Organisatie | Borger-Odoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Delegatiebesluit Omgevingswet Borger-Odoorn 2022 |
Citeertitel | Delegatiebesluit Omgevingswet Borger-Odoorn 2022 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-01-2024 | nieuwe regeling | 24-11-2022 | 2022:053212 |
Op grond van artikel 2.8 Omgevingswet (delegatie) ons college bij inwerkingtreding van de Omgevingswet de bevoegdheid te geven om:
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 24 november 2022,
de voorzitter,
mr. J. Seton
de griffier,
H.C. Lankman
Bijlage 1: Te delegeren wijzigingsbevoegdheden
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buitengebied”
4.7 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
4.7.1 Uitbreiding agrarische bedrijven
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming wijzigen ten behoeve van het vergroten van het bouwvlak van een agrarisch bedrijf tot ten hoogste een bouwvlak van 2 hectare, mits:
er een landschappelijk inpassingsplan wordt opgesteld met inachtneming van het 'Kwaliteitsdocument buitengebied Borger-Odoorn' en dat de aanleg en instandhouding hiervan in het wijzigingsplan wordt geborgd; wat betreft de vóór de inwerkingtreding van dit bestemmingsplan vastgestelde wijzigingsplannen blijven de voor deze wijzigingsplannen opgestelde landschappelijke inpassingsplannen van kracht;
is aangetoond dat geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de milieusituatie, de waterhuishoudkundige situatie, de natuurlijke en landschappelijke waarden, de geomorfologische waarden, de cultuurhistorische en archeologische waarden, de woonsituatie, het bebouwingsbeeld en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gevoelige objecten en/of bedrijven.
4.7.2 Uitbreiding van agrarische bedrijven die buiten plangebied liggen
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming wijzigen ten behoeve van het vergroten van het bouwvlak van een agrarisch bedrijf in de gemeente Borger-Odoorn, dat buiten het plangebied van dit bestemmingsplan Buitengebied ligt en waarvan het bouwvlak aan de achterzijde grenst aan het plangebied van dit bestemmingsplan Buitengebied, tot een bouwvlak van maximaal 2 hectare, mits:
is aangetoond dat geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de milieusituatie, de waterhuishoudkundige situatie, de natuurlijke en landschappelijke waarden, de geomorfologische waarden, de cultuurhistorische en archeologische waarden, de woonsituatie, het bebouwingsbeeld en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gevoelige objecten en/of bedrijven;
4.7.3 Ruimte voor ruimte-regeling
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming wijzigen in een woonbestemming in het kader van de Ruimte-voor-ruimte-regeling, mits:
op het betreffende voormalige bouwperceel ten minste 750 m2 (voor één compensatiewoning) en 2.000 m2 (voor twee compensatiewoningen) aan voormalige agrarische bedrijfsbebouwing, niet zijnde karakteristieke gebouwen, wordt gesloopt; het samenvoegen van agrarische bebouwing op meerdere percelen is mogelijk is om te komen tot de sloopnorm van 750 m2; saldering geeft slechts recht op de bouw van één compensatiewoning;
de ter compensatie van de sloop nieuw te bouwen woning direct achter of naast het voormalige boerderijpand moet worden gebouwd, met dien verstande dat de compensatiewoning niet worden gebouwd op gronden die in de provinciale omgevingsvisie zijn aangewezen als Natuurnetwerk Nederland en niet op gronden met de dubbelbestemming 'Waarde - Openheid' en 'Waarde - Beekdal;
Indien op het perceel voormalige agrarische bebouwing behouden blijft, voor dit deel van het perceel de voormalige boerderij bestemd als 'Wonen - Voormalige boerderij' waarvoor de regels van Artikel 30 Wonen - Voormalige boerderij van toepassing zijn. De aanduidingen 'grondgebonden veehouderij', 'akkerbouw', 'intensieve veehouderij' en 'specifieke vorm van agrarisch - neventak intensieve veehouderij' worden verwijderd;
Voor de nieuwe woonbestemming zijn na toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid de regels van Artikel 29 Wonen van overeenkomstige toepassing.
