Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Venray

Besluit nadere regels Jeugdhulp 2024 gemeente Venray

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieVenray
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit nadere regels Jeugdhulp 2024 gemeente Venray
CiteertitelBesluit nadere regels Jeugdhulp 2024 gemeente Venray
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

Deze regeling vervangt het Besluit nadere regels Jeugdhulp 2023.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-01-2024nieuwe regeling

19-12-2023

gmb-2024-6197

Tekst van de regeling

Intitulé

Besluit nadere regels Jeugdhulp 2024 gemeente Venray

Het college van burgemeester en wethouder van de gemeente Venray;

 

gelet op “Verordening Jeugdhulp gemeente Venray 2023”;

 

besluit vast te stellen:

 

Besluit nadere regels Jeugdhulp 2024 gemeente Venray

 

Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen

Artikel 1 Begripsbepaling

  • 1.

    In deze nadere regels wordt verstaan onder:

    • -

      professionele instelling: een organisatie, die is ingeschreven in het handelsregister en/of KvK als zijnde verlener van jeugdhulp en die voldoen aan door het college vast te stellen kwaliteitseisen voor onder meer de medewerkers die bij de instelling in dienst zijn;

    • -

      verordening: de verordening Jeugdhulp gemeente Venray 2023;

    • -

      zorg vanuit het sociaal netwerk: informele, niet professionele zorg die wordt ingeschakeld via het netwerk van de jeugdige en zijn ouders.

    • -

      Micro aanbieder: Micro-aanbieders zijn organisaties die bedrijfsmatig/beroepsmatig jeugdhulp verlenen onder de verantwoordelijkheid van de gemeente en voldoen aan ten minste twee van de volgende drie criteria, gemeten over de afgelopen 3 boekjaren:

      • Balanstotaal van maximaal € 350.000.

      • Netto omzet van maximaal € 700.000.

      • Maximaal 10 fte personeel.

    • -

      Reguliere aanbieder: Reguliere aanbieders zijn alle aanbieders met uitzondering van aanbieders die voldoen aan de hierboven beschreven eisen voor micro-aanbieders en die bedrijfsmatig/beroepsmatig jeugdhulp verleent onder de verantwoordelijkheid van de gemeente

Hoofdstuk 2 Toegang algemeen en procedureel

Artikel 2 Melding hulpvraag

  • 1.

    Jeugdigen en ouders kunnen een hulpvraag melden bij het college.

  • 2.

    Het college bevestigt de ontvangst van een melding digitaal of schriftelijk.

  • 3.

    In spoedeisende gevallen treft het college zo spoedig mogelijk een passende tijdelijke maatregel of vraagt het college een machtiging gesloten jeugdhulp als bedoeld in hoofdstuk 6 van de wet.

Artikel 3 Aanvraag

  • 1.

    Jeugdigen en ouders kunnen een aanvraag om een maatwerkvoorziening schriftelijk indienen bij het college.

  • 2.

    Het college kan een ondertekend verslag van het onderzoek/gesprek aanmerken als aanvraag als de jeugdige en ouders dat wensen

Hoofdstuk 3 Toegang: beoordeling

Artikel 4 Het onderzoek

  • 1.

    Bij de beoordeling of een voorziening nodig is als ook wat de aard van de voorziening moet zijn wordt betrokken:

    • a.

      het geheel van problemen en beschermende factoren met betrekking tot de jeugdige;

    • b.

      de eigen verantwoordelijkheid en de mogelijkheden van de jeugdige en zijn ouders;

    • c.

      indien meerdere voorzieningen mogelijk zijn wordt de goedkoopst adequate voorziening verstrekt.

  • 2.

    De zorgtaken van ouders en de te verstrekken voorzieningen worden op elkaar afgestemd.

  • 3.

    Een reeds verstrekte voorziening kan worden in getrokken of aangepast als zij niet langer passend is naar inhoud of als voorliggende problemen eerst moeten worden opgelost.

  • 4.

