondwaarde moet, behoudens in de gevallen dat deskundigen advies hebben uitgebracht, worden verricht conform de taxatie-instructie zoals vastgesteld op 20 januari 1988 in de Commissie voor Ruimtelijke Ordening en Stadvernieuwing;

3° indien de algemeen directeur DSO van mening is dat om redenen van algemeen belang niet tot heruitgifte moet worden overgegaan, zoals bedoeld in artikel 3 AAR, legt hij zijn voorstel ter zake aan burgemeester en wethouders voor. Hij voegt daaraan toe, indien van toepassing, voorstellen tot tijdelijke verlenging van het erfpachtrecht;

4° het uitkeren aan de erfpachter van een vergoeding van de waarde van de opstallen bij beëindiging van het erfpachtrecht wordt beschouwd als een aankoop waarop dit ondermandaat DSO van toepassing is.

m. onverminderd onderdelen a, b en c is het beëindigen van een door de gemeente uitgegeven recht van erfpacht beperkt tot:

1° beëindiging met wederzijds goedvinden, inclusief het bereiken van overeenstemming over een eventuele vergoeding voor de nog aanwezige gebouwen etc. als bedoeld in artikel 5:99 BW;

2° wanbetaling door erfpachter;

3° niet-nakoming van een bouwverplichting door erfpachter.

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

(NB – terzake de aan- en verkoop van onroerende zaken en rechten daarop betrekking hebbend, geldt dat enkel de bedrijfsonderdelen Grondbedrijf en CVDH hiertoe taken hebben en mogen besluiten.

 

Het Grondbedrijf is verantwoordelijk voor de reguliere (her)uitgifte van onroerende zaken in erfpacht aan derden én het doen van strategische aankopen gericht op het binnen 5 jaar weer doen verkopen van die onroerende zaken ten laste van programma 13 (ontwikkelingsvastgoed).

 

De CVDH is verantwoordelijk voor alle andere aan- en verkoop van onroerende zaken binnen DSO en gemeentebreed, inclusief alle verhuringen van al het gemeentelijke vastgoed en andere vormen van ingebruikgeving, de eventuele uitgifte indien de CVDH opdrachtgever is van een herontwikkeling voor een maatschappelijke functie, alsmede de verkoop van snippergroen.)

Portefeuille Grondbedrijf

- Directeur voor de Portefeuille Grondbedrijf

(waaronder het splitsen van gemeentelijke eigendommen in appartementsrechten, het verlenen van ontheffing voor splitsing in appartementsrechten en verticale splitsing, alles voor zover splitsing plaatsvindt als onderdeel van de uitgifte-overeenkomst, en het beëindigingen van huur- en gebruiksovereenkomsten);

- Afdelingsmanager Ontwikkeling tot een maximumbedrag van € 500.000, --

(waaronder het splitsen van gemeentelijke eigendommen in appartementsrechten, het verlenen van ontheffing voor splitsing in appartementsrechten en verticale splitsing voor zover splitsing plaatsvindt als onderdeel van de uitgifte-overeenkomst en het beëindigingen van huur- en gebruiksovereenkomsten; met uitzondering van wat in § 1.2.1.1 is vermeld bij onderdelen k en l en onderdeel m, sub 2°)

- Teammanager Contract- en Erfpachtbeheer en

- Afdelingsmanager Expertise, Beleid en Erfpacht, beiden tot een maximumbedrag van € 150.000, --

(§ 1.2.1.1 volledig en v.w.b. § 1.2.1 van dit ondermandaat beperkt tot:

1. het vestigen van een erfpachtafhankelijk opstalrecht;

2. de verkoop van bloot eigendom;

3. de uitgifte van gronden in erfpacht tot een maximum van 100 m2 aan de erfpachter van het aangrenzende perceel.)