8.7 Wijzigingsbevoegdheid (Bedrijf - 2)
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming wijzigen in een maatschappelijke of verblijfsrecreatieve bestemming, met inachtneming van het bepaalde in respectievelijk Artikel 17 Maatschappelijk of Artikel 23 Recreatie – Verblijfsrecreatie 1, mits:
is aangetoond dat geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de milieusituatie, de waterhuishoudkundige situatie, de natuurlijke en landschappelijke waarden, de geomorfologische waarden, de cultuurhistorische en archeologische waarden, de woonsituatie, het bebouwingsbeeld en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden.
33.4, 34,4, 35,4 en 36.4 Wijzigingsbevoegdheid (archeologie 1, 2, 3 en 4)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
Artikel 47 Algemene wijzigingsregels
47.1 Plaatsing radiotelescopen
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming wijzigen ten behoeve van de LOFAR-radiotelescoop, mits;
is aangetoond dat geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de milieusituatie, de waterhuishoudkundige situatie, de natuurlijke en landschappelijke waarden, de geomorfologische waarden, de cultuurhistorische en archeologische waarden, de woonsituatie, het bebouwingsbeeld en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden;
Na toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid zijn de regels van Artikel 22 Radiotelescoop van overeenkomstige toepassing.
Het bevoegd gezag kan de bestemming wijzigen ten behoeve van de incidentele bouw van woningen in het buitengebied, met dien verstande dat:
het gebruik voor wonen vanuit een oogpunt van een goed woonmilieu aanvaardbaar is, hetgeen onder andere wil zeggen dat uit een ingesteld bodemonderzoek moet blijken dat ter plaatse geen bodemverontreiniging aanwezig is en uit een akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevel niet meer bedraagt dan 48 dB of, in geval van een geluidsbelasting hoger dan 48 dB hiervoor door het College van Burgemeester en Wethouders hogere grenswaarden zijn verleend;
rekening wordt gehouden met de mogelijke aanwezigheid van te beschermen planten- en diersoorten op grond van de Wet natuurbescherming. Indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft, zal de (bouw)werkzaamheid pas kunnen plaatsvinden nadat een ontheffing c.q. vrijstelling op grond van de Wet natuurbescherming is verkregen;
er een stedenbouwkundig en landschappelijk inpassingsplan wordt opgesteld met inachtneming van het 'Kwaliteitsdocument buitengebied Borger-Odoorn' en dat de aanleg en instandhouding hiervan in het wijzigingsplan wordt geborgd;
Het bevoegd gezag kan ter plaatse van de aanduiding 'wetgevingzone - wijzigingsgebied natuur' de bestemming wijzigen in de bestemming 'Natuur - 2', met dien verstande dat:
Na toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid zijn de regels van de bestemming Natuur - 2 van overeenkomstige toepassing.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Valthermond”
8.7 Wijzigingsbevoegdheid (Gemengd)
Het bevoegd gezag kan ter plaatse van de aanduiding ‘wetgevingzone - wijzigingsgebied’ de bestemming wijzigen ten behoeve van de bouw van woningen, met dien verstande dat:
het gebruik voor wonen vanuit een oogpunt van een goed woonmilieu aanvaardbaar is, hetgeen onder andere wil zeggen dat uit een ingesteld bodemonderzoek moet blijken dat ter plaatse geen bodemverontreiniging aanwezig is en uit een akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevel niet meer bedraagt dan 48 dB of, in geval van een geluidsbelasting hoger dan 48 dB hiervoor door het College van Burgemeester en Wethouders hogere grenswaarden zijn verleend;
rekening wordt gehouden met de mogelijke aanwezigheid van te beschermen planten- en diersoorten op grond van de Wet natuurbescherming. Indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft, zal de (bouw)werkzaamheid pas kunnen plaatsvinden nadat een ontheffing c.q. vrijstelling op grond van de Wet natuurbescherming is verkregen;
23.4 Wijzigingsbevoegdheid (Archeologie 4)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
26.1.3 Wijzigingsregels (Algemene aanduidingsregels)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de aanduiding 'Veiligheidszone – gasdrukmeet- en regelstation' wordt verwijderd, mits de betreffende activiteiten ter plaatse zijn beëindigd.
