Organisatie | Meerssen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Handboek Kabels en Leidingen gemeente Meerssen 2024 |
Citeertitel | Handboek Kabels en Leidingen 2024 gemeente Meerssen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-01-2024 | nieuwe regeling | 31-10-2023 |
Het College van de gemeente Meerssen;
gelezen het voorstel van het college van 24-10-2023 inzake wijziging Telecommunicatieverordening kabels gemeente Meerssen 2012;
gelet op artikel 5.4, vierde lid, van de Telecommunicatiewet en artikel 149, van de Gemeentewet;
Handboek Kabels en Leidingen gemeente Meerssen 2024
Verordening gemeente Meerssen inzake werkzaamheden in verband met de aanleg, instandhouding en opruiming van kabels en leidingen in of op openbare gronden
Het Handboek Kabels en Leidingen 2024 gemeente Meerssen, kort weg handboek, wordt door de gemeente Meerssen van toepassing verklaard in alle gevallen waarin de gemeente toestemming verleend voor werkzaamheden aan, of ten behoeve van kabels en leidingen.
Het bereiken en handhaven van deze doelstellingen wordt ondersteund door gedetailleerd uitgewerkte, uniforme voorbereiding- en uitvoeringsvoorschriften ten behoeve van alle werken in het openbare gebied van de gemeente Meerssen.
Hiertoe worden nadere eisen gesteld aan de gegevens die moeten worden verstrekt bij het aanvragen van een instemmingbesluit en worden nadere voorwaarden gesteld bij het voorbereiden en uitvoeren van werken in het beheergebied van de gemeente Meerssen. Het Handboek is van toepassing op alle kabels en leidingen, (m.u.v. het gemeentelijk rioolstelsel).
Eveneens van toepassing op alle werken, uit te voeren onder een instemmingbesluit van de gemeente Meerssen is het Handboek Openbare Ruimte van de gemeente Meerssen.
Het verband tussen de wetten, verordeningen en Handboek kan in de volgende rangvolgorde worden weergegeven:
2 Rolverdeling betrokken partijen
In de praktijk kan het voorkomen dat er een rolverdeling bestaat tussen netbeheerder, netbeheerder en grondroerder. Ook kan het zijn dat deze rollen door één partij worden vervuld.
Voor de gemeente Meerssen is echter alleen de netbeheerder zowel financieel, operationeel als juridisch te allen tijde aansprakelijk en verantwoordelijk voor het (doen) opvolgen van de bepalingen in dit Handboek Kabels en Leidingen.
De gemeente behoudt zich het echter het recht voor om in dringende gevallen handhavingsmaatregelen rechtstreeks met grondroerder af te handelen en de netbeheerder pas later daarvan in kennis te stellen.
3 Instemmingen voor (graaf)werkzaamheden
De netbeheerder dient zelf te inventariseren of naast het instemmingsbesluit, bijvoorbeeld voor het oprichten/plaatsen van bouwketen of portakabins, materiaalcontainers etc., een seperate omgevingsvergunning en/of Precario benodigd is en deze bij de betreffende partij separaat en tijdig aan te vragen.
De gemeente hanteert als uitgangspunt dat in nieuw aangelegd straatwerk (tot 5 jaar na aanleg), geen instemming wordt verleend voor werkzaamheden in dat straatwerk.
De gemeente zal alleen dan een instemmingsbesluit afgeven als in voldoende mate de noodzakelijkheid is aangetoond en de werkzaamheden zijn afgestemd tussen de netbeheerder en de gemeente.
De netbeheerder dient zelf te inventariseren welke instemmingen en/of vergunningen er van overige beheerders van de openbare ruimte, zoals onder andere ProRail, het Waterschap Limburg, Rijkswaterstaat, Provincie Limburg, Gasunie etc. nodig zijn voor het betreffende werk en deze separaat en tijdig aan te vragen. Een afschrift van bedoelde instemming of vergunning moet bij de instemmingaanvraag worden gevoegd.
Indien de werkzaamheden t.b.v. kabels en leidingen, anders dan ten behoeve van de eigen klantaansluiting, gronden van particulieren kruisen is de netbeheerder verplicht om, schriftelijk overeenstemming met betreffende grondeigenaar te bereiken en een afschrift van deze overeenstemming bij de instemmingaanvraag te voegen.
Een beslissing op een melding als bedoeld in hoofdstuk 3.2, tweede lid, van deze verordening wordt genomen uiterlijk vier weken na ontvangst van de melding. Indien een instemmingsbesluit niet binnen vier weken kan worden gegeven, deelt de gemeente dit aan de aanvrager mede en noemt het daarbij een redelijke termijn waarbinnen de beschikking wel tegemoet kan worden gezien.