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Wonen (uitvoering van werken tot een maximumbedrag van € 150.000.--)

- Teammanager Wonen (uitvoering van werken tot een maximumbedrag van € 150.000.--)

Centrale Vastgoedorganisatie Den Haag

- Directeur Centrale Vastgoedorganisatie

- Afdelingshoofd VPM, alle rechtshandelingen, maar bij huurovereenkomsten beperkt tot een bedrag van maximaal € 200.000 op jaarbasis per huurovereenkomst en bij koopovereenkomsten beperkt tot een bedrag van maximaal € 500.000,- per koopovereenkomst.

- Afdelingshoofden TBR, RC en Financiën, beperkt tot een bedrag van € 200.000,-

- de medewerker contractbeheer, beperkt tot uitsluitend overeenkomsten met nutsbedrijven met een bedrag van maximaal € 10.000,- op jaarbasis

Portefeuille Ruimte & Economie

- Directeur voor de Portefeuille Ruimte & Economie

Portefeuille Projecten

- Directeur voor de Portefeuille Projecten

Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

- Directeur voor de Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

1.2.2 Privaatrechtelijke rechtshandelingen – overige typen rechtshandelingen (ook géén inkoop)

X artikel 160, eerste lid, onder d, Gemeentewet

 

(voor zover géén betrekking hebbend op overeenkomsten, noch op goederenrechtelijke overeenkomsten van levering, vestiging of overdracht van zakenrechtelijke rechten (zoals erfpacht), noch op inkoop en aanbestedingen)

 

het besluiten tot het verrichten van alle privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente voor zover het totaalbedrag van de financiële verplichtingen die uit de desbetreffende rechtshandelingen voortvloeien voor de gemeente of de wederpartij niet meer dan € 1.000.000,- per besluit bedraagt (exclusief BTW en overdrachtsbelasting), inclusief alle opties en mogelijkheden tot verlenging van de duur van de daardoor tot stand komende verbintenissen, met inachtneming van de navolgende beperkingen, dan wel verruimingen, per genoemd sub-type rechtshandeling of bevoegdheid:

a. het aanvaarden van aan de gemeente vermaakte legaten, erfstellingen gelden de volgende beperkingen:

1° tot een bedrag van ten hoogste € 50.000,-, en

2° voor zover daaraan voor de gemeente géén bezwarende bedingen of voorwaarden verbonden zijn.

b. besluiten tot het afdoen van een aansprakelijkstelling van de gemeente uitsluitend voor zover deze niet krachtens subrogatie behandeld en gedekt worden door een verzekeraar of vergoed wordt vanuit de bestemmingsreserve assurantiën.

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel, behoudens aansprakelijkstellingen over en weer wegens wanprestatie en onrechtmatige daad, noch stemmingen namens de gemeente in VVE’s c.a.

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

Portefeuille Grondbedrijf

- Directeur voor de Portefeuille Grondbedrijf

Portefeuille Ruimte & Economie

- Directeur voor de Portefeuille Ruimte & Economie

Portefeuille Projecten

- Directeur voor de Portefeuille Projecten

Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

- Directeur voor de Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

Centrale Vastgoedorganisatie Den Haag

- Directeur Centrale Vastgoedorganisatie

- Afdelingshoofd VPM, beperkt tot een bedrag van € 500.000,-

- Afdelingshoofden TBR, RC en Financiën, beperkt tot een bedrag van € 200.000,-

 

S het aansprakelijk stellen van derden door de gemeente zelf en het afdoen van aansprakelijkstellingen van de gemeente door derden, wegens wanprestatie of onrechtmatige daad, voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

(met dien verstande dat het in hoofdstuk I paragraaf 1.2.3 genoemde maximumbedrag van toepassing is)

Portefeuille Grondbedrijf

- Directeur voor de Portefeuille Grondbedrijf (beperkt tot een bedrag van maximaal € 100.000, - per besluit)

- Afdelingsmanager Ontwikkeling (beperkt tot een bedrag van maximaal € 100.000, - per besluit)

Centrale Vastgoedorganisatie Den Haag

- Directeur Centrale Vastgoedorganisatie

- Afdelingshoofden VPM, TBR, RC en Financiën, beperkt tot een bedrag van € 200.000,-

 