Artikel 28 Algemene wijzigingsregels (Wetgevingszone – wijzigingsgebied)
Het bevoegd gezag kan ter plaatse van de aanduiding ‘wetgevingzone - wijzigingsgebied’ de bestemming wijzigen ten behoeve van de bouw van woningen, met dien verstande dat:
het gebruik voor wonen vanuit een oogpunt van een goed woonmilieu aanvaardbaar is, hetgeen onder andere wil zeggen dat uit een ingesteld bodemonderzoek moet blijken dat ter plaatse geen bodemverontreiniging aanwezig is en uit een akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevel niet meer bedraagt dan 48 dB of, in geval van een geluidsbelasting hoger dan 48 dB hiervoor door het College van Burgemeester en Wethouders hogere grenswaarden zijn verleend;
rekening wordt gehouden met de mogelijke aanwezigheid van te beschermen planten- en diersoorten op grond van de Wet natuurbescherming. Indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft, zal de (bouw)werkzaamheid pas kunnen plaatsvinden nadat een ontheffing c.q. vrijstelling op grond van de Wet natuurbescherming is verkregen;
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Odoorn”
3.3 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen, mits geen onevenredige aantasting plaatsvindt van:
de bestemming Agrarisch overeenkomstig artikel 3.6 Wet ruimtelijke ordening wijzigen in de bestemming 'Wonen', met inachtneming van het bepaalde in artikel 14, met dien verstande dat:
Daarnaast gelden de volgende afwegingscriteria:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Exloo”
3.4 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen, mits geen onevenredige aantasting plaatsvindt van:
de bestemming Agrarisch overeenkomstig artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening wijzigen in de bestemming Wonen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 13, met dien verstande dat ten hoogste twee afzonderlijke wooneenheden in het hoofdgebouw mogen worden gerealiseerd, met dien verstande dat:
Daarnaast gelden de volgende afwegingscriteria:
5.5 Wijzigingsbevoegdheid (Gemengd)
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming wijzigen ten behoeve van de bouw van ten hoogste 35 grondgebonden woningen, ter plaatse van de aanduiding 'wijzigingsgebied 1'. De woningen mogen vrijstaand en/of tot een maximum aantal van twee aaneen worden gebouwd, met inachtneming van het ter zake bepaalde in artikel 13.
Bij de voorbereiding van de wijzigingsbevoegdheid zal rekening worden gehouden met de mogelijke aanwezigheid van te beschermen planten- en diersoorten op grond van de Flora- en faunwet. Indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft, zal de (bouw)werkzaamheid pas kunnen plaatsvinden nadat een ontheffing c.q. vrijstelling op grond van de Flora- en faunawet is verkregen. Tevens zal bij de voorbereiding van de wijzigingsbevoegdheid rekening worden gehouden met de archeologische waarden. Archeologisch onderzoek wordt verricht naar de mogelijkheid van bebouwing, dan wel dat mitigerende maatregelen ervoor zorg dragen dat de archeologische waarden kunnen worden behouden.
Burgemeester en wethouders kunnen de functie van een (voormalige) bedrijfswoning wijzigen in wonen, ingeval sprake is van bedrijfsbeëindiging van het bestaande bedrijf, waarvan de bedrijfswoning deel uit maakt.
Alvorens de wijzigingsbevoegdheid toe te passen, zal overleg, als bedoeld in artikel 3.1.6 van het Besluit ruimtelijke ordening, met het betrokken waterschap plaatsvinden.
