Organisatie | Schiedam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling wijkbudgetten Schiedam 2024 |
Citeertitel | Subsidieregeling wijkbudgetten gemeente Schiedam 2024 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-01-2024 | nieuwe regeling | 14-11-2023 | BPR2300521 |
Naast de in artikel 4:25 en 4:35 van de Algemene wet bestuursrecht en in artikel 8 van de ASV 2017 genoemde gronden, kan een aanvraag voor een subsidie worden geweigerd indien:
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Schiedam in zijn vergadering van 14 november 2023.
De secretaris,
C.E. Bos
De voorzitter,
J.G. Bijl
Algemene toelichting op Subsidieregeling Wijkbudgetten 2024
Schiedam kent een lange traditie van wijkbudgetten. Al tientallen jaren kunnen bewoners van Schiedam een wijkbudgetsubsidie aanvragen. Op deze manier kunnen bewoners subsidie aanvragen om ideeën uit te voeren die zij belangrijk vinden voor de wijk. Bewoners weten het beste wat nodig is om de leefbaarheid in de wijk te verbeteren. Het stimuleren van ontmoeting kan hier een belangrijke bijdrage aan leveren. Een wijkbudgetsubsidie is nadrukkelijk een budget van bewoners.
In deze subsidieregeling wordt waar nodig verwezen naar de Algemene wet bestuursrecht en de ASV 2017.
Per artikel wordt, indien nodig, de subsidieregeling toegelicht.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Sub a tot en met g spreken voor zich.
Schiedam is een sociale stad waarin iedereen meedoet of in staat wordt gesteld om mee te doen. Wijkbudgetten geven bewoners de mogelijkheid zelf invloed te hebben op de activiteiten die voor hun wijk nodig zijn. De activiteiten maken het prettiger om ergens te wonen en stimuleren ontmoeting in de wijk. Dit kan van alles zijn, het aanvragen van bankjes, buurtfeesten, sport- en spelactiviteiten etc. Het stimuleren van ontmoeting draagt bij aan eenzaamheidsbestrijding.
Deze regeling is alleen bedoeld voor bewoners (natuurlijke personen). Subsidies kunnen dus alleen worden aangevraagd door bewoners. Voor stichtingen en verenigingen is er een andere subsidieregeling: de Subsidieregeling bewonersverenigingen en bewonersinitiatieven.
Artikel 3 Subsidieplafond en wijze van verdeling
Het subsidieplafond is het maximale bedrag dat het college aan subsidie voor wijkactiviteiten kan verlenen.
Het wijkbudget is een deelsubsidieplafond. Het wijkbudget is het maximale budget dat aan subsidie voor activiteiten in die wijk verleend kan worden.
Als nadere regels door het college worden vastgesteld, dan worden deze bekendgemaakt op de website overheid.nl. Daarnaast worden de nadere regels gepubliceerd op de website van de gemeente Schiedam. Voorbeelden van zaken die door nadere regels worden geregeld zijn: het wel of niet verlenen van subsidie voor eten en drinken bij activiteiten of regels rond hanging baskets.
Wanneer er meer subsidieaanvragen voor toekenning in aanmerking komen dan er budget beschikbaar is, wordt er geprioriteerd. Welke aanvragen dragen het meest bij aan het bevorderen van leefbaarheid en ontmoeting? Bij welke aanvragen is sprake van een spreiding over de verschillende buurten van de wijk? Welke aanvragen zijn aanvullend op de activiteiten die al georganiseerd worden in de wijk? De aanvragen die het meest bijdragen krijgen voorrang bij de verdeling van het budget.
Artikel 4 Activiteiten die voor subsidie in aanmerking komen
Er zijn veel verschillende activiteiten mogelijk die de leefbaarheid en ontmoeting in een wijk kunnen verbeteren/stimuleren. Zo kan er een bankje of een kunstwerk geplaatst worden. Ook kunnen sport- en spelactiviteiten of een buurtfeest worden georganiseerd. De aanvraag komt nadrukkelijk vanuit de wensen van bewoners zelf. De aanvrager is ook de contactpersoon en verantwoordelijk voor de activiteit.