S het besluiten tot het uitoefenen van het stemrecht van de gemeente tijdens vergaderingen van een VVE en tijdens andere vergelijkbare organen waarin de gemeente als eigenaar van een zakelijk recht is vertegenwoordigd, voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

Centrale Vastgoedorganisatie Den Haag

- Directeur Centrale Vastgoedorganisatie

- Afdelingshoofden VPM, TBR, RC en Financiën

- de medewerker contractbeheer

- de Vastgoedjurist

- de Juridisch medewerker Vastgoed

 

1.2.3 Privaatrechtelijke rechtshandelingen - Inkoop en aanbesteding van opdrachten aan derden

(voor werken, goederen en diensten (voorheen Competentieregister) - artikel 160, eerste lid, onder d, Gemeentewet)

 

De bevoegdheid tot inkopen en aanbesteden (verstrekken) van een opdracht aan derden wordt toegekend aan de functionarissen1 in de tabel. De tekenbevoegdheid is beperkt tot het bedrag genoemd in de 1e kolom, exclusief BTW.

 

Toelichting op bovenstaande tabel:

1. De functionaris die op grond van de begroting en/of BuMa beschikt over budget én is vermeld in bovenstaande tabel.

2. Bij afwezigheid van de algemeen directeur gaat de tekenbevoegdheid naar diens plaatsvervangend directeur.

3. Opdrachtgever: voor projectbudgetten kunnen alle directeuren (incl. de AD) als opdrachtgever fungeren.

4.Alle Afdelings-, Team- en Gebiedsmanagers, Hoofd strategie en externe betrekkingen, Programmadirecteuren, de Directeur Regiodeal en de Kwartiermaker Zuid-West.

5.Uitsluitend: alle Afdelingshoofden VPM, TBR, RC en Fin (CVDH) voor alle opdrachten.

6. Uitsluitend: de Afdelingsmanager Ontwikkeling (Grondbedrijf).

7. Uitsluitend: de medewerker Bouwzaken (CVDH) beperkt tot uitsluitend enkelvoudig onderhandse opdrachten.

8. Uitsluitend: de directeur CVDH, met inachtneming van de beperkingen van paragraaf 1.2.1 hierboven.

9. De algemeen directeur is soms niet beperkt tot het maximumbedrag van € 3,5 mln. bij investeringen en werken (zie Mandaathoofdstuk 1.2).

 

Voorwaardenwaaronder bevoegdheid wordt toegekend (zie ook: § 1.2.1 Privaatrechtelijke rechtshandelingen)

1. Van de tekenbevoegdheid kan uitsluitend gebruik gemaakt worden bij voldoende budget, verkregen op basis van de apparaatsbegroting, de dienstbegroting of door middel van een op grond van de dienstbegroting afgegeven BuMa1).

2. Tekenbevoegdheid kan niet worden gedelegeerd. Bij afwezigheid tekent of de formele plaatsvervanger of een in de lijn hoger bevoegde functionaris of door middel van horizontale vervanging mits de plaatsvervanger2) gelijksoortig werk uitoefent als de afwezige functionaris. Afwijking van deze regel uitsluitend bij besluit van de algemeen directeur.

3. Het gebruik van budgetten dient plaats te vinden in overeenstemming met het in de programmabegroting vastgestelde beleid.

4. Bij de aanwending van budgetten dienen naast de gemeentelijke richtlijnen ook de richtlijnen, randvoorwaarden en regels van derden (Europa, Rijk en Provincie) nageleefd te worden.

5. De tekenbevoegde functionaris is verantwoordelijk voor de registratie van de aangegane juridische verplichting (= bv. inkooporder, leveringsopdracht) conform de geldende inkoopprocedure.

6. Indien externe functionarissen de functie vervullen van directeur, manager, opdrachtgever of opdrachtnemer zal middels een separaat besluit van het college mandaat moeten worden verleend en middels een separaat besluit van de burgemeester ondertekeningsvolmacht moeten worden verleend (tenzij dit al in de arbeidsovereenkomst van de gemeente met de externe functionaris is toegekend).