    De gemeente beoogt dat voor iedere jeugdige met een hulpvraag passende zorg geboden wordt. De consulent coördineert dit proces in de rol van procesregisseur. Dit betekent dat de jeugdige en zijn of haar ouders begeleid worden gedurende dit proces van keukentafelgesprek tot aan de evaluatie van de geboden zorg.

Artikel 5 (Multidisciplinair) Oordeel

  • 1.

    Het besluit of en welke zorgcategorie wordt toegekend wordt genomen na multidisciplinair overleg met tenminste één andere professional als er sprake is van een eerste aanvraag.

  • 2.

    Deze professionals beschikken over de relevante deskundigheid volgens landelijke professionele richtlijnen om de vermoedelijke diagnose te bepalen. De diagnose is het criterium voor de betreffende zorgcategorie, andere vermoedelijke diagnoses uit te sluiten of prioritering van behandeling te kunnen bepalen.

  • 3.

    Bij meer complexe situaties wordt zo nodig meer gespecialiseerde deskundigheid geconsulteerd.

  • 4.

    Deze stappen worden achterwege gelaten bij de toekenning van een individuele voorziening op verwijzing van de huisarts, of medisch specialist of jeugdarts.

  • 5.

    Deze stappen worden achterwege gelaten bij het besluit tot toekennen van een individuele voorziening op verwijzing door de gecertificeerde instelling in geval van drang en bij advies van Veilig Thuis.

Artikel 6 Verslag

  • 1.

    Het college zorgt voor schriftelijke verslaglegging van het onderzoek. Dit verslag wordt ook wel het Leefzorgplan genoemd.

  • 2.

    De jeugdige en/of zijn ouders tekenen het verslag voor gezien of akkoord en zorgen ervoor dat een getekend exemplaar wordt gestuurd naar het college.

  • 3.

    Als de jeugdige en/of zijn ouders tekenen voor gezien, kunnen zij daarbij tevens aangeven wat de reden is waarom zij niet akkoord gaan.

  • 4.

    Opmerkingen of latere aanvullingen van de jeugdige en zijn ouders worden aan het verslag toegevoegd.

Hoofdstuk 4 Maatwerkvoorzieningen

Artikel 7 Criteria voor vervoersvoorziening

  • 1.

    Ten behoeve van het bezoeken van de jeugdhulpvoorziening kan het college aan de jeugdige aan wie een maatwerkvoorziening is verstrekt in het kader van jeugdhulp een vervoersvoorziening dan wel een vergoeding verstrekken

  • 2.

    De vervoersvoorziening wordt toegekend, indien en voor zover dit naar het oordeel van het college noodzakelijk is in verband met een medische noodzaak of beperkingen in de zelfredzaamheid van de jeugdige en het vervoer niet van de ouders/het netwerk kan worden verlangd in het kader van de eigen kracht met inachtneming van het derde lid en er geen andere regeling/voorziening is waarvan de jeugdige gebruik kan maken voor het vervoer naar de jeugdhulpvoorziening

  • 3.

    Het betreft zodanige langdurige en/of intensieve hulp dat het niet redelijk en billijk is van de ouders te verlangen dat zij de jeugdige (gedeeltelijk) zelf brengen en halen (langdurig houdt in meer dan drie maanden, intensief houdt in minimaal twee keer per week).

  • 4.

    Als aan alle criteria is voldaan bepaalt het college in overleg met de ouders of, en zo ja welke (combinatie van) vervoersvoorziening(en) het meest passend is.

  • 5.

    De volgende vormen worden onderscheiden op volgorde van afweging:

    • a.

      Kilometervergoeding indien de ouders of iemand uit het sociaal netwerk de jeugdige zelf vervoeren of laten vervoeren, op basis van een vastgesteld tarief: € 0,21 per km, van toepassing op het aantal km bij enkele reis;

    • b.

      Een vergoeding voor openbaar vervoer (op basis van 2de klas) indien de jeugdige zelfstandig van openbaar vervoer gebruik kan maken;

    • c.

      Aangepast vervoer (taxivervoer) indien voorgaande mogelijkheden niet tot de opties behoren.