De instemming c.q. vergunning van de gemeente voor de werkzaamheden moet analoog of digitaal op het werk aanwezig zijn.
Voor alle graafwerkzaamheden die uitgevoerd worden in openbare gronden van de gemeente Meerssen dient minimaal drie werkdagen voorafgaand aan de start, via het digitaal K&L platform een melding van een definitieve aanvangsdatum worden gedaan. De kabel- en leidingcoördinator van de gemeente Meerssen zal deze via het digitaal K&L platform, goed- of afkeuren.
3.3 Procedure werkzaamheden van minder ingrijpende aard
Indien de werkzaamheden, waarvoor een melding gedaan is, door onvoorziene omstandigheden zodanig worden opgeschaald dat ze onder de procedure Grote Werken zouden vallen, meldt de netbeheerder dit aan de gemeente met een onderbouwing van de oorzaak en dient de netbeheerder alsnog een instemmingsverklaringaanvraag in.
3.4 Procedure spoedeisend werk en calamiteiten
Indien de netbeheerder in het geval van storingen, beschadigingen of andere onvoorziene danwel dreigende gebeurtenissen direct moet optreden dan voert het nutsbedrijf de vereiste werkzaamheden meteen uit zonder voorafgaande instemming van de gemeente. De gemeente wordt via een melding in MOOR, uiterlijk op de eerstvolgende werkdag, geïnformeerd over de uitgevoerde werkzaamheden. De melding vermeldt de oorzaak en de urgentie.
Uitsluitend wanneer als gevolg van een storing de (verkeers-)veiligheid en/of de volksgezondheid in gevaar komt is er sprake van een opschaling van een spoedeisend werk tot calamiteit. Wanneer de calamiteit van dusdanige aard en/of omvang is dat hulpdiensten moeten worden ingeschakeld dient de netbeheerder dit te melden bij alarmnummer 112.
Indien het noodzakelijk is dat, voor de (verkeers-)veiligheid en/of bescherming van de volksgezondheid, direct afzettingen worden geplaatst en/of (een deel van) de weg(-en) wordt afgesloten dan dient dit ook gemeld te worden bij alarmnummer 112. Deze werkzaamheden en kosten komen voor rekening van de netbeheerder. De aannemer dient dit direct te melden aan de wegbeheerder en kabels- en leidingencoördinator van de gemeente Meerssen.
3.5 Tijdelijk opschorten instemmingsbesluit
In geval van extreme weersomstandigheden (bijvoorbeeld wateroverlast, zware sneeuwval of ijzel en strenge vorst), waarbij de uitvoering van de werkzaamheden tot overlast voor de bewoners en/of schade voor de gemeente door bijvoorbeeld breuk van vastgevroren bestratingsmateriaal en/of niet goed te verdichten ondergrond leidt, zal de gemeente overgaan tot het tijdelijk opschorten van het verleende instemmingbesluit c.q. de melding (“Breekverbod”).
3.6 Sancties bij het verrichten van werkzaamheden zonder instemmingsbesluit en/of melding
In het geval door de gemeente ter plaatse geconstateerd wordt dat een werk in uitvoering is zonder dat het voor dat werk vereiste instemmingbesluit is verleend of melding is gedaan en het werk valt niet onder de definitie spoedeisend werk/calamiteit, hanteert de gemeente de volgende procedure:
Het opleggen van de verplichting aan betreffende netbeheerder om de ondergrond, verharding en openbare ruimte in het werkingsgebied van het betreffende instemmingbesluit c.q. de melding weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Het herstel van het straatwerk zal door de netbeheerder worden uitgevoerd en de kosten hiervan zullen in rekening worden gebracht bij de netbeheerder.
In het geval door de gemeente achteraf geconstateerd wordt dat een werk is uitgevoerd zonder dat het voor dat werk vereiste instemmingbesluit is verleend of een melding is gedaan en het werk valt niet onder de definitie spoedeisend werk/calamiteit, hanteert de gemeente de volgende procedure:
Het vorderen van de verplichting aan betreffende leidingeigenaar/beheerder om de ondergrond, verharding en openbare ruimte in het werkingsgebied van betreffende besluit c.q. de melding weer in de oorspronkelijke staat terug te brengen. Het herstel van het straatwerk zal door de gemeente worden uitgevoerd en de kosten hiervan zullen aan de leiding-eigenaar/beheerder in rekening worden gebracht.