7. Met betrekking tot inhuur van uitzendkrachten en externe deskundigheid worden de bepalingen van de geldende regeling "Inhuur personeel van derden" en overige concernbrede raamcontracten in acht genomen.

8. Een niet tekenbevoegde functionaris die met een ondernemer gesprekken voert moet de ondernemer meedelen dat pas na de formele goedkeuring, werken, leveringen en diensten worden gegund.

 

1) In de relatie tussen een OG/ON van PmDH en de vakafdeling Ontwikkeling kunnen door de OG/ON programma-budgetten worden overgedragen. Dit wordt aangeduid met budgetteren/mandateren (BuMa). Uitsluitend de vakafdeling Ontwikkeling kan ten laste van het overgedragen budget opdracht verstrekken aan derden voor inkoop van werken, goederen en diensten.

2) Let op: bij het instellen van de vakantie-/afwezigheidsregel in EOS mag de bevoegdheid niet aan een functionaris lager in de lijn worden toegekend.

 

Bijzondere bevoegdheid EOS bij inkooporders groter dan € 3,5 mln. (uitvoering van bevoegd genomen besluiten)

Alleen de algemeen directeur én de directeur CVDH is in het financiële systeem EOS geautoriseerd een inkooporder groter dan € 3.500.000,- goed te keuren, mits de financiële verplichting voortvloeit uit een eerder door of namens het college bevoegd genomen besluit. De feitelijk betrokken directeur (of opdrachtgever) verstrekt hiertoe aan hen tevens een ter uitvoering van dat collegebesluit door of namens de burgemeester bevoegd ondertekende opdracht of overeenkomst. Alle aldus aan de inkooporder ten grondslag liggende documenten (bevattend de rechtshandeling) moeten zijn bijgevoegd. Het op het collegebesluit vermelde kenmerk en/of “RIS nummer” dient in de inkooporder(-bevestingsbrief) te zijn opgenomen.

1.3. Gemeentewet (overige zaken inzake geschillen)

Geschillen / procesbesluiten – i.h.a. (civielrechtelijk én bestuursrechtelijk)

X artikel 160, eerste lid, onder e, Gemeentewet

 

te besluiten rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratieve beroepsprocedures namens de gemeente, het college of de raad te voeren, of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij de raad, voor zover het de raad aangaat, anders beslist,

waar mogelijk niet dan na voorafgaand overleg met de businesspartner JZ DSO en in ieder geval met in kennisstelling van de businesspartner JZ DSO door het toezenden van een afschrift van het procesbesluit en bijbehorende stukken.

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

(met dien verstande dat het in hoofdstuk I paragraaf 1.2.3 genoemde maximumbedrag van toepassing is)

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- Afdelingsmanager Juridische planvorming en omgevingsrecht

- Expert Juridische planvorming en omgevingsrecht

- (Senior) Jurist Juridische planvorming en omgevingsrecht

Portefeuille Grondbedrijf

- Directeur voor de Portefeuille Grondbedrijf

- Afdelingsmanager Ontwikkeling

- Teammanager Contract- en Erfpachtbeheer

- Afdelingsmanager Expertise, Beleid en Erfpacht

Portefeuille Ruimte & Economie

- Directeur voor de Portefeuille Ruimte & Economie

Portefeuille Projecten

- Directeur voor de Portefeuille Projecten

Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

- Directeur voor de Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

Centrale Vastgoedorganisatie Den Haag

- Directeur Centrale Vastgoedorganisatie

- Afdelingshoofden VPM, TBR, RC en Financiën

JZ Adviesteam DSO

- Businesspartner JZ DSO

 

X artikel 160, eerste lid, onder d, Gemeentewet

 

Het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen voor zover betrekking hebbend op besluiten met betrekking tot (het aangaan van overeenkomsten inzake) bindend advies, arbitrage, mediation en het geven van zienswijzen waar mogelijk niet dan na voorafgaand overleg met de businesspartner JZ DSO