Voorzover op grond van de Wet geluidhinder ontheffing van de grenswaarde is benodigd, zal de wijzigingsbevoegdheid niet eerder worden toegepast dan nadat de benodigde ontheffingen zijn verkregen.
Artikel 15 Wonen uit te werken
De voor 'wonen uit te werken' aangewezen gronden zijn bestemd voor:
De bestemming zal door burgemeester en wethouders overeenkomstig artikel 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening worden uitgewerkt.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Exloo - Fabrieksstraat”
7.4 Wijzigingsbevoegdheid (Archeologie 4)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
deze bestemming te doen vervallen indien op basis van archeologisch onderzoek door een daartoe bevoegde instantie is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Exloo, Dorpsplein en centrumgebouw”
4.4 Wijzigingsbevoegdheid (Archeologie)
Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd het plan te wijzigen door:
deze bestemming te doen vervallen indien op basis van archeologisch onderzoek door een daartoe bevoegde instantie is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Drouwen”
3.3 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen, mits geen onevenredige aantasting plaatsvindt van:
de bestemming Agrarisch wijzigen in de bestemming Wonen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 15 en/of Bedrijf, met inachtneming van het bepaalde in 5, met dien verstande dat ten hoogste twee afzonderlijke wooneenheden in het hoofdgebouw mogen worden gerealiseerd, met dien verstande dat:
Daarnaast gelden de volgende afwegingscriteria:
12.3 Wijzigingsbevoegdheid (Recreatie – Verblijfsrecreatie 1)
Burgemeester en wethouders kunnen, mits geen onevenredige aantasting plaatsvindt van:
de bestemming wijzigen in die zin dat een tweede bedrijfswoning wordt gebouwd, indien de bedrijfseconomische noodzaak is aangetoond.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Odoornerveen”
3.5 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen, mits geen onevenredige aantasting plaatsvindt van:
de bestemming Agrarisch wijzigen in de bestemming Wonen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 9 en of Bedrijf – 1 met inachtneming van het bepaalde in artikel 4, met dien verstande dat ten hoogste twee afzonderlijke wooneenheden in het hoofdgebouw mogen worden gerealiseerd, en/of Bedrijf, met inachtneming van het bepaalde in artikel 4, met dien verstande dat:
Daarnaast gelden de volgende afwegingscriteria:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Zuidzijde 21 en 23”
3.7 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
3.7.1 Uitbreiding agrarische bedrijven
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming wijzigen ten behoeve van het vergroten van het bouwvlak van een agrarisch bedrijf tot ten hoogste een bouwvlak van 2 hectare, mits:
is aangetoond dat geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de milieusituatie, de waterhuishoudkundige situatie, de natuurlijke en landschappelijke waarden, de geomorfologische waarden, de cultuurhistorische en archeologische waarden, de woonsituatie, het bebouwingsbeeld en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gevoelige objecten en/of bedrijven.
