Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Delft

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2023

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieDelft
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2023
CiteertitelVerordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Delft 2023
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 147 van de Gemeentewet
  2. artikel 3.8 van de Wet basisregistratie personen
  3. artikel 3.9 van de Wet basisregistratie personen
  4. Algemene verordening gegevensbescherming
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

04-01-2024nieuwe regeling

21-12-2023

gmb-2024-6116

5548601/2347749

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2023

De raad van de gemeente Delft;

 

Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Delft van 21 november 2023;

 

Gelet op het bepaalde in artikel 147 van de Gemeentewet en de artikelen 3.8 en 3.9 van de Wet basisregistratie personen (Wet BRP) en de Algemene verordening

gegevensbescherming (AVG);

 

B e s l u i t:

 

vast te stellen de ‘Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2023’:

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    Wet: de Wet basisregistratie personen;

  • b.

    Basisregistratie personen: de geautomatiseerde verwerking van persoonsgegevens;

  • c.

    Verordening: de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2023;

  • d.

    College: het college van burgemeester en wethouders van Delft;

  • e.

    Ingeschrevene: degene, ten aanzien van wie een persoonslijst als bedoeld in artikel 1.1 van de wet, in de basisregistratie personen van de gemeente is opgenomen;

  • f.

    Ingezetene: de ingeschrevene, die zijn adres heeft in Delft, en op wiens persoonslijst niet het gegeven van zijn overlijden of van vertrek uit Nederland als actueel gegeven is opgenomen;

  • g.

    Derde: elke natuurlijke persoon niet zijnde een overheidsorgaan of een ingeschrevene en elke rechtspersoon die niet krachtens publiekrecht is ingesteld, noch met enig openbaar gezag is bekleed;

  • h.

    Overheidsorgaan: 1e) een orgaan van een rechtspersoon die krachtens publiekrecht is ingesteld, of 2e) een ander persoon of college, met enig openbaar gezag bekleed;

  • i.

    Persoonslijst: het geheel van gegevens over één persoon in de basisregistratie, als bedoeld in artikel 2.7, eerste lid, en 2.69, eerste lid van de wet.

Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders verstrekt aan een orgaan van de gemeentegegevens uit de basisregistratie, voor zover deze organen deze nodig hebben voor de uitvoering van de hen opgedragen taken.

  • 2.

    De verstrekking van gegevens als bedoeld in lid 1 kunnen plaatsvinden door middel van:

    • a.

      systematische verstrekkingen;

    • b.

      incidentele verstrekkingen;

    • c.

      spontane verstrekkingen;

    • d.

      selectie verstrekkingen;

    • e.

      ad-hoc verstrekkingen;

    • f.

      rechtstreekse inzage.

  • 3.

    De organen van de gemeente aan wie gegevens worden verstrekt, zijn vermeld in bijlage I.

Artikel 3 Verstrekkingen aan derden

  • 1.

    Het college van burgemeester en wethouders kan over een ingezetene gegevens uit de basisregistratie verstrekken aan een derde, die voorafgaande schriftelijke toestemming heeft van de ingezetene wiens gegevens worden verstrekt.

  • 2.

    Het college van burgemeester en wethouders kan op verzoek van een derde over een ingeschrevene die ingezetene is van de gemeente en over een overledene die op het moment van overlijden ingezetene van de gemeente was, gegevens uit de basisregistratie verstrekken aan derden, als de verstrekking voldoet aan het bepaalde in dit artikel.

  • 3.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel vindt slechts plaats voor zover deze noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan.

  • 4.

    De verstrekking als bedoeld in dit artikel kan uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens over de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres, de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

  • 5.

    Bij het aanwijzen van derden worden in beginsel slechts die werkzaamheden aangewezen, die samenhangen met een overheidstaak, strekken tot het in stand houden van een maatschappelijke voorziening voor burgers, of waarbij anderszins gelet op de overheidsbemoeienis met die werkzaamheden, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de basisregistratie gerechtvaardigd is.

  • 6.

    Het college van burgemeester en wethouders kan bij het aanwijzen van de categorieën van derden bepalen welke gegevens maximaal worden verstrekt, met in achtneming van artikel 3.9 lid 4 van de Wet, en kan andere beperkende condities voor de verstrekking opleggen.

  • 7.

    Aan derden wordt niet verstrekt, indien de ingeschrevene over wie gegevens worden verstrekt, een verzoek om verstrekkingsbeperking heeft gedaan in overeenstemming met artikel 3:21 van de Wet.

  • 8.

    De derden aan wie gegevens worden verstrekt, zijn vermeld in bijlage II.

Artikel 4 Bevoegdheid met betrekking tot de bijlagen

Het college is bevoegd tot vaststelling en wijziging van bijlage I en sub a tot en met f van bijlage II van deze verordening. De Raad wordt geïnformeerd.

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van bekendmaking.

  • 2.

    De Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2015 wordt per in het eerste lid bedoelde datum ingetrokken.

  • 3.

    Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Delft 2023.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 21 december 2023.

,voorzitter.

J.M. van Bijsterveldt-Vliegenthart

,griffier.