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

(met dien verstande dat het in hoofdstuk I paragraaf 1.2.3 genoemde maximumbedrag van toepassing is)

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

Portefeuille Grondbedrijf

- Directeur voor de Portefeuille Grondbedrijf

- Afdelingsmanager Ontwikkeling

- Teammanager Contract- en Erfpachtbeheer

- Afdelingsmanager Expertise, Beleid en Erfpacht

Portefeuille Ruimte & Economie

- Directeur voor de Portefeuille Ruimte & Economie

Portefeuille Projecten

- Directeur voor de Portefeuille Projecten

Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

- Directeur voor de Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

Centrale Vastgoedorganisatie Den Haag

- Directeur Centrale Vastgoedorganisatie

- Afdelingshoofden VPM, TBR, RC en Financiën

JZ Adviesteam DSO

- Businesspartner JZ DSO

 

 

1.4. Algemene wetten en regelingen

 

 

1.4.1 Algemene subsidieverordening Den Haag 2014 (inclusief hierop gebaseerde regels) en subsidieregeling op basis vande Algemene subsidieverordening Den Haag 2020

 

* Alle bevoegdheden

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel.

 

(met dien verstande dat het in hoofdstuk I paragraaf 1.2.3 genoemde maximumbedrag van toepassing is)

Portefeuille Ruimte & Economie

- Directeur voor de Portefeuille Ruimte & Economie

- Afdelingsmanager Economie

- Afdelingsmanager Stedenbouw & Planologie

Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

- Directeur voor de Portefeuille Energietransitie & Mobiliteit

- Afdelingsmanager Mobiliteit

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager Technisch Advies en Ondersteuning

- Afdelingsmanager Wonen

- Teammanager Wonen

- Afdelingsmanager Monumentenzorg en Welstand

Strategie, Externe betrekkingen, Portfoliomanagement en Onderzoek

- Afdelingsmanager Strategie, Externe Betrekkingen, Portfoliomanagement en Onderzoek

 

 

1.4.2 Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen onroerende zaken

 

* Alle bevoegdheden

 

alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Geo-Informatie

- Teammanager Geodata

- Productmanager

- (Sr) VGI medewerker

 

 

1.4.3 Woo, AVG, Archiefwet 1995 en Wet hergebruik overheidsinformatie

 

* NTB

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

NTB

 

 

1.4.4 Specifieke uitkeringen op grond van de Financiële-verhoudingswet

 

* NTB

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

NTB

 

II. Bouwen, Ruimtelijke Ordening, Onteigening, Voorkeursrecht gemeente, Erfgoed, Nadeelcompensatie (planschade) en Geluidshinder

 

 

2.1Omgevingswet en uitvoeringsregelgeving

Alle bevoegdheden krachtens de volgende hoofdstukken van de Omgevingswet en de daarop gebaseerde uitvoeringsregelgeving:

 

a. hoofdstuk 1, algemene bepalingen en zorgplicht;

b. hoofdstuk 2, taken en bevoegdheden van bestuursorganen;

c. hoofdstuk 4, algemene regels over activiteiten in de fysieke leefomgeving;

d. hoofdstuk 5, de Omgevingsvergunning en het projectbesluit, met uitzondering van besluiten over ontheffingen voor bomen of houtopstanden die op de lijst monumentale bomen en houtopstanden staan;

e. hoofdstuk 10, gedoogplichten;

f. hoofdstuk 13, financiële bepalingen;

g. hoofdstuk 15, schade, met uitzondering van gevallen waarin de vergoeding als bedoeld in artikel 15.1 meer bedraagt dan € 1.000.000,00;

h. hoofdstuk 16, procedures;

i. hoofdstuk 18, handhaving en uitvoering;

j. hoofdstuk 19, bevoegdheden in bijzondere omstandigheden;

k. hoofdstuk 20, monitoring en informatie; en

l. hoofdstuk 22, overgangsrecht.