Artikel 8 Aanvullende criteria persoonsgebonden budget (PGB)

Een PGB kan worden verstrekt als naar oordeel van het college is gewaarborgd dat de ondersteuning van goede kwaliteit is. Het college toetst vooraf door middel van een budgetplan zoals bedoeld in artikel 11 lid 1 Verordening of de kwaliteit van de voorzieningen die de aanvrager van het budget wil betrekken voldoende is gegarandeerd. De belangrijkste eisen zijn dat de zorg veilig, doeltreffend en cliëntgericht geleverd wordt.

 

  • 1.

    Algemene PGB criteria

    • a.

      De jeugdhulp die met PGB wordt gefinancierd, leidt in het geval van de aanvrager tot tenminste even effectieve en doelmatige ondersteuning dan Zorg in natura;

    • b.

      De regie en het beheer van het PGB mag niet worden neergelegd bij de PGB-hulpverlener;

    • c.

      De aanvrager van het PGB mag als vertegenwoordiger het PGB niet aan zichzelf uitkeren als zijnde de PGB-hulpverlener. dit is niet van toepassing indien de PGB hulpverlener in de eerste graad tot de jeugdige staat;

    • d.

      De aanvrager van het PGB en de PGB-hulpverlener sluiten een zorgovereenkomst (model van de Sociale verzekeringsbank) met daarin tenminste de afspraken over looptijd van de overeenkomst, omvang uren en werktijden, de vergoeding en de wijze van declareren;

    • e.

      De PGB-hulpverlener biedt ondersteuning die voldoet aan de eisen van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving;

    • f.

      De PGB-hulpverlener kan de grenzen van het eigen kunnen en bevoegdheden inschatten en aangeven wanneer andere ondersteuning dan de door hem/haar geleverde ondersteuning gewenst is.

    • g.

      De PGB-hulpverlener zorgt voor verslaglegging van de resultaten en is bereid deze op verzoek van het college te tonen;

    • h.

      Iedere PGB-budgethouder legt verantwoording af over (de besteding van) het PGB;

    • i.

      De controle van de verantwoording van het PGB door de budgethouder aan het college kan steekproefsgewijs plaatsvinden na afloop van de verstrekking dan wel na afloop van enig kalenderjaar.

  • 2.

    PGB voorwaarden formele hulp:

    • a.

      De PGB-hulpverlener moet geregistreerd staan in het Stichting Kwaliteitsregister Jeugd (SKJ) of in het register voor Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg (BIG);

    • b.

      De PGB-hulpverlener verleent verantwoorde hulp, waaronder wordt verstaan hulp van goed niveau, die in ieder geval veilig, doeltreffend, doelmatig en cliëntgericht wordt verleend en die is afgestemd op de reële behoefte van de jeugdige of ouder(s);

    • c.

      De PGB-hulpverlener organiseert zich op zodanige wijze, voorziet zich kwalitatief en kwantitatief zodanig van personeel en materieel en draagt zorg voor een zodanige verantwoordelijkheidstoedeling.

    • d.

      De PGB-hulpverlener neemt bij zijn werkzaamheden de rol van een goed hulpverlener in acht en handelt daarbij in overeenstemming met de op hem rustende verantwoordelijkheid, voortvloeiende uit de voor die hulpverlener geldende professionele standaard zoals genoemd in artikel 4.1.1. Jeugdwet;

    • e.

      De PGB-hulpverlener voldoet aan de voor hem van toepassing zijnde minimumeisen zoals vastgelegd in het Productenboek (beschrijving diensten en producten Maatwerkdiensten Jeugd) van de modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord.

    • f.

      De kwaliteit van de voorziening moet voldoende zijn om de gestelde doelen te kunnen realiseren. De geleverde voorziening wordt afgestemd met de persoonlijke situatie van de aanvrager en eventuele andere vormen van hulp/zorg in het gezin;

    • g.