Er kan op verschillende manieren worden aangetoond dat er draagvlak is. Er kan bijvoorbeeld een handtekeningenlijst worden toegevoegd of een verslag van een vergadering, waaruit blijkt dat vanuit de wijk behoefte is aan een bepaalde activiteit. Hoeveel draagvlak nodig is, hangt af van de activiteit. Heeft de activiteit impact op een groter deel van de wijk, dan is meer draagvlak nodig.
Sommige aanvragen hebben betrekking op meerdere wijken. In 2021 werd bijvoorbeeld een pumptrack aangevraagd. Bewoners van alle wijken kunnen hier gebruik van maken. Vanuit zeven wijkbudgetten is vervolgens een bijdrage toegekend voor deze aanvraag. De pumptrack is inmiddels gerealiseerd.
Overigens geldt bij een dergelijk gezamenlijke aanvraag, nog steeds de susbidieplafonds die aan de verschillende wijken zijn toegekend. Mocht door toekenning van de subsidie het subsidieplaond van een wijk worden overschreden, dan moet de subsidieaanvraag voor dat gedeelte worden geweigerd voor die wijk. Ook wordt bekeken of de opgegeven kosten bij de aanvraag noodzakelijk zijn voor het te bereiken doel van de aanvraag en deze subsidieregeling.
Artikel 5 Kosten die voor subsidie in aanmerking komen
Het college bepaalt of de kosten, die bij de aanvraag horen, nodig zijn om een activiteit uit te voeren. Het college heeft daarover het eindoordeel.
De aanvrager kan geen eigen werkzaamheden, al dan niet vanuit zijn eigen onderneming, vergoed krijgen vanuit de wijkbudgetten. Het wijkbudget is niet te gebruiken voor loonkosten/vergoedingen voor de aanvrager. Ook cadeaubonnen kunnen niet betaald worden vanuit de wijkbudgetten.
Artikel 6 Hoogte van de subsidie
Het gaat hierbij om ‘kan’-bepalingen. Als volgens het college de kosten noodzakelijk zijn om een activiteit uit te voeren, dan kan het zijn dat het college toch om een eigen bijdrage vraagt, maar dit hoeft niet bij alle subsidieaanvragen het geval te zijn. Wanneer het gaat om een bijdrage voor eten en drinken wordt er bijna altijd om een eigen bijdrage gevraagd. Ook kan het college vragen om te zoeken naar andere financieringsbronnen. Dit zal afhangen van de grote van de activiteit en het benodigde bedrag. Per wijk en per aanvraag wordt gekeken wat haalbaar en wenselijk is om het uiteindelijk doel van de wijkbudgetten te halen. Zo wordt bij aanvragen, waar een groot bedrag gemoeid is, bijna altijd om cofinanciering gevraagd. De wijkbudgetten zijn namelijk niet toereikend voor grote bedragen. Door een bijdrage te ontvangen vanuit het wijkbudget, is het makkelijker om fondsen aan te schrijven.
Een wijkbudgetaanvraag wordt digitaal ingediend via het daarvoor beschikbare digitale formulier.
Een aanvraag dient volledig te zijn om voor beoordeling in aanmerking te komen. De termijn van beoordeling gaat pas in op het moment dat de aanvraag volledig is.
Lid 1 tot en met 6, 8, 10 tot met 15 spreken voor zich.
Het kan voorkomen dat een regiegroeplid niet meer functioneert binnen de regiegroep. Bijvoorbeeld als een regiegroeplid is veroordeeld voor of wordt verdacht van het plegen van een strafbaar feit. Of dat bij herhaling de inzichten van de regiegroeplid zo haaks op die van de andere regiegroepleden staan, dat er zelfs na goed onderling overleg geen consensus over het advies kan worden bereikt, waardoor de besluitvorming over de te geven adviezen stagneert.
De wijkregisseur ondersteunt en neemt actief deel aan de vergadering. De regigeroepleden hebben stemrecht de wijkregisseur niet.
Sub a, b, c spreken voor zich.