Indien leidingeigenaar/beheerder bij de onder lid 1 en 2 genoemde vorderingen op eerste aanzegging in gebreke blijft zal de gemeente de benodigde werkzaamheden (laten) uitvoeren. Alle kosten en gevolgen terzake, alsmede de kosten voortvloeiend uit de opschorting en eventuele verdere herstelverplichtingen zullen worden verhaald op de netbeheerder van de infrastructuur waar het werk voor bedoeld is.
4 Richtlijnen ten behoeve van de tracé engineering
4.1 Bepalingen ten aanzien van de tracé bepaling
4.1.1 Kabel en leidingenstroken
Bij nieuwbouwplannen c.q. reconstructies moet in verband met het aanbrengen van appendages in de kabels en leidingen het maaiveld van de kabel- en leidingenstrook op nagenoeg de definitieve hoogte worden aangebracht. Is dit niet mogelijk dan moeten de appendages worden beschermd tegen beschadiging door bouwverkeer en dergelijke.
De opdrachtgever van het plan (gemeente of projectontwikkelaar) verstrekt van het bouwplan c.q. de reconstructie een gedetailleerd matenplan. Dit matenplan is inclusief hoogtematen ten opzichte van NAP en heeft een relatie naar de meetpunten waaruit onder meer de begrenzing van het tracé en de percelen ten opzichte van de meetpunten en dergelijke blijken.
Bij kruisingen met al aanwezige kabels en/of leidingen of bij aanraking van kunstwerken, gebouwen en dergelijke zullen de door de netbeheerder met de eigenaar of beheerder van de aanwezige kabels, leidingen, kunstwerken, gebouwen en dergelijke overeengekomen voorzieningen worden getroffen. De door partijen overeengekomen te treffen voorzieningen komen ten laste van de desbetreffende netbeheerder.
Bij het kruisen van riolen door middel van boringen c.q. persingen, dient na uitvoering van de boring/persing een camera inspectie van de desbetreffende rioolstreng te worden uitgevoerd om aan te tonen dat het riool niet beschadigd is. Dit is niet van toepassing voor de riool-huisaansluitingen. Een camera inspectie is niet nodig, indien de afstand:
Als gebruik wordt gemaakt van deze optie dient:
Bij het kruisen van sloten/open watergangen dient een minimale gronddekking van 1,00 m ten opzichte van de ontwerpdiepte van de bodem van de watergang te worden aangehouden. Als het waterschap de beheerder van de betreffende sloten/open watergangen is dienen de eisen van het waterschap te worden gevolgd.
Bij het passeren van bomen moeten een aantal, in dit handboek omschreven, voorzorgsmaatregelen worden getroffen die schade aan de betreffende boom en later aan de te leggen kabel/leiding voorkomt. Hiermede moet bij het traceren terdege rekening gehouden te worden en waar mogelijk zullen bij voorkeur alternatieve routes worden gekozen.
4.2 Bepalingen ten aanzien van de engineering/werkvoorbereiding
De netbeheerder is verplicht om in zijn werkvoorbereiding te inventariseren welke netbeheerders belangen hebben in het beoogde tracé om daar ook infrastructuur aan te leggen. Netbeheerder dient afspraken te maken om de werkzaamheden in één arbeidsgang (in combinatie) uit te voeren. Dit om de overlast voor de omgeving en de degeneratie van het straatwerk te beperken.
Tijdelijk aan te brengen voorzieningen in de openbare ruimte dienen de goedkeuring te hebben van de gemeente Meerssen. Deze tijdelijke voorzieningen, zoals damwanden, heipalen, etc. dienen na voltooiing van de werkzaamheden te worden verwijderd. Mocht dit om welke reden dan ook niet mogelijk zijn, dan kan alleen door de gemeente Meerssen, besloten worden deze voorzieningen tot een nader te bepalen maat onder het maaiveld te verwijderen.
Er kan sprake zijn van voorbereide huisaansluitingen, waarbij de voor de huisaansluiting bedoelde buis, kabel of leiding al op de volledig benodigde lengte vanaf de hoofdleiding tot aan de klantaansluiting in de openbare grond tijdelijk moet worden opgeborgen (voornamelijk bij CAI-, FTTH- en Datanetten). In die gevallen moet deze voorbereiding zo strak mogelijk opgerold en gebundeld, verticaal op de juiste diepte te worden weggezet evenwijdig tegen de erfgrens van het perceel waar de voorziening voor bedoeld is. Het hiervoor eventueel benodigde tracé of straatoversteken dienen tegelijk met de aanleg van de hoofdsleuf te worden aangebracht.
Tijdens de uitvoering kan alsnog de instemming voor de aangevraagde locatie worden ingetrokken als blijkt dat plaatsing tot onoverkomelijke problemen voor de gemeente Meerssen of derden leidt. De netbeheerder zal in die gevallen samen met de kabel- en leidingcoördinator van de gemeente Meerssen, een alternatief moeten zoeken.
