Organisatie | Rijssen-Holten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Alcoholverordening Rijssen-Holten |
Citeertitel | Alcoholverordening Rijssen-Holten |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Deze regeling vervangt de Drank- en Horecaverordening gemeente Rijssen-Holten 2013.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-01-2024 | nieuwe regeling | 21-12-2023 |
De raad van de gemeente Rijssen-Holten
Gelezen het voorstel van de burgemeester en wethouders van 14 november 2023;
Gelet op de artikelen 108, tweede lid, 147, en 149 van de Gemeentewet en de artikelen 4 en 25a, 25d, 25e en 25f van de Alcoholwet en de verder ter zake geldende regelgeving;
Besluit de volgende verordening vast te stellen:
Ter bescherming van de volksgezondheid en/of in het belang van de openbare orde is het verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op een terras daar gewoonlijk wordt gevraagd.
Hoofdstuk 3 Aanvullende bepalingen voor paracommerciële rechtspersonen
Artikel 5. Verbod verstrekken van sterke drank door bepaalde paracommerciële rechtspersonen
Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet sterke drank te verstrekken in een inrichting van een paracommercieel rechtspersoon dat zich uitsluitend of in hoofdzaak richt op het organiseren van activiteiten voor de jeugd of dat voornamelijk wordt bezocht door de jeugd.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering op 21 december 2023 van de gemeente Rijssen-Holten.
G.H. Veerman,
griffier
J.C.R. van Houdt,
voorzitter
Deze verordening bevat medebewindbepalingen die zijn gebaseerd op de artikelen 108, tweede lid, 147, en 149 van de Gemeentewet en de artikelen 4 en 25a, 25d, 25e en 25f van de Alcoholwet.
De begripsbepalingen uit de Alcoholwet werken door in de op de Alcoholwet gebaseerde regelgeving. Voor de definitie van een terras wordt aangesloten bij hetgeen daaronder wordt verstaan in de Algemene Plaatselijke Verordening.
Artikel 25d van de Alcoholwet biedt gemeenten de mogelijkheid prijsacties gedeeltelijk te beperken. Prijsacties zijn doorgaans afgebakende tijden (maximaal 24 uur) waarop alcohol tegen een gereduceerd tarief wordt aangeboden. De maatregel kan – zo bepaalt de Alcoholwet - alleen betrekking hebben op het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op het betreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd.
Met dit artikel worden diverse prijsacties zoals: twee drankjes voor de prijs van één, een avond onbeperkt drinken voor een gereduceerd tarief of gratis drinken tijdens een ladies nights, verboden.
Artikel 3 en 4. Schenktijden en bijeenkomsten van persoonlijke aard paracommerciële rechtspersonen
De gemeente is, op grond van artikel 4 van de Alcoholwet, verplicht regels te stellen waaraan paracommerciële rechtspersonen zich moeten dit. Hiermee moet oneerlijke mededinging worden voorkomen. De regels zien op de schenktijden en het aantal bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten welke gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn. Uiteraard alleen voor zover er tijdens deze bijeenkomsten alcoholhoudende drank wordt verstrekt door de paracommerciële rechtspersoon.
Artikel 5. Verbod verstrekken van sterke drank door bepaalde paracommerciële rechtspersonen
Bij gemeentelijke verordening kan het bedrijfsmatig of anders dan om niet (gratis) verstrekken van alcoholhoudende drank in inrichtingen worden verboden of beperkt (artikel 25a Alcoholwet). Er is gekozen om verschil te maken naar de aard van de instelling en met als kanttekening dat de vergunning alleen beperkt kan worden in het belang van de openbare orde, de veiligheid, zedelijkheid of volksgezondheid.
De gekozen instellingen worden veelal door jongeren bezocht. Gelet op de belangen die worden gediend met een matig alcoholgebruik onder jongeren, wat tevens onderdeel is van ons lokaalgezondheidsbeleid, is daarom een verbod op het schenken van sterke drank opgenomen.
Artikel 6. Proeverijen bij slijterijen
Artikel 28e van de Alcoholwet maakt het mogelijk om proeverijen bij slijterijen toe te staan buiten de reguliere openingstijden. Hieraan zijn een aantal voorwaarden verbonden. Deze zijn terug te vinden in artikel 6.1 van het Alcoholbesluit.
Artikel 7. Eisen aan terrasschotten- en schermen
Op dit moment is het niet toegestaan om terrasschermen te plaatsen bij horecagelegenheden omdat deze niet ten dienste zijn van de bestemming ‘verkeers-verblijfsgebied’. Dit was voorheen wel toegestaan, maar na een juridische toets bleek dit toch niet het geval.
Een terrasschot- en/of scherm kan van toegevoegde waarde zijn voor een horecabedrijf. Het kan bijdragen aan de uitstraling van het bedrijf, biedt bezoekers de gelegenheid om uit de wind te zitten, kan dienen als afscheiding ten behoeve van verkeersveiligheid en kan een terras afbakenen.
Deze redenen in samenhang gezien met het feit dat een groot deel van de terrasschotten- en/of schermen van oudsher wel een vergunning heeft, maakt dat wij dit willen reguleren.
Wel is het, voor de ruimtelijke uitstraling van een gebied, belangrijk om hier voorwaarden aan te verbinden. Dat is gedaan middels dit artikel. Het spreekt voor zich dat het wel nodig is om hiervoor een vergunning aan te vragen (bouwwerk, geen gebouw zijnde).
Artikel 8. Overgangs- en slotbepalingen
Dit artikel bevat een overgangsregeling voor de bestaande paracommerciële instellingen. Uit de inventarisatie over het jaar 2022 is gebleken dat er twee instellingen meer dan zes bijeenkomsten mogen organiseren en daarmee onder de overgangsbepaling vallen.