Het is belangrijk dat een fysieke verbetering (al dan niet door de bewoners zelf) in redelijkheid kan worden beheerd en onderhouden. Als dit niet gegarandeerd kan worden, kan de aanvraag worden afgewezen. De gemeente Schiedam is eindverantwoordelijk voor beheer en onderhoud. Het is het college die beoordeeld of een fysieke verbetering in redelijkheid kan worden beheerd en onderhouden. Immers als dat niet kan heeft een fysieke verbetering geen meerwaarde voor de leefbaarheid op de lange termijn.
Er kan op verschillende manieren worden aangetoond dat er draagvlak is voor het plan. Er kan een handtekeningenlijst worden toegevoegd, een verslag van een vergadering, berichten op internet of e-mails. Het benodigde aantal medestanders is afhankelijk van aard en omvang van het plan.
Een subsidieaanvrager kan op verschillende manieren een actieve rol vervullen bij de uitvoering van het plan. Dit kan door te zorgen voor draagvlak, het betrekken van omwonenden bij de uitvoering van het plan of het zelf organiseren van de uitvoering. De mate van bijdrage bij het plan kan dus verschillend zijn. Het gaat erom dat de subsidieaanvrager van begin tot eind verantwoordelijk is voor de subsidieaanvraag.
Sub h, i, j, k spreken voor zich.
Een aanvraag kan ook gedeeltelijk worden toegekend en gedeeltelijk worden geweigerd. Een aanvraag kan worden geweigerd op grond van de artikelen in de Algemene wet bestuursrecht 4:35, de ASV 2017 of de gronden zoals genoemd in deze subsidieregeling. De (gedeeltelijke) weigering dient gemotiveerd te worden. Op het moment dat, zoals verwoord in artikel 4, lid 11, er meer aanvragen voor toekenning in aanmerking komen dan het beschikbare wijkbudget toelaat, vindt er een kwalitatieve beoordeling plaats. Bij die beoordeling worden de hiervoor genoemde subsidieaanvragen onderling vergeleken. Gekeken wordt welke van de aanvragen het meest bijdragen aan de volgende punten:
Vervolgens wordt met voorrang subsidie toegekend aan de subsidieaanvragen die het beste scoren totdat het wijkbudget is bereikt.
Voorheen werd ‘de subsidie’ ook wel verstrekt in natura. Ingevolge de Algemene wet bestuursrecht is er dan geen sprake van subsidie. Soms is er een situatie dat het college de subsidieaanvraag wel een goed idee vindt, maar dat het college het goedkoper zelf kan regelen. De subsidieaanvraag wordt dan geweigerd, maar de aangevraagde activiteit wordt toch gerealiseerd.
Artikel 10 Verplichtingen van de subsidieontvanger
Zoals aangegeven kan een aanvrager op verschillende manieren een actieve rol vervullen bij de uitvoering van een plan. Dit kan door te zorgen voor draagvlak, het betrekken van omwonenden bij de uitvoering van het plan of het zelf organiseren van de uitvoering. De mate van bijdrage bij het plan kan dus verschillend zijn. Het gaat er om dat de subsidieaanvrager van begin tot eind verantwoordelijk is voor de subsidieaanvraag.
Lid 3, 4, 5, 6 spreken voor zich.
Artikel 11 Vaststelling en betaling van de subsidie
Er is een aantal artikelen die het college buiten toepassing kan verklaren. Het doel van de regeling: een budget van, voor en door bewoners om de leefbaarheid en ontmoeting in de wijken van de gemeente Schiedam te verbeteren staat altijd voorop. Als in de praktijk bij een specifieke aanvraag dit doel niet gehaald kan worden, doordat de regels dit belemmeren, kan besloten worden dat de regels in dit specifieke geval niet van toepassing zijn.
Aanvragen ingediend vóór 1 januari 2024, maar waarop nog niet is besloten op het moment dat deze subsidieregeling van kracht wordt, worden behandeld conform de Subsidieverodening wijkbudgetten gemeente schiedam 2012. Het, op grond van die verordening, vastgestelde subsidieplafond en de wijkbudgetten voor het jaar 2023 zijn op die aanvragen van toepassing.