 

 

 

* Alle bevoegdheden (NB – hoofdstukken 9 (voorkeursrecht) en 11 (onteigening) worden in artikel 2.3 en 2.4 ondergemandateerd)

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

(met dien verstande dat het in hoofdstuk I paragraaf 1.2.3 genoemde maximumbedrag van toepassing is)

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht en/of Technisch Advies en Ondersteuning

- (senior) Projectinspecteur

- (Sr) Adviseur bouwconstructie (met uitsluiting van afdelingen 3.3 tot en met 3.7 en 4.3 tot en met 4.7 en de hoofdstukken 5, 6 en 7 van het Besluit bouwwerken leefomgeving)

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

- Teammanager Haagse Pandbrigade

- Afdelingsmanager Juridische planvorming en omgevingsrecht

- Expert Juridische planvorming en omgevingsrecht

- Portefeuille Grondbedrijf

- Directeur voor de Portefeuille Grondbedrijf

- Afdelingsmanager Ontwikkeling

 

 

2.2 Besluit bouwwerken leefomgeving

 

* Alle bevoegdheden

 

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht en/of Technisch Advies en Ondersteuning

- (senior) Projectinspecteur

- (Sr) Adviseur bouwconstructie (met uitsluiting van afdelingen 3.3 tot en met 3.7 en 4.3 tot en met 4.7 en de hoofdstukken 5, 6 en 7 van het Besluit bouwwerken leefomgeving)*

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

- Teammanager Haagse Pandbrigade

 

 

2.3Voorkeursrecht gemeente hoofdstuk 9 Omgevingswet

 

X Alle bevoegdheden, uitgezonderd het besluit tot voorlopige aanwijzing ex artikel 9.1, tweede lid, van de Omgevingswet.

 

 

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Grondbedrijf

- Directeur voor de Portefeuille Grondbedrijf

- Afdelingsmanager Ontwikkeling

 

 

2.4Onteigening hoofdstuk 11 Omgevingswet

 

X Alle bevoegdheden uit de Omgevingswet op grond van artikel 10.10h, afdelingen 11.3 tot en met 11.5, afdeling 15.3, paragraaf 16.3.8, afdelingen 16.9 en 16.10.

 

 

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Grondbedrijf

- Directeur voor de Portefeuille Grondbedrijf

- Afdelingsmanager Ontwikkeling

 

 

2.5 Duurzaam bouwen

 

* De operationalisering Programma-activiteiten Duurzaam Bouwen uit het Programma Ruimtelijke Investeringen 2005-2009, taakveld bestaande woningen, subtaakveld duurzame woningverbetering (RIS 132868).

 

 

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

(- Adjunct) Teammanager Technisch Advies en Ondersteuning

 

 

2.6 Erfgoedverordening Den Haag 2024

 

* Artikel 2:1, tweede, derde, vijfde en zesde lid;

* Artikel 2:4, eerste en tweede lid;

* Artikel 2:5, tweede, derde en vijfde lid;

* Artikel 2:6, tweede, derde, vijfde, zesde en negende lid;

* Artikel 3.2, derde lid;

* Artikel 3:3

* Artikel 3:4

* Artikel 4:1, tweede en vijfde lid;

* Artikel 4:3, vierde lid;

* Artikel 5:1, vijfde lid.

 

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Monumentenzorg en Welstand

 

 

 

 

2.7 Wet basisregistratie grootschalige topografie

 

* Artikelen 11, 12, 13, 14, 27, 28 en 30 van de Wet basisregistratie grootschalige topografie.