Handholes mogen niet geplaatst worden nabij (hoofd)rioleringen, (hoofd)leidingen en/of huis- en bedrijfsaansluitingen van de netwerkbedrijven. Minimale afstand is 1,00 meter. Wanneer niet aan deze voorwaarden kan worden voldaan, dient de netbeheerder zelf contact op te nemen met de betreffende eigenaar van de aansluiting teneinde van hem schriftelijke toestemming te verkrijgen voor een belemmering van zijn rechten. Deze toestemming is onderdeel van de instemmingaanvraag.
De handholes in het centrum, waarvan in overleg tussen instemmingverzoeker c.q. melder en de gemeente Meerssen, bepaald wordt dat deze bij normale bedrijfsvoering maximaal 4x per jaar geopend gaan worden dienen zodanig aangebracht te worden dat het deksel van de handhole een minimale dekking heeft van 15 cm onder maaiveld. Verder dient de handhole ingebed en afgedekt te worden met straatzand conform de recenste RAW Standaardbepalingen.
Voor handholes in het stadscentrum, die bij normale bedrijfsvoering meer dan 4x per jaar geopend gaan worden is het uitgangspunt dat deze voorzien zijn van een zwart gecoate, geprofileerd stalen putdekselconstructie van de ter plaatse vereiste verkeersklasse. Een en ander zal in overleg tussen instemmingverzoeker c.q. melder en de gemeente Meerssen, bepaald worden. De handhole dient zodanig aangebracht te worden dat het deksel van de handhole na zetting van het omringende straatwerk gelijk ligt met het peil van het omringende maaiveld (bovenkant elementenverharding). Verder dient de elementenverharding rond de handhole ingeknipt te worden in het bestaande verband.
De maximale toegestane uitwendige breedte van de handhole is 70 centimeter. Indien deze niet toepasbaar is door ruimtegebrek een andere locatie bepalen of meerdere handholes van een kleiner formaat toepassen. Bij handholes van afwijkend formaat deze vooraf ter goedkeuring aan de kabel- en leidingcoördinator van de gemeente Meerssen van de gemeente Meerssen, voorleggen.
De handholes mogen, bij voorkeur, niet aangebracht worden in kabel- en leidingtracés, rijbanen, parkeerplaatsen, uitwegen, op kruisingen, ter plaatse van de aansluitlocatie van woningen en binnen een afstand van 3 meter vanaf bomen. De netbeheerder zal in situaties, waarbij dit artikel niet opgevolgd kan worden, samen met de kabel- en leidingcoördinator van de gemeente Meerssen een alternatief moeten zoeken.
5 Technische bepalingen ten aanzien van de uitvoering
De netbeheerder oefent tijdens de uitvoering van de werkzaamheden het toezicht uit dat in redelijkheid van de netbeheerder verlangd mag worden. Indien de netbeheerder, of zijn gemachtigde, het toezicht niet naar behoren uitvoert of laat uitvoeren dan informeert de gemeente de netbeheerder hierover. Onderneemt de netbeheerder vervolgens onvoldoende actie, dan kan de gemeente de werkzaamheden stilleggen.
Alle voorwerpen van historische of wetenschappelijke waarde, die bij de uitvoering van het werk in gemeente-eigendommen worden gevonden, gaan meteen naar de gemeente. Deze zal dan de procedure van de Monumentenwet volgen. De daadwerkelijke vinder ontvangt een vindersbeloning van de gemeente, in overeenstemming met het daaromtrent in het Burgerlijk Wetboek, boek 5 artikel 13 gestelde
De uitvoering van de werkzaamheden gebeurt zo dat nooit meer lengte sleuf openligt dan die dezelfde dag nog aangevuld kan worden. Indien plaatselijke of actuele omstandigheden daartoe aanleiding geven, dan bepalen netbeheerder en gemeente in onderling overleg een beperking van de openliggende sleuf. Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden zullen, waar nodig, over de openliggende sleuven, overbruggingen van voldoende breedte en draagkracht voor hulpdiensten en bestemmingsverkeer worden aangebracht. Dit gebeurt mede ter beoordeling van de gemeente.
Er mogen buiten de werkuren geen sleuven open blijven liggen tenzij deze van boven zijn afgedicht d.m.v. planken of bouwhekken of er een afzetting langs de sleuf is geplaatst, welke voldoet aan de CROW richtlijnen, zodat er niemand in de sleuf kan vallen.