      De PGB-hulpverlener beschikt over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) voor natuurlijke personen die niet eerder is afgegeven dan drie maanden voor het tijdstip, waarop de PGB-hulpverlener voor de instelling ging werken of als zelfstandige zonder personeel. De PGB-hulpverlener is bereid deze op verzoek van het college te tonen;

    • h.

      De PGB-hulpverlener is aangemeld bij het Inspectieloket Sociaal Domein. Zodra de Wet toetreding zorgaanbieders (Wtza) in werking is getreden, is de hulpverlener aangemeld bij de Inspectie Gezondheid en Jeugd;

    • i.

      De PGB-hulpverlener is bekend met en maakt indien nodig gebruik van de Meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling;

    • j.

      De PGB-hulpverlener doet melding van iedere calamiteit of geweld die bij de verlening van jeugdhulp of bij de uitvoering ervan plaatsvindt;

  • 3.

    PGB voorwaarden informele hulp:

    • a.

      Er is sprake van een langdurige, omvangrijke en frequente ondersteuningsvraag waarbij geen specifieke deskundigheid is vereist;

    • b.

      De kwaliteit van de hulp die de PGB-hulpverlener biedt, is passend en toereikend gelet op de problematiek en ontwikkelingsdoelen van de jeugdige;

    • c.

      Bij de PGB-hulpverlener is geen sprake van dreigende overbelasting;

    • d.

      Als het college dit nodig acht in het kader van de veiligheid van de hulpverlening, kan het college bepalen dat de PGB-hulpverlener beschikt over een VOG die niet eerder is afgegeven dan drie maanden voor het tijdstip waarop deze PGB-hulpverlener is gestart met het bieden van de hulpverlening.

Artikel 9. De hoogte van het persoonsgebonden budget voor formele hulp

  • 1.

    De maximale hoogte van het persoonsgebonden budget voor formele hulp in de vorm van dienstverlening bedraagt voor:

    SEGMENT 2

    etmaaltarieven

    micro

    reguliere

    aanbieder

    aanbieder

    Pleegzorg (excl toeslag pleegzorgvergoeding)

    €53,02

    €57,36

    Gezinshuizen

    N.v.t

    € 159,66

    Zelfstandig wonen training

    € 110,32

    € 121,10

    Kleinschalige woongroepen

    € 198,18

    € 220,10

    Logeren etmaal (licht/midden)

    € 218,50

    € 243,96

    Logeren etmaal (zwaar)

    € 306,32

    € 347,05

    Dagdeeltarieven

    Logeren dagdeel (licht/midden)

    € 51,09

    € 58,39

    Logeren dagdeel (zwaar)

    € 76,27

    € 87,96

    SEGMENT 3

    Dagdeeltarieven

    Micro

    reguliere

    aanbieder

    aanbieder

    Ernstig meervoudige beperking

    € 88,30

    € 102,06

    Opgroeiproblematiek kind

    € 88,30

    € 102,06

    Uurtarieven

    Terug naar school

    € 23,29

    € 26,95

    Duurzame daginvulling respijtzorg dagbesteding

    € 16,57

    € 19,18

    Duurzame daginvulling respijtzorg 2 dagbesteding

    € 16,57

    € 19,05

    Duurzame daginvulling groepsleiding midden (naschools)

    € 14,72

    € 16,88

    Duurzame daginvulling groepsleiding midden (schoolvervangend)

    € 17,82

    € 20,52

    SEGMENT 4

    Uurtarieven

    Micro

    reguliere

    aanbieder

    aanbieder

    GGZ MAATWERK

    € 105,21

    € 123,51

    Ambulante hulp duurzaam

    € 71,78

    € 84,38

    Ambulante hulp perspectief 1

    € 78,35

    € 91,97

    Ambulante hulp perspectief 2

    € 117,61

    € 138,06

    Vaktherapie

    € 79,85

    € 93,74

    EED diagnostiek

    € 89,25

    € 104,77

    EED behandeling

    € 87,64

    € 102,88

    Overig

    Stuks

    Vervoer jeugdhulp enkele reis

    € 12,46

    € 12,46

Hoofdstuk 5 Toezicht en handhaving

Artikel 10 Meldingsregeling calamiteiten en geweld

  • 1.