J. Mimpen

Toelichting  

Het gaat in deze verordening om verstrekking door het college van burgemeester en wethouders (hierna: college) van gegevens uit de basisregistratie, over inwoners van de eigen gemeente aan:

  • -

    overheidsorganen die een orgaan zijn van de gemeente (op grond van art. 3.8 Wet BRP);

  • -

    bij gemeentelijke verordening aangewezen derden (op grond van art. 3.9 Wet BRP).

Artikelsgewijze toelichting

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Dit artikel behoeft geen toelichting.

 

Artikel 2 Verstrekkingen aan een orgaan van de gemeente

Met artikel 2 wordt het college de bevoegdheid gegeven om gegevens uit de basisregistratie te verstrekken aan gemeentelijke organen. Het wordt aan het college overgelaten om te bepalen welke gegevens uit de basisregistratie, over welke personen en voor welke taken, de verschillende gemeentelijke organen verstrekt krijgen. Het college verstrekt de gegevens vervolgens, met dien verstande dat slechts gegevens worden verstrekt die noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van de taak van de betreffende organen (zie art. 3.8 lid 2 Wet BRP).

 

De verstrekking kan op de volgende wijzen plaatsvinden:

  • a.

    Systematische verstrekkingen: verstrekkingen die aan de afnemer worden gedaan via een geautomatiseerde koppeling met de applicatie van de afnemer.

  • b.

    Incidentele verstrekkingen: het is ook mogelijk om voor een specifiek, eenmalig doel informatie uit de BRP te ontvangen. Er is dan sprake van incidentele verstrekking van persoonsgegevens. Dat is bijvoorbeeld indien een afdeling incidenteel persoonsgegevens of een uittreksel uit de BRP nodig heeft voor zijn publiekrechtelijke taak.

  • c.

    Spontane verstrekkingen: deze door de actualiseringsprocedures gemelde actualiseringen worden verstrekt aan de hand van de in de BRP-applicatie aanwezige afnemersindicaties. Afnemers krijgen hierdoor bij iedere actualisering van een gegeven, waarop ze volgens hun autorisatie bij spontane gegevensverstrekking recht hebben, automatisch een melding.

  • d.

    Selectie verstrekkingen: de selecties worden uitgevoerd aan de hand van een selectiedatum. Aan de hand van de vastgelegde voorwaarde-regel worden de persoonslijsten geselecteerd waarvan aan de betreffende afnemer gegevens verstrekt zullen worden. Welke gegevens van de geselecteerde PL-en worden verstrekt, is ook in de voorwaarde-regel vastgelegd.

  • e.

    Ad-hoc verstrekkingen: een afnemer verzoekt om gegevens door het opgeven van een identificatie en geeft hierbij de rubrieknummers van de gewenste gegevens. Hierbij geldt dat, zowel voor de gegevens waarmee wordt geïdentificeerd als voor de gevraagde gegevens, er uitsluitend gebruik gemaakt mag worden van gegevens waarvoor de afnemer geautoriseerd is bij ad-hoc gegevensverstrekking.

  • f.

    Rechtstreekse inzage: een medewerker van een afdeling wordt geautoriseerd om zelf de persoonslijsten in de BRP te raadplegen in de BRP-applicatie. De BRP-applicatie logt deze inzagemomenten en de geraadpleegde gegevens voor latere controles.

Artikel 3 Verstrekkingen aan derden

De wetgever heeft de verstrekking van toegang tot de gegevens uit de BRP aan een groot aantal derden al deels voorzien in de Wet BRP. Desondanks kan er sprake zijn van een lokale situatie die het gemeenschappelijke belang dient, waarin de wetgever niet heeft voorzien. In gevallen waarbij sprake is van gemeentelijke werkzaamheden die gelijktijdig het gemeentebelang en het maatschappelijke belang dienen, is het college bevoegd autorisaties aan nader te bepalen categorieën van derden te verlenen, voor het raadplegen van gegevens van inwoners van de gemeente Delft.

 

Naast de toegestane verklaring van gegevens aan derden die werkzaamheden met een gemeentelijke en maatschappelijk belang uitvoeren mogen gegevens ook verstrekt worden aan derden, die voorafgaand schriftelijke toestemming hebben verkregen van de persoon waar gegevens over worden opgevraagd.

 

Er bestaat een verschil tussen het verzoek om een afschrift met een machtiging namens de ingeschrevene of toestemming van de ingeschrevene. Bij een machtiging treedt men op namens de ingeschrevene en bij een toestemming is men als verzoeker een derde en gelden dus de zogenaamde telefoonboekgegevens.

 

Op grond van artikel 3.9 lid 4 van de Wet BRP, kan de verstrekking van gegevens uitsluitend betrekking hebben op algemene gegevens. Dit betreft de volgende gegevens: de naam, het geslacht, de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het gebruik door de ingeschrevene van de geslachtsnaam van de echtgenoot dan wel geregistreerde partner, de eerdere echtgenoot of eerdere geregistreerde partner, het adres de bijhoudingsgemeente, de geboortedatum en de datum van overlijden.