De gemeente houdt zich het recht voor om in geval van gevaarlijke situaties de sleuf aan te vullen zonder de netbeheerder hiervan direct in kennis te stellen. De hiermee gemoeide kosten worden bij de netbeheerder verhaald worden.
Er mogen tijdens werkuren geen sleuven open blijven liggen als in, of direct om de sleuf geen werkzaamheden verricht worden. De sleuven dienen afgedicht te worden d.m.v. planken of bouwhekken of er een afzetting langs de sleuf is geplaatst, welke voldoet aan de CROW richtlijnen, zodat er niemand in de sleuf kan vallen.
5.2 Communicatie tussen netbeheerder en gemeente Meerssen
Namens de netbeheerder dient er altijd minimaal één aan te spreken verantwoordelijke persoon bereikbaar te zijn. De naam van deze persoon moet bij alle betrokken partijen bekend zijn. Deze persoon heeft de taak te controleren en te verifiëren dat alle gespecificeerde materialen worden toegepast en dat de constructiewerkzaamheden worden uitgevoerd volgens het bestek, de specificaties, de tekeningen en de gemaakte afspraken, alsmede dat de uitvoering geschiedt in overeenstemming met het gestelde in het instemmingbesluit. Hij dient de door gemeentelijke en andere toezichthouders gevraagde informatie te verstrekken en de nodige medewerking te verlenen om hun werk mogelijk te maken.
De voertaal op het werk is Nederlands, de netbeheerder dient ervoor zorg te dragen dat de sleutelfunctionarissen in zijn projectorganisatie c.q. van zijn grondroerder deze taal voldoende beheersen. De gemeente Meerssen dient in het Nederlands te kunnen communiceren met de op het werk aanwezige personen.
Op initiatief van de netbeheerder wordt samen met de gemeente Meerssen het tracé of een gedeelte daarvan voorafgaand aan het uitvoeren van de werkzaamheden geschouwd.
Netbeheerder is verantwoordelijk om de situatie zoals deze was voor aanvang van de werkzaamheden vast te leggen als mogelijk bewijsmateriaal. Herstel van geconstateerde gebreken achteraf, zonder dat deze gebreken vooraf zijn vastgelegd, zijn voor rekening van de netbeheerder.
De netbeheerder stelt een verslag, waarin de gemaakte afspraken vastgelegd worden, op van de technische vooropname en verstrekt deze aan de gemeente Meerssen.
5.4 Bestaande kabels en leidingen
Dit dient te geschieden door het tijdig op vragen van de leidinggegevens en overige voorwaarden bij het Kadaster-sectie KLIC c.q. bij de betreffende netbeheerders. Op het werk dient, naast een kopie van het instemmingbesluit of de melding en de gewaarmerkte instemmingtekening(en) tenminste één exemplaar van de in lid 1 bedoelde tekening(en) aanwezig te zijn.
De gemeente Meerssen en de netbeheerder dienen vooraf overeenstemming te bereiken over de toegestane grootte van het depot. Indien tijdens de werkzaamheden blijkt dat, door vooraf onbekende omstandigheden, er een groter depot benodigd is dient de netbeheerder dit kenbaar te maken aan de gemeente Meerssen. In gezamenlijk overleg kan worden besloten om het depot uit te breiden.
De gemeente Meerssen heeft het recht het depot op eigen initiatief te verplaatsen, op te schonen of iets dergelijks als zij daar een gegronde reden voor heeft. De kosten hiervoor komen voor rekening van de netbeheerder. De gemeente dient dit te melden aan de netbeheerder. Indien blijkt dat de gemeente Meerssen geen goede onderbouwing hiervoor heeft, komen de kosten voor de gemeente Meerssen.
De gemeente zal meewerken aan de verwerking van overtollige c.q. technisch ongeschikte grond, die vol¬gens historisch onderzoek en organoleptische waarnemin¬gen tijdens de uitvoering niet verontreinigd is. Dit gebeurt tegen zo laag mogelijke kosten. De kosten komen geheel voor rekening van de netbeheerder.
Indien sleuven zijn geprojecteerd binnen 0,90 m van de kant asfaltverharding, en waarbij er geen trottoir maar een berm naast de asfaltweg ligt, wordt de sleuf aangevuld e verdicht met zand. Daarboven komt 0,20 m korrelmix en deze laag wordt vervolgens afgedekt met een laag teelaarde van minimaal 0,10 m tot 0,15 m.
Ter plaatse van open wegverhardingen bestaat minimaal de bovenste 0,1 meter uit straatzand. Het toe te passen straatzand voldoet aan de Standaard RAW-bepalingen. Bij verhardingen van gebakken materialen en/of natuursteen bestaat minimaal de bovenste 0,1 meter uit brekerzand. Het toe te passen brekerzand voldoet aan de Standaard RAW-bepalingen.