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Geo-Informatie

- Teammanager Geodata

- (Senior) Procesmanager

- Productmanager

- (Senior) VGI-medewerker

 

2.8 Verordening naamgeving en nummering (adressen)

 

* Uitvoering van bevoegdheden voor wat betreft nummering

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Geo-Informatie

- Teammanager Geodata

- (Senior) Procesmanager

- roductmanager

 

 

2.9 Wet basisregistraties adressen en gebouwen

 

X artikel 8 Wet basisregistraties adressen en gebouwen

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Geo-Informatie

- Senior VGI-medewerker

- Productmanager

 

X artikel 10 Wet basisregistraties adressen en gebouwen (in het kader van uitvoering van de Beleidsregel bouwkundige splitsingen, DSO/2016.1289 en RIS296556)

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

- Teammanager Haagse Pandbrigade

- Afdelingsmanager Geo-Informatie

- Teammanager Geodata

 

2.10 Woningwet

 

* Hoofdstuk I, III en IV van de Woningwet en hoofdstukken 1, 4 en 5 van de Omgevingswet en de daarop gebaseerde regelgeving (voorschriften betreffende het bouwen, de staat van bestaande bouwwerken en standplaatsen, het gebruik, het slopen en de welstand);

* Hoofdstuk VIII van de Woningwet (dwang- en strafbepalingen);

* Hoofdstuk IX van de Woningwet en de artikelen 19.19 en 23.7 van de Omgevingswet en de daarop gebaseerde regelgeving (slot- en overgangsbepalingen).

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

 

 

X - de artikelen 13b en 17 van de Woningwet, artikel 3.7, tweede lid, van het Besluit bouwwerken leefomgeving en de artikelen 22.4 en 22.7 van het Invoeringsbesluit Omgevingswet (de bruidsschat) met betrekking tot aanschrijvingen t.a.v. woningonderhoud en het inschrijven van aanschrijvingen in openbare registers.

hoofdstuk VI van de Woningwet: bestuursrechtelijke handhaving.

 

S voor zover het betrekking heeft op de taak

 

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht en/of Technisch Advies en Ondersteuning

- Teammanager Haagse Pandbrigade

 

 

 

2.11Bestemmingsplan “Omgevingsplan Binckhorst”

 

Artikel 5 (toedeling gebruiksruimte bij nieuwe aanvragen, toekenning reserveringen van gebruiksruimte);

Artikel 20 (kostenverhaal).

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht en/of Technisch Advies en Ondersteuning

 

 

III. Huisvesting

 

 

3.1 Besluiten van de raad, met betrekking tot (“Gemeentegarantie”):

 

* Besluiten van de Raad, met betrekking tot het garanderen van de betaling van rente en aflossing van door particulieren aangegane geldleningen ten behoeve van de verwerving in eigendom van door henzelf te bewonen woningen (alleen met betrekking tot nog lopende verplichtingen).

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande stad en Wonen

- Afdelingsmanager Wonen

- Teammanager Wonen

 

 

3.2 Huisvestingswet 2014

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande stad en Wonen

- Afdelingsmanager Wonen

- Teammanager Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht en/of Technisch Advies en Ondersteuning

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

- Teammanager Haagse Pandbrigade

 

 

3.3 Huisvestingsverordening Den Haag 2023

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande stad en Wonen

- Afdelingsmanager Wonen

- Teammanager Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht en/of Technisch Advies en Ondersteuning

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

- Teammanager Haagse Pandbrigade

 

 

3.4 Leegstandwet

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande stad en Wonen

- Afdelingsmanager Wonen

- Teammanager Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

 

 

3.5 Verordening woninggebonden subsidies 1995

 

Uitvoering van de verordening.

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande stad en Wonen

- Afdelingsmanager Wonen

- Teammanager Wonen

 

3.6 Verordening Ibb starterslening Den Haag 2020

 

* Uitvoering van deze verordening.

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande stad en Wonen

 

3.7 Wet goed verhuurderschap

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande stad en

Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht

en/of Technisch Advies en Ondersteuning

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

- Teammanager Haagse Pandbrigade

- Afdelingsmanager Wonen

 

3.8Verhuurverordening Den Haag 2023

 

* Uitvoering van deze verordening.

