Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Rijssen-Holten

Alcoholverordening Rijssen-Holten

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieRijssen-Holten
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAlcoholverordening Rijssen-Holten
CiteertitelAlcoholverordening Rijssen-Holten
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Drank- en Horecaverordening gemeente Rijssen-Holten 2013.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 108, tweede lid, van de Gemeentewet
  2. artikel 147 van de Gemeentewet
  3. artikel 149 van de Gemeentewet
  4. artikel 4 van de Drank- en Horecawet
  5. artikel 25a van de Alcoholwet
  6. artikel 25d van de Alcoholwet
  7. artikel 25e van de Alcoholwet
  8. artikel 25f van de Alcoholwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-01-2024nieuwe regeling

21-12-2023

gmb-2024-9361

Tekst van de regeling

Intitulé

Alcoholverordening Rijssen-Holten

De raad van de gemeente Rijssen-Holten

 

Gelezen het voorstel van de burgemeester en wethouders van 14 november 2023;

 

Gelet op de artikelen 108, tweede lid, 147, en 149 van de Gemeentewet en de artikelen 4 en 25a, 25d, 25e en 25f van de Alcoholwet en de verder ter zake geldende regelgeving;

 

Besluit de volgende verordening vast te stellen:

 

Alcoholverordening Rijssen-Holten

 

Hoofdstuk 1 Begripsbepalingen

Artikel 1. Begripsbepalingen

  • 1.

    Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

    • a.

      de wet: Alcoholwet;

    • b.

      terras: het buiten de besloten ruimte gelegen deel van een openbare inrichting, waar sta- of zitgelegenheid kan worden geboden en waar bedrijfsmatig of anders dan om niet dranken of spijzen voor directe consumptie worden bereid of verstrekt;

    • c.

      vergunning; de vergunning als bedoeld in artikel 3 van de wet;

    • d.

      proeverij; de proeverij als bedoeld in artikel 25e van de wet.

  • 2.

    Voor toepassing van deze verordening wordt onder de overige begrippen verstaan hetgeen de wet daaronder verstaat.

Hoofdstuk 2 Prijsacties

Artikel 2. Prijsacties

  • 1.

    Ter bescherming van de volksgezondheid en/of in het belang van de openbare orde is het verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet alcoholhoudende drank te verstrekken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op een terras daar gewoonlijk wordt gevraagd.

Hoofdstuk 3 Aanvullende bepalingen voor paracommerciële rechtspersonen

Artikel 3. Schenktijden paracommerciële rechtspersonen

  • 1.

    Een paracommercieel rechtspersoon mag uitsluitend alcoholhoudende drank verstrekken op:

    • a.

      maandag tot en met donderdag vanaf 16.00 uur tot 24.00 uur;

    • b.

      vrijdag, zaterdag en zondag vanaf 12.00 uur tot 24.00 uur.

  • Voor zover dit ziet op activiteiten die worden uitgeoefend in verband met de statutaire doelen van de rechtspersoon.

Artikel 4. Bijeenkomsten van persoonlijke aard

  • 2.

    Er wordt geen alcoholhoudende drank verstrekt tijdens bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten die gericht zijn op personen welke niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn.

  • 3.

    Een paracommercieel rechtspersoon kan tijdens maximaal 6 bijeenkomsten per jaar van persoonlijke aard die gericht zijn op personen welke bij de activiteiten van de desbetreffende rechtspersoon betrokken zijn, in afwijking van het tweede lid, alcoholhoudende drank verstrekken.

  • 4.

    Een paracommercieel rechtspersoon doet uiterlijk 1 week voor een bijeenkomst als bedoeld in het derde lid schriftelijk of digitaal melding hiervan aan de burgemeester onder vermelding van:

    • a.

      de adresgegevens van de inrichting;

    • b.

      de datum van de bijeenkomst;

    • c.

      het tijdstip van de bijeenkomst;

    • d.

      de inhoud van de bijeenkomst.

  • 5.

    De burgemeester kan aan de gemelde bijeenkomst nadere voorschriften en/of beperkingen verbinden.

Artikel 5. Verbod verstrekken van sterke drank door bepaalde paracommerciële rechtspersonen

Het is verboden bedrijfsmatig of anders dan om niet sterke drank te verstrekken in een inrichting van een paracommercieel rechtspersoon dat zich uitsluitend of in hoofdzaak richt op het organiseren van activiteiten voor de jeugd of dat voornamelijk wordt bezocht door de jeugd.

Hoofdstuk 4 Bepalingen voor slijterbedrijven

Artikel 6. Proeverijen bij slijterijen

Het is slijterijen toegestaan om, met inachtneming van artikel 3 van de Winkeltijdenwet en de eisen als genoemd in artikel 6.1 van het Alcoholbesluit, proeverijen te organiseren buiten de dagen en tijden dat de slijterij regulier is opengesteld.

Hoofdstuk 5 Terrasschotten- en schermen

Artikel 7. Eisen aan terrasschotten- en schermen

  • 1.

    Terrasschotten en -schermen zijn niet hoger dan 2 meter. Het gedeelte boven 1,20 meter is transparant of doorzichtig.

  • 2.

    De lengte van het terrasschot en -scherm bedraagt maximaal tweederde van de totale lengte van het terras.

  • 3.

    De terrasschotten- en schermen staan alleen haaks op de gevel en er staat geen reclame-uiting op.

  • 4.

    Bovenstaande leden zijn niet van toepassing op de terrasschotten- en schermen waarvan de exploitant reeds in het bezit is van een vergunning.

  • 5.