De werkzaamheden worden bij voorkeur uitgevoerd in een droge sleuf. Indien voor het onttrekken van grondwater een vergunning en/of melding is vereist, dan zorgt het nutsbedrijf hiervoor. Het nutsbedrijf draagt de kosten voor het verkrijgen hiervan en het voldoen aan de bepalingen ervan. Lozing van bronneringswater op het gemeentelijke rioolstelsel is in overleg mogelijk. De gemeente zal hiervoor mogelijk kosten in rekening brengen.
Partijen treden onmiddellijk in overleg wanneer vóór de aanvang van de werkzaamheden wordt vastgesteld of vermoed dat in het tracé sprake is van bodemverontreiniging.
Dat gebeurt ook wanneer dit pas tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt. Bij dit voortgangsoverleg staan binnen de wettelijke kaders met betrekking tot bodemverontreiniging, de voortgang van het werk en het zo laag mogelijk houden van de maatschappelijke kosten voorop. Inspanningen reiken daarom niet verder dan dat wat wettelijk is vereist omdat het eigendom van de grond (inclusief verontreiniging) dikwijls bij de gemeenten ligt, de leidingen om niet in de gemeentelijke grond liggen en het initiatief tot graven bij de desbetreffende netbeheerder ligt, worden in principe de extra te maken kosten bij kabel- en leidingwerkzaamheden die in verband kunnen worden gebracht met de aanwezige bodemverontreiniging voor kosten van de netbeheerder.
Indien verhaal op een derde (de veroorzaker van de bodemverontreiniging) mogelijk is, zal de netbeheerder actie ondernemen. Eventuele procedurekosten zullen - net als de eventuele door deze derde te betalen vergoeding - naar evenredigheid van de door partijen gedragen kosten, tussen partijen worden verdeeld.
5.9 Opnemen en herstel verharding
Indien de gemeente zelf herstraat, moet de netbeheerder zorgen voor het instandhouden van de afzetting tot een maximale termijn van 2 werkdagen na gereedmelding van het werk. De gemeente is na deze termijn verantwoordelijk voor de afzetting. De netbeheerder zal de gemeente zo goed mogelijk informeren over het tijdstip waarop deze kan beginnen met het herstraten.
Elementenverhardingen moeten na het aanbrengen ingeveegd worden met straatzand, met uitzondering van verhardingen van gebakken materialen en/of natuursteen. Wat betreft het invegen van deze materialen kunnen nadere eisen worden gesteld (bijvoorbeeld het invegen met brekerzand of voegvulling). Deze worden vooraf kenbaar gemaakt door de gemeente Meerssen.
Kapotte tegels en ander soort bestratingmateriaal moeten vervangen worden. Tekortkomend semi-bestratingmateriaal (grind, split e.d.) moet aangevuld worden. Indien er voor de aanvang schade is aan de verharding dient de netbeheerder dit te kunnen aantonen en aan de gemeente te melden, en zijn de herstel kosten voor de gemeente. Indien dit niet aangetoond kan worden zijn de kosten voor rekening voor de netbeheerder.
5.10 Werkzaamheden in de nabijheid van groenvoorzieningen
Bij het maken van sleuven door gazons of grasbermen of -stroken worden de graszoden vakkundig verwijderd en tijdelijk opgestapeld. Na aanvulling zullen de zoden goed aansluitend worden teruggeplaatst, met kruimelaarde afgedekt en zo nodig enige tijd nat gehouden. In onderling overleg kan voor een andere werkwijze worden gekozen.
Deze stakeholders dienen minimaal 7 dagen voor aanvang van de werkzaamheden op de hoogte gesteld te worden van de werkzaamheden middels een bewonersbrief volgens het format van de gemeente Meerssen. Deze is bij de gemeente op te vragen. In de brief dienen minimaal de volgende zaken vermeld te worden:
De netbeheerder draagt zorg voor een veilige en deugdelijke uitvoering van de voorgeschreven verkeersmaatregelen zoals die zijn vastgelegd in de laatst gepubliceerde richtlijnen van de CROW voor werkzaamheden in uitvoering. De netbeheerder zorgt ervoor dat de uitvoering van het werk plaatsvindt conform alle van toepassing zijnde wettelijke bepalingen en regelingen. Aanwijzingen van daartoe bevoegde instanties zoals politie, brandweer en gemeente Meerssen worden onverkort en per omgaande uitgevoerd.