3.7.2 Ruimte voor ruimte-regeling
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming wijzigen in een woonbestemming in het kader van de Ruimte-voor-ruimte-regeling, mits:
op het betreffende voormalige bouwperceel ten minste 750 m2 (voor één compensatiewoning) en 2.000 m2 (voor twee compensatiewoningen) aan voormalige agrarische bedrijfsbebouwing, niet zijnde karakteristieke gebouwen, wordt gesloopt; het samenvoegen van agrarische bebouwing op meerdere percelen is mogelijk is om te komen tot de sloopnorm van 750 m2; saldering geeft slechts recht op de bouw van één compensatiewoning;
de ter compensatie van de sloop nieuw te bouwen woning direct achter of naast het voormalige boerderijpand moet worden gebouwd, met dien verstande dat de compensatiewoning niet worden gebouwd op gronden die in de provinciale omgevingsvisie zijn aangewezen als Natuurnetwerk Nederland en niet op gronden met de dubbelbestemming 'Waarde - Openheid' en 'Waarde - Beekdal;
Voor de nieuwe woonbestemming zijn na toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid de regels van Artikel 4 Wonen van overeenkomstige toepassing.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Noordzijde Ongenummerd (tussen 32 en 33) Odoornerveen”
4.5 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde – Archeologie 3)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de dubbel-bestemming Waarde - Archeologie 3 wordt verwijderd, indien op basis van archeologisch onderzoek door een daartoe bevoegde instantie is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Reconstructie N34 aansluiting Klijndijk”
6.5 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 1)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de dubbelbestemming Waarde - Archeologie 1 wordt verwijderd, indien op basis van archeologisch onderzoek door een daartoe bevoegde instantie is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
8.5 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 3)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de dubbel-bestemming Waarde - Archeologie 3 wordt verwijderd, indien op basis van archeologisch onderzoek door een daartoe bevoegde instantie is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Reconstructie N34 afslag Odoorn Noord - Exloo”
5.5 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 3)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de dubbel-bestemming Waarde - Archeologie 3 wordt verwijderd, indien op basis van archeologisch onderzoek door een daartoe bevoegde instantie is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buitengebied, Borgerderweg 26 Odoorn”
5.5 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 1)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de dubbelbestemming Waarde - Archeologie 1 wordt verwijderd, indien op basis van archeologisch onderzoek door een daartoe bevoegde instantie is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
6.5 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 3)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de dubbel-bestemming Waarde - Archeologie 3 wordt verwijderd, indien op basis van archeologisch onderzoek door een daartoe bevoegde instantie is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “1e Exloërmond”
3.7 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Het bevoegd gezag kan ter plaatse van de aanduiding ‘wetgevingzone – wijzigingsgebied’ de bestemming Agrarisch wijzigen in de bestemming Wonen, met inachtneming van het bepaalde in Artikel 9 Wonen, met dien verstande dat:
de dakhelling van een hoofdgebouw minimaal 40º bedraagt , met dien verstande dat met toepassing van een asymmetrische dakhelling de som van beide dakhellingen minimaal 80º dient te bedragen. Als voorwaarde geldt dan dat de goothoogte van de naar de weg gekeerde gevel hoger dient te zijn dan die van de weg gekeerde gevel;
voor het bouwen van bijbehorende bouwwerken het bepaalde in lid 9.2 onverkort van toepassing is;
het gebruik voor wonen vanuit een oogpunt van een goed woonmilieu aanvaardbaar is, hetgeen onder andere wil zeggen dat uit een ingesteld bodemonderzoek moet blijken dat ter plaatse geen bodemverontreiniging aanwezig is en uit een akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevel niet meer bedraagt dan 48 dB of, in geval van een geluidsbelasting hoger dan 48 dB hiervoor door het College van Burgemeester en Wethouders hogere grenswaarden zijn verleend;
rekening wordt gehouden met de mogelijke aanwezigheid van te beschermen planten- en diersoorten op grond van de Flora- en faunawet. Indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft, zal de (bouw)werkzaamheid pas kunnen plaatsvinden nadat een ontheffing c.q. vrijstelling op grond van de Flora- en faunawet is verkregen;
11.4 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 3)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Drouwenermond, Zuiderdiep 30”
3.5 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming wijzigen ten behoeve van het vergroten van het bouwvlak van een agrarisch bedrijf, danwel buiten het plangebied in het bestemmingsplan Buitengebied ligt en waarvan het bouwvlak aan de achterzijde in het plangebied van het bestemmingsplan Buitengebied ligt, tot een bouwvlak van maximaal 2 hectare, mits:
is aangetoond dat geen onevenredige afbreuk wordt gedaan aan de milieusituatie, de waterhuishoudkundige situatie, de natuurlijke en landschappelijke waarden, de geomorfologische waarden, de cultuurhistorische en archeologische waarden, de woonsituatie, het bebouwingsbeeld en de gebruiksmogelijkheden van de aangrenzende gronden.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buitengebied, Zuideind 39 Drouwenerveen”
5.4 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 4)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
deze bestemming te doen vervallen indien op basis van archeologisch onderzoek door een daartoe bevoegde instantie is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buinerveen Zuidonder”
3.4 Wijzigingsbevoegdheid (Woongebied)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat ter plaatse van de aanduiding ‘wro-zone – wijzigingsgebied’ de woningen vrijstaand, dan wel tot maximaal twee-aaneen mogen worden gebouwd, waarbij voorwaarden kunnen worden gesteld met betrekking tot de situering, vormgeving van de woningen en aan- of uitbouwen en bijgebouwen. De te bouwen woningen mogen buiten het bouwvlak worden gebouwd.