    Het college is bevoegd in bijzondere gevallen af te wijken van lid 3.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 8. Overgangs- en slotbepalingen

  • 1.

    De beperking van artikel vier, derde lid, is niet van toepassing op paracommerciële rechtspersonen die onder de overgangsregeling van de Drank- en Horecaverordening 2013 vallen.

  • 2.

    De Drank- en Horecaverordening gemeente Rijssen-Holten 2013, vastgesteld op 19 december 2013, wordt ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.

  • 4.

    Deze verordening wordt aangehaald als Alcoholverordening Rijssen-Holten.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering op 21 december 2023 van de gemeente Rijssen-Holten.

G.H. Veerman,

griffier

J.C.R. van Houdt,

voorzitter

Toelichting

Inleiding

Deze verordening bevat medebewindbepalingen die zijn gebaseerd op de artikelen 108, tweede lid, 147, en 149 van de Gemeentewet en de artikelen 4 en 25a, 25d, 25e en 25f van de Alcoholwet.

 

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1. Begripsbepaling

De begripsbepalingen uit de Alcoholwet werken door in de op de Alcoholwet gebaseerde regelgeving. Voor de definitie van een terras wordt aangesloten bij hetgeen daaronder wordt verstaan in de Algemene Plaatselijke Verordening.

 

Artikel 2. Prijsacties

Artikel 25d van de Alcoholwet biedt gemeenten de mogelijkheid prijsacties gedeeltelijk te beperken. Prijsacties zijn doorgaans afgebakende tijden (maximaal 24 uur) waarop alcohol tegen een gereduceerd tarief wordt aangeboden. De maatregel kan – zo bepaalt de Alcoholwet - alleen betrekking hebben op het bedrijfsmatig of anders dan om niet verstrekken van alcoholhoudende dranken voor gebruik ter plaatse tegen een prijs die voor een periode van 24 uur of korter lager is dan 60% van de prijs die in de betreffende horecalokaliteit of op het betreffende terras gewoonlijk wordt gevraagd.

 

Met dit artikel worden diverse prijsacties zoals: twee drankjes voor de prijs van één, een avond onbeperkt drinken voor een gereduceerd tarief of gratis drinken tijdens een ladies nights, verboden.

 

Artikel 3 en 4. Schenktijden en bijeenkomsten van persoonlijke aard paracommerciële rechtspersonen

De gemeente is, op grond van artikel 4 van de Alcoholwet, verplicht regels te stellen waaraan paracommerciële rechtspersonen zich moeten dit. Hiermee moet oneerlijke mededinging worden voorkomen. De regels zien op de schenktijden en het aantal bijeenkomsten van persoonlijke aard en bijeenkomsten welke gericht zijn op personen die niet of niet rechtstreeks bij de activiteiten van de betreffende rechtspersoon betrokken zijn. Uiteraard alleen voor zover er tijdens deze bijeenkomsten alcoholhoudende drank wordt verstrekt door de paracommerciële rechtspersoon.

 

Artikel 5. Verbod verstrekken van sterke drank door bepaalde paracommerciële rechtspersonen

Bij gemeentelijke verordening kan het bedrijfsmatig of anders dan om niet (gratis) verstrekken van alcoholhoudende drank in inrichtingen worden verboden of beperkt (artikel 25a Alcoholwet). Er is gekozen om verschil te maken naar de aard van de instelling en met als kanttekening dat de vergunning alleen beperkt kan worden in het belang van de openbare orde, de veiligheid, zedelijkheid of volksgezondheid.

 

De gekozen instellingen worden veelal door jongeren bezocht. Gelet op de belangen die worden gediend met een matig alcoholgebruik onder jongeren, wat tevens onderdeel is van ons lokaalgezondheidsbeleid, is daarom een verbod op het schenken van sterke drank opgenomen.

 

Artikel 6. Proeverijen bij slijterijen

Artikel 28e van de Alcoholwet maakt het mogelijk om proeverijen bij slijterijen toe te staan buiten de reguliere openingstijden. Hieraan zijn een aantal voorwaarden verbonden. Deze zijn terug te vinden in artikel 6.1 van het Alcoholbesluit.

 

Artikel 7. Eisen aan terrasschotten- en schermen

Op dit moment is het niet toegestaan om terrasschermen te plaatsen bij horecagelegenheden omdat deze niet ten dienste zijn van de bestemming ‘verkeers-verblijfsgebied’. Dit was voorheen wel toegestaan, maar na een juridische toets bleek dit toch niet het geval.

 

Een terrasschot- en/of scherm kan van toegevoegde waarde zijn voor een horecabedrijf. Het kan bijdragen aan de uitstraling van het bedrijf, biedt bezoekers de gelegenheid om uit de wind te zitten, kan dienen als afscheiding ten behoeve van verkeersveiligheid en kan een terras afbakenen.

 

Deze redenen in samenhang gezien met het feit dat een groot deel van de terrasschotten- en/of schermen van oudsher wel een vergunning heeft, maakt dat wij dit willen reguleren.

Wel is het, voor de ruimtelijke uitstraling van een gebied, belangrijk om hier voorwaarden aan te verbinden. Dat is gedaan middels dit artikel. Het spreekt voor zich dat het wel nodig is om hiervoor een vergunning aan te vragen (bouwwerk, geen gebouw zijnde).

 

Artikel 8. Overgangs- en slotbepalingen

Dit artikel bevat een overgangsregeling voor de bestaande paracommerciële instellingen. Uit de inventarisatie over het jaar 2022 is gebleken dat er twee instellingen meer dan zes bijeenkomsten mogen organiseren en daarmee onder de overgangsbepaling vallen.