Organisatie | Bedrijvenschap Hoefweg |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Regels betreffende het beheer van de archiefbescheiden van Bedrijvenschap Hoefweg |
Citeertitel | Regeling Archiefbeheer Bedrijvenschap Hoefweg 2023 |
Vastgesteld door | algemeen bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-01-2024 | nieuwe regeling | 14-12-2023 |
HOOFDSTUK I. ALGEMENE BEPALINGEN
In deze Regeling wordt verstaan onder:
documentair structuurplan: een actueel, compleet en logisch samenhangend overzicht, van de bij Bedrijvenschap Hoefweg berustende archiefbescheiden en de bestanden waarin deze bewaard worden, evenals de verblijfplaats van de archiefbescheiden (in casu bestaande uit het ordeningsschema en de lijsten ingekomen en uitgaande post);
Deze Regeling is van toepassing op alle organisatieonderdelen van Bedrijvenschap Hoefweg en alle daar berustende archiefbescheiden.
Met organisatieonderdelen worden bedoeld de onderdelen en functionarissen zo als genoemd in hoofdstuk VII van de Gemeenschappelijke Regeling, evenals werk- en projectgroepen gevormd ter uitoefening van de taken van de Gemeenschappelijke Regeling.
HOOFDSTUK IV. VERANTWOORDELIJKHEDEN EN BEVOEGDHEDEN
De secretaris stelt de beheersregels op en ziet toe op onderhoud, actualisatie en controle. Indien omstandigheden dit noodzakelijk maken vinden ook tussentijds wijzigingen plaats. Wijzigingen in de regels worden na bespreking in het Dagelijks Bestuur vastgesteld en door het Algemeen Bestuur getekend.
Artikel 10 Bewaarplicht en bevoegdheid tot vervanging
De archiefbescheiden die als gevolg van de selectielijst voor blijvende bewaring in aanmerking komen, dienen zodanig te worden bewaard dat bij het raadplegen van die archiefbescheiden na ten minste honderd jaar geen noemenswaardige achteruitgang van de kwaliteit van die archiefbescheiden zal zijn te constateren.
De secretaris van de Gemeenschappelijke Regeling en de beheerder van de archiefbewaarplaats maken van de overbrenging een gezamenlijke verklaring op, die ten minste een specificatie van de archiefbescheiden inhoudt. Een verklaring van overbrenging wordt ondertekend namens het Dagelijks Bestuur en door de beheerder van de archiefbewaarplaats blijvend bewaard.
De archiefbescheiden die in de archiefbewaarplaats berusten, zijn, behoudens het bepaalde in de volgende leden, openbaar: ieder is, volgens de regels van het desbetreffende archief bevoegd de archiefbescheiden te raadplegen en daarvan of daaruit afbeeldingen, afschriften of uittreksels te maken of op zijn of haar kosten te doen maken.
Alvorens over te brengen beslist de directeur (of de secretaris) van de Gemeenschappelijke Regeling over eventueel aan de openbaarheid van de over te brengen archiefbescheiden te stellen beperkingen. Hij kan slechts beperkingen aan de openbaarheid stellen met het oog op van toepassing zijnde wettelijke bepalingen.
Dergelijke beperkingen kunnen geen betrekking hebben op archiefbescheiden ouder dan 75 jaar.
Na de in het tweede lid bedoelde overbrenging kan de Gemeenschappelijke Regeling ten aanzien van de in de archiefbewaarplaats berustende archiefbescheiden niet alsnog beperkingen aan de openbaarheid stellen, tenzij zich na het tijdstip van overbrenging omstandigheden hebben voorgedaan die, waren zij op dat tijdstip bekend geweest, tot het stellen van beperkingen aan de openbaarheid zouden hebben geleid.
Artikel 16 Raadpleging en gebruik van archiefbescheiden - extern
Burgers en andere overheden dienen een schriftelijk verzoek tot raadpleging of ander gebruik van niet overgebrachte archiefbescheiden in bij de secretaris. Na inwilliging van een verzoek ondertekenen zij een onderzoekersverklaring. Burgers en andere overheden kunnen de archiefbescheiden raadplegen bij het secretariaat van de Gemeenschappelijke Regeling. Indien raadpleging een bedreiging vormt voor de kwaliteit van de archiefbescheiden, worden reproducties beschikbaar gesteld.
HOOFDSTUK VII. INWERKINGTREDING
Deze Regeling archiefbeheer wordt geplaatst op van de Z-schijf van Bedrijvenschap Hoefweg. Alle medewerkers ontvangen daarnaast een papieren exemplaar. Indien nodig ontvangen medewerkers nadere werkinstructies en vinden voorlichtingsbijeenkomsten plaats. Nieuwe medewerkers krijgen bij indiensttreding uitleg over de Regeling.