De wijzigingsbevoegdheid wordt niet eerder toegepast, dan nadat alle overige woningen, ter plaatse van de aanduiding ‘vrijstaand’ en ter plaatse van de aanduiding ‘specifieke bouwaanduiding – vrijstaand twee-aaneen’ zijn gerealiseerd.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Nieuw Buinen - Buinerveen”
8.7 Wijzigingsbevoegdheid (Gemengd)
Wetgevingzone - wijzigingsgebied 1
Het bevoegd gezag kan ter plaatse van de aanduiding ‘wetgevingzone - wijzigingsgebied 1' de bestemming wijzigen ten behoeve van de functie wonen, met dien verstande dat:
het gebruik voor wonen vanuit een oogpunt van een goed woonmilieu aanvaardbaar is, hetgeen onder andere wil zeggen dat uit een ingesteld bodemonderzoek moet blijken dat ter plaatse geen bodemverontreiniging aanwezig is en uit een akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevel niet meer bedraagt dan 48 dB of, in geval van een geluidsbelasting hoger dan 48 dB hiervoor door het college van burgemeester en wethouders hogere grenswaarden zijn verleend;
rekening wordt gehouden met de mogelijke aanwezigheid van te beschermen planten- en diersoorten op grond van de Flora- en faunawet. Indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft, zal de (bouw)werkzaamheid pas kunnen plaatsvinden nadat een ontheffing c.q. vrijstelling op grond van de Flora- en faunawet is verkregen;
Wetgevingzone - wijzigingsgebied 3
Het bevoegd gezag kan ter plaatse van de aanduiding ‘wetgevingzone - wijzigingsgebied 3' de bestemming wijzigen ten behoeve van de bouw van woningen, met dien verstande dat:
het gebruik voor wonen vanuit een oogpunt van een goed woonmilieu aanvaardbaar is, hetgeen onder andere wil zeggen dat uit een ingesteld bodemonderzoek moet blijken dat ter plaatse geen bodemverontreiniging aanwezig is en uit een akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevel niet meer bedraagt dan 48 dB of, in geval van een geluidsbelasting hoger dan 48 dB hiervoor door het college van burgemeester en wethouders hogere grenswaarden zijn verleend;
rekening wordt gehouden met de mogelijke aanwezigheid van te beschermen planten- en diersoorten op grond van de Flora- en faunawet. Indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft, zal de (bouw)werkzaamheid pas kunnen plaatsvinden nadat een ontheffing c.q. vrijstelling op grond van de Flora- en faunawet is verkregen;
11.5 Wijzigingsbevoegdheid (Maatschappelijk)
Wetgevingzone - wijzigingsgebied 2
Het bevoegd gezag kan ter plaatse van de aanduiding ‘wetgevingzone - wijzigingsgebied 2' de bestemming wijzigen ten behoeve van de functie wonen, met dien verstande dat:
het gebruik voor wonen vanuit een oogpunt van een goed woonmilieu aanvaardbaar is, hetgeen onder andere wil zeggen dat uit een ingesteld bodemonderzoek moet blijken dat ter plaatse geen bodemverontreiniging aanwezig is en uit een akoestisch onderzoek blijkt dat de geluidsbelasting aan de gevel niet meer bedraagt dan 48 dB of, in geval van een geluidsbelasting hoger dan 48 dB hiervoor door het college van burgemeester en wethouders hogere grenswaarden zijn verleend;
rekening wordt gehouden met de mogelijke aanwezigheid van te beschermen planten- en diersoorten op grond van de Flora- en faunawet. Indien het onderzoek daartoe aanleiding geeft, zal de (bouw)werkzaamheid pas kunnen plaatsvinden nadat een ontheffing c.q. vrijstelling op grond van de Flora- en faunawet is verkregen;
20.4 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde – Archeologie 4)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de dubbelbestemming Waarde - Archeologie 4 wordt verwijderd, indien op basis van archeologisch onderzoek door een daartoe bevoegde instantie is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
23.2.3 Wijzigingsregels (Veiligheidszone – gasdrukmeet- en regelstation)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de aanduiding 'Veiligheidszone – gasdrukmeet- en regelstation' wordt verwijderd, mits de betreffende activiteiten ter plaatse zijn beëindigd.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Verplaatsing melkveehouderijbedrijf Nieuw Buinen”