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- Afdelingsmanager Wonen

 

 

IV. Erfpacht

 

4.1 Erfpachtbeheer

Het erfpachtbeheer, voor wat betreft:

 

- het uitoefenen van de aan de burgemeester en wethouders verleende bevoegdheden in verband met het beheer van de eeuwigdurende erfpachtrechten in de “Algemene Bepalingen voor de uitgifte in

erfpacht van gronden der gemeente ‘s-Gravenhage 1986 (AB 1986), de herziening in 1993 (AB 1986 herz. 1993) en de versie uit 2008 (AB 1986 herz. 1993/versie 2008), met uitzondering van:

• het jaarlijks vaststellen van het canonpercentage (artikel 8, derde lid);

• het jaarlijks vaststellen van de administratiekosten (artikel 8, vierde lid);

• de besluiten tot het opleggen van een boete (artikel 24);

 

- het uitoefenen van de aan de burgemeester en wethouders in de “Algemene Bepalingen voor de uitgifte in erfpacht van gronden der gemeente ‘s-Gravenhage 1977” verleende beheersbevoegdheden, met uitzondering van:

• het jaarlijks vaststellen van de aanpassingscoëfficiënt (artikel 25, vierde lid);

• de besluiten tot het opleggen van een boete (artikel 14, tweede lid);

 

- het uitoefenen van de aan de burgemeester en wethouders in de “Algemene Voorwaarden voor de uitgifte in erfpacht van gronden der gemeente ‘s-Gravenhage” (Verz. no. 19 van 1923) verleende beheersbevoegdheden, met uitzondering van de besluiten tot het opleggen van een boete (artikel 17, tweede lid);

 

- het uitoefenen van de aan burgemeester en wethouders verleende beheersbevoegdheden in de “Voorwaarden waarop de uitgifte in erfpacht van gronden der gemeente ’s-Gravenhage zal geschieden” (Verz. No. 18 van 1911);.

 

- het uitoefenen van de aan burgemeester en wethouders in de Algemene Voorwaarden voor de uitgifte in erfpacht van de gronden van de gemeente 's-Gravenhage in het contractgebied Scheveningen (omgeving Gevers Deynootplein) verleende beheersbevoegdheden, met uitzondering van de besluiten tot het opleggen van een boete (artikel 16 lid 2).

 

 

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Grondbedrijf

- Directeur voor de Portefeuille Grondbedrijf (tot een maximumbedrag van € 1.000.000, --)

- Teammanager Contract- en Erfpachtbeheer (tot een maximumbedrag van € 150.000, --)

- Afdelingsmanager Expertise, Beleid en Erfpacht (tot een maximumbedrag van € 150.000, --)

 

 

V. Economie

 

5.1 Europese subsidies

 

Alle bevoegdheden met betrekking tot het indienen van subsidieaanvragen bij de Europese Commissie, of andere Europese instellingen bij of krachtens Europese verordeningen ingesteld, waaronder EFRO-bijdragen in het kader van het programma Kansen voor West, uitsluitend indien niet anders is bepaald in nationale regelgeving.

 

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

(met dien verstande dat het in hoofdstuk I paragraaf 1.2.3 genoemde maximumbedrag van toepassing is)

 

Portefeuille Ruimte & Economie

- Directeur voor de Portefeuille Ruimte & Economie

- Afdelingsmanager Economie

 

 

Verordening winkeltijden gemeente Den Haag 2018

 

* Uitvoering en handhaving van het bepaalde in deze verordening

 

 

 

S alle bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel

 

Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Directeur voor de Portefeuille Bestaande Stad en Wonen

- Afdelingsmanager Vergunningen en Toezicht

- (Adjunct) Teammanager(s) Vergunningen, Toezicht en/of Technisch Advies en Ondersteuning

- Afdelingsmanager Haagse Pandbrigade

- Teammanager Haagse Pandbrigade

 

 

5.3 Wet op bedrijveninvesteringszones

 

* Het verlenen en vaststellen van BIZ-subsidies alsmede het verstrekken van voorschotten

 

 

 

S bovengenoemde bevoegdheden voor zover betrekking hebbend op het bedrijfsonderdeel en voor alle bedrijveninvesteringszones.

 

Portefeuille Ruimte & Economie

- Directeur voor de Portefeuille Ruimte & Economie

- Afdelingsmanager Economie

- Teammanager Economie