    Aanbieders melden iedere calamiteit en ieder geweldsincident dat zich heeft voorgedaan bij de uitvoering van een voorziening onverwijld:

    • a.

      in geval van jeugdhulp aan de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd zoals bedoeld in artikel 4.1.8 Jeugdwet;

Artikel 11 Nadere regels betreffende de bevoegdheden van de toezichthouder rechtmatigheid Jeugdwet en Wmo

  • 1.

    De toezichthouder kwaliteit Wmo en de toezichthouder rechtmatigheid Jeugdwet en Wmo zijn bevoegd om met gebruikmaking van de aan hen toegekende bevoegdheden ingevolge de artikelen 5:15 t/m 5:20 van de Algemene wet bestuursrecht en artikel 6.1 van de Wmo, onafhankelijk onderzoek te doen naar de kwaliteit en de rechtmatigheid van de ondersteuning. Zij kunnen onderzoek doen op basis van signalen, meldingen of klachten, dan wel proactief, op basis van een steekproefsgewijze aanpak.

  • 2.

    De toezichthouders zijn bevoegd om het college onafhankelijk te adviseren om op basis van de bevindingen van een onderzoek:

    • a.

      de betreffende aanbieder, al dan niet tijdelijk, uit te sluiten van overleggen in het kader van inkoop of van verlengen van overeenkomsten voor zorg in natura;

    • b.

      tijdelijk geen Pgb’s te verstrekken ten behoeve van het verlenen van hulp, ondersteuning of hulpmiddelen door de betreffende aanbieder;

    • c.

      tijdelijk geen cliënten toe te wijzen aan de betreffende aanbieder;

    • d.

      tijdelijk de betalingen op te schorten;

    • e.

      een aanwijzing met hersteltermijn te bieden;

    • f.

      indien er sprake is van ernstige en/of herhaalde overtreding de overeenkomsten met de betreffende aanbieder voor zorg in natura te beëindigen, dan wel het Pgb waarmee de betreffende aanbieder wordt bekostigd, te beëindigen;

    • g.

      aangifte te doen

    • h.

      andere maatregelen te treffen.

  • 3.

    De maatregelen zoals bedoeld in lid 2. dienen in alle gevallen proportioneel te zijn naar de aard van de overtreding of melding.

  • 4.

    Indien het onderzoek als bedoeld in lid 1. betrekking heeft op een aanbieder die namens de gemeente door de Modulaire gemeenschappelijke regeling sociaal domein Limburg-Noord, hierna te noemen MGR, is gecontracteerd voor de levering van voorzieningen in het kader van de Wmo of de Jeugdwet, adviseert de toezichthouder ook aan de MGR.

  • 5.

    De toezichthouders zijn voorts bevoegd om op basis van de bevindingen in hun onderzoekspraktijk, aanbevelingen aan het college dan wel de MGR te doen ten aanzien van aanpassing van beleid of van werkwijzen.

Hoofdstuk 6 Slotbepalingen

Artikel 12 Afwijkingsbevoegdheid

Het college kan in bijzondere gevallen ten gunste van de jeugdige of zijn ouders afwijken van deze nadere regels indien toepassing van deze regels gevolgen zou hebben die onevenredig zijn in verhouding tot de met de nadere regels te dienen doelen. Bij bijzondere omstandigheden gaat het om omstandigheden die niet al in de nadere regels zijn verdisconteerd en waarin de strikte navolging van de nadere regel zou leiden tot een niet beoogde uitkomst.

Artikel 13 Intrekking oude besluit nadere regels

Het besluit nadere regels Jeugdhulp 2023 wordt ingetrokken met ingang van de datum van inwerkingtreding van dit besluit.

Artikel 14 Inwerkingtreding

Dit besluit treedt in werking per 1 januari 2024.

Artikel 15 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: “Besluit nadere regels Jeugdhulp 2024 gemeente Venray”.

Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 19 december 2023.

De burgemeester,

M.C. Uitdehaag

De secretaris,

E.G.J. Voorn