3.8 Uitwerkingsregels definitieve bestemming (Agrarisch - Agrarisch bedrijf - Voorlopige bestemming)
Burgemeester en wethouders werken de in 3.7 omschreven bestemming uit met inachtneming van de volgende regels:
Voor het bouwen van hoofdgebouwen gelden de volgende bepalingen:
3.8.2 Aan- en uitbouwen en bijgebouwen
Voor het bouwen van aan- en uitbouwen en bijgebouwen gelden de volgende bepalingen:
ingeval zowel een goot- als bouwhoogte wordt toegepast, mogen de hoogtematen niet meer bedragen dan respectievelijk 3 m en 6 m, mits wat betreft de bouwhoogte een verschil van 25% ten opzichte van het hoofdgebouw in acht wordt genomen; bij het toepassen van uitsluitend een bouwhoogte, bedraagt de hoogtemaat niet meer dan 3 m;
3.8.3 Bouwwerken, geen gebouwen zijnde
Voor het bouwen van bouwwerken, geen gebouwen zijnde gelden de volgende bepalingen:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Nieuw-Buinen, Noorderdiep 99 en 101”
3.5 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
3.5.1 Ruimte voor ruimte-regeling
Burgemeester en wethouders kunnen de bestemming wijzigen in een woonbestemming in het kader van de Ruimte-voor-ruimte-regeling, mits:
op het betreffende voormalige bouwperceel ten minste 750 m² (voor één compensatiewoning) en 2.000 m² (voor twee compensatiewoningen) aan voormalige agrarische bedrijfsbebouwing, niet zijnde karakteristieke gebouwen, wordt gesloopt; het samenvoegen van agrarische bebouwing op meerdere percelen is mogelijk is om te komen tot de sloopnorm van 750 m²; saldering geeft slechts recht op de bouw van één compensatiewoning;
de ter compensatie van de sloop nieuw te bouwen woning direct achter of naast het voormalige boerderijpand moet worden gebouwd, met dien verstande dat de compensatiewoning niet worden gebouwd op gronden die in de provinciale omgevingsvisie zijn aangewezen als Natuurnetwerk Nederland en niet op gronden met de dubbelbestemming 'Waarde - Openheid' en 'Waarde - Beekdal;
Indien op het perceel voormalige agrarische bebouwing behouden blijft, voor dit deel van het perceel de voormalige boerderij bestemd als 'Wonen - Voormalige boerderij'. De aanduidingen 'grondgebonden veehouderij', 'akkerbouw', 'intensieve veehouderij' en 'specifieke vorm van agrarisch - neventak intensieve veehouderij' worden verwijderd;
Voor de nieuwe woonbestemming zijn na toepassing van deze wijzigingsbevoegdheid de regels van de bestemming 'Wonen' van overeenkomstige toepassing.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Nieuw Buinen - Het NijeDaip”
6.2 Uitwerkingsregels (Woongebied - Uit te werken)
Burgemeester en wethouders werken, overeenkomstig artikel 3.6. lid 1. sub b. van de Wet ruimtelijke ordening, de in lid 6.1 omschreven bestemming uit met inachtneming van de volgende regels:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buitengebied, zonnepark Westdorp”
3.4 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen door de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - zonnepark' en de bijbehorende bouw- en gebruiksregels te verwijderen, met dien verstande dat:
4.4 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 4)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Borger, Zonnepark Daalkampen”
3.4 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan te wijzigen door de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - zonnepark' en de bijbehorende bouw- en gebruiksregels te verwijderen, met dien verstande dat:
5.5 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 4)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Borger Hoofdstraat 12/Strengenweg L 3103”
5.5 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 1)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de dubbelbestemming Waarde - Archeologie 1 wordt verwijderd, indien op basis van archeologisch onderzoek door een daartoe bevoegde instantie is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buitengebied, zonnepark Hooghweg Energy Buinen”