De netbeheerder dient bij de aanvraag en het indienen van het verkeersplan aan te geven of er voldoende ruimte overblijft voor hulpdiensten om te kunnen passeren. Indien er geen voldoende ruimte overblijft voor hulpdiensten dient dit minimaal vijf werkdagen voor de uitvoering kenbaar gemaakt te worden aan de hulpdiensten.
Netbeheerder dient bij parkeerstroken, die moeten worden afgesloten in verband met de werkzaamheden van netbeheerder, 14 dagen voor aanvang van de werkzaamheden bebording te plaatsen met het aanvangstijdstip en de duur van de afsluiting. Deze bebording dient te worden geplaatst bij de desbetreffende parkeerstroken.
De netbeheerder draagt zorg voor een regelmatige en voldoende controle op de instandhouding van verkeersborden, wegbebakening en –afzettingen, ook buiten de normale werktijden en dient zorg te dragen voor zo spoedig mogelijk herstel van deze verkeersmaatregel. Dit geldt voor alle verkeersmaatregelen welke met de uit te voeren werkzaamheden te maken hebben.
Na afloop van de werkzaamheden dienen de verkeersmaatregelen en voorzieningen, direct zodra de situatie dit toelaat, weer te worden afgedraaid. Indien de werkzaamheden worden onderbroken en de situatie laat dit toe dan dienen de verkeersmaatregelen en voorzieningen te worden afgedraaid gedurende het staken van de werkzaamheden. Twee uur voor de hernieuwde opstart van het werk dient het afdraaien ongedaan gemaakt te worden.
De netbeheerder houdt het gemotoriseerde bestemmingsverkeer naar woningen, winkels, bedrijven, bouwwerken, landerijen enz. in overleg met de betrokkenen zoveel mogelijk in stand. Indien met de betrokkenen geen overeenstemming kan worden bereikt over de beperking van de bereikbaarheid, treedt de netbeheerder tijdig, minimaal 3 weken vooraf, in overleg met de gemeente.
In de winkelstraten en evenementenpleinen mogen geen opbrekingen zijn of worden uitgevoerd gedurende de door het team VTH namens Burgemeester en Wethouders vergunde evenementen, inclusief de opbouw- en afbreekperiode.
Een overzicht van de geplande activiteiten en evenementen is op te vragen bij de gemeente Meerssen.
De dag voorafgaande aan een zaterdag, nationale feestdag(en) of andere door de gemeente vooraf aangewezen dagen dient uiterlijk om 12.00 uur het graven van sleuven en het leggen/trekken van kabels etc. te worden gestaakt en dient onverwijld over te worden gegaan tot het aanvullen en verdichten van sleuven en het opruimen van de werkomgeving. Om uiterlijk 16.00 uur moeten alle werkzaamheden gereed zijn.
Netbeheerder dient alles te doen wat op grond van de meest actuele inzichten redelijkerwijs mogelijk is en verwacht mag worden om hinder als gevolg van bv. lawaai, stank, modder e.d. veroorzaakt door voertuigen, machines, apparaten etc. tot een aanvaardbaar niveau te beperken. Indien netbeheerder bij hoge uitzondering door de gemeente wordt toegestaan ‘s avonds c.q. ‘s nachts te werken is netbeheerder verplicht in verband hiermee aanwijzingen van de gemeente op te volgen en zelf zorg te dragen voor de benodigde aanvullende instemmingen/ontheffingen.
Op plaatsen waar ten gevolge van de werkzaamheden de rijweg, trottoirs of fietspaden verontreinigd zijn, dienen na aanvulling van de sleuf direct te worden schoongemaakt. Enige schade die aan derden of eigendom van derden wordt toegebracht als gevolg van het niet-tijdig schoonmaken van de rijwegen, trottoirs of fietspaden, is voor rekening en risico van de netbeheerder.
De gemeente Meerssen heeft, indien zij het noodzakelijk vinden, het recht om de rijweg, trottoirs of fietspaden vaker te laten reinigen. De kosten komen voor de rekening van de netbeheerder.
7 Vervallen kabels en leidingen
Kabels en leidingen van de netbeheerder die door het instemmingsplichtige werk blijvend buiten gebruik zijn gesteld dan wel kabels en leidingen die de afgelopen 10 jaar geen dienst hebben gedaan/niet in gebruik zijn genomen, dienen te worden verwijderd. De gemeente zal besluiten hoe de netbeheerder dient te handelen, waarbij als uitgangspunt geldt dat de netbeheerder op zijn kosten deze verlaten kabels en leidingen moet verwijderen op een door de gemeente aan te geven tijdstip
Schade aan gemeentelijke of andere eigendommen dient te worden vermeden. Mochten toch beschadigingen optreden dan dient netbeheerder deze direct te melden aan de toezichthouder kabels en leidingen van de gemeente Meerssen en/of aan de beheerder van het beschadigde eigendom. Hierna geeft netbeheerder zo spoedig mogelijk, doch in elk geval binnen 24 uur nadat hem daarvan is gebleken, schriftelijk kennis aan de gemeente.