 

Er worden echter geen gegevens verstrekt als op de persoonslijst een aantekening omtrent beperking van de verstrekking van gegevens aan derden is vermeld, als bedoeld in artikel 3.21 lid 1 Wet BRP (geheimhouding). De gemeente verstrekt de gegevens alleen voor zover dat noodzakelijk is voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde en met inachtneming van de privacy rechten van betrokkenen (zie het tweede lid).

 

Voor de aanwijzing van de werkzaamheden moeten burgemeester en wethouders een aantal criteria als uitgangspunt nemen. Het moet hierbij gaan om werkzaamheden:

  • -

    die samenhangen met een overheidstaak;

  • -

    gericht zijn op het in stand houden van voorzieningen voor burgers waarbij sprake is van overheidsverantwoordelijkheid

  • -

    waarbij, gelet op overheidsverantwoordelijkheid, ondersteuning daarvan door gegevensverstrekking uit de Basisregistratie Personen gerechtvaardigd is.

De werkzaamheden met een gewichtig maatschappelijk belang, ten behoeve waarvan gegevens uit de basisregistratie kunnen worden verstrekt, en de categorieën van derden die in aanmerking komen voor verstrekking van gegevens uit de basisregistratie, worden door het college aangewezen.

 

Artikel 4 Bevoegdheid met betrekking tot de bijlagen

De bevoegdheid wordt ondergebracht bij het college van burgemeester en wethouders. Zo kan de lijst waar nodig vrij snel geactualiseerd worden.

 

Artikel 5 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze verordening treedt in werking op …. en wordt aangehaald als: Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen gemeente Delft 2023. Met de vaststelling van de Verordening gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2023 komt de oude “gegevensverstrekking basisregistratie personen Delft 2015” te vervallen. Het betekent niet dat het huidige beleid zal wijzigen maar dat de verordening geactualiseerd wordt.

Bijlage I Binnengemeentelijke gegevensverstrekkingen BRP

 

Afdeling

Onderdeel

KCC

Inkomensvoorziening, Burgerzaken, BVT, Financiële Winkel, Frontoffice, Participatiewet, Vergunningen en Vorderingen

Interne dienstverlening

Archief, Gegevensmanagement, Burgerzaken

DelftSupport

WMO, Leerplicht, Jeugd, Sociaal Team

Samenleving

Regie op uitvoering, Samenleving Advies

Veiligheid

Veiligheid Advies, VTH

Bestuur

Kabinetszaken

Stadsarchief

Dienstverlening; collecties; archief; nalatenschap

ParkerenDelft

Vergunningen

Bijlage II Derden gegevensverstrekkingen BRP

Derden, waaraan ingevolge artikel 3.9 van de Wet BRP gegevens kunnen worden verstrekt zijn:

  • voor zover deze gegevens of een deel van deze gegevens strikt noodzakelijk zijn voor de goede vervulling van hun taak, om werkzaamheden die samenhangen met een overheidstaak, overheidszorg

  • mits zij een doel opgeven, zijnde geen commercieel doel, en

  • voor zover deze gegevens noodzakelijk zijn voor de behartiging van het gerechtvaardigde belang van de derde, en

  • het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de ingeschrevene niet aan de verstrekking in de weg staan:

    • a.

      door de gemeente Delft gesubsidieerde instellingen met een publiekrechtelijke taak of een maatschappelijk belang;

    • b.

      instellingen/maatschappen/personen, die een taak hebben op het gebied van de gezondheidszorg, waarbij de gegevens alleen verstrekt worden indien het noodzakelijk is voor zorgverlening aan een patiënt waarvan de behandeling voortduurt;

    • c.

      universiteiten en HBO-instellingen, die zich bezighouden met door de overheid gesteunde of gesubsidieerde wetenschappelijke onderzoeken op het gebied van gezondheidszorg, maatschappelijke dienstverlening of sociale dienstverlening. De gegevensverstrekking dient voor genoemde doeleinden aantoonbaar noodzakelijk te zijn;

    • d.

      buitenlandse vertegenwoordiging hier te lande ten behoeve van een door de betreffende buitenlandse vertegenwoordiging uit te voeren publiekrechtelijke taak;

    • e.

      de Delftse wooncorporaties, die aantoonbaar werkzaamheden uitvoeren om woonfraude te bestrijden;

    • f.

      buitenlandse EU-overheidsorganen belast met de bestuurlijke aanpak van georganiseerde criminaliteit/ondermijning.

Volgens artikel 3.9 van de wet BRP worden slechts de algemene en de verwijsgegevens verstrekt. Het betreft de zogenaamde “telefoonboekgegevens” . Deze zijn:

  • naam

  • geslacht

  • geslachtsnaam van de (ex)echtgenoot dan wel (ex)geregistreerde partner

  • naamgebruik

  • adres (straat, huisnummer, postcode, woonplaats)

  • gemeente van inschrijving

  • geboortedatum

  • overlijdensdatum

Let hierbij wel op dat in dit geval dus niet de geboorteplaats, de plaats van overlijden en de nationaliteit van betrokkene vermeld mogen worden.