3.4 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan te wijzigen door de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - zonnepark' en de bijbehorende bouw- en gebruiksregels te verwijderen, met dien verstande dat:
5.4 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 1)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
6.4 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 4)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buitengebied, Zonnepark Paardetangendijk Buinerveen”
3.4 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan te wijzigen door de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - zonnepark' en de bijbehorende bouw- en gebruiksregels te verwijderen, met dien verstande dat:
5.4 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 1)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
6.4 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 2)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
7.4 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 4)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buitengebied, Reparatieplan zonnepark Drouwenerzon”
3.4 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan te wijzigen door de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - zonnepark' en de bijbehorende bouw- en gebruiksregels te verwijderen, met dien verstande dat:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Zonnepark Wollerich Nieuw-Buinen”
3.4 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan te wijzigen door de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - zonnepark' en de bijbehorende bouw- en gebruiksregels te verwijderen, met dien verstande dat:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buitengebied, Zonnepark Exloo”
3.4 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan te wijzigen door de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - zonnepark' en de bijbehorende bouw- en gebruiksregels te verwijderen, met dien verstande dat:
5.5 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 4)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buitengebied, Zonnepark Valthermond M2883”
3.4 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan te wijzigen door de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - zonnepark' en de bijbehorende bouw- en gebruiksregels te verwijderen, met dien verstande dat:
9.1.3 Wijzigingsbevoegdheid (Vrijwaringszone – laagvliegroute)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de aanduiding 'vrijwaringszone - laagvliegroute' wordt verwijderd, mits de betreffende activiteiten ter plaatse zijn beëindigd.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buitengebied, Zonnepark Valthermond M3006”
3.4 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan te wijzigen door de aanduiding 'specifieke vorm van bedrijf - zonnepark' en de bijbehorende bouw- en gebruiksregels te verwijderen, met dien verstande dat:
7.1.4 Wijzigingsbevoegdheid (Vrijwaringszone – laagvliegroute)
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen in die zin dat de aanduiding 'vrijwaringszone - laagvliegroute' wordt verwijderd, mits de betreffende activiteiten ter plaatse zijn beëindigd.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buitengebied, Landgoed Hunzebergen”
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Buinen, Spoorstraat perceel N413”
4.4 Wijzigingsbevoegdheid (Waarde - Archeologie 1)
Burgemeester en wethouders zijn bevoegd het plan te wijzigen door:
deze bestemming te doen vervallen indien op basis van archeologisch onderzoek door een daartoe bevoegde instantie is aangetoond dat ter plaatse geen archeologische waarden (meer) aanwezig zijn.
Wijzigingsbevoegdheden bestemmingsplan “Ees”
4 Wijzigingsbevoegdheid (Agrarisch)
Burgemeester en wethouders kunnen, mits geen onevenredige aantasting plaatsvindt van:
Daarnaast gelden de volgende afwegingscriteria:
Op de voorbereiding van het besluit tot wijziging is de in Afdeling 3.4 van de Algemene wet bestuursrecht geregelde procedure van toepassing.