Het herstel van de schade vindt plaats in overleg en voor rekening van de veroorzaker. Uitgangspunt bij het herstel van de (voorziene) schade als gevolg van de werkzaamheden is dat de netbeheerder de situatie in oorspronkelijke staat herstelt. Daarop zijn ook de instemmingvoorwaarden en deze uitvoeringsvoorschriften gericht. De herstelwerkzaamheden worden vergoed door de veroorzaker.
Van schade welke ontstaat buiten de sleuf is sprake als ten gevolge van werkzaamheden schade ontstaat buiten de sleuf (aan materialen, lantaarnpalen, verkeerslichten, geparkeerde auto’s, e.d.). Voor zover het gemeentelijke eigendommen betreft zal de gemeente deze schade verhalen op netbeheerder. Afhankelijk van de specifieke situatie kan het wenselijk zijn dat er, voorafgaand aan de werkzaamheden, een gezamenlijke schouw en vastlegging plaatsvindt.
Verborgen gebreken is de definitie voor buitenproportionele verzakking van straatwerk (met opgeleverde en goedgekeurde verdichte sleufaanvulling). Als norm voor “buitenproportioneel” wordt een verzakking aangehouden van meer dan 0,03 m, welke zich binnen één jaar na het eerste herstel voordoet (CROW-norm voor “ernstige schade”).
Schade die de netbeheerder, grondroerder en/of derden lijden doordat, vanwege afwijking op de door of namens gemeente gegeven aanwijzingen en richtlijnen, leidingen van verschillende netbeheerders in lengterichting boven elkaar of te dicht bij elkaar zijn of worden gelegd, komt niet voor rekening van de gemeente.
De gemeente acht de netbeheerder of zijn gemachtigde grondroerder aansprakelijk voor de toerekenbare schade aan gemeente-eigendommen die het gevolg is van het (ver)leggen, verwijderen repareren e.d. van leidingen in zijn/haar opdracht. Bij gecombineerde leidingaanleg gaat de gemeente conform het Burgerlijk Wetboek uit van hoofdelijke aansprakelijkheid van de deelhebbende bedrijven jegens de gemeente.
Onverminderd het in voorgaande artikelen van deze paragraaf bepaalde zullen netbeheerder en haar mede- en onderaannemers voor eigen rekening zorg moeten dragen voor de verzekeringen tegen schade als gevolg van Wettelijke Aansprakelijkheid welke voortvloeit uit het gebruik van aannemersmateriaal bij de uitvoering van het werk.
Objecten waarvoor een verzekeringsplicht krachtens de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorvoertuigen (WAM) geldt, dienen in overeenstemming met de voorschriften van de WAM, evenals tegen het werkrisico verzekerd te zijn. Alleen door de in de vorige zin bedoelde verzekering gedekte motorrijtuigen mogen voor het werk worden gebruikt.
Het personeel dat bij de werkzaamheden is betrokken moet zijn geïnstrueerd met betrekking tot de op de bouwplaats geldende wetten en regels ten aanzien van veiligheid en arbeidsomstandigheden. Leidinggevend personeel van de uitvoerende partij en de netbeheerder moeten erop toezien dat de van toepassing zijnde voorschriften worden nageleefd.
De toezichthouder van de gemeente Meerssen controleert vanuit de publieke taakstelling van de gemeente of het werk veilig wordt uitgevoerd en is bevoegd om, bij onveilige situaties, correctieve maatregelen te af te dwingen. Mogelijke kosten die hier uit voorkomen komen voor de rekening van de netbeheerder.
Indien bij werkzaamheden weeskabels en/of weesleidingen worden aangetroffen dient te worden gehandeld conform de WIBON en daarnaast is het mogelijk om deze tevens te melden bij de kabel- en leidingencoördinator van de gemeente Valkenburg aan de Geul, waarbij deze kan worden verzocht de weeskabel- en/of -leiding te (laten) verwijderen. In het laatste geval zal de gemeente binnen 1 werkdag, als mogelijk via het digitaal K&L platform, kenbaar maken of de kabel/leiding (voor kosten van de gemeente) moet worden verwijderd, waarbij de gemeente een veiligheidsknip op weeskabels of een veiligheidsaanboring op weesleidingen zal laten uitvoeren.